Kefir


dA_kBAz
 Share

Recommended Posts

For lige at gøre det helt klart så har jeg ikke i tankerne at sælge noget somhelst, jeg vil derimod give svampe væk til folk der ønsker at forsøge sig med det...

Dit link med faren for acidosis... hehe smid du et PH-meter i kombucha-te og så i en halv liter Cola og bliv klogere, dose på kombuchate er 30cl om dagen hvilket på ingen måder giver anledning til fare for leverskade fra blodelektrolytforskydelse pga. H+ radikaler...

Miltbrand... come on! nu ved jeg ikke hvor meget du ved om det, men det kræver ligesom at du har miltbrand i dit hjem i forvejen, som så kan leve i din kultur... efter lidt læsning på området er det også klart at miltbrand ikke har gængse forhold i milijøer på - PH 4.5 hvilket drikken er efter gæring..

Læs nu lidt på emnet istedet for at spille klog... og Hvis ikke for andet så smager det også rigtigt godt

Jeg vil klart give dig medhold i at der ikke er lavet nok forskning på området, men efter personlig erfaring kan jeg anbefale brugen af det og flg. links kan måske informere lidt yderligere.

kombucha.dk

wikipedia

Nå okay, når du disker op med anekdoter fra både før og efter 1. verdenskrig - så må det jo være rigtigt hvad du skriver.

Dit wikipedia link har en rigtig brugbar sætning nemlig:

"No clinical studies have been performed that demonstrate any specific curative properties of kombucha, but anecdotal reports suggest protection against cancer and other ailments"

Det sparer os andre der bare har den mindste interesse i evidensbaseret medicin for at spilde tid på at søge efter brugbare referencer på steder som pubmed som der tydeligvis ikke er ret mange kombucha-spisere der har forvildet sig ind på.

Så på trods af det du skriver ikke rigtig hænger sammen biokemisk (eller skulle man skrive biofysiologisk) så er der overraskende heller ingen evidens andet end anekdoter fra før tip-oldefar blev født.

Idet det faglige bag ideen dårligt hænger sammen, og der tilsyneladende ikke findes nogen form for evidens på området, så er basis for en faglig diskussion ret begrænset, men det er da storsindet af dig at du deler gratis svamp ud - tilsvarende vil jeg også gerne tilbyde gratis nullermænd som ligger under min seng i denne tråd - mon ikke jeg kan finde nogle gamle mænd fra før det tyvende århundrede der har ment at nullermænd kan forebygge alt fra kræft til urinsyregigt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fandt lige et par apetizers på medline:

Crit Path Proj.1994-94 Winter;(No 30):31-2.

Kombucha--toxicity alert

The Kombucha mushroom, also known as Manchurian mushroom, is a mail-order product touted to lower blood pressure and raise T-cell counts. No controlled trials have been conducted to test these claims. Aspergillus, a mold that may grow on the Kombucha mushroom, attacks the brain and may be fatal to persons with weakened immune systems. Reported toxicity reactions have included stomach problems and yeast infections. Taking Kombucha in combination with other drugs may affect the drugs potency.

J Gen Intern Med. 1997 Oct;12(10):643-4

Kombucha tea is a health beverage made by incubating the Kombucha "mushroom" in tea and sugar. Although therapeutic benefits have been attributed to the drink, neither its beneficial effects nor adverse side effects have been reported widely in the scientific literature. Side effects probably related to consumption of Kombucha tea are reported in four patients. Two presented with symptoms of allergic reaction, the third with jaundice, and the fourth with nausea, vomiting, and head and neck pain. In all four, use of Kombucha tea in proximity to onset of symptoms and symptom resolution on cessation of tea drinking suggest a probable etiologic association.

Fra Annals of Emergency Medicine: (26;5 November 1995)

Kombucha "Mushroom" Hepatotoxicity

"(...)Very little is known about the Kombucha mushroom, despite claims by purveyors that it has been in use for thousands of years without ill effects. Analysis of the Kombucha demonstrates a large number of bacteria, including Acetobacter ketogenum and Pichia fermentans. When fermented in tea, .5% alcohol, glucuronic acid, hyaluronic acid, chondroitin sulfate acid, mukoitin sulfate, heparin, and lactic acid are produced.2 To our knowledge, there has been no scientific investigation of the effects or side effects of the Kombucha. A natural concern about a product of this type is contamination with spores from more pathogenic yeast or, similarly, undesirable bacteria. This phenomenon is a distinct possibility because the Kombucha is passed from one user to another as it duplicates itself, like a biological chain letter. The cause of its hepatotoxic side effects is unknown.

We present a case of hepatotoxicity associated with Kombucha "mushroom" ingestion. A more detailed investigation of its possible uses and toxicities is needed. This case also highlights the fact that alternative therapies are often not considered medications by patients and therefore go unreported to physicians unless specific questions are asked. This case serves to remind emergency physicians to inquire about alternative therapies in addition to prescription and nonprescription medications."

