"Styrketræning" som 14-årig er det godt?


JPetersen
 Share

Recommended Posts

Yes Yes, kør du bare løs, der sker intet. Udover at du bliver stærkere!

Du mangler at fortælle om dig selv: Hvad træner du for? hvor høj? vægt? m.m.

Med hensyn til hvor mange repetitioner du skal tage i hver øvelse, så tror jeg bare du skal køre til du ikke kan mere. Så længe det kun er din egen kropvægt, så er det ikke så galt hvis du kører flad hver gang.

Hvor tit? armbøjninger 1, 3, 5, 7, 9, 11 dag og mavebøjninger 2, 4, 6, 8, 10, 12. På den måde træner du hver dag, og så får du en dags hvile mellem træningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg havde engang en fodboldtræner som ville træne styrketræning med holdet. Men det blev aldrig til noget for det blev afvist af en læge. Lægen mente vi ikke var udviklede nok dengang.

Men hvis du bare lave mave- og armbøjninger tror jeg bestemt ikke at der sker noget!

Så jeg kan kun være enig med "Nielsen".....bare kør på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede selv til spring/redskabs gymnastik da jeg var 7år, der lavede vi chin ups mave og arm bøjninger osv. hvis du vil lave nogle hårde armbøjninger så stil dig på hænder og lav dem, du kan bare stille dig op af en dør/væg hvis du ikke kan gå/stå på hænder!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller ikke, at der kan ske noget ved træning med egen kropsvægt, men jeg tror omvendt ikke, at det er sundt for de fleste 14-årige at dyrke tung væggtræning. I nogle tilfælde vil f.eks. knoglevækst ikke kunne følge med muskelvækst. I yderste konsekvens betyder det, at man har muskelstyrke til at udføre ting, som knoglerne ikke kan klare.

Jeg har selv oplevet en ung purk brække sin egen arm på en armlægningsmaskine, fordi hans muskulatur var langt mere udviklet end knoglerne kunne klare.

Det er selvfølgelig et særtilfælde, men jeg tror det er en god idé at vente med tung vægttræning, til kroppen er klar. Det har ikke nødvendigvis noget med alder at gøre, så spørg evt. din læge...

Morten

Link to comment
Share on other sites

jeg har uden problemer trænet styrketræning fra jeg var 13. jeg har aldrig oplevet nogen problemer. Mit eneste problem var at jeg ikke havde noget til at hjælpe mig så jeg spildte en bunke tid og lavede en bunke dumme øvelser.Og jeg trænede både med egen krops vægt, og frie vægte. Men du kommer langt med nogle små vægte og især din egen krops vægt. Så klø på, der sker ikke noget hvis man tænker sig om og lytter til sin krop. Gør det ondt så Stop.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen og tak for svarene. :)

Jeg vejer 65 kg og er omkring 187 cm høj (så jeg er ikke lille i forhold til min alder/klasse, he he).

Jeg har store muskler, (relativt set, selvfølgelig ikke som jer store isbjørne) og jeg har også en tynd mave. Men man skal jo holde det med lige, ik? ;)

På et tidpunkt var mit træningsprogram følgende, alle dage om ugen:

100 armøjninger med lille pause mellem hver tyvende.

100 mavebøjninger med benene oppe uden pause.

50 mavebøjninger til højre med benene nede.

50 mavebøjninger til venstre med benene nede.

Dette program kørte jeg om eftermiddagen og om aftenen.

fouden det løb jeg (gør det stadig) 6,5 km om mandagen og om fredagen.

Senere spurgte jeg så min gymnastiklærer (ikke MEGET klog på området, men vidste en del) og han sagde jeg skulle gøre følgende:

mandag: løb - 6,5 km

tirsdag: 10 x 3 mavebøjninger og 10 x 3 armbøjninger

onsdag: dans (jeg går til Hip Hop)

torsdag: 10 x 3 mavebøjninger og 10 x 3 armbøjninger

fredag: løb - 6,5 km

lørdag: fri

søndag: fri

og dette program kører jeg nu.

