Rygning, lunger og kondition


Recommended Posts

Jeg er begyndt at træne rimeligt meget. (cykler 3-4x60-80 km om ugen) Hvilket er meget for mig :o

Jeg er desværre også storryger, hvilket i ikke behøver at dømme mig på.. jeg er udemærket klar over alle minusserne ved det.

Jeg undrer mig blot over sammenhængen med lunger og kondition og tobaksrygning.

Hvad er det der gør at rygere har en dårligere kondition? Er det noget med ilt til musklerne, eller hvad er det der egentligt sker?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til MOL cykelrytterwannabee. :)

Det er temmelig simpelt. Når man ryger, dækker man lungerne med et lag af tjære. Lungerne har derfor sværre ved at optage ilten fra luften, og man bliver derved nemmere forpustet.

Dermed ikke sagt at rygere ikke kan være være i god form, og have en god iltoptagelse. Så vidt jeg husker, kan man øge sin iltoptagelse med op til 3300%, så der er en vis margin at tage af.

Det er også muligt for en ryger, at have en bedre iltoptagelse end en ikke-ryger, selvom de dyrker idræt på præcis samme niveau. I det tilfælde er det bare et spørgsmål om, at være født med en god iltoptagelse.

Edited by Fistandantilus
Link to comment
Share on other sites

Der sker forskellige processer i lungerne når man ryger.. Bl.a. blokerer kulilte for nogle af de pladser som ilten skulle bruge på de røde blodlegemer..

Hht. selve lungerne, så er de på toppen i 25 års alderen, så hvis man har røget før det 25. leveår - når man aldrig sin potentielt optimale lungekapacitet..

Med tiden udvikler mange rygere rygerlunger, som tidligst viser sig ved "produktiv morgenhoste" (Man hoster noget op om morgenen)...

Så hvis du har det, kan du altså regne med at dine lunger ikke længere fungerer optimalt!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til MOL cykelrytterwannabee.
Tak.. jeg læser med stor interesse de mange indlæg, men det er nok begrænset hvor meget viden, jeg selv kan bidrage med i forhold til jeres eksperter ;)

Jeg har trænet bodybuilding/fittness i nogle år, men stoppede for et par år siden, da jeg hellere ville begynde, at træne rigtigt konditionstræning.. og valget er så faldet på cykling ;)

Men for at vende tilbage til spørgsmålet, så det er sker er altså:

1: Man trækker vejret

2: Lungerne optager ilten fra luften

3: De røde blodlegemer bruger denne ilt for at holde musklerne igang

Jo mere ilt der kan sendes ud til de røde blodlegemer, jo længere tid kan musklen/erne arbejde, før de bliver trætte. Og jo mere man ryger jo mindre ilt kan lungerne optage, pga de er tjæret til.

Så hvis jeg forstår det rigtigt, er det altså et spørgsmål om udholdenhed og ikke kraft.

Dermed ikke sagt at rygere ikke kan være være i god form, og have en god iltoptagelse. Så vidt jeg husker, kan man øge sin iltoptagelse med op til 3300%, så der er en vis margin at tage af.

Denne iltoptagelse. Bliver den også trænet når jeg træner almindeligt? Eller er det noget som skal/kan trænes på en speciel måde?

(det kan være det virker banalt, men jeg træner efterhånden en god del, og forsøger at forstå så meget som muligt, at kroppens virkemåde) :)

Link to comment
Share on other sites

Tak.. jeg læser med stor interesse de mange indlæg, men det er nok begrænset hvor meget viden, jeg selv kan bidrage med i forhold til jeres eksperter 

Jeg har trænet bodybuilding/fittness i nogle år, men stoppede for et par år siden, da jeg hellere ville begynde, at træne rigtigt konditionstræning.. og valget er så faldet på cykling

Cykling er efter min overbevisnig et godt valg. Nu er jeg også selv tidligere cykelrytter! ;)

Du vil nok kunne få stor glæde ud af, at læse MOL-rytternes logbøger.

Der er så vidt jeg husker: Ziggymunds, Allerups, Thomas Eriksens, Tubes og MR's. Desuden vil der være god inspiration at hente i Arnes log. Han er MOLs egen mester på en spinnigcykel. :)

Men for at vende tilbage til spørgsmålet, så det er sker er altså:

1: Man trækker vejret

2: Lungerne optager ilten fra luften

3: De røde blodlegemer bruger denne ilt for at holde musklerne igang

Jo mere ilt der kan sendes ud til de røde blodlegemer, jo længere tid kan musklen/erne arbejde, før de bliver trætte. Og jo mere man ryger jo mindre ilt kan lungerne optage, pga de er tjæret til.

Så hvis jeg forstår det rigtigt, er det altså et spørgsmål om udholdenhed og ikke kraft.

Det er fuldstændig korrekt.

Din iltoptagelse vil eksempelvis have så godt som ingen indflydelse på et max-bænkpres-løft.

Det vil derimod have store konsekvenser for din ydeevne omkring syregrænsen.

Denne iltoptagelse. Bliver den også trænet når jeg træner almindeligt? Eller er det noget som skal/kan trænes på en speciel måde?
Ja, den bliver også trænet, selvom du ikke direkte hiver efter luften.

Den bedste måde at træne iltoptagelsen op er dog, at træne intervaller.