Nu vi er ved det - så fandt jeg faktisk igennem den glimragende wikipedia artikel du selv linkede til et systematisk review af svampene som har været posted før - men idet det jo er et systematisk review synes jeg næsten det fortjente gentagelse:

Fra Research in complementary and classical medicine 2003 Apr;10(2):85-7. (abstract)

AIM: Kombucha has become a popular complementary remedy. The aim of this systematic review was to critically evaluate the evidence related to its efficacy and safety. METHODS: Computerised literature searches were carried out to locate all human medical investigations of kombucha regardless of study design. Data were extracted and validated by the present author and are reported in narrative form. RESULTS: No clinical studies were found relating to the efficacy of this remedy. Several case reports and case series raise doubts about the safety of kombucha. They include suspected liver damage, metabolic acidosis and cutaneous anthrax infections. One fatality is on record. CONCLUSIONS: On the basis of these data it was concluded that the largely undetermined benefits do not outweigh the documented risks of kombucha. It can therefore not be recommended for therapeutic use

Så fandtes der skam lidt evidens alligevel :smile:

Velbekomme!

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hold da op Sortiarius så du kunne alligevel godt finde ud af at tilføje diskussionen noget istedet for blot at skrive selvfede beskeder, props til det.

ok vi tager den 1 af gangen.

The Kombucha mushroom, also known as Manchurian mushroom, is a mail-order product touted to lower blood pressure and raise T-cell counts. No controlled trials have been conducted to test these claims. Aspergillus, a mold that may grow on the Kombucha mushroom, attacks the brain and may be fatal to persons with weakened immune systems. Reported toxicity reactions have included stomach problems and yeast infections. Taking Kombucha in combination with other drugs may affect the drugs potency.
Det er sandt at der kan gro mug på kombuchasvampen, men det er så så heldigt at den meget let kan identificeres visuelt på svampen (hvilket du kan læse i det link jeg gav dig). Nu har jeg grundet min udannelse i forvejen ganske godt tjek på mycologi og kan fortælle dig at faren ved korrekt håndtering er yderst minimal. Hvis du er i tvivl er det grundet inkuberingstiden på 10 dage + den sure kultur.
"(...)Very little is known about the Kombucha mushroom, despite claims by purveyors that it has been in use for thousands of years without ill effects. Analysis of the Kombucha demonstrates a large number of bacteria, including Acetobacter ketogenum and Pichia fermentans. When fermented in tea, .5% alcohol, glucuronic acid, hyaluronic acid, chondroitin sulfate acid, mukoitin sulfate, heparin, and lactic acid are produced.2 To our knowledge, there has been no scientific investigation of the effects or side effects of the Kombucha. A natural concern about a product of this type is contamination with spores from more pathogenic yeast or, similarly, undesirable bacteria. This phenomenon is a distinct possibility because the Kombucha is passed from one user to another as it duplicates itself, like a biological chain letter. The cause of its hepatotoxic side effects is unknown.

there has been no scientific investigation of the effects or side effects of the Kombucha Altså må dens positive effekter udelukkende konkluderes ud fra personlig erfaring (hvilket nettet sjovt nok bugner med hvis du gider kigge rundt), der er ingen der tvinger nogle til at bruge den, men jeg selv har haft utroligt gode oplevelser med drikken. snakken om hvorvidt vildgær kan indfinde sig i drikken og jo den samme som i vin/øl-brygning og forsyring af mælkeprodukter.. Ja muligheden er der, men det stopper sjovt nok ikke tusindevis af mennesker i hvert år at brygge kirsebærvin fra deres egne træer fx...

Hvis videnskabelig dokumentation altid skal gå før konkrete forsøg med substanser ville udviklingen virkeligt skride langsomt frem. Et meget godt eksempel er brugen af Hypericum perforatum hvis aktive stof hypericin i lang tid er blevet brugt som antideppressiv selvom datidens lægestand fraråede brugen... idag er det så det hyppigst udskrevede lette til mediumstærke antideppresiv i Tyskland.

AIM: Kombucha has become a popular complementary remedy. The aim of this systematic review was to critically evaluate the evidence related to its efficacy and safety. METHODS: Computerised literature searches were carried out to locate all human medical investigations of kombucha regardless of study design. Data were extracted and validated by the present author and are reported in narrative form. RESULTS: No clinical studies were found relating to the efficacy of this remedy. Several case reports and case series raise doubts about the safety of kombucha. They include suspected liver damage, metabolic acidosis and cutaneous anthrax infections. One fatality is on record. CONCLUSIONS: On the basis of these data it was concluded that the largely undetermined benefits do not outweigh the documented risks of kombucha. It can therefore not be recommended for therapeutic use
Jeg ved ikke om du bare valgte at overse det jeg skrev før, men ja jeg mener afgjort at de drager en konklussion på bagrund af misvisende information, fx. er truslen om elektrolytforskydning i blodet grundet sænket PH-værdi jo rent til grin? Så må det jo være dødsensfarligt at drikke cola? nu har jeg læst på det påståede dødsfald og det viser sig at kvinden indtog mængder der netop forskød denne balance, men indtagelsen fandt også sted i mængder der ville have gjort vand ligeledes farligt pga. hyponatremia.
neither its beneficial effects nor adverse side effects have been reported widely in the scientific literature. Side effects probably related to consumption of Kombucha tea are reported in four patients. Two presented with symptoms of allergic reaction, the third with jaundice, and the fourth with nausea, vomiting, and head and neck pain. In all four, use of Kombucha tea in proximity to onset of symptoms and symptom resolution on cessation of tea drinking suggest a probable etiologic association.

