Soldater i dårlig form.


KKPedersen
 Share

Recommended Posts

Ja det er korrekt med de røde sedler Benny, men jeg tror kun at vores Doc bruger de gule..

Chris27. Hos os er der ikke tid til meget mere ind 2 timers idræt fredag morgen og hvis vi er heldige så kommer der lige en time eller to i løbet af ugen. Fredag bruger jeg somregel til at få rørt soldaterne lidt i form af løb, da jeg syntes det er direkte flovt for forsvaret hvis de kommer ud i dårligerer form ind de var da de kom ind.

Som jeg skrev tidligerer så er idræt jo desværre det første fag tidsplanen tager en stor bid af hvis den skrider.

Ja dette her er et forårshold og jeg har også hørt meget om det der med at efterårshold skulle have lidt mere holdning.

Link to comment
Share on other sites

Fysisk træning FØR morgenmaden?!?
Det må være en skrivefejl, for morgenmaden foregår ikke i tjenestetiden, så du bestemmer selv, om du vil spise morgenmad (personligt gad jeg ikke stå tidligere op, for at spise morgenmad, så den sprang jeg over).

Kan godt tænkes, at jeg husker forkert. :unsure:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre ikke lige tid til den helt store stil om idrætten i flyvevåbnet lige nu, men se evt. denne LINK for at følge loggen over de værnepligtige vi har lige nu.

Den bliver opdateret i aften - og der er godt nyt :bigsmile:

Mvh Tolle

(nu skal jeg ned og mishandle nogle elever...)

Link to comment
Share on other sites

Fredag bruger jeg somregel til at få rørt soldaterne lidt i form af løb

Hvis de er så umotiverede, var det så ikke en ide at røve noget andet end løb, da det faktisk kan være temmeligt sygt for en småfed værnepligtig, der i forvejen lider af motionsangst...

Kunne man ikke finde på neget der var lidt morsommere end det???

Eller er idrætsbefalingsmanden lige så opgivende som sine værnepligtige??

Link to comment
Share on other sites

De har mulighed for at styrketræne, løbe i den dejlige natur hernede på landet, gratis svømning tirsdag, fodbold, håndbold, hockey, badminton, volley, beachvolley, forhindringsbane det er næsten kun ens fantasi der sætter en grænse.

Ja så er det at jeg spørger dig til råds Allerup, hvad er mere effiktivt end at løbe når man kun har 2 timers idræt om fredagen. Mener du at man kommer i form af at spille fodbold eller volley på lavt plan når en person har motionsangst, det er jo netop her at de svage får mulighed for at snige den i form af at gå og stå på banen i stedet for at løbe.

?????????????????

Link to comment
Share on other sites

Det lyder til at være ok faciliteter. Jeg har dog et foreslag. De fleste unge mænd i den alder vil også gerne være nogle helvedes karle, så måske var det en idé at tilbyde en eller anden form for kampsport, f.eks. boksning eller thaiboksning. Der kommer kroppen på seriøst arbejde og så har de også mulighed for at komme af med lidt aggressioner. :D

Alternativt kunne man forsøge at arrangere nogle turningerne i de andre sportsgrene evt. med nogle gode præmier til at starte med. :) Lidt konkurrence plejer som regel at være motiverende.

Link to comment
Share on other sites

Ja så er det at jeg spørger dig til råds Allerup, hvad er mere effiktivt end at løbe når man kun har 2 timers idræt om fredagen. Mener du at man kommer i form af at spille fodbold eller volley på lavt plan når en person har motionsangst, det er jo netop her at de svage får mulighed for at snige den i form af at gå og stå på banen i stedet for at løbe.

Det det drejer sig om, er altså at de flommefede buskmænd skal motiveres til at motionere i deres fritid? For de to timer fredag formiddag flytter jo ingen bjerge rent formmæssigt (især ikke oven på torsdagens crazy-daizy besøg)...

Så var det måske en ide at introducere dem til lidt ukendte motionsformer, som de måske ligefrem kunne finde på at bruge i fritiden ugen efter, hvad dette skulle være rækker min fantasi ikke til, men måske har andre nogle gode ideer...

