Albuen klikker ved tricepstræning!


ronnie99
 Share

Recommended Posts

Jeg har i længere tid nuhaft problemer med at min albue klikker ved tricepstræning, ikke en decideret smerte men utrolig irriterende. lige præcis så irriterende at jeg må opgive tricepstræningen.... :angry:

Det kommer altid ved tricep cabel pulldown...

Jeg tænkte på om det kunne være manglende opvarmning? :confused2:

Nogen der kan hjælpe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv interesseret i at høre andres erfaringer med dette. Jeg kender det selv.

Har du forsøgt at eksperimentere med grebsbredde i forb. m. dine øvelser? Jeg vil tillade mig at tvivle på, at du IKKE er godt opvarmet. Du lægger sikkert ikke ud med tricepstræning. Og selv hvis du gjorde, ville du hurtigt ha varmet musklerne/leddene op med de første reps.

Et eksempel: Min erfaring er, at skullcrucher med EZ-bar ikke skal være ret tung, før det kan mærkes i albuerne. Min husmandsforklaring: den type stang tvinger mine hænder for tæt sammen. Det gør en stor forskel, om jeg i stedet for EZ-bar bruger to håndvægte og fører dem ned mod skulderen. Tilsvarende har en del jo problemer med close grib BP, fordi man skal holde hænderne tæt sammen.

Nu ved jeg ikke, hvilke øvelser, du kører ud over pulldown, men måske var det en idé at forsøge at lave de samme øvelser med håndvægte og finde ud af, om armene har et bevægelsesmønster, hvor det ikke klikker.

Og nu må vi vist lige ha vores allesammens fysiologiekspert, Jønke L, på banen. :)

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Ja, som mdk er inde på, så er det i dise tilfælde vigtigt med opvarmning. Klikker ens albuer ved tricepstræning bør man nok køre triceps efter bryst, fx. Og så stadigvæk varme op. Måske er albuerne ovettrænede?

Man kan gå ind og se på hvor ofte de stimuleres. Er det tre gange om ugen man laver bryst, skulder eller tricepstræning, skal man måske rykke sin træning sammen, så albuerne kun rammes hver 3.-4. dag.

Er der specielle øvelser der belaster specielt meget, så må man nok i sidste ende droppe dem, eller i hvert fald tage noget vægt af. Skull crushers har rigtigt mange dårlige albuer på samvittigheden. Rigtigt mange. Hvis man ikke kan lave den helt uden problemer, og aldrig har tænkt over, at den er belastende, så bør man nok ikke lave den. Den placerer meget af stresset i øvelsen ude i senerne. Dette kan foresage mikrotraumer i senerne, som igen foresager ophobning af knoglevæv i disse. Det er pga at senerne ligger så tæt på knoglerne, at hjernen tror det er knoglen, der er skadet og sender calcium derud.

Det er meget sjældent at man helt må ophøre med at træne en muskel, dog. Tre dage efter jeg fik en fiber i min triceps`intermediære hoved under tunge d.pres (pga overtræning) trænede jeg triceps med pull-overs. Dette er en fantastisk øvelse for det lange hoved, og da den ikke foresager nogen bøjning af albuen er den skånsom.

På trods af, at jeg måtte ligge og bænkpresse stangen i starten, mistede jeg ikke en milimeter masse under den første skadesperiode. I dag er triceps oppe over fordums styrke.

Hvis jeg kan træne med en skade, kan man også træne med en albue der klikker!

Link to comment
Share on other sites

Dette kan foresage mikrotraumer i senerne, som igen foresager ophobning af knoglevæv i disse. Det er pga at senerne ligger så tæt på knoglerne, at hjernen tror det er knoglen, der er skadet og sender calcium derud.

Det har jeg (som så meget andet :lol: ) aldrig hørt om før.. Har du et link ell. lign på den? :)

Link to comment
Share on other sites

ja, det har jeg heller ikke hørt og jeg undrede mig en del over at jeg ikke havde hørt det før. Så jeg har spurgt min chef, som er bachilor i idræt, og hun har heller ikke hørt det før. Er det en ny undersøgelse? :unsure:

Casper

Link to comment
Share on other sites

Nej, desvære. Jeg læste det første gang i en artikel af George Turner i Ironman, netop omhandlende ligg.triceps.

Anden gang var da jeg læste på kiropraktorstudiet, hvor vi fik undervisning af en fys. Men har det ikke på skrift. Men osteofytter forekommer, hvad så end grunden er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share