Såvidt jeg kan læse så er der 4 kendte tilfælde af negative effekter grundet indtagelsen, hvilket vel må siges at være en extremt lille del i forhold til tests lavet af stoffer der er helt almindelige i vores kost... farvestoffer osv.. og det bliver endda kun (suggest) antaget at Kombucha var grunden uden at have noget egentligt holdepunkt for dette.

Så på trods af det du skriver ikke rigtig hænger sammen biokemisk (eller skulle man skrive biofysiologisk) så er der overraskende heller ingen evidens andet end anekdoter fra før tip-oldefar blev født.
Klargør meget gerne hvad det er jeg siger der ikke hænger biokemisk sammen?
"No clinical studies have been performed that demonstrate any specific curative properties of kombucha, but anecdotal reports suggest protection against cancer and other ailments"

Alene dette kombineret med den åbenlyste extremt lave toxisitet gør at jeg afgjort mener at det er et forsøg værd at prøve det på sin egen krop. noget helt andet er at jeg selv dyrker svampen i hvid te hvis anticarcinogene effekter er veldokumenterede (søg og du skal finde). Såvidt jeg kan se er du selv ganske uvidende om de biologiske processer i kroppen der bliver omtalt da det eneste du kan hive frem er andres konklussioner (det er tilladt at drage sine egne).

Jeg gider ikke gøre dette til et længere tovtrækkeri om hvorvidt din såkaldte videnskabelige dokumentation er rækkende osv. Jeg kan kun sige at jeg selv og en stor gruppe omkring mig har possitive erfaringer med svampen i kombination med indtagelsen af kefir (som forøvrigt var det emnet egentligt handlede om).

Ingen af os (+20 personer) har oplevet negative reaktioner med denne velsmagende drik jeg ville indtage med stor fornøjelse selvom det skulle vise sig at den ingen medicinsk værdi havde udelukkende pga dens læskende karakter.

At du vil sælge nullermænd og alt dit andet pladder lader jeg bare stå hen i at jeg tilbyder folk en service og hvis folk ikke ønsker at benytte den bedes de hellere holde deres @£$@£$ end som typer som dig der absolut skal kværulere...

Link to comment
Share on other sites

Hold da op Sortiarius så du kunne alligevel godt finde ud af at tilføje diskussionen noget istedet for blot at skrive selvfede beskeder, props til det.
Såvidt jeg kan se er du selv ganske uvidende om de biologiske processer i kroppen der bliver omtalt da det eneste du kan hive frem er andres konklussioner
Nu har jeg grundet min udannelse i forvejen ganske godt tjek på mycologi og kan fortælle dig at faren ved korrekt håndtering er yderst minimal

Taget i betragtning af at din tilstedeværelse her på sitet har været i form af 7 posts i en 4år gammel tråd omkring et naturmiddel der ikke findes nogen form for dokumentation på, må man sige, at du ikke er ret ked af det.

Først og fremmest er min basis for at udtale mig at jeg er medicinstuderende og i øvrigt har en stor interesse i menneskets fysiologi, herunder specielt farmakologi. Det er ikke alverden i forhold til mange af de mennesker der skriver herinde (forskere, læger o.a. faguddannede personer), men jeg vil dog mene det er en smule uretfærdigt at dømme mig ganske uvidende om de biologiske processer i kroppen udfra de posts jeg har lavet herinde i denne tråd.

Ser du, der hvor jeg kommer fra tæller een persons subjektive meninger og erfaringer ikke ret meget, i forhold til objektive undersøgelser på tusindevis af mennesker der udsættes for en given exponering (her en svamp) under kontrollerede forhold. Denne form at tænke på, den evidensbaserede medicin, har, hvis du kigger dig rundt i det samfund vi lever i idag efterhånden vundet rimelig megen indpas i forhold til de forhold der fandtes i det tidlige nittenhundredetal som mange af dine referencer stammer fra.

Sagt med andre ord er jeg af den opfattelse at personer der arbejder objektivt og upartisk med lægemidler generelt har lidt mere vægtning end en eller anden ukendt person med en ukendt uddannelse som dig selv, der dukker op argumenterer med forskellige citater der er over hundrede år gamle. Derfor synes jeg din kritik af min måde at argumentere på udfra andres videnskabelige undersøgelser er en smule spøjs, jeg håber og tror jeg ikke er den eneste. Selv de fleste alternative behandlere søger idag at argumentere ud fra bare nogen form for kausalitet, plausibilitet og evidens.

Du synes ikke at have noget problem med at alle de seriøse undersøgelser der har lavet af svampen har vist at der ikke er nogle umiddelbare gavnlige effekter ved indtag af den, og at den i nogle tilfælde kan være toksisk, og i andre bare påvirke andre farmakas omsætning med en ukendt faktor.

Det er åbenbart heller ikke noget problem at den måde som svampen filosoferes at virke på (ved muligvis at indeholde glukaronsyre) heller aldrig nogensinde er vist at have nogen gavnlige effekter på mennesker (eller er det muligvis produktets mulige indhold af glukuronsyre der gør det så fantastisk?)

