Falder i styrke


KC-Pump
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en fyr på 18 år som har trænet seriøst træning i 7 måneder.. de første 3 måneder skete der meget på min krop og min styrke blev ved med at stige.. så efter de 3 måneders træning stod jeg lidt stille men jeg tænkte at nu var der sket så meget i de første 3 måneder så min krop tog nok en pause og jeg havde hørt at de første 3 måneder skulle også være dem hvor der sker mest.. men efterhånden som månederne så gik blev jeg svagere og svagere jeg faldt i styrke i mange øvelser og det gør jeg stadig.. hvad gør jeg galt siden jeg bliver ved med at falde i styrke og der sker ikke meget på min krop jeg tager slet ikke på og har ikke gjort det i 4 måneder jeg har faktisk tabt mig.. jeg træner 4-5 gange om ugen 1½-2½ timer og jeg spiser sundt og spiser så meget som jeg nu kan.. jeg ryger ikke.. jeg har overvejet at begynde på noget Amino Syrer og Kreatin + ½ liter skummet cacaomælk efter hver træning.. denne proccess har jeg så tænkt mig at prøve-køre i 1 månede for at se om der sker noget.. men har i ellers nogen ideér? jeg er meget tynd af bygning men aligevel markeret.... forresten skal lige huske at fortælle min træning består af 10-8-8-6 gentagelser i alle øvelser hvor jeg så stiger med 5 eller 10 kilo efter hvert sæt.. :bigsmile:

håber i har nogen gode råd..

Link to comment
Share on other sites

hrmm.. måske er det ren overtræning???

spiser sundt..prøv at fortælle os hvor meget du spiser i løbet af en dag, og fortæl hvor meget du vejer.

Når du træner hvor tæt går du så på failure?? (failure-der hvor man ikke kan løfte vægten en gang til)

Når du siger du træner en 4-5 gange om ugen er det så hele kroppen hver gang eller kører du et split program. Kom med lidt mere detaljerede oplysninger og så skal du nok få gode svar :) prøv at vise os dit program!

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

jeg vejr kun 60kg men var oppe på 65 efter de 3 første måneder der.. jeg køre et split program der ser således ud..

Dag A : Triceps, Bryst, Mave

Dag B : Biceps, Skulder, Ryg

Jeg går altid så langt til faliure jeg kan.. i bænkpress fx. presser jeg mig selv til jeg overhovedt ik kan mere og så plejer jeg at tage 2 extra med hjælp.. jeg sørger ALTID for at jeg ikke kan tage 1 gentagelse mere når jeg er færdig med sættet..

jeg træner ikke ben for tiden pga. jeg spiller fodbold hver dag mindst 3-4 timer (det gode vejr) og bor på 3 sal hvor jeg løber op og ned MANGE gange om dagen.. dvs. Ben træning + rigtig meget motion for jeg så hver dag i min fritid..

Min kost består mest af Rugbrød og Fiberbrød.. med Tun eller Makrel på.. Drikker meget cacao, dog lidt fortynet med letmælk (men det går nok :bigsmile: ) Aftensmaden består meget af Pasta og Kylling..

jeg troede det var den perfekte opskrift på den gode krop hehe.. motion + træning + kost.. men det går ikke fremad.. tværdigmod.. :angry:

Ps. jeg har et billede jeg tog for 3-4 dage siden.. hvordan uploader jeg det så i kan se det?

Edited by KC-Pump
Link to comment
Share on other sites

Jeg går altid så langt til faliure jeg kan.. i bænkpress fx. presser jeg mig selv til jeg overhovedt ik kan mere og så plejer jeg at tage 2 extra med hjælp.. jeg sørger ALTID for at jeg ikke kan tage 1 gentagelse mere når jeg er færdig med sættet..

Efter al sandsynlighed der, det halter for dig. Du overtræner.

Failure og forced reps overbelaster dit nervesystem, så det ikke kan nå at restituere til næste træningspas.