Men selvfølgelig, hvis vi ser på, at de skal anvende den højest mulige mængde energi i den statsfinansierede træning, er løb vejen frem... MEN der er nok ingen motionsskræmte grønspætter der tar ud og løber om tirsdagen, fordi "det var nu en sjov 5 kilometer vi løb i fredags"...

Men på den anden side, der er ikke noget at være bange for, for om føje tid bliver Counter-Strike officiel sportsgren, og så er den potte ude :tongue:

Dette er bestemt ikke ment som en kritik af din evne til at motivere, men mere en konstatering af, at formkurven for de danske Jenser er for nedadgående, og det etablerede system er ikke skruet sammen til at opdrage slatne cola-opfostrede værnepligtige til bevidste motionister... Men det er jo et generelt problem i hele samfundet med inaktivitet...

Link to comment
Share on other sites

Hej KKPedersen - og velkommen til MOL! :wave:

Jeg synes selv jeg hele tiden prøver at finde på noget nyt for at motivere. Problemet kan dog til tider være at man har et bestemt mål man skal nå, og vejen dertil er noget usikker for nogle få. Der er bare nogen er ikke kan (vil) motiveres, de er meget sikre på at idræt er roden til alt ondt her i verden.

Jeg har nogle gange haft nogle folkeskoleelever ude i praktik eller bare ude for at prøve forhindringsbanen. Det er ufatteligt hvor dovne De er! Jeg råber fanme mere af dem end jeg gør på en hel måned over for vores værnepligtige! Så det er allerede dér problemet med inaktivitet kommer.

Sidste hold værnepligtige jeg havde (det var holdet med XAX på) var med en tur ude og spinne og have en times "push" (styrketræning for hold). Det virkede som om det var noget der kunne motivere lidt. Jeg er derfor begyndt at se om det er muligt at modernisere idrætten noget. Men alt koster jo penge, og penge har vi ikke...

Men det lader til at jeg alligevel får lov til at købe 25 "swiss balls" og 25 vægtstænger, så jeg kan køre noget anderledes styrketræning i stedet for det samme 30/30 stationstræning som altid. Som jeg ser det er vi nødt til at være lidt med på "moden" inden for den voksende fitness kultur. Her skuler jeg så selvfølgelig til hvad der er af tilbud i fitness og styrkecentre rundt omkring.

Med tiden håber jeg på at kunne lave et spinningslokale et sted, og så skal jeg fanme...

Som XAX siger så er konkurrencemomentet altid en god motivationsfaktor, og det virker næsten altid! Prøv dig frem med hjemmelavede spil, som f.eks. fodbold med 3 mål og 2 fodbolde, eller mastermind på forhindringsbanen.

Har du i øvrigt set de "nye" temahæfter fra CFI - de kan hentes på intranettet!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Hej kk

Genkender dit dilemma omkring idræt i forsvaret som ikke kun gælder de værnepligtige. Jeg bokser selv som IDBEF med 100 stk. stampersonel i en værkstedsenhed i FLV. Her skal fantasien virkelig op i gear for at de gider at deltage. Når de så ikke består deres test bliver de pissesure over at tilbudene er for få til at man kan holde sin kondition vedlige.

Jeg giver Tolle ret i at midlerne er små iøjeblikket (tror sgu egentlig ikke at jeg har oplevet det anderledes <_< ), men min erfaring viser at man kan komme langt med lidt opfindsomhed og ikke kun fyrer en gang ribbefræs af når der er idræt på programmet.

Min tid på CFI er den bedste hidtil , de gør ihvertfald deres til at man får nogle alternative input med hjem.

Iøvrigt har jeg lavet lidt om min tid på CFI her idrætsbefalingsmand i forsvaret hvis der er nogen der er nysgerrige.

af1

Link to comment
Share on other sites

Airforce 1 og Tolle, det var jo lige nogen som jer jeg søgte.

Det er jo dejligt at kunne dele lidt ud af sin erfaring og selv få lidt igen, så lad os endelig holde kontakt.

Og også alle jer andre som har erfaring og gode idéer, kom endelig med dem, (i betaler jo også til festen :lol: .

Allerede nu har jeg nok af gode idéer til på fredag, altså når de er færdig med at pive over "hinderbane". :tongue: .