Leveren detoxificerer de fleste xenobiotika ved reaktioner der kan deles ind i to faser. Fase I hvor xenobiotika via cytochrom P450 systemet via NADPH og ilt hydroxyleres, og fase II reaktioner hvor det hydroxylerede xenobiotika esterificeres med glucoronid eller sulfur således at vandopløseligheden er så høj at produktet kan indgå i nyrens ultrafiltrat eller secerneres i proximale tubuli. Mig bekendt er det begræsende trin i detoxificeringen oftest fase I bl.a. pga. mangelsituationer af reduceret NADP, decideret mangel af glucoronsyre ses kun sjældent ved akutte forgiftninger som fx acetaminophen forgiftninger - hvorfor? - fordi glukoronsyre relativt let dannes ud fra druesukker (via UDP-glucuronat).

Søgte lidt rundt på medline vedrørende effekterne af glukaronsyre og det teoretiseres at dette stof virker ved at hæmme beta-glucuronidase i tarmfloraen der bryder den konjugerede ester mellem xenobiotika og glucoronid - den perorale biologiske tilgængelighed er dog yderst ringe og i de artikler jeg kunne finde konkluderes det derfor af farmakologer at det er urealistisk at opnå nogle gavnlige effekter af stoffet denne vej.

Men alt i alt er da god grobund for en hypotese i forhold til hæmning af xenobiotiske mutagener i forbindelse med cancer - det er trods alt også sjældent at wikipedia som du tog det citat fra tager fuldstændig fejl.

Hvad så med det jeg skrev om at det ikke hang biokemisk sammen? Først og fremmest må jeg lige rette mig selv, du har ikke skrevet noget der ikke hænger biokemisk sammen (tænk jeg tror slet ikke du selv har skrevet noget om svampens effekter) - jeg mente i stedet det fantastiske citater du ligger inde med fra diverse professorer og doktorer (dog uden henvisning til nogen tidsksrifter selv på det tidspunkt) omkring svampens mirakuløse evner, bl.a.:

"denne svamp var nyttig mod alle sygdomme"

"midlet mest er brugt som regulator af tarmenes aktivitet. Også hæmoroider bliver kureret."

hov hvad er nu det for noget - hvordan kommer glukaronsyre ind i profylaksen af hæmorider og regulation af tarmens aktivitet?)

"har svampen og dens stofskifteprodukter en fortræffelig indflydelse på gendannelsen af cellevæggene, og er derfor en fortræffelig medicin imod åreforkalkning"

Tja glukaronsyre og gendannelse af cellevægge har vist heller ikke meget at gøre med hinanden, men så igen, atherosclerose (el. åreforkalkning) har jo heller ikke ret meget at gøre med gendannelse af cellevægge, men det vidste de jo ikke dengang.

"den er god mod alle former for lidelser"

Ja sådan et argument kan man jo vanskeligt argumentere imod.

"Stærke hovedsmerter og nervøse forstyrrelser bliver erfaringsmæssigt også afhjulpet"

Ja hvis vi nu antager at slemme E-farvestoffer giver hovedpine og nervøse forstyrrelser så kan vi vel også argumentere for det via glukaronsyre - det bliver nok lidt sværre med alle påvirkninger der idag menes at give hovedpine

"Har en gunstig virkning på for lavt blodtryk, angstanfald, ved pirrelighed og smerter, hovedpine, svimmelhed"

Lidt en opsummering af det tidligere, men heldigvis kan blodtrykket nu også reguleres på svampens bekostning

(...)

"hududslæt i ansigtet"

"smerter i lemmerne"

"gigt"

"podagra"

"aldringsproblemer"

"stimulerer stofskiftet" (og herved afgifter kroppen???)

"positiv virkning på kolesteroltal"

"forøget interferonproduktionen" (øeh er det nødvendigvis positivt?)

"forstyrrelser i fordøjelsesorganerne"

"halsbetændelse"

"ødelæggelse af bakterier"

"forebyggelse af sukkersyge"

"afføringsmiddel"

"forebyggelse af sklerose"

(...) og listen fortsætter

Jeg må indrømme jeg lidt føler jeg argumenterer temmelig dårligt for min egen sag - delvist fordi jeg skyder med kanoner efter folk der levede hundrede år før min tid - delvist fordi ingen af disse effekter af svampen forklares (hvorfor det er en smule svært at afvise), det er lidt ligesom at afvise pytagoras sætning. Måske jeg bare håber at almindelig sund fornuft kan give grobund for en hvis skepsis for hvorvidt eet medikament kan kurere så mange lidelser som der er remset op her.

Gider for øvrigt ikke skrive mere i den her tråd - det er fuldstændig nonsens - skulle aldrig have skrevet - men med din egen overbevisende argumentationteknik følte jeg ikke trang til at din sidste post skulle blive det sidste ord - vil for øvrigt gerne slutte af med wikipedias definition af en kværulant:

"En kværulant er en person som kværulerer, dvs. som ofte retter urimelig kritik mod personer og forhold, og som klager over petitesser.

Da udtrykket udelukkende bruges i nedsættende betydning (se pejorativ), kan tredjepart ikke vide, om der er noget om snakken, eller om udtrykket bruges af én, som måske selv falder ind under definitionen på en kværulant.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se er du selv ganske uvidende om de biologiske processer i kroppen der bliver omtalt da det eneste du kan hive frem er andres konklussioner

Okay..så hvis man henviser til gode undersøgelser man ikke selv har lavet, er man uvidende om de biologiske processer..

