Spørgsmål fra en begynder


El Kay
 Share

Recommended Posts

Ved ikke lige om det er den rigtige sektion at poste i, men nu prøver jeg alligevel.

Jeg er en rookie ud i BB sporten, og startede med at træne for 2 måneder siden.

Havde på daværende tidspunkt ikke nogen som helst anelse om hvad man skulle foretage sig for at få maksimalt udbytte af sin træning. Men efter at have fundet MO for en måneds tid siden, har jeg lært en masse bla. ved at læse indlæggene her i forumet, hvor der tilsyneladende er mange kompetente personer der hænger ud.

Jeg startede med at træne primært for at opnå større masse, samt for udseendets skyld. indtil videre har jeg da også taget 4 kg på efter at jeg er begyndt at træne.

Men nu til nogle spørgsmål, jeg kan forstå at træning med frie vægte er det optimale. men det center jeg træner i er der kun maskiner og så lige nogle håndvægte :(. jeg er stadig bundet af medlemsskab der i 4 måneder endnu. Når jeg så skal finde et andet center er der så nogle ting jeg skal være specielt opmærksom på???

Og hvordan udnytter jeg tiden i mit nuværende center optimalt når der nu kun er maskiner??

Og hvordan beregner man sin fedtprocent???

Er også begyndt at drikke proteindrik efter træning.

Så et sted en der anbefalede sojaprotein fra matas. Men hvad er bedst at blande det med? Synes det smager af ged no matter hvad jeg blander med :dead:

På forhånd tak

El Kay

Link to comment
Share on other sites

Ting du skal kigge efter i dit nye center:

Squat stativer!

mere end 2 bænkpress bænke!

EZ stænger!

OL stænger og tons vis af skiver!

Tunge hånd vægte!

Og så skal der være god plads mellem tingene!

Glem soya protein! og køb noget valle protein i stedet for.

Du kan vist få målt din fedt procent i de fleste centre, bare husk at de der vægte der kan måle BF% ikke holder en skid, det skal være med en tang til dette formål!

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo købe det i den smag du gerne vil have det i.

Du skal også sikre dig at der er mulighed for DIPS og CHINS.

Efter min menning er det to vigtige øvelser. Der må også gerne være mulighed for at stå ved at spejl.

Jeg vil mene at EZ og OL stænger kommer i anden række. Du kan sagtens gennemføre en fornuftig træning uden dem. Men hvis du kan finde et sted hvor de har dem, så er det perfekt.

og som Lomax siger, Tons vis af vægte.

Link to comment
Share on other sites

Hej El Kay.

Hvis du har tænkt dig at køre de store basisøvelser som dødløft, squat og bænkpres (hvilket de fleste herinde nok vil anbefale dig), så sigt efter at finde et sted med nogle erfarne vægtløftere. Du kan læse nok så meget om øvelserne, men intet slår lidt personlig instruktion fra en kompetent løfter. ;)

Uh, fik lige flashback til dengang, hvor jeg også købte soja-protein fra Matas. Det smager virkelig af udskidt gnu, hvadend man så gør ved det! :sick:

Morten

Link to comment
Share on other sites

BLACKICE  >Jeg vil mene at EZ og OL stænger kommer i anden række. Du kan sagtens gennemføre en fornuftig træning uden dem.<

Ok men hvis de ikke har OL stænger så SKAL de have nogle andre kvali stænger, uden dem er squat, dødløft og bænkpress udelukket. Så jeg vil da mene at de kommer i første række! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja Lomax det har det selvfølgelig ret i.

Men ok EZ stænger er ihvertfald ikke strengt nødvendigt så.

Selvfølgelig skal de have nogle gode stænger til squat. Det har du helt ret i.

Bænkpres og dødløft  kan du godt udføre uden at stængerne behøver at være i fantastisk kvalitet.

Det kan jeg skrive under på.

Så jeg vil kun give dig ret i at det kræver at de har nogle gode stænger til squat. Hvis de har gode stænger så får du også gode stænger af det  :biggrin:

Beklager min underlige humor.

