Stramme baller


sophiala
 Share

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Clayman, så vidt jeg husker hænger det sådan sammen at kvinder er knapt så svage i benene i forhold til hvor svage de er i overkroppen sammenlignet med mændende, men de er (gennemsnitligt, naturligvis).

Første del er ganske rigtig - og grunden til, at kvinderne stadig er svagere i benene i forhold til mænd - skyldes først og fremmest kulturelle forskelle (der er flere mænd, som har slæbearbejde), og det simple faktum, at kvinder har mindre overkrop at slæbe rundt på (de vejer mindre).

Testosterons virkning som anabolt hormon hos utrænede ses først og fremmest i den muskulatur, som ikke bliver brugt særlig meget - overkroppen. Heri ligger den markante forskel ml. utrænede mænds og kvinders muskulatur (mandlige kontornussere undtaget :biggrin2: ).

Da utrænede kvinder og mænd går, står og løber ca. lige meget (ovennævnte forskelle taget i betragtning), så er underkropsmuskulaturen ca. lige veludviklet.

Der er intet at være flov over, hvis en kvinde kører det samme eller mere i en benøvelse - mænd har nemlig ingen nævneværdig fordel på det punkt. Så bare rolig, Clayman - du er ikke en whimp ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener helt klart, at man kan få folk til næsten hvad det skal være, hvis man finder ud af hvad DE ønsker.. Hvis man går til en person med en personlig holdning om: De skal i Squat stativet for enhver pris, ja så har man tabt på forhånd..

Når jeg lægger programmer for kvinder, så bruger jeg UHYRLIGT meget tid på at tale med dem, inden vi går igang med træningen.. For med alle de fordomme som NOGLE kvinder har omkring muskelvækst, er der en del barrierer som skal nedbrydes først, og helst forsigtigt, så de ikke føler at man "tramper henover" dem :)

AF: Jeg er 100% enig i dine betragtninger omkring nakke smerter.. Selvfølgelig skal man ikke lade være med at træne fordi man får ondt, man skal måske bare træne anderledes ;) '

Men så skriver du at der intet er i vejen for at kvinder kan squatte ligeså meget som mænd, vægtklasserne taget i betragtning?

Mener du dermed at kvinder og mænd med samme mængde muskler er lige stærke?? Hvis det er tilfældet, må jeg erklære mig meget uenig.. Men lad mig høre hvad du mener B)

Link to comment
Share on other sites

Et hurtigt kig på rekordlisterne på http://www.styrke.dk viser at mænd er væsentlig stærkere i alle discipliner - ikke så overraskende.

Selv de mindste vægtklasser hos mænd (52kg og 56kg) er ligeså- eller stærkere end de tungeste vægklasser for kvinder (90+ kg).

Det gælder for både squat og bænkpres. Dødløft er den eneste disciplin hvor Sannah Mogensen med sine 202,5kg er lidt stærkere end de mindste mænd.

Det kan selvfølgelig dels være pga. det forholdsvis lille antal kvinder der træner styrkeløft, men på trods af det er det tydeligt at selv kvinder med mere muskelmasse ikke kan løfte så meget som mænd.

Link to comment
Share on other sites

Sophial: Jeg går ud fra at det du ønsker vel i bund og grund er en flot krop... Jeg kan ikke sig hvad din definition af en flot krop er, men jeg mener faktisk at en pige kan få en meget flot krop uden overhovedet at træne (i hvertfald hvad jeg difinerer som en flot krop). Jeg har set masser af eksempler på piger der ALDRIG trænede eller havde trænet, med meget flotte kroppe. Disse piger havde tilgengæld meget godt styr på deres kost/diæt.

Jeg er fuldstændigt uenig og det håber jeg godt nok osse at der er andre der er!

Det kvindekropsbillede, som man fra mediernes side prøver på at fortælle folk er det lækre og smukke er enormt usundt. Denne idealiserede kvindekrop har en fysiologisk set utilstrækkelig muskulatur! Disse fotomodeller ville have svært ved at klare et arbejde der krævede blot en moderat udviklet fysik. Denne mediepåvirkning er, mener jeg, meget usund.

Bear, det er ikke dig jeg raser over, det er medierne.....

