En ide her til jul


Blackmoore
 Share

Recommended Posts

jeg tænkte lige..

Nu nærmer juledagene sig jo., med tonsvis af andeød,svinekød, kartofler og alt den slags. Og så tænkte jeg om man med fordel kunne udnytte dette fornuftigt.

Normalt træner jeg mandag-onsdag -fredag.

Meb hvad nu hvis jeg trænede mit normale program mandag-tirsdag-onsdag, og så smed 3 pas til ind torsdag og fredag og lørdag, så jeg var lettere overtrænet når jeg vender hjem til familiens kødgryder. Kan man så forvente en superkompensation, når man så har en 3-4 træningsfri dage hvor man stopper hovedet med mad??

Hvad tror I, kunne det være en brugbar ide?

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Normalt kan overreaching eller overtræning ikke kureres med overspisning, det kræver en nedgang i arbejdsbyrden eller en pause fra træningen. Men da du nu siger at du ikke kan træne i de 3 juledage, så kan det faktisk godt virke. Det er dog ikke sikkert, at stressakkumuleringen forsvinder på de 3 dage. Starter du op efter de 3 dages julepause, og føler dig slappere end normalt, så tag den med ro den første uge. Men jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Du kan også prøve noget andet, hvis du er macho nok :)

Du kan tage en 100 rep challenge dag, om fredagen istedet for din normale træning. Og nej det har ikke noget at gøre med høje reps og let vægt. Du kan læse mere om 100 rep challenge her på Dinosaur training´s hjemmeside:

http://www.brookskubik.com/tip13.html

Kort fortalt, går det ud på at man tager 70-80 % af sin 1RM, i en stor basisøvelser som skulderpres, squat, bænkpres, dødløft eller lignende, og så kører man singles med 30-60 sekunders pause indtil man har lavet 100 singles. Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg kunne godt finde på at indlægge det som en shock dag et eller andet sted i en cyklus. Om ikke andet så har du en mega workload at trække på i juledagene :)

Udfra dit program, så kan jeg se du træner dødløft om onsdagen. Du kunne kører hvad du normalt gør om onsdagen - minus dødløft. Så kunne du fredag køre følgende:

Dødløft - 100 rep challenge - 100 singles med 70 % (30-60 secs mellem singles)

Skulderpres  5 sæt x 5 reps

Chinups 3 sæt x failure

Så er der noget at trække på i juledagene, samtidig med du får dig en lille manddoms prøve inden julen ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

det tror jeg så jeg vil prøve... og jeg regner med at holde i hvert tilfælde 4 dages pause i julen, så...jeg vil gerne ha' at alle de rare kalorier går til at opbygge bare en smule masse...

jeg prøver det. jeg skal nok fortælle hvordan det går :)

venlig hilsen Blackmoore..

andre der er med på julens mandomsprøve ??

Link to comment
Share on other sites

Black> jo det tager længere end normalt. Det er jo heller ikke ment som en fast træningsmetode, men som en shock metode man kan anvende 3-4 gange i året. Du skal heller ikke lave 100 singles i 3 øvelser. Du skal vælge 1 øvelse og køre 100 singles i. Jeg smed 5 sæt x 5 reps i skulderpres og 3 sæt chinups i forslaget til Blackmoore, fordi han normalt træner ryg og skulder om fredagen, så det var mere for at han ikke skal misse det. Du kan sagtens nøjes med den ene øvelse af 100 singles. Hvis man kun kører den ene øvelse, så tager det vel i omegnen af 1½ time med 30-60 sekunders pause. Med det oveni som jeg foreslog Blackmoore at køre, så kan han vel klare det på godt 2 timer. Ikke noget problem, da han ikke har planlagt at træne 4 dage efter alligevel. Så har han noget at trække på.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share