Skulder-/Triceps dag


Nygren
 Share

Recommended Posts

Jeg har startet et nyt program, hvor jeg skal træne Skuldre og Triceps een gang om ugen (har trænet i 1-1½ år).

Mit mål er at øge muskelmassen.

Jeg vil gerne benytte Dips-øvelsen og evt. military press og håber derfor I kan give mig en god kombination af øvelser !!!

Nok et simpelt spørgsmål for den øvede, så jeg ser frem til et eller flere svar :)

Hilsen

Nygren

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu er jeg nok ikke den mest kvalificerede herinde til at svare på dit spørgsmål, men mener dog alligevel at jeg kan henvise dig til nogle steder med nogle ok gode øvelser. Af triceps øvelser kører jeg selv Dips, close grip BP, JM(California) press(den er rigtig god), og triceps ext.

http://www.testosterone.net/html/body_61tris.html

og til skulderen

Håber'>http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=106

Håber

du kan bruge det til noget.
Link to comment
Share on other sites

Før Thomas J kommer og tæver dig, så siger jeg det lige for ham:

At sigte efter enkelte muskelgrupper i sin træning er mere eller mindre umuligt.

Egentlig rammer Shrugs ikke deltoid musklerne, men generelt skuldertræning rammer også trapz, osv.

Altså en overlapning af muskelgrupper kan ikke undgåes...

Link to comment
Share on other sites

Nej nej det ved jeg da godt. Jeg træner jo også selv hovedesageligt større øvelser.

jeg ved godt at man stort set ikke kan, og at det ikke er særlig hensigtsmæssigt at sigte efter en muskel gruppe i sin træning.

Men igen Skulderpres, den er da dejlig. Benchpres så vidt jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de forskellige tips, selv om I ikke er helt enige :smile2:

Jeg har dog ikke helt fået svar på mit spørgsmål !

Jeg ønskede at få guide til en god træning til skuldre og triceps (trænes samme dag). Dvs. hvilke øvelser der tilsammen giver gode resultater mht. muskelvækst.

( Gerne suppleret med anbefalet antal sæt og reps )

Endnu en gang TAK......

/Nygren

Link to comment
Share on other sites

Grunden til forvirringen omkring hvor trapezius hører til, skyldes at musklen til dels udspringer på kraniet. Men trapezius musklen er en stor muskel, som også dækker hele området mellem skulderbladene (med rhomboideus indenunder). Musklen har 3 dele. En descenderende del som hæfter på kravebenet, en horisontal del som hæfter på acromion (knoglen lige over overarmens ende) og en ascenderende del, som hæfter på bagsiden af skulderbladet.

Generelt er hele trapezius musklen en potentiel stærk muskel. Det er ikke umuligt at kunne komme til at kører barbell shrugs med langt over 200 kg.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nygren> hvis du træner for masse, så kan jeg anbefale følgende program:

military press (evt med håndvægt) 3-4 sæt 6-8 reps

laterals 3 sæt 8-12 reps

bent laterals 3 sæt 8-12 reps

dips (evt med ekstra vægt) 3 sæt 6-10 reps

french press 3 sæt 6-10 reps

press down 3 sæt 8-10 reps

I forhold til oberstens forslag, så træner du også det bagerste hoved af delt´s med dette program. Specielt i forhold til skade forbyggelse er det vigtigt at træne det bagerste hoved af skuldermusklen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at hovedets position må være et spørgsmål om personlig præference. Hvis du synes du udfører øvelsen bedst ved at kigge ned i gulvet, så er det fint. Personligt kan jeg bedst lide at kigge ind i et spejl, så synes jeg at det er lettere at holde koncentrationen.

Link to comment
Share on other sites

Når man kører bent over later laterals, så prøver jeg at accelere db så meget som muligt, dvs. at jeg føler at jeg nærmest svinger dem op, mens jeg prøver at gøre den excentriske del forholdsvis langsomt. Mit spørgsmål er så om jeg skal ned i vægt så jeg kører bevægelsen stille og roligt hele vejen op.

(Det er især det sidste stykke der er svært.)

Link to comment
Share on other sites

Det ved du bedst selv. Hvordan synes du bedst du kan mærke øvelsen i musklen? Hvis problemet er, at du ikke synes du kan udføre øvelsen korrekt, så har du selvfølgelig for meget vægt på :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share