Prøv i stedet et program som fx HST (hypertrofispecifik træning), som der er en artikel om på forsiden af motion-online, og kig i forumet "maximal muskelvækst", hvor der er mange gode tips om HST.

HST beskytter mod overtræning af centralnervesystemet, og er designet til muskelvækst hos den ikke-dopede.

Det er et fullbodyprogram 3x ugentligt - så er der også mere tid til fodbold :)

Iøvrigt kan fodbold og trappeløb også hæmme din muskeltilvækst, simpelthen fordi det æder det nødvendige kalorieoverskud.

Link to comment
Share on other sites

jeg vejr kun 60kg men var oppe på 65 efter de 3 første måneder der.. jeg køre et split program der ser således ud..

Dag A : Triceps, Bryst, Mave

Dag B : Biceps, Skulder, Ryg

Jeg går altid så langt til faliure jeg kan.. i bænkpress fx. presser jeg mig selv til jeg overhovedt ik kan mere og så plejer jeg at tage 2 extra med hjælp.. jeg sørger ALTID for at jeg ikke kan tage 1 gentagelse mere når jeg er færdig med sættet..

jeg træner ikke ben for tiden pga. jeg spiller fodbold hver dag mindst 3-4 timer (det gode vejr) og bor på 3 sal hvor jeg løber op og ned MANGE gange om dagen.. dvs. Ben træning + rigtig meget motion for jeg så hver dag i min fritid..

Min kost består mest af Rugbrød og Fiberbrød.. med Tun eller Makrel på.. Drikker meget cacao, dog lidt fortynet med letmælk (men det går nok :bigsmile: ) Aftensmaden består meget af Pasta og Kylling..

jeg troede det var den perfekte opskrift på den gode krop hehe.. motion + træning + kost.. men det går ikke fremad.. tværdigmod.. :angry:

Ps. jeg har et billede jeg tog for 3-4 dage siden.. hvordan uploader jeg det så i kan se det?

problemerne ligger i at du IKKE skal køre forced reps hver gang. Du skal højst træne til failure et par ange i måneden, da din krop nok ikke kan holde til mere! Du behøves faktisk slet ikke at træne til failure hver eneste gang, og SLET IKKE forced reps!

Hvorfor går du op i kilo, efter hvert sæt? har du styr på din træning? skriver du ned hvor meget du skal løfte næste gang, hvor meget progression du skal have, hvor mange sæt, og hvilke øvelser! træner du i maskiner, eller frie vægte?

Desuden SKAL du træne ben. Det med at du ikke behøver det fordi du spiller bold, eller løber på trapper er en myte. Det giver minimal hypertrofi i dine ben(omend ingen) og da dine ben er de største muskler i kroppen..????

Desuden, siden du har tabt dig, er du er i kalorieunderskud - spis noget mere...

Kom med en detaljeret plan over din træning!

Link to comment
Share on other sites

Nexus> Ja, hvis han træner efter HST-principperne. Ellers er det vel bedre med en deload!

Jeg går altid så langt til faliure jeg kan.. i bænkpress fx. presser jeg mig selv til jeg overhovedt ik kan mere og så plejer jeg at tage 2 extra med hjælp.. jeg sørger ALTID for at jeg ikke kan tage 1 gentagelse mere når jeg er færdig med sættet..
Det er ikke særligt hensigtsmæssigt altid at køre til failure og slet ikke at køre med forced reps. Det er helt sikkert derfor du falder i styrke fordi du er "overreached". Det er bedre at stoppe sættet 1-2 reps fra failure da det ikke smadrer dit CNS som jeg er sikkert på er ansvarlig for din styrkenedgang! Train longer not harder ;)
jeg træner ikke ben for tiden pga. jeg spiller fodbold hver dag mindst 3-4 timer (det gode vejr) og bor på 3 sal hvor jeg løber op og ned MANGE gange om dagen.. dvs. Ben træning + rigtig meget motion for jeg så hver dag i min fritid..

Du får ikke store lårbasser af et spille fodbold! Du skal i gang med noget squat og dødløft...det er rigtig bentræning!

