Mælk


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg har undret mig en del over dette. Mange i dette forum inklusiv mig selv , og også adskellige sports tidskrifter og artikler opfordrer til at man drikker meget mælk. Så meget som muligt.

Nu har jeg dog inden for kort tid to gange hørt at det er usundt for voksende mennesker at drikke for meget mælk.

Først tænke jeg sikke noget pjat. Men Der skulle være tale om at det virker kalk nedbrydende, eller noget i den stil?

Nogen her der kender noget til det?

og nej det er ikke en Joke, det blev sagt i dybeste alvor, og jeg har hørt det to gange, med samme begrundelse. Dog citerer jeg den ikke særlig godt, da jeg husker som en dårlig si.

Link to comment
Share on other sites

Voksne mennesker som ikke lider af en knoglesygdom og som ikke dyrker motion af nogen slags, og i øvrigt har gebis har ikke behov for calcium. Men det har alle andre, og mælk er en god kilde til calcium. Desuden er der jo gode proteiner i mælk. Men mælkefedt er noget af det værste fedt man kan tilføre kroppen, så hold dig til skummetmælk, og drik du  bare 5 liter om dagen. Det tager du ingen skade af, tværtimod.

Link to comment
Share on other sites

ALLE har behov for kalk, også voksne, gamle, syge og raske. Det er formentlig derfor at voksne anbefales at spise mager ost samt drikke 0,5 l mager mælk om dagen!

Jeg tror at advarslen mod for meget mælk bygger på to årsager:

1) nogen kan have problemer med for meget laktose (mælkesukker). Hvis det er tilfældet får man dårlig mave.

2) i visse fitnesskredse hersker der en myte om at laktose giver et tyndt lag underhudsfedt, som "camuflerer" en ellers markeret fysik. Jeg har dog aldrig hørt hvorfor netop laktose skulle resultere i underhudsfedt.

Konklusionen må være (i hvertfald med min sikkert begrænsede viden), at det er helt i orden at drikke rigeligt med mælk, sålænge man ikke er laktosefølsom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte lige at pointere på det kraftigste alle har behov for kalk som Thomas nævner, uden kalk degenerer knoglestrukturen, og knoglesygdomme kan blive fremprovokeret.

Da det hverken er sundt at få for meget eller for lidt kalk bør man finde en balance.

Man kan dog også se om kroppen får mere kalk en nødvendigt, dette kan gøres ved at tage et kig på vores negle (som udelukkende består af proteiner og kalk) Hvis man kan finde store hvide aflejringer under neglene får kroppen rigeligt med kalk.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens.

Er du sikker på, at kalkbehovet kan aflæses via tilstedeværelsen af hvide pletter under neglene? Det troede jeg nemlig også længe, indtil jeg læste (kan selvfølgelig ikke huske hvor), at det var en skrøne. De hvide pletter under neglene skulle i virkeligheden være et resultat af noget så simpelt som slag over fingrene.

Nå, nu valgte jeg så lige at lave lidt research på nettet, inden jeg sendte denne post. Tilsyneladende passer ingen af delene. Flere steder kunne jeg læse, at hvide pletter under neglene er et resultat af zink-mangel, og her er, hvad Netdoktor skriver:

---

Negle består af et stof som hedder keratin. Keratin er det der giver neglene deres hårdhed. Det menes, at mindre forstyrrelser i keratindannelsen  kan vise sig som hvide pletter i neglene.

Tilstanden hedder leukonychia og er overordenlig almindelig. Tilstanden kræver ingen behandling.

Andre forhold kan imidlertid også give hvidlige misfarvninger i neglene. For eksempel kan visse sygdomme vise sig med hvide pletter i neglene. Det er heller ikke ualmindeligt, at der ved nogle hudsygdomme, som f.eks. ved psoriasis, samtidig er misfarvning af en eller flere af neglene. Svamp i neglene kan også vise sig som  hvide pletter. Endelig kan overdreven neglepleje give forandringer i neglene. Disse forandringer vil typisk vise sig som tværgående hvidlige linier på neglene.

---

Morten

Link to comment
Share on other sites

--> Morten (los)

Keratin er en Calcium-proteinforbindelse, og det er netop denne forbindelse der skabes ved overindtag af calcium.

