Forkert udført dødløft


Nielsen
 Share

Recommended Posts

Det kan til tider være svært at holde perfekt form, når man løfter max vægte. Kører man med dårlig form til træning (teknisk problem), så kan det indbyde til problemer. Knækker formen lidt uder et max løft (muskelsvagheds problem), så sker der ikke det store. Dermed er det ikke sagt, at der ikke kan ske noget. Men har man opbygget et godt og solidt styrkefundament, så skal kroppen nok være istand til at tolerere det. Den smule Tommy´s ryg runder, er ikke nødvendigvis kritisk (med mindre det er sådan han altid kører). Det bliver først problematisk, når ryggen krummer så meget at rygmuskulaturen "slukker" og vægten hænger i ligamenterne, hvilket sker når erector musklerne strækkes for meget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ikke 100 % max. Jeg har taget 270 kg, så det var lidt fra max. Dette føltes også nemmere end jeg havde regnet med. Jeg troede at jeg efter bænkpres og squat var så træt, at jeg ikke kunne løfte 100 % op til max. Der var ihvertilfælde 10 kg endnu. Men det ved jeg så til næste gang :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo langt fra ekspert i konkurrence forberedelse, da JM var mit første stævne. Men jeg kan godt fortælle hvordan jeg gjorde til JM, og hvordan jeg gør hvis jeg træner op med en træningsmaks. Inden skal det måske nok påpeges, at den mentale forberedelse er yderst vigtig. Jeg var alt for nervøs i squat, og det kunne måske have været undgået, hvis jeg var bedre forberedt mentalt.

Træningsmæssigt kører jeg hårdt på i ugerne op til konkurrencen. Jeg kører selvfølgelig tungt, men jeg manipulere også kraftigt med volumen. Den anden sidste uge køre jeg med kraftigt nedsat volumen, og også med forholdsvis lav intensitet (hvor meget afhænger af hvor hårdt jeg har trænet i ugerne op til). Den sidste uge træner jeg ultra let mandag og onsdag, hvor onsdag mest er lidt mave og lignende. Så hviler jeg totalt torsdag og fredag, hvor konkurrencen så er lørdag. Inden løftene varmer man op. Hvor meget er individuelt. Jeg kan godt lide at min opvarmning er minimal.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Måske et dumt spørgsmål men: Skal man holde ryggen rank i stivbenet døsløft?. Grunden til at jeg spørger er, at umiddelbart synes jeg den ligner backextension (hyperextension), samme muskler og samme bevægelse, bare med "jernvægt" istedet for "kropsvægt". Jeg er blevet instrueret i at "rulle" ryggen op i backextension. Forstået på den måde at man løfter det nederste af ryggen først, og nærmest ruller resten med op, altså runder ryggen kraftigt. Håber det er til at forstå ????!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share