Link to comment
Share on other sites

Der er intet at være flov over, hvis en kvinde kører det samme eller mere i en benøvelse - mænd har nemlig ingen nævneværdig fordel på det punkt. Så bare rolig, Clayman - du er ikke en whimp 

Shows what you know ;) :lol:

Mjoh, mange tak. Det hjalp da en smule på selvtilliden. Men jeg må nok indrømme at benstyrke er ikke just det jeg har mest af. Jeg er desværre udstyret med et knæ der ikke altid lige vil helt som jeg.....come to think of it, jeg er nok den uheldige type der er udstyret med skodgener og har et hav af dårligdomme når det drejer sig om fysikken :( Dårlig skulder, dårlige knæ, svag ryg, svage håndled...you name it :( :thumb_down:

Til al held har jeg faktisk kunne træne mig fra det meste :) så I kan være sikre på, at denneher lermand aldrig holder op med at træne :4whip:

Men decideret tung bentræning har jeg altid varet mig for; nu er jeg dog så småt ved at nå til 5 rep. ugerne i mit HST program, så der får vi se hvordan det går.

I øvrigt: jeg har altid undgået squat netop pga dårligt knæ, da det jo er en tung og svær teknisk øvelse, i kombination med jeg ikke just har den ideelle squatstatur (er relativt langlemmet), så jeg har altid holdt mig til benpres. Men efterhånden som jeg er begyndt at træne tungere, synes jeg virkelig ikke længere om disse Technogym maskiner. Man starter i bundposition og bevægelsen føles ikke helt naturlig. Så nu er jeg ved at få lidt mere mod på squaten, men jeg er ikke 100 % tryg ved øvelsen, så jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogen der har nogle tekniske tip. Er der nogle typiske og graverende begynderfejl jeg skal undgå?

Jeg har stået og luret lidt på de (få) der squatter nede i gymet, men det forekommer mig temmelig hassarderet. Hos de fleste (inklusive instruktøren) kommer knæene meget langt frem i bundposition, og det må da belaste dem alt for meget?!

Anyways, hvis der er nogen der har et par gode råd eller links til en squatbegynder vil jeg være meget taknemmelig :)

Med venlig hilsen

Clayman

Ps. Wow AF (og jeg mener ikke bare "wow" som i "jeg er bare venlig", jeg mener "wow" som i :wub: :drool:) Jeg tror minsandten vi har fundet den nye Sloggipige.

Link to comment
Share on other sites

Mener du dermed at kvinder og mænd med samme mængde muskler er lige stærke?? Hvis det er tilfældet, må jeg erklære mig meget uenig..

Hvorfor skulle de ikke være det?

Kvinders og mænds muskler er ens (jf. en artikel på forsiden af mol).

Der er individuelle, kønsuafhængige forskelle som neurale adaptationer og fibertypesammensætning, der kan spille ind.

Det eneste kønsafhængige, jeg lige kan komme på, er forskel i bækkenvinkler og afstanden ml. hofteled (betyder vist ikke det store i squat, men har lidt at sige i fx sprint).

Så er der testosteronen, men som anabolt hormon betyder det ikke noget i en 1RM taget på et givet tidspunkt, hvor de to er lige muskuløse.

Den største faktor til mandens fordel er kulturelt bestemt (og måske en smule testosteronbestemt) - at gejle sig psykisk op til et maxløft passer bedre ind i den gængse manderolle.

Teoretisk er der således ikke ret meget, som taler for at manden skulle være stærkere end kvinden med samme muskelmasse. Maxpower læner sig så op ad de faktuelle ranglister:

Det kan selvfølgelig dels være pga. det forholdsvis lille antal kvinder der træner styrkeløft, men på trods af det er det tydeligt at selv kvinder med mere muskelmasse ikke kan løfte så meget som mænd.

Bingo. Lille bredde giver lille eller ikke-eksisterende talentmasse. Blandt mandlige SL'ere er der et udvalg af løftere med rigtig fibertypesammensætning, det rigtige cns og den rigtige træning og kost. Hos kvinderne er det udvalg (talenterne) sikkert ikke-eksisterende i DK... jo, de er der måske derude, men træningen halter :)

Clayman: :) takker, men jeg tror nok Sloggi ville give mig et spark i min store squatbooty, hvis jeg foreslog mig selv...