Edited by typen
Link to comment
Share on other sites

Nexus> Ja, hvis han træner efter HST-principperne. Ellers er det vel bedre med en deload!

needless to say - det ene er sikkert ligeså godt som det andet, hvis man trænet kontinuerligt i 7 md. trænger man til en pause.

og SD kan man vel også bruge selvom man ikke køre HST ;)

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

needless to say - det ene er sikkert ligeså godt som det andet, hvis man trænet kontinuerligt i 7 md. trænger man til en pause.

og SD kan man vel også bruge selvom man ikke køre HST

Ja okay :) ... med alt det failure og forced er det vel lige så godt med en SD -hvis ikke bedre da hans CNS får en chance for at restituere

Link to comment
Share on other sites

den træning til failure er roden til alt ondt... jeg tror der er mange her på MOl der har oplevet hvordan fremgangen gik meget bedre når man reducerer mængden af failure tæning!

Glem det i meget lang tid. Start med at tage en uges pause fra AL vægttræning!

Koncentrer dig så istedet om teknikken og om at få mere vægt på løftene,(hvis du gerne vil være strærkere) eller tag et knaldgodt program som HST!! (kan findes på MOL's forside, og tro mig, det er altå gode sager!) og kør det UDEN at ramme failure før måske i den sidste uge, hvis du geren vil være større.

Og så skal der fyldes i sækken big time! Det betyder ikke du skal æde alt, men hvis du taber dig spiser du slet ikke nok! Og der må godt ryge noget sundt fedt (sunde planteolier og fed fisk) med! Især når du dyrker så meget andet sport ved siden af, så må du altså godt flå igennem ved tallerkenen og ikke kun morgen middag og aften, men også til mellemmåltider.

Og så en ting til: Gør dig selv den tjeneste at få lært de gode ben og rygøvelser. Hvis bare der dog havde været en, der havde hevet mig tilside de første år jeg trænede og smidt mig over og køre squat og dødløft.... de øvelser kan altså ikke undervuderes, de er guld værd, så brug da endelig tiden på at lære dem ordentligt!

held og lykke med det hele.

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

nu har jeg læst alle jeres svar og jeg er squ glad for i gider hjælpe mig her :) ..

jeg vil prøve at fortsætte mit trænings program.. MEN ved at ligge en Dag C ind i billedet hvor jeg så træner ben..

og så vil jeg prøve at køre det Amino + kreatin + cacao kur i 1 månede

og til sidst vil jeg tage jeres råd i behold og ikke træne til faliure i et godt stykke tid

det der med 1 uges pause har jeg faktisk lige haft hehe med en god omgang lunge-betændelse så den burde være i hus..

så vil jeg også lige tilføje at imens alle mine venner studerede væksthormoner og sprøjtede sig selv som bare helvede, gjorde jeg det at jeg fik styr på alle mine øvelser i trænings centeret.. ved at faktisk øve mig på at tage øvelserne så "smooth" og rigtigt som muligt.. jeg prøvede også et råd med at tænke på den muskel man træner imens man træner den og det synes jeg virker godt så kan man rigtig mærke øvelserne rive fat i de rigtige steder..

Så min træning er i top stand synes jeg selv jeg har ihvertfald gjort meget ud af rigtig træning..

Link to comment
Share on other sites

"Så min træning er i top stand synes jeg selv jeg har ihvertfald gjort meget ud af rigtig træning.. "

- nej det er den ikke... gå ud på nettet og slå følgende principper op, ex. gennem google : progressivt overload, periodisering og deload/dekonditionering .. Hvis din træning er i 'top stand' så indeholder det disse elementer, ellers er det til at at åbne og s* i...

Link to comment
Share on other sites

hep,

gentager lige de andre...

og så vil jeg prøve at køre det Amino + kreatin + cacao kur i 1 månede
nej nej nej....du kan æde kreatin og amino til du blir 80 år, men hvis ikke du begynder at spise noget mere

så nytter det ikke..... :4whip:

og til sidst vil jeg tage jeres råd i behold og ikke træne til faliure i et godt stykke tid

jamen, det kan slet IKKE anbefales at køre til failure i den grad du har gjort det...

koncentrer dig om at finde nogle gode basis øvelser, inkl squat og dødløft, så skulle det nok hjælpe....

