Powerwalk nej tak


Granhof
 Share

Recommended Posts

Jeg har siddet og kigget lidt på emner som powerwalk og ligende. Jeg har fundet noget ret mærkværdigt i dette indlæg:

http://www.motion-online.dk/ufedt_dr.htm

CITAT MOL:

Spørgsmål: Hvis man f.eks har afsat 20 minutter til at motionere i, hvilken intensitet er så den bedste hvis man vil tabe sig?

Svar: Den højeste intensitet man kan holde i de 20 minutter!

Spørgsmål: Hvis man f.eks har afsat 40 minutter til at motionere i, hvilken intensitet er så den bedste hvis man vil tabe sig?

Svar: Den højeste intensitet man kan holde i de 40 minutter!

Udfra det så virker det på mig underligt at powerwalke, så er det da egentlig meget bedre at løbe sig en tur. Man kan cføli have dårlige ankler/knæ etc etc så man ikke kan løbe, men hvis det er muligt så må det bedste da helt klart være at løbe sig en tur.

Jeg ved ikke hvor jeg har fået den opfattelse at der var en fedtforbrændings zone (70% maks puls), :4oops: men det er åbenbart ikke særligt smart, sååååeeeeh nu bliver det sq til lidt løbeture istedet for alle de spadsere ture :4whip:

ps. er jeg helt forkert på den ell. hvad ?

Edited by Granhof
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ligger mærke til det, så vil jeg næsten vædde med at den overvejende del af dem der powerwalker er BB'ere i en eller anden grad, fordi løb ved høj intensitet har en negativ effekt på muskelvækst i benene. Det er i hvert fald teorien.

Link to comment
Share on other sites

Det må da være i teorien, jeg kan da ikke tro at løb skader ens muskelvækst i benene, ihvertifald ikke hvis man løber et par dage efter man har trænet ben, så de får tid til at restituere.

Det tror jeg íhvertifald ikke, jeg starter nu alligevel med mit løb efter at have læst, ovenstående indlæg. Mener selv det lyder ganske fornuftigt ;)

Link to comment
Share on other sites

Der er enighed om at powerwalk er noget fjolleri hvis man gerne vil tabe sig. Så er højintens træning meget mere effektivt.

> Max Power

Personligt savner jeg argumenter for hvorfor lavintens cardio skulle gøre noget som helst for bodybuildere. Hvad er formålet?

1. At sænke fedtprocenten - Så er det lettere at skære ned på energiindtaget.

2. At kommer i bedre form - Næh, det skal der højintens cardio til.

3. Højintens cardio skader restitutionen fra vægttræningen - Hvor står det at fordi højintens er skidt for muskelvækst, så er lavintens godt?

Jeg synes desuden det er ulogisk at træne det aroebe energisystem ved almindelig cardio når styrketræning foregår v.hj.a. det anaerobe energisystem, og man træner så uundgåeligt det ene system på bekostning af det andet. Man kunne så lege med tanken om at kort, ultra-højintens cardio (fx intervaltræning med 5-6 minutters anarobet arbejde) som er anaerobt måske var smartere end lavintens.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at se på crawdaddy's erfaringer med powerwalking... Jeg mener han fandt at gang påvirkede hans squat mindre end løb.

Og hvis man tror man ikke kan komme i form af det, så prøv 20-25 K om dagen med 30 kg på ryggen i bjerge :) :)

Link to comment
Share on other sites

Og hvis man tror man ikke kan komme i form af det, så prøv 20-25 K om dagen med 30 kg på ryggen i bjerge :) :)

hvis du med K mener km så håber jeg godt nok det er nogle "flade" bjerge for når jeg går i Jotunheim kan en gåtur på lidt over 10 km godt strække sig over mere end 10 timer (dog med indlagte 1-2 timers pause). Deroppe er er det ikke afstanden der er af betydning :)

..Forresten hvor i verden går du i bjerge, og kan det pågældende sted anbefales?

Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

På Jotunheimen kan jeg heller ikke klare så mange K :) Men det er nu et vildt fantastisk sted, selvom jeg smadrede en ankel på vej ned fra Galhöegepikkan (stavet forket, I know) sidste gang. Men jeg har taget nogen endda rigtigt lange dagsmarcher på Hadangervidda hvor der stadig er masser af de der 200 meter ned 200 meter og og så ned igen sager. Jeg er blevet bedre til at få pakket let i rygsækken, men til gengæld er jeg blevet tungere, så...

Jeg var på en tur hvor mad-rationerne var beregnet efter al de 3 andre var under 70 kg :retard: Til gengæld bar jeg teltet og vi gik vanvittigt langt pr. dag... puha, der blev Far sulten.

Næste år håber jeg på at få min drømmetur fra syddelen af Hadangervidda, over Finse og så op til og gennem Jotunheimen, med top på Glittertin (Har kun været deroppe i med en begyndende snestorm i fjæset, så der så jeg ikke så pokkers meget) Har våde drømme om Alperne, men ender alligevel i Norge hver sommer.

Har du prøvet at være på bræ vandring på Hadanger Jokulen??Blåisen der er ret fantastisk!

Link to comment
Share on other sites

Prøv at se på crawdaddy's erfaringer med powerwalking... Jeg mener han fandt at gang påvirkede hans squat mindre end løb.
Jo, men fordi powerwalking er mindre dårligt end hans løb for squatten, retfærdiggør det jo ikke powerwalken. Man kan ikke argumentere for lavintens cardio på baggrund af dårlige erfaringer med højintens cardio. Jvf. min kommentar til argument nr. 3:
3. Højintens cardio skader restitutionen fra vægttræningen - Hvor står det at fordi højintens er skidt for muskelvækst, så er lavintens godt? 
Og hvis man tror man ikke kan komme i form af det, så prøv 20-25 K om dagen med 30 kg på ryggen i bjerge

Jeg tror 20-25km om dagen med 30 kg på nakken vil være særdeles ufordelagtigt med henblik muskelstyrke og -vækst. Det aerobe system vil blive det helt dominerende på bekostning af det anaerobe med styrketab til følge.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Der er enighed om at powerwalk er noget fjolleri hvis man gerne vil tabe sig. Så er højintens træning meget mere effektivt.

> Max Power

Personligt savner jeg argumenter for hvorfor lavintens cardio skulle gøre noget som helst for bodybuildere. Hvad er formålet?

1. At sænke fedtprocenten - Så er det lettere at skære ned på energiindtaget.

2. At kommer i bedre form - Næh, det skal der højintens cardio til.

3. Højintens cardio skader restitutionen fra vægttræningen - Hvor står det at fordi højintens er skidt for muskelvækst, så er lavintens godt?

Jeg synes desuden det er ulogisk at træne det aroebe energisystem ved almindelig cardio når styrketræning foregår v.hj.a. det anaerobe energisystem, og man træner så uundgåeligt det ene system på bekostning af det andet. Man kunne så lege med tanken om at kort, ultra-højintens cardio (fx intervaltræning med 5-6 minutters anarobet arbejde) som er anaerobt måske var smartere end lavintens.

Jeg ved for mit vedkommende er der flere punkter for hvorfor det er bedre at powerwalke!!

1) rent mentalt er det letter dagligt at overkomme gåture end løbeture - man kan altid gå uanset hvor træt man er..... hvor imod løb skal man være oplagt til for at få noget godt ud af det!!

2) Under styrketræning nedbryder du muskelglykogen, og hvis du så spæder løb oven i dette, så vil du konstant køre på tomme glykogenlagrer i musklerne!!! Gåture ved lavere intensitet vil i højere grad sætte sin lid til glykogeogenesen end til glykogenolysen..... hvilket er meget positivt for BB'er, som samme dag ønsker at træne hårdt, og tungt!!!