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Anyways, hvis der er nogen der har et par gode råd eller links til en squatbegynder vil jeg være meget taknemmelig

Værsgo :)

Squat teknik

Især detaljen med at stå rimelig bredt (lidt bredere end skulderbredde) OG dreje fødderne så de peger skråt ud til siden (nok ca 30-45 grader ift lige frem for mit vedkommende) har hjulpet mig rigtig meget med teknikken.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

incognito

Jeg er fuldstændigt uenig og det håber jeg godt nok osse at der er andre der er!

Det kvindekropsbillede, som man fra mediernes side prøver på at fortælle folk er det lækre og smukke er enormt usundt. Denne idealiserede kvindekrop har en fysiologisk set utilstrækkelig muskulatur! Disse fotomodeller ville have svært ved at klare et arbejde der krævede blot en moderat udviklet fysik. Denne mediepåvirkning er, mener jeg, meget usund.

Bear, det er ikke dig jeg raser over, det er medierne.....

Helt ok med lidt uenighed... :)

Men jeg vil nu mene at jeg ikke argumenterer for hverken mediernes kropsideal eller nogen form for idealiseret kvindekrop, men kun hvad jeg definere som en flot kvinde krop... Og en flot kvinde krop skal efter min mening ikke være muskuløs - nærmere tværtimod...

Men jeg kan godt se at det nemt kan misforståes når jeg skriver "stram diæt", hermed mener jeg ikke alt for tynde supermodeller eller andre anoreksi tilstande, men derimod kun at mange piger vil kunne opnå deres hede drømme om en "stram krop" (som de udtrykker det) hvis de var mere bevidste omkring deres kostvaner...

Håber det giver afklaring :)

Link to comment
Share on other sites

det var egentlig heller ikke det jeg mente..... der er uendeligt mange teenage piger derude, som er normalvægtige, som har en ret høj fedtprocent, da de mangler bare den helt essentielle muskulatur (det er det jeg kalder fysiologisk muskulatur) fordi de aldrig har arbejdet eller dyrket sport....

Vi ligger jo alle under for mediernes indoktrinering i et eller andet omfang, og jeg forstår ikke hvor dette kvindebillede kommer fra......

Og hvis man vil opnå en stram krop uden træning, så kan den da kun opnås ved at mindske fedtet, da stramheden hidrører IMHO fra fedt/muskle forholdet. Derfor kommer mange af de helt tynde typer.

Af en eller anden grund MÅ kvinder nu om dage ikke have muskler og dem der har ligger under for diverse sociale stigma (hvad hedder det i flertal). Håndboldspillere er lesbiske, kvindelige styrkeløftere er halvt mand.... nu om dage må kvinder bare ikke have muskler overhovedet...... jeg fatter det ikke

Link to comment
Share on other sites

Incognito: Jeg fatter det heller ikke :)

TheBear: De færreste normaltslanke kvinder når særlig langt med ændrede kostvaner alene (med mindre de nye kostvaner inkluderer ECA-stacks, kokainbaner eller andet centralstimulans...); det er vores stofskifte for labilt til.

Cardio er vejen frem, hvis man (kvinde) vil være mager uden at tillægge sig muskelmasse.

Og en flot kvinde krop skal efter min mening ikke være muskuløs - nærmere tværtimod...

Helt iorden med lidt uenighed :) Get a life, ellers har de nogen lækre skeletter ude på Anatomisk institut på uni... :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Lille bredde giver lille eller ikke-eksisterende talentmasse. Blandt mandlige SL'ere er der et udvalg af løftere med rigtig fibertypesammensætning, det rigtige cns og den rigtige træning og kost. Hos kvinderne er det udvalg (talenterne) sikkert ikke-eksisterende i DK... jo, de er der måske derude, men træningen halter

Det er klart at lille bredde giver "svagere" elite.. Jeg tror bare ikke at det er der vi skal finde forklaringen..

Maxpower skriver det også:

Selv de mindste vægtklasser hos mænd (52kg og 56kg) er ligeså- eller stærkere end de tungeste vægklasser for kvinder (90+ kg).

Det gælder for både squat og bænkpres. Dødløft er den eneste disciplin hvor Sannah Mogensen med sine 202,5kg er lidt stærkere end de mindste mænd.