Link to comment
Share on other sites

"Så min træning er i top stand synes jeg selv jeg har ihvertfald gjort meget ud af rigtig træning.. "

- nej det er den ikke... gå ud på nettet og slå følgende principper op, ex. gennem google : progressivt overload, periodisering og deload/dekonditionering .. Hvis din træning er i 'top stand' så indeholder det disse elementer, ellers er det til at at åbne og s* i...

Nu synes jeg måske liige du skulle slappe lidt af makker :4whip: ;)

Nu er du jo glad for engelske citater, så her er et til dig: "There`s many ways to skin a cat".

Link to comment
Share on other sites

Nu er du jo glad for engelske citater, så her er et til dig: "There`s many ways to skin a cat".

Hehehe....så så. Slap nu lige af. Det er jo ikke helt galt det Brainroid siger. Det nytter jo ikke noget blindt at træne til failure hver gang, og smide forced reps oveni, efter godt befindende. Så beder man jo selv om et plateau. Det er jo tydeligt at spørgeren er overreached (endnu et engelsk udtryk), ud over alle grænser. Jeg vil ikke gå så langt som at sige at han er decideret overtrænet, men han har ihvertilfælde akkumuleret nok stress til at hans formkurve har taget et seriøst knæk nedaf. Og det er jo et tydeligt tegn på at noget er galt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jo, jo, men nu mente jeg også bare, at der er mange måder at træne på, og at han måske lige udtalte sig kategorisk nok (Sammenholdt med smilien troede jeg jeg var "in the clear" (som man siger på engelsk ;) )

Jeg er da FULDSTÆNDIG enig i at det er et nærmest "text book" eksempel på et program der fører til explict overtræning, sammenholdt med den typiske "Jeg er 18 år og vil gerne tage på og beholde mine "Super Rock Hard Chiseled Abs" så i stedet for mere mad æder jeg AA og kreatin" diæt ikke fører nogle vejne.

Til sidst vil jeg bare sige "No hard feelings I hope, Brainy? :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Nu synes jeg måske liige du skulle slappe lidt af makker  

Nu er du jo glad for engelske citater, så her er et til dig: "There`s many ways to skin a cat".

- jaja, nu var det heller ikke så slemt sagt som det var ment :lol: :lol: ... Men jeg synes at det var tydeligt at det på sin plads at give et vink med en vognstang... vi er jo trods alt kun interreseret i at manden får det bedste ud af sin effort ik ;o) ...

Og ja, der er rigtigt mange måder at flå skindet af den satans kat, jeg kunne ligge en reference til BH fx ? hehe ... :tongue:

edit

No hard feelings I hope, Brainy?

- overhovedet ikke, så godt smilien B)

Edited by BrainRoid
Link to comment
Share on other sites

Seriøst..prøv at tage et program som HST og kør de 8 uger igennem mens du spiser alt du overhovedet kan finde. jeg lover dig at du ikke vil fortryde det, der vil du få en fornuftig progression hele vejen igennem og undgå overtræning! drop penge til aminosyrer, kreatin og den slags nu. hvis du har penge der brænder i lommen så køb en weight gainer af god kvailtet eller en spand valleprotein.

jeg ved godt at det er nogen hårde sandheder du får smidt i hovedet lige nu, :4whip: men sorry Kid, du træner lige præcist så forkert som man næsten kan. Du er så bare heldig at du får det at vide nu og ikke senere (jeg lavede selv samme fejl i alt for mange år og stod stille) Så, tag en dyb indånding, få læst på HST, sæt dig ind i det og begynd så på en frisk... og spis en masse!!! Det vil du blive rigtig glad for senere. :bigsmile: :lol: :)

Forresten, hvor meget løfter du i de forskellige løft (så vi kan få en ide af din styrke)

venlig hilsen Comrade Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share