Det her er da decideret sjovt :tongue::tongue::tongue:

Davinchi, tror du ikke du skal smutte hen på et forum for Astrologer og krystalhealere, istedte for at skrive et sted hvor man rent faktisk respekterer videnskabelige metoder-

Link to comment
Share on other sites

Glucuronic acid is considered by many to be one of the important key components found in Kombucha Tea because of its detoxifying action. It is widely distributed in plants, found in gums, mucilages, saponines etc. and in animals. The related compound, UDPGlucuronic acid which is the active or co-enzyme form of Glucuronic acid, has been discovered in several non-Kombucha bacteria by at least eight scientists (Dutton, 1980). Since metabolic processes in related organisms are generally similar, it can, therefore, be expected that UDP-Glucuronic acid is also present in the Kombucha bacteria. This, of course, still has to be substantiated. It is this compound which binds toxins in the body and allows their elimination. Dutton (1966) states that "the biosynthesis of the simple conjugates of Glucuronic acid was shown to occur, somewhat ironically, ... by glucuronyl transference from an 'active' form, UDP (uridine diphosphate)-Glucuronic acid, and (it was) demonstrated that this nucleotide was derived, in animals, not from glucuronate, but from glucose by way of UDP-glucose."

The Detoxification Process

UDP-Glucuronic acid is formed in the liver of all animals including primates and conjugates (combines with) poisonous substances making them more water-soluble to allow for subsequent elimination. This binding of poisonous compounds is catalyzed by the enzyme UDP-Glucuronyltransferase which has been found in all major body organs, heart, kidneys, adrenal gland, spleen, thymus etc.

Another enzyme, Glucuronidase, works the opposite way. It can break the conjugated substances (glucuronides) apart again to free hormones and other chemicals where they are needed. It is controlled by a substance called Saccharolactone which can inhibit its action. In addition, naturally occurring bacteria in the intestines use this enzyme to break down some of the glucuronides into its components, allowing reabsorption of Glucuronic acid and the conjugated substance (toxin or drug) provided it is lipid soluble, through the intestinal walls. This explains why certain drugs normally excreted with feces remain in the body longer than anticipated, for example glutethimide (Doriden) and phenolpthalein. Toxins with smaller molecules normally are excreted with urine thus escaping biotransformation by bacterial enzymes. (Levine, 1978).

UDP-Glucuronic Acid Functions

UDP-Glucuronic acid has three major functions:

Detoxification of poisonous substances through conjugation and subsequent elimination.

Transport of hormones and other important substances through conjugation and subsequent release at the target location, tissue etc. .

Intermediate in the biosynthesis of Ascorbic acid (except in primates and guinea pigs).

Chemical Compounds and How They Relate

Glucuronic acid has been found in Kombucha Tea by several researchers in the past, while more recent research conducted by a lab commissioned by Michael Roussin was not able to substantiate earlier findings. This unexpected outcome led me to take a closer look at the Glucuronic acid pathway and the compounds involved. I made several interesting discoveries:

According to a post on the internet, a lab commissioned by Michael Roussin found Saccharic-acid-1,4 lactone, which is also called d-Glucaro-1,4-lactone or Saccharolactone. d-Glucaro-y-lactone is actually part of the Glucuronic acid pathway. It is a derivative of d-Glucurono-y-lactone which in turn comes from UDP-Glucuronic acid or Glucuronic acid depending on which way you go around the pathway circle shown in figure 1 below. (Note: the letters d and y - actually gamma - refer to the three-dimensional molecular structure of a compound; the numbers 1,4 indicate the carbon atoms in a ring structure where specific sub-parts are attached to the molecule.)

Michael Roussin's post lists another compound, Saccharic acid, also called Glucaric acid. A related chemical, it is derived via intermediate steps from UDP-Glucuronic acid and represents the end-product of one of the "side arms" of the Glucuronic acid pathway (see figure 1).

The compound directly involved in detoxification is UDP-Glucuronic acid and not Glucuronic acid. UDP stands for Uridine-diphosphate, a phosphorilated derivative of the nucleotide Uridine found in RNA (not DNA). It is synthesized from UDP-glucose, the active form of glucose. UDP-Glucuronic acid can therefore be considered the active or co-enzyme form of Glucuronic acid.

The synthesis of Ascorbic acid represents another "side arm" of the Glucuronic acid pathway branching off from Glucuronic acid followed by several additional steps before the end product, Ascorbic acid, is reached.

What about Enzymes?

Enzymes very specific to the individual compounds being acted upon catalyze each one of the many steps involved in biosynthesis. There are thousands of enzymes at work in animal and plant metabolism. Enzymes are not changed as a result of these processes and remain viable for a long time. They can be turned off or on by other compounds, elements, or vitamins acting as co-enzymes. Sometimes they can be activated or de-activated by products coming from the same metabolic pathway in which they are involved. This represents a feedback mechanism regulating the amount of compounds being produced similar to the thermostat in our house controlling temperature. In addition to the catalytic function provided by enzymes, energy input may be required for the synthesis of compounds. Usually this energy is supplied by ATP (Adenosine Triphosphate), sometimes by GTP (Guanine Triphosphate) or UTP (Uridine Triphosphate) etc. While most of the enzymes are found inside of microorganism cells, some of them may also be found outside. Among them are the ones required to break down food molecules, for example sugar or amino acids. In my research of Kombucha Tea I discovered the presence of a significant amount of protein. This may actually represent enzymes excreted by the Kombucha microorganisms in order to cleave the table sugar into its simpler components which then can enter the cell walls (see protein research).