Altså: Selv ikke med markant mere muskelmasse, kan kvinderne løfte det samme som mændene :)

Jeg holder nok nærmere på denne:

Er kvinder dårligere til at bruge deres muskler end mænd?

Ofte, men ikke nødvendigvis! Hos utrænede finder man ofte at kvinder er dårligere til at udnytte deres muskler - dvs. nervesystemet kan ikke "tænde" 100 % for en given muskelmasse. Dette kan skyldes dels hormonelle og dels sociale forhold. Mænds højere testosteron-niveau giver dem bedre forudsætninger for en aggressiv adfærd, hvilket kan udmønte sig i en mere komplet aktivering af en given muskelmasse. Dertil vil mange drenge gennem deres opvækst have haft en legeadfærd, der har øvet dem i at bruge deres muskler mere end pigerne.

Link to comment
Share on other sites

Jørgen L.: Din nederste quotebox opfatter jeg som den eneste forskel - og den er først og fremmest møntet på utrænede. Det kan man næppe sige om styrkeløftere :)

Altså: Selv ikke med markant mere muskelmasse, kan kvinderne løfte det samme som mændene  :)
Vi ved alle, at rå muskelmasse målt i kg langt fra er den eneste faktor, som skaber en god styrkeløfter. Og den rå muskelmasse kan kun finde ud af een ting - at kontrahere sig når den får besked på det. Muskelmassen er fuldstændig ligeglad med hvilket køn dens ejermand har.
Det er klart at lille bredde giver "svagere" elite.. Jeg tror bare ikke at det er der vi skal finde forklaringen..

Det tror jeg. Og motivationen hos den enkelte udøver er proportional med udfordringen (eller mangel på samme). Hvis jeg kan komme på landsholdet uden at træne (nu er vi ovre i undervandsrugby :) ) hvorfor faen skulle jeg så anstrenge mig for at klemme 2 ugentlige træningspas ind i en stresset hverdag???

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Det er klart at lille bredde giver "svagere" elite.. Jeg tror bare ikke at det er der vi skal finde forklaringen..

Det tror jeg. Og motivationen hos den enkelte udøver er proportional med udfordringen (eller mangel på samme). Hvis jeg kan komme på landsholdet uden at træne (nu er vi ovre i undervandsrugby ) hvorfor faen skulle jeg så anstrenge mig for at klemme 2 ugentlige træningspas ind i en stresset hverdag???

Sandt, men mange meget stærke mænd træner jo ikke i konkurrence øjemed, men er stadigt villige til at gå i motionscentret dagligt :) Så for mange (mænd) er den eneste motivation: at blive så stærk som muligt..

Tror vi på at der findes kvinder derude som ville kunne konkurrere med mændene i deres vægtklasse? Men at der bare ikke har været en eneste fremme i rampelyset endnu? Jeg tvivler :)

Link to comment
Share on other sites

Sandt, men mange meget stærke mænd træner jo ikke i konkurrence øjemed, men er stadigt villige til at gå i motionscentret dagligt  Så for mange (mænd) er den eneste motivation: at blive så stærk som muligt..
Se, der falder vi jo igen i med det tåbelige kvindeideal. Det er uhyggeligt få kvinder rundt om i motionscentrene, som har ambitioner om at blive så stærke som muligt. De fleste er der for at få tonede inderlår :wacko:
Tror vi på at der findes kvinder derude som ville kunne konkurrere med mændene i deres vægtklasse?

Det er da forekommet i boksning, fx. Men i SL har det rigtigt lange udsigter, og måske aldrig gr. den lille popularitet, sporten har hos kvinder. Nu har vi kun snakket squat og DL, i bænkpres ville det være nærmest umuligt at en kvinde kunne komme op på siden af mænd, da hendes udgangspunkt er meget dårligere end mandens.

Hvem er "vi", iøvrigt? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mænd er stærkere end kvinder gennemsnitligt set, både i overkrop og underkrop. Så kan man spekulere i ren muskelmasse osv, men tager man en gennemsnitlig kvinde og mand som vejer lige meget, så er manden altså stærkere. Og så kan det godt være at styrkeforskellen skyldes fedtdeponering, kulturelle forskelle osv, men forskellen er der. Der er derfor ingen formildende omstændigheder når tøserne squatter mere end Clayman :lol:

Link to comment
Share on other sites

De fleste er der for at få tonede inderlår
Og her ville solarie jo klart være det bedste :lol:
Det er da forekommet i boksning

Hvis du tænker på den MEGET kontroversielle kamp imellem (var det Ali's datter?) og en 5. rangs mandlig bokser, så gav den nok ikke det rette billede.. Dertil var manden simpelthen for svag..