Det er klart, at det er der, hvor lungerne bliver presset, at de kompenserer ved at blive bedre til at optage ilten.

(det kan være det virker banalt, men jeg træner efterhånden en god del, og forsøger at forstå så meget som muligt, at kroppens virkemåde)

Det er ikke spor banalt. :)

Du er velkommen til at spørge så tosset, du vil!

MOL er til for at hjælpe folk til, at blive klogere på deres træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været storryger indtil sidste efterår og det jeg tydeligst mærkede da jeg stoppede, var at jeg når jeg trænede hårdt blev jeg ikke længere forpustet men træt i musklerne. Det er en helt anden oplevelse at give alt hvad man har i musklerne fremfor i lungerne og det hænger sikkert også sammen med iltoptagelsen som Fistandantilus skriver:

Det vil derimod have store konsekvenser for din ydeevne omkring syregrænsen.

Ved udholdenhedstræning har jeg ikke mærket nogen forskel.

En anden god ting ved at stoppe var at jeg ikke længere behøvede at have cigaretter med på de længere træningsture, det var også en anelse skamfuldt at sidde og smugryge ved pauserne :)

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Det vil derimod have store konsekvenser for din ydeevne omkring syregrænsen.

Ved udholdenhedstræning har jeg ikke mærket nogen forskel.

Jeg skulle nok have udtrykt mig lidt mere specifikt.

Når ens iltoptagelse er på nedsat funktion, så vil det medføre, at der ikke bliver transporteret så meget ilt ud til musklerne, som der ellers ville.

Din syregrænse er der, hvor dine lunger eller røde-blodlegemer ikke længere kan tranportere ilten ud til musklerne i samme fart, som de bruger den.

Dvs hvis din iltoptagelse er nedsat, så vil din syregrænse oftest falde til et lavere niveau, end det ellers ville være.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Jeg skulle nok have udtrykt mig lidt mere specifikt.

Når ens iltoptagelse er på nedsat funktion, så vil det medføre, at der ikke bliver transporteret så meget ilt ud til musklerne, som der ellers ville.

Din syregrænse er der, hvor dine lunger eller røde-blodlegemer ikke længere kan tranportere ilten ud til musklerne i samme fart, som de bruger den.

Dvs hvis din iltoptagelse er nedsat, så vil din syregrænse oftest falde til et lavere niveau, end det ellers ville være.

Nu er jeg selv ryger og løber samtidig, Jeg holdte en pause for rygningen i godt og vel 2måneder, og med det røg min puls efter 1-2 uger 7-8% ned i forhold til før ( under løb )

jeg blev ikke træt i benene, eller syrede til - men jeg kunne direkte mærke det på min kondition - Det synes jeg lyder lidt mærkeligt, iforhold til jeres svar ?

Link to comment
Share on other sites

Hæhæh, det var så lige en fem år gammel tråd der blev genoplivet.

Nå, men det skal ikke afholde mig fra at kommentere.

Men kan ikke lige finde modsætningen. Hvis ilten lettere trækkes ud i blodet er det umiddelbart logisk at hjertet skal pumpe færre gange for at sende den "bestilte iltmængde" ud i kroppen. Ligeledes at benene ikke føles så tunge som mens du røg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej

Ideen med, at rygning danner "et lag tjære på lungen" og dermed hæmmer iltens optagelse i blodet er populistisk og helt forkert. Først når man har røget i mange år (typisk 30+) og udvikler KOL (kronisk obstruktiv lungelidelse - rygerlunger) vil det være lungesygdom der udgør begrænsning i maksimal iltoptagelse (=kondition). Og der er det heller ikke et tjærelag, men primært sammentrækning af bronkierne, der således forsnævres og hindrer fri lufttilstrømning til blodet.

Hos yngre mennesker er det primært den akutte effekt af nikotinen (dvs en effekt, der holder i få timer siden sidste cigaret), der kan give midlertidigt nedsat kondition pga 1. sammentrækning af blodkarrene 2. øgning i hvilepuls og 3. delvis kulmonoxidmætning af de røde blodlegemer.

Der kan dog også være andre mekanismer, fx lokalt i musklerne , der hæmmer deres evne til at trække ilt ud fra blodet.

Dette er ikke en dækkende beskrivelse af rygnings effekt på kondition. Blot for at afvise "tjære-ideen" og at skelne mellem de kroniske hjerte-kar og lungesygdomme rygning medfører, og som næppe er relevant for yngre folk i dette forum, og de akutte, som man kan undgå ved at lade være at ryge i nogle timer inden en præstation.

Lad være at ryge alligevel.. :-)

Hilsen en læge

Link to comment
Share on other sites

Tilføjelse:

Det lader til at folk her tror, at ens kondition er bestemt af ens lunger. Det er det ikke. Det er generelt hjertet/kredsløbet der er den begrænsende faktor for maksimal iltoptagelse og dermed kondition. Så selv om man skulle have let nedsat lungefunktion, kan hjertet stadig ikke pumpe blod nok rundt i kroppen til at kunne bære al den ilt , der tilbydes fra lungerne. Først når lungefunktionen er relativt meget nedsat er det dette organ, der begrænser maksimal iltoptagelse. Og dette er sjældent tilfældet hos yngre rygere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share