Indicators for Compounds in Glucuronic Acid Pathway

As can be seen in figure 1 below, the various compounds found by the different researchers so far are all part of the same pathway. Generally, presence of one of the compounds can be taken as indication that the other compounds will be present also. For example, presence of Saccharic acid (Glucaric acid) would indicate that Saccharolactone (Glucaro-lactone); Glucurono-lactone and UDP-Glucuronic acid are most likely also present. Furthermore, many of the steps in the Glucuronic acid and other metabolic pathways are reversible under certain conditions.

Explanation for Presence of Various Chemical Compounds?

I found an interesting statement in a scientific publication (Schlegel, 1985). He said that large quantities of intermediate compounds found in solutions actually represent an over-production by yeasts caused by the availability of excessive quantities of carbohydrates and frequently by insufficient amounts of trace elements. This condition leads to a disorganization of the metabolism and a backing up of these intermediates. I assume that this also applies to bacteria and may explain the presence of some of the compounds that have been found in Kombucha Tea. In nature, Schlegel continues, one never finds any significant secretion of intermediate chemical products. The small quantities of available nutrients are always completely metabolized.

To be or not to be .. there

While several researchers have confirmed the presence of Glucuronic acid in the K.T. solution, a lab commissioned by Michael Roussin (1996) was not able to confirm this finding. Tests for UDP-Glucuronic acid also turned out to be negative.

The findings published by Michael Roussin, however, cannot be considered conclusive for the entire Kombucha culture. UDP-Glucuronic acid, as can be seen in the metabolic pathway diagram below, is an intermediate metabolite and as such should under normal circumstances not be present outside of bacterial cells. Generally, only end products of an incomplete oxidation are found in solution, for example alcohol, vinegar, and a number of organic acids. In addition, as explained above, various enzymes may be excreted to break down food molecules like sugar or amino acids. Scientists have to this day not been able to completely explain the function of vitamins or antibiotics that also can be found outside of cells. The transport of intermediate metabolites like UDP-Glucuronic acid across cell walls would have no function for the cell and would consume too much energy.

There is, however, one exception: Intermediate metabolites may be transported across cell walls into the solution if there is too much of it. Two reasons can account for this condition: 1. There is a "malfunction" and enzymes involved in the next metabolic step are not breaking down the metabolite sufficiently because of inhibition or other causes. 2. There is an excess of nutrients entering the metabolic pathway. (Johnson, 1997 and Schlegel, 1985 - also see above "Explanation of Various Compounds&.")

These considerations offer an excellent explanation why some scientists - depending on differences in conditions - have found Glucuronic acid while others have not. First breaking down (lysing) the microorganisms and possibly using a centrifuge for component separation before performing analytical tests could show the presence of Glucuronic or UDP-Glucuronic acid inside of bacteria.

Conjugation with Acetic Acid ?

Acetic acid or vinegar is one of the major components of Kombucha Tea found in significant quantities. According to the detoxification research (Dutton, 1980), acetic acid is another compound capable of conjugation with toxins making them more soluble for subsquent elimination from the body. It is quite possible that it is the vinegar in Kombucha Tea - rather than glucuronic acid - that provides most of its detoxification benefits. I might mention here that apple cider vinegar is a popular folk medicine used because of its beneficial effects - probably including detoxification through conjugation of toxins.

Link to comment
Share on other sites

Kilde? Forfatter? Er det fra et tidsskrift? Eller er det en copy postet post fra et forum? Hvor er de referencer der henvises til i teksten? Alle kan skrive "Levine 1978", men uden en litteraturliste er det ret svært at se hvad dette henviser til.

Som det er nu er det totalt ubrugeligt! Og, hvis du har læst bare lidt naturvidenskab og kender lidt til kildekritik vil du vide det.

Det det..der er en OM'er!

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Glucuronic acid is considered by many to be one of the important key components found in Kombucha Tea because of its detoxifying action. It is widely distributed in plants, found in gums, mucilages, saponines etc. and in animals. The related compound, UDPGlucuronic acid which is the active or co-enzyme form of Glucuronic acid, has been discovered inseveral non-Kombucha bacteria by at least eight scientists (Dutton, 1980). Since metabolic processes in related organisms are generally similar, it can, therefore, be expected that UDP-Glucuronic acid is also present in the Kombucha bacteria. This, of course, still has to be substantiated.

Altså her står at fordi nogle andre bakterier har glucuronic acid, så burde kombucha bakterien også...

Så er der en laaang, og efter min mening ret ligegyldig, diskussion om grunden til at en forsker ikke har fundet glucuronic acid eller lignende stoffer i den nævnte bakterie.