3) Jeg synes heller ikke at det er en fordel at træne de røde muskelfibrer for meget, hvis det er de hvide du ønsker!!! Vi har jo en hvis procent del fibrer som kan gå begge veje!!! Og for en BB'er som ønsker hypertrofi, så vil det være negativt hvis en del af disse fibrer bliver omdannet til røde i stedet for hvide!!!

4) Jeg tror på at man skal priotere.... hvis du vil være stor, så skal du begrænse din høj-intensitets cardio og ligge kræfterne i den tunge træning!!

... at komme i bedre form er jo et vidt begreb!!! For nogle er en bedre form en mere markeret krop med større muskler og ikke nødvendigvis en ond kondi!!! :)

Link to comment
Share on other sites

hep, vil godt tilslutte mig Angels indlæg....

-synes det er meget nemmere rent mentalt at finde energi til en gåtur end til at løbe...den daglige træning m.m kræver energi nok i forvejen...

-og da det i hvertfald for mit vedkommende ikke drejer sig om at opbygge "en god kondition" vil jeg derfor stadig foretrække at gå...

-desuden sir egne erfaringer fra et tidspunkt hvor jeg både løbetrænede meget i forbindelse med et løb jeg skulle være med i,

samtidig med at jeg at prøvede at bygge masse på de små ben at det slet ikke fungerede for mig.... <_< :chicken:

mon ik crawdaddy kommer med lidt flere bemærkninger senere B)

Link to comment
Share on other sites

Jo, men fordi powerwalking er mindre dårligt end hans løb for squatten, retfærdiggør det jo ikke powerwalken. Man kan ikke argumentere for lavintens cardio på baggrund af dårlige erfaringer med højintens cardio. Jvf. min kommentar til argument nr. 3:

QUOTE 

3. Højintens cardio skader restitutionen fra vægttræningen - Hvor står det at fordi højintens er skidt for muskelvækst, så er lavintens godt? 

Hmm der er ingen der siger det er godt for restitutionen, men det er bedre for restitutionen end højintenscardio. I det hele taget synes jeg at det er ret meningsløst at skelne mellem højintens og lavintens på den måde det ofte gøres på. Man skulle tro at man drysser rundt i bedstemor tempo når man powerwalker, hvilket absolut ikke er tilfældet.

Moderat intensitet ville nok være mere passende at bruge om powerwalk.

Derimod er det ufortyndet vrøvl, hvis man påstår at powerwalk er ineffektivt til at tabe sig. Den påstand vil jeg gerne se lidt belæg for. Jeg kan kun tilslutte mig Angels og Hippos betragtninger om at det er noget lettere at komme ud at gå hver dag end fx at løbe hver dag. Som Angel siger, så kan man gå uanset om man næsten sover, hvilket vil være rimelig vanskeligt ved højintens cardio.

I sidste ende må man selv om hvilken form for cardio man vil benytte sig af. hele bedre/bedst snakken er lidt latterlig efter min mening. Hvis det handler om at brænde flest kcal af på kortest tid er løb da godt, men det er der så mange andre ting der også er. Fx løb med oppakning :retard:

Alle former for cardio virker, og det er et temperamentspørgsmål, spørgsmål om ens mål og niveau, samt tiden til rådighed, der afgør hvad man foretrækker.

For mit eget vedkommende er det klart at moderat cardio har en mindre negativ indflydelse på min træning end højintenscardio, som fx løb.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på meget overvægtige mennesker er powerwalk vel en meget god ting? Jeg mener, de er muligvis ikke i stand til at løbe og kan så blive nødsaget til at nøjes med powerwalking som motionsform, indtil deres grundlæggende kondi er blevet en anelse bedre.

Desudene er jeg enig i, at en gåtur ikke kræver så stort et mentalt overskud som en løbetur gør, og når det gælder vægttab kan man vel sige, at lidt er bedre end ingenting?

/Des

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at høj-intens aerob træning IKKE er den bedste løsning, for folk som ønsker at MAKSIMERE deres muskelmasse og styrke. Det er klart, at er man villig til at ofre en lille portion masse og styrke, så kan man sagtens træne høj-intens aerob træning ved siden af sin vægttræning. Man skal bare være opmærksom på at det trækker vægttræningen i en negativ retning.