Jeg er opmærksom på at visse medicinalfirmaer, oftest kosttilskuds producenter, linker leukonychia sammen med zinkmangel. Dette sker på grundlag af en undersøgelse af tilstanden, som umiddelbart viste, at folk der fik rigeligt zink, ikke i så høj grad dannede de karakteristiske "hvide pletter" på neglene som folk med zinkmangel . Jeg har desværre ikke referencer til undersøgelsen.

Man bør dog medtage at zink også øger optagelsen af andre stoffer, såsom protein, kulhydrater, fedt, men også stoffer som calcium, hvilket også indirekte bekræfter keratin-teorien.

Nevertheless er den udbredte opfattelse af leukonychia  idag tilstanden skyldes øget calcium-indtag.

--> Xax

Normalt siger man at man ikke bør indtage mere end 2500mg calcium dagligt, men lad mig blot pointere at du i hvert fald ikke skal indtage mere end 4g. kalk om dagen, i sådanne tilfælde vil du risikere forstoppelse og jernmangel pga. vitaminbalancen. Jeg vil da ikke komme nærmere ind på dette da du tydeligvis har læst din lektie på netdoktor, til andre kan man læse om calcium på:

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/calcium.htm

Generelt vil jeg dog godt sige at man ikke konkret kan sige at hvis du indtager x mængde kalk, så for du kalkforgiftning, til gengæld kan man sige et højt kalk indtag i mange tilfælde fremprovokerer hypercalcæmi, - jeg havde en kammarat der drak ufattelig meget mælk (3-4l om dagen), som nu er færdig med mælk permanent, grundet hypercalcæmi, der udover et højt blodtryk og knogleskørhed også medfører en kraftig belastning på nyrene og CNS, i det hele en ubehagelig sygdom.

Håber i fik svar på jeres spørgsmål

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens,

Jeg har lige læst den artikel fra netdoktor igennem. Har du ikke læst noget forkert der ?? Der står jo ikke noget om at risikoen for hypercalcæmi øges ved overdosering af calcium. Der står:

Hvis du ikke lider af hypercalcæmi (for meget calcium i blodet) i forvejen, fremkalder store mængder calcium ikke øget calciumindhold i blodet.

Hypercalcæmi opstår som regel i FORBINDELSE med andre sygdomme, som f.eks kræft. Det står ikke at overdosering af calcium øger risikoen for hverken kræft eller noget andet. Der står at det kan give forstoppelse, og medfører fejlernæring og jernmangel. Det står ikke at det har noget som helst at gøre med kræft eller forhøjet blodtryk. Hvis du har læst det et andet sted, så må du meget gerne sige hvor. Bare så vi ikke er med til at sprede fejlagtig information.

I de par artikler jeg lige kunne støve op ved en søgning på hypercalcæmi, nævnes sygdommen ikke som en sygdom i respons på øget calcium indtag, men som en følgesygdom til f.eks kræft.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lad os slå det fast med det samme, netdoktor er nok en af de mest pålidelige kilder man kan finde ude på nettet.

MEN det er ikke nødvendigvis et leksikon der giver overblik over alle sygdomme, alle symptomer samt de ting man skal undgå for at opnå sygdommene.

SOM der står i artiklen forbliver calciumindholdet i blodplasmaet nogenlunde konstant, dette ændrer imildertid ikke på at calcium fungerer som en agonist på hypercalcæmi, selvom ND ikke nævner det.

Lad mig omformulere, det er korrekt at calciumindholdet i blodet ikke ændres af øget calcium indtag (gudskelov for det læs evt. http://www.dadlnet.dk/ufl/ufl2001/v_p/30274.htm ) men derfor har øget calciumindtag alligevel hormonel betydning, og jeg mener at den hormonelle ændring øget calcium-indtag medfører, er den samme respons som indtag af beta-2 agonister medfører (læs evt. føromtalte link)

Det ændrer imidlertid ikke på at jeg udtalte mig udfra hvad jeg selv har oplevet, den person jeg kender med hypokaliæmi har ABSOLUT ikke kræft af nogen art.