Som det link jsc kom med: Der er ikke mange herinde som kan squatte ligeså meget som hende, men det betyder stadigt ikke at kvinders styrke potentielt er på højde med mænds :)

Hvem er "vi", iøvrigt? :lol:

Jeg er skizofren, DET ER JEG OSSE :w00t:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Michael S: Der er stor forskel på at veje lige meget og så have den samme muskelmasse. De fleste kvinder i mande-vægtklasse er småfede (og totalt utrænede)... Der er stadig intet fysiologisk, som kan forklare hvorfor denne styrkeforskel er der for underkroppens vedkommende.

Jørgen: Det var vist ikke Laila Ali. Men det er da rigtigt, at de fandt et offerlam til hende (hun ku' da godt have valgt en med lidt udfordring i) :tongue:

...men det betyder stadigt ikke at kvinders styrke potentielt er på højde med mænds..

Potentielt, jo - men reelt: nej. Der mangler først og fremmest overbevisning (også hos jer to ;) ).

Clayman: jeg synes stadig ikke du er en whimp. Derimod en rigtig mand, som i fuld offentlighed tør erkende, at der findes kvinder der squatter med mere vægt end dig :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

"Vi" det er mig og Jørgen ;)

At gå i motionscenter for at trimme kroppen ser jeg ikke noget galt i -og at mange piger ikke nødvendigvis gør det for at blive stærkest muligt. det er ihvertfald ikke alle der har brug for at kunne dødløfte 180kg eller squatte 200kg IRL?"

Den dag hvor alle piger render rundt bredskuldrede med koge-kone-lægge den dag er jeg forhåbentligt afgået ved døden.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det er jo også op til folk selv, men sålænge der går folk rundt og tror, det er en fysisk umulighed for kvinder at opnå den samme fysik som mænd (på de fleste punkter) - så er det ikke inderlårstonere vi har brug for i overbevisningsprocessen, vel? :blink:

Og der er vel reelt ingen - heller ikke mænd - der har brug for at squatte 200 kg...

Der er intet i vejen med bredskuldrede piger :asthanos:

Link to comment
Share on other sites

Det var nok den her jeg kunne huske:

http://ringrrrlz.tripod.com/malevfem.htm

Angående Laila Ali:

” Ali's debut also came just one day before the first male-female professional bout to be sanctioned by a state boxing commission. The combination of these two events may have made more people aware of the existence of female professional boxing”

Link to comment
Share on other sites

Det er jo også op til folk selv, men sålænge der går folk rundt og tror, det er en fysisk umulighed for kvinder at opnå den samme fysik som mænd (på de fleste punkter) - så er det ikke inderlårstonere vi har brug for i overbevisningsprocessen, vel? :

Det er jo også op til folk selv, men sålænge der går folk rundt og tror, det er en fysisk umulighed for kvinder at opnå den samme fysik som mænd (på de fleste punkter) - så er det ikke inderlårstonere vi har brug for i overbevisningsprocessen, vel?

Nu var det vist dig der bragte førnævnte tonere ind i debatten ;) , og før sas og jeg og jeg :lol: får skylden for for at jævne al fremtidig kvindetræning med jorden, tror jeg lige at jeg vil indskyde: Det er muligt, at kvinder kan nå det samme som mænd - fysisk - men jeg har bare ikke set et eneste eksempel endnu :)

Link to comment
Share on other sites

Relativ styrke må være et godt mål, da der her tages højde for kropsvægt. I dette forum, hvor vi vel udgør et repræsentativt snit af det trænende folk - kunne man fremhæve Angel og hendes dips/chinups. Det er endda overkropsdiscipliner.

Der er da nok et par mænd som kan gøre det bedre her på MOL, men der er langt flere som ikke kunne B)

Ih, bare det kunne lykkes at overbevise bare eet af dine jeg'er :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share