HIT(bigtime newbie)


ja
 Share

Recommended Posts

Rolig nu mester.

Det er altså et alt alt alt for åben spørgsmål du stiller det.

For det første skal du sætte dig ned og finde ud af nogle ting. Du skal finde ud af hvad du vil med din træning. Hvor meget tid du har, altså hvor tit du har mulighed for at træne. Hvad du har tænkt dig at ofre på det, altså penge. Vil du træne i center, eller vil du købe udstyr selv.

For det andet burde du sætte dig ned og læse en masse af de indlæg her inde. For at finde ud af hvad HIT træning egentlig er. Så skal du nok overveje at starte med noget andet end HIT, da HIT kræver at du har rimelig godt styr på dine øvelse, og kan give dig selv 100%.

Noget andet er så at man ikke kan få andre lige til at lave et program til sig. For noget som virker på nogle andre, behøver ikke at virke på dig. Derfor må man prøve sig lidt frem.

Der er massere af gode indlæg her inde med massere af gode programmer, kig lidt på dem først.

Du glemmer også at informere, om din alder, dine kost vaner, og om du dyrker anden motion, og om du har trænet før, om du har brug for fedt forbrænding.

Link to comment
Share on other sites

jeg har kigget på de mange indlæg der ligger, men de spænder vidt så derfor ville jeg gerne have en vejledning og en cirka/prøve program

jeg er 24 år, og har nogle lunde kostvaner, da jeg ikke har råd til junk food. jeg har ikke brug for fedt forbrænding. og jeg dyrker teakwondo 3 gange om ugen.

Jeg har styrke trænet i 3 måneder(ikke intens)

jeg har adgang til håndvægte, bænkpress lige/skrå, og pull downs bag om ryggen og for om. Jeg har tænkt at træne efter min egen træning ca 45-60 min

måske kan du hjælpe, men tak for hjælpen anyway :-)

Link to comment
Share on other sites

HIT (High Intensity Training) er egentlig ikke noget program men nærmere en træningsfilosofi, - de vigtigste punkter kan opsummeres i:

- Træn med høj intensitet - dvs. træn til failure

- Træn således at du kun laver et sæt af en øvelse - men således at du ved slutningen af øvelsen ikke er i stand til at løfte vægten en gang til.

- Træn ikke ret ofte - kun en til to gange om ugen, og når du træner så prøv at få hele kroppen med i træningsprogrammet

- Undgå skader - træn sikkert - dvs. lad fx vær med at træne bænkpres til failure alene

- Læg ekstra vægt på hver gang - ved at presse kroppen til det yderste hver eneste gang opnår man både styrke og størrelse - det er lige meget hvor lidt vægt man ligger på - bare presset øges for gang til gang.

- Lav gerne 6-8 rep. pr øvelse

Osv. der er en række guidelines for HIT-træning men selve programmet må man selv stykke sammen efter sit eget behov - til dette er denne sides øvelsesbibliotek udemærket.

Hvis du vil vide mere om HIT kan du evt. skrive en mail til dennes sides kværulant Hr. Lars Nielsen eller evt. gå ind på:

http://www.cyberpump.com/hitfaq/

---> Thomas J

Dette var blot en reference til HIT træningsmåden jeg ved godt der findes andre træningsformer og at flere mennesker ikke mener det er tilrådeligt at træne til failure. I øvrigt træner jeg heller ikke selv efter HIT filosofien - jeg opsummerer blot hvad jeg efterhånden har lært herinde om HIT-træning.

Blot for at spare dig en masse tid :-)

Link to comment
Share on other sites

Hehe :-)

Det ser umiddelbart ud som om at folk har fået den opfattelse at jeg er ultra anti HIT. Hvorfor mon ?? :-)

Jeg vil lige slå fast at HIT er en særdeles effektiv måde at træne på, specielt målt i tid vs. resultater.

Det eneste jeg egentlig har angrebet er HIT folks stive definitioner af hvordan træning virker osv. Jeg mener bare at HIT folk er forkert på den med hensyn til ting som definitionen af overtræning, hvordan kroppen tilpasser sig træning generelt, nødvendigheden af højintensitet (efter deres definition) for at stimulere fremgang, jo mindre jo bedre og den slags.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nå drenge, nu i har vidst debateret det nok. Det er der vidst ikke nogen grund til at tage op igen vel.