Acetic acid or vinegar is one of the major components of Kombucha Tea found in significant quantities. According to the detoxification research (Dutton, 1980), acetic acid is another compound capable of conjugation with toxins making them more soluble for subsquent elimination from the body. It is quite possible that it is the vinegar in Kombucha Tea - rather than glucuronic acid - that provides most of its detoxification benefits.

Hvorfor så alt det ævl om glucuronic acid, som kun måske findes i den the? Og hvad er fordelen ved den the i forhold til f.eks. en gang olie/eddike dressing til ens salat?

Du har stadig ingen beviser for nogen reel effekt, kun nogle gamle referencer om folk der diskuterer mulige grunde til at en fyr IKKE har fundet de stoffer i theen.

Edit:

Her er et andet abstract fra Pubmed, som du tydeligvis ikke giver meget for...

Schweiz Rundsch Med Prax. 1990 Feb 27;79(9):243-6. Links

[Dr. Sklenar's Kombucha mushroom infusion--a biological cancer therapy. Documentation No. 18][Article in German]

Hauser SP.

Kombucha, a fungal infusion, is a 'symbiotic mixture' of bacteria, yeasts, tea and sugar. A number of components are listed, but exact analyses are not published. On the basis of 'thorough detoxification', Kombucha is claimed to be a prophylactic and therapeutic agent in countless diseases, such as rheumatism, intestinal disorders, ageing and cancer. All 'stages of the Sklenar blood picture' have to be treated with Kombucha Drink, Kombucha Drops, coli preparations and Gelum oral-rd for a period of months. A litre-bottle costs 13 DM, the blood analysis 150 Sfr. In the 1960's Dr. R. Sklenar developed a 'biological cancer therapy with Kombucha as the main agent' and his own system of diagnosing cancer. Sklenar's diagnosis of cancer is based on iris diagnosis and demonstration of the causative organism by means of a 'Blood picture according to Dr. Sklenar'. He claims, on one hand, that cancer is only one of the many metabolic diseases and, on the other, that viruses, in his view parasitic microorganisms in general, are responsible for the pathogenesis of cancer. No preclinical and nor investigations are available, as 'success has proved him (Dr. Sklenar) to be right'. The seven 'case histories' described have no solid medical data. There is so far no evidence to support the claim that Kombucha offers 'effective biological treatment of cancer'.

Ham Dr. Sklenar henviste du vist indirekte til tidligere. Det er da pudsigt at hans kur mod cancer ikke er blevet mere udbredt, nu den skulle virke så godt. Og jeg som troede at cancer skyldtes mutationer i cellerne, nej det er mikroorganismer.

Edited by Dines
Link to comment
Share on other sites

Igen.. Kildekritik

den artikel du linker til i det ovenstående indlæg er fra dene her website

Der sælger b.la... Ja, I har nok gættet det..de omtalte svampe.

Artiklerne der linkes til er ikke til Peer reviewed medicinske tidsskrifter med "alternertive medicine" og andre alternertive tidsskrifter.

Og artiklen har ikke nogen forfatter.

Igen, en STOR Ommer!

Link to comment
Share on other sites

Ok nu er jeg godt træt af denne debat.

det har aldrig været mit mål at jeg skulle bevise noget somhelst overfor nogle herinde, jeg tilbød bare en service hvor jeg ville dele ud af min svampekultur til folk der var interreserede i det.

Jeres useriøse bashing af svampen, hvori jeg allerede har gennemhullet jeres kritik af dens skadelighed (uden modsagn) og jeres blinde tro på, at for noget skal virke skal der findes en artikkel på pubmed om det kan jeg kun grine af.

Hvis i gad søge rundt på nettet er det nemt at finde store mængder folk som har opnået positive resultater med svampen og ja nu kommer den sikkert også fra jer at man også kan finde store mængder folk der har set ufoer, men det er jo den generelle praksis på nettet generelt.

Jeg vil ígen referere til brugen af Hypericum perforatum som i flere årtier blev anset som homeupatisk urtegøgl uden anden virkning end placebo og som idag er det mest brugte antideppresiv i tyskland.

Og igen vil jeg slå hul i den useriøse konklussion på Pubmed... jeg suplere gerne en prøve at theen så i kan stikke et PH-meter i det og derefter i en halv liter cola, så NEJ der vil ikke være overhængende fare for forskydning af blodelektrolyter som artiklen indrager i son konklussion. (Hvis det bliver lavet rigtigt smager det iøvrigt IMO bedre end Cola og jeg ville derfor drikke theen selv om det skulle vise sig blot at være en ny slags sodavand).

Drik den lad være, who gives a shit, de folk som havde interessen har allerede henvendt sig og vil modtage en svamp så snart jeg får smidt den i posten.

Schroinx om jeg kender videnskabelig metode? ja jeg er universitetsuddannet Biolog, men heldigvis ikke så snævertsynet1 som mange herinde.

1. bigot [bigOt] noun

a person who constantly and stubbornly holds a particular point of view etc

Example: a religious bigot

Uh peg nu fingre af mig :tongue:

Link to comment
Share on other sites

ja jeg er universitetsuddannet Biolog, men heldigvis ikke så snævertsynet1 som mange herinde.

