Træning med og uden udstyr.


Søren W
 Share

Recommended Posts

Inden så frygtelig længe skal jeg til at igang med ét eller andet seriøst program så jeg kan blive verdensmester i styrkeløft. Det er endnu ikke afgjort hvilket program/princip jeg vil følge, men foreløbig kunne jeg godt tænke mig at køre noget Hatfield, det har jeg gode erfaringer med. Mit problem består af at jeg skal bruge træningen til konkurrence styrkeløft, altså løft med udstyr. Det skaber nogle problemer med de forskellige programmer der er på "markedet". De går alle ud fra en 1RM hvoraf der regnes diverse procenter ud og så køres der sæt og reps efter disse. Det er alt sammen godt nok hvis man ikke skal bruge udstyr, men som konkurrenceløfter er jeg jo interesseret i at blive bedre med. Imidlertid har jeg ikke lyst til at stå og køre f.eks. 5x6 squat spændt op til dans i dragt og bind, det tror jeg ikke nogen har, ligeledes tror jeg heller ikke det er hensigtsmæssigt at ligge og bænke 5 sæt med trøje på. Jeg har endnu ikke set nogle programmer der havde forskellige faser hvor i man bruger forskelligt udstyr alt efter hvor tæt på slutningen man er.

Det jeg spørger om, er om der er nogle der kender et eller flere programmer der tager højde for at man kører med udstyr til maxforsøg, men ikke er interesseret i at køre et helt program med, eller om nogle har tricks til at imødekomme problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ville træne Hatfield, så kunne du jo anvende ugerne op til 5x6 ugen, som fundament træning, udregnet fra din raw max (eller estimerede raw max, hvis du ikke har en aktuel), og så lade selve peaking delen være udstyrstræning, udregnet fra din udstyrsmax (eller estimerede udstyrsmax, hvis du ikke har en upto date max).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler bare på det er optimalt at træne ud fra sin udstyrsløse 1RM gennem hele programmet og så teste med udstyr når det er slut.

Man kunne selvfølgelig køre med elastikker, det simulerer jo til en hvis grad gear.

Tjah... Jeg gjorde mig samme overvejelse for nogle måneder siden, hvor jeg overvejede at gennemføre en hel cyklus baseret på reverse band bænkpres...

Men du har da ret i man kunne tage bands eller kæder ind for at få det til at ligne udstyrsløft mere.

Link to comment
Share on other sites

Man skal dog huske at der er forskel på at træne for styrke til udstyrsbrug, og på at træne for teknik til udstyrsbrug. Man kan meget let gøre sin styrke mere velegnet til udstyrsbrug, ved at træne med kæder og elastikker, men teknikken får man nu engang bedst på plads ved at træne med udstyret.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share