Og så skal man huske på at mange styrkeløftere og bodybuildere er så tunge at det vil være en kanon belastning for de restitutive ressourcer at smide høj-intens kardiotræning oveni.

Ellers kan jeg tilslutte mig Angel´s pointer. Specielt den med uhensigtsmæssige fibertype konverteringer er grim, hvis man træner mere for det styrkemæssige. Men selvfølglig også for bodybuildere.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Specielt den med uhensigtsmæssige fibertype konverteringer er grim, hvis man træner mere for det styrkemæssige. Men selvfølglig også for bodybuildere.

Thomas

Thomas ret mig hvis jeg husker forkert, men "så vit æ husker" så er det en ret lille mængde fibre vi snakker om. Altså ikke noget der har den store betydning for din størrelse. Din fiber sammensætning er først og fremmest genetisk bestemt :4whip: Så der er nogle af os der aldrig bliver nogle kæmpe jern :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Lidt jævnfør Thomasses indlæg vil jeg også nævne det stress der er på knæ, nedre ryg og hofter ved high impact earob træning som fx løb.

Jeg ville aldrig kunne gennemføre et løbeprogram i en længere periode.

Når det så er sagt skal jeg selv til at eksperimentere med diæt og meget high intensity cardio, men med vægte, BW øvelser og måske senere lidt sprint, da jeg ikke synes at jeg tidligere har fået de resultater fra (power) gåture, som jeg synes jeg burde have haft set ud fra den tid jeg brugte.

For mig er gåture mere en rekreativ ting. Jeg kan heller ikke forstå ideen med at udsætte sine led for yderligere belastning med fyldte rygsække etc. Hvor meget større mon energiforbruget er kontra det ekstra stress på fx knæene. Sådan rent intuitivt ville jeg tro der var mere at hente i at gå lidt stærkere/længere, med mindre ledskade?

Link to comment
Share on other sites

Thomas ret mig hvis jeg husker forkert, men "så vit æ husker" så er det en ret lille mængde fibre vi snakker om. Altså ikke noget der har den store betydning for din størrelse. Din fiber sammensætning er først og fremmest genetisk bestemt

Ja, som sagt så sagde jeg også at det primært var styrkeatleter det berørte. For selv små ændringer i den forkerte retning, er jo nok til at man lige nøjagtigt ikke sætter den verdensrekord man kunne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan heller ikke forstå ideen med at udsætte sine led for yderligere belastning med fyldte rygsække etc. Hvor meget større mon energiforbruget er kontra det ekstra stress på fx knæene. Sådan rent intuitivt ville jeg tro der var mere at hente i at gå lidt stærkere/længere, med mindre ledskade?

Enig! :)

Link to comment
Share on other sites

Thomas ret mig hvis jeg husker forkert, men "så vit æ husker" så er det en ret lille mængde fibre vi snakker om. Altså ikke noget der har den store betydning for din størrelse. Din fiber sammensætning er først og fremmest genetisk bestemt

Ja, som sagt så sagde jeg også at det primært var styrkeatleter det berørte. For selv små ændringer i den forkerte retning, er jo nok til at man lige nøjagtigt ikke sætter den verdensrekord man kunne.

Thomas

sorry Thomas - skal nok være mere grundig i min læsning :4whip:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan heller ikke forstå ideen med at udsætte sine led for yderligere belastning med fyldte rygsække etc. Hvor meget større mon energiforbruget er kontra det ekstra stress på fx knæene. Sådan rent intuitivt ville jeg tro der var mere at hente i at gå lidt stærkere/længere, med mindre ledskade?

canoing

Jeg forstår nu udemærket ideen med at gå med oppakning ved powerwalk! Mest fordi at man ved oppakninger ligger en større spænding over læg muskulaturen som gerne skulle give større vækst denne muskel / Muskler! Crawdaddy har ihvertfald berette om større vækst i sine lægge grundet gåturene med oppakning!

