Slettet


Phoz
 Share

Recommended Posts

Citat fra denne gamle debat:(Af TJ)
Kroppen har ikke kun brug for lokal restitution (i individuelle muskelgrupper), men også systemisk restitution (restitution i subsystemer som central nervesystemet, det perifere nervesystem, det endokrine system osv.). Så der skal simpelt hen være træningsfrie dage i et perfekt træningsprogram. Man kan dog godt træne hver dag, men så skal nogen af dagene være yderst lette, og mere fungere som aktiv restitution, end som stimulator for yderligere vækst.

Og så spørger TJ om, hvad jeg dog mener. :lol: :confused2: :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jarvig>Og så spørger TJ om, hvad jeg dog mener. 
Du har slet ikke fattet at det var din sætning vi ikke fattede vel ?? :blink:
Dette er dog alt andet lige - samt på kort sigt. På langt sigt og når alt andet ikke er lige, så behøver det ikke være sådan.

Prøv at læs den hurtigt, og prøv at læs den langsomt.....det er mundbævl i højeste klasse :)

Link to comment
Share on other sites

10 sæt i samme øvelse hver dag er også ok.. såfremt du kan restituere dig fra det på systemisk plan (CNS restituion - som ikke må kaldes CNS jf MZ og lignende). Selve musklerne restituerer trods kontinuerlig stimuli.

Men 6 gange træning om ugen lyder da heelt uoverskueligt :blink: Næææ, 3 gange må være alt rigeligt...

Link to comment
Share on other sites

Dette er dog alt andet lige - samt på kort sigt. På langt sigt og når alt andet ikke er lige, så behøver det ikke være sådan.

Prøv at læs den hurtigt, og prøv at læs den langsomt.....det er mundbævl i højeste klasse :)

Jeg kan ikke se der er noget galt med den sætning. B)

Link to comment
Share on other sites

Jarvig> hvis du ikke snupper den, så overvejer jeg stærkt at gøre det - for det er den mystiske sætning jeg længe har set :)

Vi ryger i garbage....jeg ved det ... MEN ... forklar mig:

Dette er dog alt andet lige - samt på kort sigt.
Okay, der er altså noget der er skævt her......men hvordan i alverden får du ordet "samt" ind i den sætning ?? - og oveni hatten er det "samt på kort sigt" ?
På langt sigt og når alt andet ikke er lige, så behøver det ikke være sådan.

Tjae....jo jo.

Link to comment
Share on other sites

Fitt >>> Ok, soleklar er den måske ikke ligefrem... :tongue:

På kort sigt = er alle variable ens (alt andet lige).

På langt sigt = er alle variable ikke ens.

Dette er dog alt andet lige - samt på kort sigt.
Her antages at alle variable er ens og at vi befinder os på kort sigt.
På langt sigt og når alt andet ikke er lige, så behøver det ikke være sådan.

Her antages det at man ikke kan holde alle varible ens på længere sigt og derfor kan situiationen ændre sig.

Hov, nu blev jeg sgu også forvirret :blink: Men sådan læser jeg den ihvertfald...

Link to comment
Share on other sites

TorbenF> Okay .... tak :) :lol: :confused2:

Men - KAN man bruge ordet "samt" i første sætning - har "samt" en anden betydning end det normalt har - sådan grammatisk ? uden "samt" ville jeg nok bare have troet at det var en af Nostradamus' profetier....

Jarvig din mundbævler.....du skal seriøst overveje 3 ting:

1. Når du er ude at gå; lad være med at tænke for meget.

2. Søg jobbet som ham den gamle mand der sidder oppe i fyrtårnet, i "fangerne på fortet".

3. Slå tankerne om at blive skolelærer - helt udaf hovedet.

:tongue:

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Hmm - lidt tåbelig diskussion B)

Men jeg vil nu komme Jarvig til undsætning - jeg havde ikke problemer med at forstå sætningen. :4thumbup:

Men mit spørgsmål går mere på, hvorfor man kan tillade sig at holde alt andet lige - selvom det er på kort sigt. Hvorfor skulle kroppen kunne restituere på kort sigt, men ikke på lang sigt? Hvis den på kort sigt kan nå at restituere på 24 timer - hvorfor så ikke på lang sigt. Måske et dumt spørgmsål - men jeg aner ikke meget om hvordan kroppen restituere. Det hænger måske sammen med at jeg ikke helt fatter hvad de systemer som nævnes af TJ er:

restitution i subsystemer som central nervesystemet, det perifere nervesystem, det endokrine system osv

hvad er fx. forskellen i funtion på det perifere nervesystem og det centrale - og hvad er funtionen af det endokrine system?

Link to comment
Share on other sites

MRburns ->

Når man træner tungt er det ikke kun musklerne kroppen skal restituerer. Mange systemer i kroppen bliver belastet/nedbrudt ved styrketræning. Disse skal også restituere. I flæng kan nævnes følgende systemer:

Led, sener, blodtilførsel, affalds- og energiforsyningsmekanismer, calciumskoncentrationsevne og nervesystemet.

Der er ingen tvivl om, at restitutionen af muskler er det vi ved mest om - og at de andre systemer delvist stadig er dårligt forstået når det drejer sig om restitution og mekanismerne vedrørende dette.

Eftersom alle disse systemer har deres særegne hastighed i og mekanismer for hvordan restittutionen skal/vil foregå, så er der selvfølgelig også forskel i, hvorledes disse udvikler under forskellige typer af træningsprogrammer.

At tage et enkelt system ud (musklernes restitutionsevne) og alene konkluderer ud fra denne er ikke konsistent. Derfor skrev jeg "alt andet lige" - hvilket alting ikke er.

Og hvad så med her med "kort sigt". Jo, kroppen er fantastisk. Selvom den konstant bliver belastet mere end den kan klare, så går der faktisk lang tid inden den giver op. Uge efter uge, ja ofte måned efter måned kan den "overtrænes" (i bred forstand) og alligevel presses fremad med bedre præstationer. Men på et tidspunt vil den give op.

Så på kort sigt vil næsten alle træningsformer og -intensiteter kunne behandles som alting er lige = man kan godt udtale sig om at "en stimulering giver netop dennee særegne respons for ét givet system". Men på lang sigt kan man ikke - og dette ligger netop i begrebet "alting er ikke lige (på lang sigt)".

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

....må også hellere lige kommer Jarvig13 til undsætning, da jeg heller ikke synes, at der er noget galt i hans sætning. Jarvig er jo økonom, og jeg synes netop at udtrykket "alt andet lige" bliver brugt igen og igen i flere økonomibøger - derfor kom det ikke bag på mig, da Jarvig brugte denne formulering! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke et spørgsmål om hvorvidt nogen har fattet sætningen. Sålænge halvdelen IKKE har fattet hvad sætningen betød, så betyder det at Jarvig ikke skriver i et sprog som går igennem til hovedparten af læserne. Ergo må ligge sin skrivestil om :tongue:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Phoz changed the title to Slettet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share