Det næste du skriver forstår jeg ikke helt:

<b> "Hypercalcæmi opstår som regel i FORBINDELSE med andre sygdomme, som f.eks kræft"

"Det står ikke at det har noget som helst at gøre med kræft eller forhøjet blodtryk"</b>

Anyway hvis det du mener er at man ikke får forhøjet blodtryk af tilstanden hypercalcæmi, kan jeg sige at det i hvert fald er tendensen for patienter under behandling

(Redigeret af Jens Andersen ved 10:11 pm på Okt. 23, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme en ting. Jeg ved ikke særligt meget om hypercalcæmi, og udtalte mig kun på baggrund af det som stod i netdoktor artiklen. I det som de skrev, blev hypercalcæmi ikke kædet sammen med overdosering af calcium, men bliver nævnt som en følgesygdom til f.eks kræft. Det bliver heller ikke nævnt at overdosering af calcium giver forhøjet blodtryk eller kræft. Jeg læser det dog som om at overdosering af calcium har alvorlige konsekvenser for en som lider af hypercalcæmi, som netop din ven. Har han fået at vide hvorfor han har fået sygdommen ?? Har han fået at vide at det skyldes han store mælkforbrug. Grunden til jeg spørger, er egentlig af personlig interesse. Jeg har selv, da jeg begyndte at træne drukket op mod 3-4 liter skummetmælk om dagen, og har før nænvt det for min læge. Jeg er blevet gjort opmærksom på flere negative ting ved at drikke så meget mælk, men har aldrig fået at vide det skulle kunne give hypercalcæmi. Så det er egentligt ikke for at irettesætte dig på nogen måde, men nærmere på baggrund af min egen nysgerrighed. Det er da meget rart at vide om man har udsat sig selv for en risiko ved at indtage så meget mælk. Jeg synes nemlig ikke artiklen ligger op til at man udvikler hypercalcæmi ved stor calcium indtag. Jeg tænkte på om du måske havde det et andet sted fra ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun læst løst om sygdommen, og udtalte mig derfor udfra de symptomer/retningslinier som min ven har fået (han er et meget spinkelt menneske og drak derfor mælk for at blive stor), og i dem fremgår det tydeligt at han ikke må drikke mælk med kalk (man kan få en speciel mælkeerstaning uden kalk der ikke ligefrem er at fortrække), men han får selvfølgelig kalk på andre måder, og jeg mener faktisk også han får insulin-indsprøjtninger.

Jeg tror dog jeg er blevet misforstået, hvis du har opfattet det således at man får forhøjet blodtryk eller kræft ved højt mælke/calciumindtag. Jeg har aldrig nogensinde ment at mælk skulle kunne give kræft eller højt blodtryk.

Det jeg sagde var at man under behandling af akut hypercalcæmi havde tendens til et forhøjet blodtryk.

Anyway, medmindre man drikker 4-5 liter mælk om dagen tror jeg ikke der er den store risiko for forgiftningen. Maven har ikke godt af mere end 2-3l mælk om dagen, men set på danskernes mælk-forbrug tror jeg absolut ikke man skal begrænse sit mælk-forbrug pga. af chancen for kalk-forgiftning, jeg nævnte blot sygdommen fordi blackice direkte forespurgte om der var nogen der kendte nogle ulemper ved et stort mælkeindtag.

Link to comment
Share on other sites

hejsa alle sammen! :)

første gang jeg er her, og jeg må indrømme at I her har banket en bbs op for alle - både for motionisten, folk der står med spørgsmål til kødgryderne og de professionelle.

Jeg håber at jeg kan bibrage til en sober debat :)

Jens: Keratin er en Calcium-proteinforbindelse

Mig bekendt er der ikke calcium i keratin, hvor har du det fra?

Jens: Nevertheless er den udbredte opfattelse af leukonychia  idag tilstanden skyldes øget calcium-indtag.

Igen er det ikke mig bekendt. Derimod forelæser hudlæger(som behandler neglesygdomme) at leukonychi, som Los siger, kommer af mindre forstyrrelser i keratindannelsen.

leukonychi er områder i neglen, hvor keratinen ikke er dannet helt så tæt, som den normalt er. Uklarheden kommer altså af strukturforandringer i keratinen.

xax: 1½ mælk om dagen, en skive toastost, og generelt ingen grønsager(hader grønt snask!) så er jeg nok ikke i farezonen...

Jo det er du så sandelig, bare ikke for at få hypercalcæmi :D

Du har vel hørt om en lille kampagne der går på "6 om dagen", eller? Hvis du ikke gider spise grønt, kan du drikke juice og "luske" grøntsager ind i maden på andre måder

Thomas J: Hypercalcæmi opstår som regel i FORBINDELSE med andre sygdomme, som f.eks kræft

Ja, normalt indtager man langt mindre end nyrerne kan udskille. Forskellige sygdomme kan dog nedbryde knogler så hurtigt, at nyrerne ikke kan nå at udskille al calcium'et hurtigt nok.