Man ser også ofte at store mennesker der går meget har utroligt veludviklet lægge! Om man så kunne træne læggene på en mere effektiv måde er så en anden diskussion, men ihvertfald er jeg ikke i tvivl om langvarigt arbejde har en effekt på væksten i læggene!

Link to comment
Share on other sites

For mig er gåture mere en rekreativ ting. Jeg kan heller ikke forstå ideen med at udsætte sine led for yderligere belastning med fyldte rygsække etc. Hvor meget større mon energiforbruget er kontra det ekstra stress på fx knæene. Sådan rent intuitivt ville jeg tro der var mere at hente i at gå lidt stærkere/længere, med mindre ledskade?

Den ekstra belastning på ledene er minimal, da der ikke er tale om løb men gang. Jeg vil tro at belastningen ikke er større end den belastning man påfører ledene ved at løbe.

Jeg kan forsikre om at det ekstra energiforbrug ved at gå med oppakning er betydeligt. Jeg kan af gode grunde ikke påvise hvor stort det er, men det var stort nok, under min diæt, til at jeg kunne blive ved med at tabe mig, da det ikke var nok at gå to daglige ture på 45 minutter. Mht at øge hastigheden, så er det lidt svært at gå stærkere, hvis man allerede går så hurtigt man kan.

De udvejene man har, er enten at gå i længere tid, hvilket forøger tab af muskelmasse, eller bruge oppakning, som forekommer at være en god løsning.

Og så får man også lidt god lægtræning ud af det ;)

Link to comment
Share on other sites

Den ekstra belastning på ledene er minimal, da der ikke er tale om løb men gang. Jeg vil tro at belastningen ikke er større end den belastning man påfører ledene ved at løbe.

Jeg kan forsikre om at det ekstra energiforbrug ved at gå med oppakning er betydeligt. Jeg kan af gode grunde ikke påvise hvor stort det er, men det var stort nok, under min diæt, til at jeg kunne blive ved med at tabe mig, da det ikke var nok at gå to daglige ture på 45 minutter. Mht at øge hastigheden, så er det lidt svært at gå stærkere, hvis man allerede går så hurtigt man kan.

De udvejene man har, er enten at gå i længere tid, hvilket forøger tab af muskelmasse, eller bruge oppakning, som forekommer at være en god løsning.

Og så får man også lidt god lægtræning ud af det ;)

Alt er selvf. afhængigt af belastningen.. Min grund til at tilslutte mig jsc's indlæg var, at man ofte ser ledproblemer (knæ, hofte) ved overvægtige (Går rundt med "ekstra oppakning")..

Og så har overvægtige jo endda haft tid til at vænne sig til vægten..

Men sådan er der så meget :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ok !

Har lige læst de forskellige indlæg, dejligt med så mange svar :)

Meningen med min powerwalk, er at blive trimmet, altså lige få smidt 2-3 kilo fedt. Jeg startede så med at gå en aftentur hver eneste aften, ca 1time, og det fungerede sådan set ganske fint, og syntes da stadig også jeg har/havde fremskridt i min træning mht. vægt !

Mit temperament ville passe helt perfekt til ca 2 løbeture om ugen (højintens), og så powerwalke de andre dage, og ligge løbet så langt væk fra bentræningen som muligt, da de jo gerne skulle restituere lidt.. Og sagtens kan få det til at passe ind i mit program.

Meningen med min træning er at nå op på ca 94 kg i kropsvægt(nuværende ca 91kg), men vil gerne have smidt lidt flæsk, så der skal jo nok lidt cardio til at hjælpe det på vej, cføli uden at skade min styrketræning, da jeg ikke er interesseret i at tabe noget masse. Styrketræner 5 gange om ugen på nuværende tidspunkt.

Såeh det er vel ik en dum ide med 2 gange løb og så powerwalk for resten ?

ps. Er ikke overvægtig :4slap: Håber da heller ikke jeg ser alt for tyk ud *s*

Edited by Granhof
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share