Tak til alle for jeres indslag, jeg håber selvfølgelig at der kommer flere.

KK

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvornår I var på CFI men husk at der hvert 2. år kører et genopfriskningskursus for IDBM/IDOF. Jeg var selv med i uge 25, og det var en god uge. Man møder de andre idrætsfolk fra andre steder i forsvaret og snakker om nye ideér og hører hvordan andre gør ude i virkeligheden. MZ og HS var der også med det nyeste viden om diverse emner (måger på svalbard ;) )

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

De har mulighed for at styrketræne, løbe i den dejlige natur hernede på landet, gratis svømning tirsdag, fodbold, håndbold, hockey, badminton, volley, beachvolley, forhindringsbane det er næsten kun ens fantasi der sætter en grænse.

Øv, man skulle da ha taget den tur i cirkus-mili :(

Link to comment
Share on other sites

Det allerstørste problem er vel at der er mange der tror de er i en rimelig form fordi deres forestilling om hvor meget de laver og om hvor meget man skal lave for at holde sig i form er helt ude af proportioner. For nu lige at bruge min mand som eksempel siger han: "jeg behøver ikke dyrke motion for jeg har jo ikke problemer med vægten!" og når jeg så siger at det jo ikke kun er vægtprobs der tilsiger at man skal motionere er svaret "ja, men jeg tager da også trapperne ude på arbejde".... nå ok, jamen så kan jeg da godt se at du er i topform.

Og det bliver jo ved, som en eller anden sagde er det utroligt hvor stóre trafikproblemer der er ved skolerne fordi forældre føler at de bør køre deres børn i skole. Det er muligt det er mig der ikke følger med i samfundsudviklingen, men mig bekendt er skolerne ikke blevet flyttet længere væk fra boligområderne siden jeg gik der. Og dengang var der INGEN der blev kørt. Nogen kørte i skolebus, men de havde så også 6 km. Og 2 timers idræt om ugen?? sorry, men det er altså ikke møj. Hvor skulle man lærer gode motionsvaner henne? det kan man kun fra sine forældre og det er jo et relativt lousy udgangspunkt. Jeg er selv vokset op med en far hvis motto var at hvis man lavede motion måtte man være syg og hvis man blev forpustet blev man drillet med at man havde ARBEJDET!! :w00t: På den måde har jeg skullet bruge mange år på at lære at der ikke er noget galt i at blive forpustet - og at det ikke er et udtryk for dårlig kondi at man bliver forpustet, men at det er et udtryk for at man laver for lidt hvis man ikke gør. Det er sq en besynderlig verden vi lever i....

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var inde i 99, var mængden af FUT også rimeligt beskedet, men der tænkte man i helt andre baner. I det resoucerne til FUT var få, tænkte man FUT hele tiden. Det vil sige at hvis vi var i felten og havde undervisning, så var det ofte opdelt i poster. Når man var færdig ved en post og skulle til den næste post så foregik det i løb, ved skydebanen var der ofte ventetid (som der tit var som soldat) og der var igen mulighed for fysisk aktivitet, osv...

Min pointe er, at hvis du kan præge befalingsmændende, i kompaniet til at focusere på FUT i ventetid og lign, så kan du påvirke de meninge igennem deres befalingsmænd i mange timer om ugen, istedet for kun de 2-3 timer skemalagte timer, som alt for tit bliver aflyst (ihvertfald i min tid)

Edited by stegger
Link to comment
Share on other sites

Tak for dit indlæg Litopsi, du har fuldstændig ret i hvad du skriver. Jeg tror også jeg er lidt gammeldags, som du skriver du er. mange, eller næsten alle, skal have det så behageligt som muligt, og fysisk aktivitet foregår i et motionscenter, eller kun mens man er til fodbold, alt andet er bare at gøre livet surt for sig selv.

Du har ret Stegger, jeg kan også godt genkende det fra jeg selv var i kamptropperne, men det er jeg ikke mere og det kan både ses og mærkes på folk, (ikke mig :) ), jeg er pt. i et sanitetskompagni, hvor all ventetid bruges på førstehjælp og det kan jeg da også godt se er rigtigt, når deres vigtigste opgave er at kunne redde menneskeliv, men du har ret ventetid ekan bruges til mange gode ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share