Generelt er grænsen på 2500mg/dag calcium.

Hvis man har en sygdom, bør man nok spørge sin egen læge til råds vedr. kost.

Noget der ikke er nævnt endnu er problemet med D-vit og medikamenter mod for meget mavesyre.

Så igen, spørg din egen læge, hvis du indtager en af disse ting.

håber det bringer lidt klarhed over diskussionen :)

Link to comment
Share on other sites

Wow god debat jeg fik startet her *s*

Hmm men øee tak for de mange svar.

Altså jeg drikker normalt mellem 1 og 3 litter om dagen, og spiser normalt både grønsager, kød, æg, brød hver dag.

Jeg blev ikke VILDT meget klogere af det her. Jeg kan ikke helt finde ud af om det egentlig har en skadelig virkning  eller ej. Dog virker det som om at der ikke er den helt store fare forbundet med at indtage 1-4 litter mælk om dagen.

Men fed dabat, cool at der er så mange som deltager, og fedt at der er så mange som har gjort noget for at finde et svar.

Link to comment
Share on other sites

Næh sådan har jeg det nu også. Jeg synes der er mange gode grøntsager. Men også en del som ikke siger mig noget. jeg vil nu gerne have lidt grønsager til min bøf. det gør mig ikke noget. Dog spiser jeg kun vitamin piller hvis jeg har optræk til at blive syg. Jeg drikker også juice forholdsvis tit.

Nå men så fik vi det på plads.

Link to comment
Share on other sites

Hmm vi har vist fået en ny spiller herind på forummet, og velkommen til dig Claus.

Nu til dine kommentarer.

Keratiner er en proteiningruppe, som så mange andre, men jeg troede rent faktisk at det var indforstået at man snakkede om keratin/calcium forbindelser når man beskrev negl-opbygningen, da en negl næsten kun består af keratin og calcium, faktisk indeholder en negl 10 gange så meget calcium som hår.

Jeg er opmærksom på din rettelse og ønsker da heller ikke at bruge tid på at diskutere denne udtalelse.

Den næste udtalelse er jeg dog straks mere bastantisk fast ved.

"Den udbredte opfattelse af leukonychia  idag tilstanden skyldes øget calcium-indtag."

Du siger du ikke er opmærksom på dette, hvilket egentligt undrer mig, da det også er den typiske forklaring man vil få hvis man spurgte en tilfældig person.

Nu har jeg imidlertid ikke spurgt tilfældige personer, men derimod min egen læge, samt to andre læger jeg kender personligt, og de mente også de hvide pletter var et tegn på på et calcium,- jeg vil ikke kalde overdosering, men lad os kalde det -overindtag.

Dette ligesåvel som neglene kan blive gule ved psoriasis, blå ved hjerte/lunge problemer, og grønne ved lymfeproblemer.

Jeg har i øvrigt fundet en fin-fin henvisning til en side der fortæller det meste om hvad der er at fortælle om negle på:

http://www.vitaviva.com/helseproblemer/hel...seproblemID=280

De nævner også zink-problematikken, men pyt med det.

Nå, efter hvad jeg kan forstå studerer du på Ålborg universitet, og forlæsninger et sådant sted er jo ofte meget på forkant med den viden almene uddannede læger har, jeg vil derfor på ingen måde afvise at de hvide pletter skyldes øget calcium-indtag - der er jo sandsynligvis ingen mennesker i Danmark der ved mere om negle end hudlæger/lektorer på universiteter, men at kategorisk afvise at der har været/er, en almen forestilling om at calciumteorien skulle have eksisteret synes jeg er subjektivt.

P.S. Jeg er nu ved at opstøve det leksikon hvor jeg aflæste PDCAAS-værdierne for albumin, men inden jeg finder henvisningen kan jeg da give dig en teoretisk begrundelse hvorfor værdierne, efter min mening, skulle være identiske.

Da en denaturering af et protein (irreversbel eller ej), kun ændrer på proteinstrukturen og IKKE aminosyrerne, bør en denaturering ikke have nogen forskel på den enzym-nedbrydning der foregår i tolvfingertarmen, ej eller bør der være nogen forskel i diffusionen i tyndtarmen.

Jeg vil dog vende tilbage med værdierne, så snart jeg har dem, du spørger også hvorfor man skulle medtage værdierne hvis de er ens, dette kan jeg kun komme med et gæt på der lyder at nogle måske kunne være i tvivl :)

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share