Det tvivler jeg nu meget på. Nu er jeg selv Biolog fra Aarhus, og det er da min generelle opfattelse af de eksamner vi havde dumpede folk fra der ikke var bare lidt mere kildekritiske end Davinchi.

men..man kan jo blive overrasket

Derudover siger du at du kender "bio-fysiologi"

Så vidt jeg kan se er det ikke ligefrem en universitetsuddannelse

Så..hvor er du uddannet fra og hvad er dit speciale?

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Altså her står at fordi nogle andre bakterier har glucuronic acid, så burde kombucha bakterien også...

Så er der en laaang, og efter min mening ret ligegyldig, diskussion om grunden til at en forsker ikke har fundet glucuronic acid eller lignende stoffer i den nævnte bakterie.

Hvorfor så alt det ævl om glucuronic acid, som kun måske findes i den the? Og hvad er fordelen ved den the i forhold til f.eks. en gang olie/eddike dressing til ens salat?

Du har stadig ingen beviser for nogen reel effekt, kun nogle gamle referencer om folk der diskuterer mulige grunde til at en fyr IKKE har fundet de stoffer i theen.

Edit:

Her er et andet abstract fra Pubmed, som du tydeligvis ikke giver meget for...

Ham Dr. Sklenar henviste du vist indirekte til tidligere. Det er da pudsigt at hans kur mod cancer ikke er blevet mere udbredt, nu den skulle virke så godt. Og jeg som troede at cancer skyldtes mutationer i cellerne, nej det er mikroorganismer.

Dines Please læs nu de links jeg giver.

LÆS

Har du læst det ovenstående indlæg? De to første kommentarer var til en af dine udmærkede links... Det sidste var en uddybelse af argumentet om at kombucha skulle kunne kurere cancer, som jo er beskrevet i flere af de links du har smidt på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Ok nu er jeg godt træt af denne debat.

det har aldrig været mit mål at jeg skulle bevise noget somhelst overfor nogle herinde, jeg tilbød bare en service hvor jeg ville dele ud af min svampekultur til folk der var interreserede i det.

Jeres useriøse bashing af svampen, hvori jeg allerede har gennemhullet jeres kritik af dens skadelighed (uden modsagn) og jeres blinde tro på, at for noget skal virke skal der findes en artikkel på pubmed om det kan jeg kun grine af.

Hvis i gad søge rundt på nettet er det nemt at finde store mængder folk som har opnået positive resultater med svampen og ja nu kommer den sikkert også fra jer at man også kan finde store mængder folk der har set ufoer, men det er jo den generelle praksis på nettet generelt.

Jeg vil ígen referere til brugen af Hypericum perforatum som i flere årtier blev anset som homeupatisk urtegøgl uden anden virkning end placebo og som idag er det mest brugte antideppresiv i tyskland.

Og igen vil jeg slå hul i den useriøse konklussion på Pubmed... jeg suplere gerne en prøve at theen så i kan stikke et PH-meter i det og derefter i en halv liter cola, så NEJ der vil ikke være overhængende fare for forskydning af blodelektrolyter som artiklen indrager i son konklussion. (Hvis det bliver lavet rigtigt smager det iøvrigt IMO bedre end Cola og jeg ville derfor drikke theen selv om det skulle vise sig blot at være en ny slags sodavand).

Drik den lad være, who gives a shit, de folk som havde interessen har allerede henvendt sig og vil modtage en svamp så snart jeg får smidt den i posten.

Schroinx om jeg kender videnskabelig metode? ja jeg er universitetsuddannet Biolog, men heldigvis ikke så snævertsynet1 som mange herinde.

1. bigot [bigOt] noun

a person who constantly and stubbornly holds a particular point of view etc

Example: a religious bigot

Uh peg nu fingre af mig :tongue:

Jeg tror at der er to årsager til at vi forfølger dig. Og den ene er netop pga. dem som har henvendt sig til dig for at få en svamp (som iøvrigt i dette tilfælde består af gær, proteiner og bakterier, hvorfor du som universitetsuddannet biolog bør vide at "svamp" ikke er en helt korrekt betegnelse). Det må jo være samme slags mennesker som tror på at kefir hjælper mod cancer og som tror på ufoer. Det handler om at oplyse og få folk til at stille spørgsmål. Kræve dokumentation. For inden for sundhedbranchen er der alt for meget ammestuesnak og myter. Folk vil så gerne se godt ud, at de betaler sig til plastikkirugi og diverse i bedste fald virkningsløse kosttilskud, udrensninger og kure, eller løber risikoen ved doping. MOL er et af de få steder hvor denne debat mest er baseret på fakta og det er den anden årsag. Vi vil se noget fakta.

At du kan finde på at smide sådan et latterligt indlæg som det ovenstående, påstå at du har en videnskabelig tilgang til tingene og samtidig antyde at jeg er ignorant, fortæller vist hele historien om dig. Din evne til kun at acceptere det som støtter din mening og afskrive alt det som ikke gør, beretter tydeligt at din mening er baseret på tro ikke fakta. Så hvem er det som er ignorant?

Iøvrigt behøver du ikke svare på dette indlæg, da jeg anser videre dialog for formlsløst, af samme årsag.'

Måske du hellere skulle finde et fora for det alternative, da jeg er sikker på at de bedre vil forstå at værdsætte dine holdninger.

Mvh

/Schroinx

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share