Ok tilbage til dig JA. (Pænt skummelt bruger navn men ok)

For det første. Tre gange om ugen er rimelig ok. Husk blot at når du dyrker en anden ret fysisk krævende sport ved siden af dit hit træning, bruger kroppen nogle resurcer på det. Dvs at du muligvis får brug for længere restitutions tid.

Mht til at træne tre gange om ugen, kunne du evt ligge det sådan at du laver et Split program. og træner mave den tredje dag.

Træn cirka i 45min. Gå efter tunge basis øvelser.

Gå efter 1-2 set.

Gå efter at træne to failure.

4-8 øvelse i alt er fint pr trænings gang.

HUSK dette er kun HIT træning. Der er absolut andre veje frem.

Jens har allerede fremhævet mange gode punkter.

Mht kost er det meget vigtigt at du får protein nok, og at du får nok kulhydrater. For at kunne gaine.

Derfor kig lige en ekstra gang på kosten.

Husk at indtage godt med protein holdigt drik eller lign efter din træning.

bare du har adgang til håndvægte og en god bænk så har du faktisk alt hvad du skal bruge.

Sats på øvelse, som Bænk pres, flyers, skulder pres, død løft, squat, bend over rows, og evt Fransk pres, eller lign.

Tag lige et opvarmnings set først ik.

Skriv endelig hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med.

Link to comment
Share on other sites

Jens: Er du nu helt sikker på, at jeg stadig er den værste kværulant her på etablissementet?

JA: Programforslag, nuvel. Hvis man er nybegynder eller ønsker at træne så sjældent som muligt, kan man vælge et full-bodyprogram. Det kunne se sådan ud:

Træning 1:

Fritstående squats

Close grip palms up pulldowns

Inclined håndvægtspres

Lateral raises (i kabeltræk)

Calf raises

Træning 2:

Fritstående dødløft

Maskinpullovers

Bicepscurls

Skulderpres

Calf raises (evt. i leg press-maskine)

Træning 3:

Leg press

Compound rows

Flad bænkpres (med vægtstang eller håndvægte)

Bent over lateral raises (i kabeltræk)

Mavetræning: Bækkentilt superset med curlups¤

¤ Se motion-onlines øvelsesbibliotek. Supersæt vil sige, at to øvelser udføres i forlængelse af hinanden, helt uden pause.

Hvis man har lyst til at træne oftere, eller mener, at der er behov for at ramme de enkelte muskelgrupper lidt hårdere, kan man fx. vælge en trisplit. Den kunne se sådan ud:

Træning 1: (Ryg, biceps.)

Dødløft

Maskinpullovers supersæt med close grip palms up pulldowns

Bicepscurls

Træning 2: (Bryst, triceps, skuldre.)

Pec dec supersæt med bænkpres

Triceps pressdowns

Cable laterals

Træning 3: (Ben, mave.)

Leg extension supersæt med squats

Calf raise

Bækkentilt superset med curlups

# Træn med et (ÉT!) sæt af hver øvelse.

# Træn med maksimal intensitet: Når du ikke længere er i stand til at løfte vægten, så bliv ved - alt hvad du kan - i yderligere 5-10 sek.

# Løft vægten langsomt: 4-5 sek. op, 4-5 sek. ned.

# Vælg en vægt, der giver en sætvarighed på ca. 60 sek. eller lidt mere.

# Giv stadig længere hviletid mellem træningerne, indtil der rammes en frekvens, hvor du bliver stærkere mellem hver træning. Med fullbodyprogrammet kan man fx. begynde med at træne hver 5. dag, og så arbejde videre derfra. På splitprogrammet kunne man begynde med at træne hver muskelgruppe hver 6-7 dag.

# Når fremgangen ophører: Træn mindre og sjældnere.

Se også Nautilustråden på (Denne'>http://www.motion-online.dk/cgi-bin....>(Denne meget simple type træning vil kunne tage de fleste relativt tæt på deres maksimale muskelmasse. Når man kommer meget tæt på sine genetiske grænser, dann haben wir andere Metoden, men det tager vi en anden gang.)

(JA, jeg fik godt fat i, at du kun har noget bestemt grej til rådighed, men jeg valgt at se bort fra dette for at give indlægget maksimal generalitet. Du er velkommen til at maile mig for en modificering.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at I svarer JA på det han spørger om, men var det ikke rimeligt at spørge om hans formål med vægttræning først?

Jeg ved godt at dette forum hedder "Max muskel", men alligevel.

Hvis det drejer som at blive bedre til taekwondo er HIT ikke vejen frem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share