Link to comment
Share on other sites

Men ok EZ stænger er ihvertfald ikke strengt nødvendigt så.

Måske ikke, men jeg ville aldrig melde mig ind i et center hvis de ikke havde dem!

Så jeg vil kun give dig ret i at det kræver at de har nogle gode stænger til squat. Hvis de har gode stænger så får du også gode stænger af det  

Beklager min underlige humor.

*LOL*  

 

Link to comment
Share on other sites

Fransk pres. Kan udføres med Dumbell.

Træk til hage.Har jeg aldrig brugt.

Bbcurls, kan udføres med normal stang uden problemer.

Reverse grip curls. En øvelser jeg ikke helt kan se hvad

man skal med. Men det er måske fordi jeg ikke har brugt den.

Min håndled er ikke smidige. Jeg er faktisk på ingen måde smidig. Tværtimod.

Rigtig iriterende.

Det kan godt være det er en fejl i min opdragelse at jeg ikke benytter en ez stang.

Link to comment
Share on other sites

Fransk pres. Kan udføres med Dumbell.

Ja! men jeg kan bedre lide det med EZ

Træk til hage.Har jeg aldrig brugt.

Det er heller ikke en øvelse jeg har brugt i lang tid, men hvis udført med bb så siger det klikke lyde i mine håndled, og der er langt fra sundt!

Bbcurls, kan udføres med normal stang uden problemer

Der har jeg så lidt problemer med en bb, men med EZ er der ikke noget!

Reverse grip curls. En øvelser jeg ikke helt kan se hvad

man skal med. Men det er måske fordi jeg ikke har brugt den.

Det er sådan set en udemærket øvelse, men bare fordi du ikke bruger den selv, det skal da ikke stoppe andre for at få glæde af den vel! :) Jeg bruger den nu heller ikke selv.

Det kan godt være det er en fejl i min opdragelse at jeg ikke benytter en ez stang.

JA! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hmm pudsigt. Den generer ikke mine håndled.

men ja jeg vil trods alt sige som los, alle centre har vel en ez stang.

Jeg har aldrig prøvet French pres med Barbell. Er den god? Og er den nødvendig?

jeg er helt stoppet med Frenchpres.

Træk til hage, siger mig slet ikke noget. Ret unødvendig øvelse ikke?

Jeg forstår dig godt når du har haft så stor glæde af EZ stangen. Hvor holder man på en EZ stang? Og hvorfor belaster den ikke håndledet lige så meget?

Reverse grip curls, spændende argumentation du bruger. Du bruger den ikke, og jeg bruger den ikke. Men det er et must at man har en EZ stang for at udføre den. Cool :biggrin:

har hørt at den skulle styrke en underliggende muskel i overarmene, som får biceps til at se større ud.

Men jeg vil da prøve en ez når jeg kommer i center. SÅ kan vi jo se om jeg bliver vild med den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde en gang en stang som knækkede på grund af metal træthed, men den havde jeg også købt i et kupon katalog!

Ok min beskrivelse af Ol strangen var ikke videre infomativ!

Every bar manufactured undergoes stringent quality control procedure. Each bar is placed in a vice and bent with an hydraulic jack subjecting to a pressure of 1000 kg. No bar will ever bent that much in weightlifting! The bar must spring back to an exact straigthness, with a maximum of deviation of no more than 0,5 mm.

The same procedure is repeated on the sleeves, (where the weights are normally loaded), but now the pressure is increased to 2500 kg. The end of the bar must also spring back to an exact straightness; this time with a maximum of deviation of no more than 0,2 mm. It goes without saying that the discs conform to extremely low wight tolerance, in order to guarantee the weight specified.

Dem til mænd vejer vist 20 kg og dem til kvinder vejer vist 15 kg Desuden er en Ol stang IWF godkendt!

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke El Kay er ret ligeglad med om en stang kan godkendes til en international vægtløftningskonkurrence? Det vigtigste må være at den kan holde til en tung belastning, og den slags stænger har alle centre vel. Med hensyn til EZ stangen vil jeg give Blackie ret. Jeg synes også den er ret ligegyldig, men hver sin smag :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share