Men jeg føler det er ALT for lidt. Jeg vil føle at min mave er spændt og at min muskler er lige ledes. Jeg ville meget hellere bruge mit gamle program. Men så sagde han:

Hvis man træner for meget i min alder (14) så "tror" kroppen at man selv får den til at vokse og altså ikke vokser helt så meget som man skulle.

Passer det? skal jeg lytte til det??

Et andet spørsmål:

Hvis man slet ikke træner, bliver man så højere end hvis man træner med det første program jeg viste jer, altså bare 2 cm højere eller noget i den stil???

Mange tak for hjælpen. Jeg blev rigtig glad da jeg så alle svarene. :) :wink3:

(Redigeret af joergen ved 8:39 pm på Nov. 14, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer 65 kg og er omkring 187 cm høj

Jeg har store muskler, (relativt set, selvfølgelig ikke som jer store isbjørne) og jeg har også en tynd mave.

Hvordan i alverden hænger det sammen!???

Jeg er selv 178 og vejer 70 kg, og jeg har ikke store muskler. Hvordan du så kan være 5 kg lettere, 9 cm højere, og samtidig have store muskler????

Det er nok lidt en illusion det med dine store muskler. Ud fra din højde og vægt, er du nok en person som er meget tynd, og har ingen fedt på kroppen? Det er nok derfor du "tror" du har store muskler. Fordi de er så tydelige.

Men jeg har selvfølgelig ikke set dig, så jeg ved ikke om du har store muskler......

Hvis du vil køre et progarm som virker lidt bedre end det du kører nu, så prøv noget i stil med det her:

(Jeg skriver sæt først, og reps til sidst)

Mandag: Løb

Tirsdag: 5 x 10 armbøjninger ned mellem et par stole. Altså fødderne op på en stol, og så en stol til hver arm. På den måde kan du længere ned. 3 x (3 x 20) mave bøjninger. 20 til venstre, 20 til højre og 20 ligeud. Ialt efter 3 sæt: 180 mavebøjninger.

Onsdag: Dans

Torsdag: 5 x 10 armbøjninger ned mellem et par stole. Altså fødderne op på en stol, og så en stol til hver arm. På den måde kan du længere ned. 3 x (3 x 20) mave bøjninger. 20 til venstre, 20 til højre og 20 ligeud. Ialt efter 3 sæt: 180 mavebøjninger.

Fredag: løb

Det ville jeg nok gøre hvis jeg var dig.

Link to comment
Share on other sites

Hi og tak for det hurtige svar :)

Undskyld, jeg er 178. he he.....lille syntax fejl

Det med store muskler , som du også siger, har noget at gøre med at jeg ikke har så meget fedt. Men relativt set (i forhold til mine klassekammerater...går i 8. klasse) har jeg rimelig mange.

Og jeg synes dit program lyder rigtig godt og jeg tror jeg vil prøve det.

Et lille spørgsmål:

er der fri i weekenden?

(Redigeret af joergen ved 10:32 pm på Nov. 14, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt bør du bestemt holde dig fra vægttræning.

Du er helt sikkert ikke udvokset endnu.

Vægttræning vil afslutte din højdevækst meget brat.

Jeg startede også som 14 årig med tung vægttræning ganske uvidende om problemerne derved.

Som 14årig er ens gennemsnitlige årlige vækst på 9-10cm. Min egen var 14,5cm.

Efter jeg havde trænet et år var jeg kun vokset 1cm.

Nu er jeg normalt generelt imod at bruge personlige eksempler, men her kunne jeg altså ikke lade være :)

Link to comment
Share on other sites

Nårh ja, så passer det bedre med de store muskler :smile: Så har du faktisk min størrelse.

Om der er fri i weekenden??? det er op til dig. Hvis jeg var i dit sted, så tror jeg jeg ville tage lørdag med, og kører den som tirsdag og torsdag i det program jeg anbefalede dig.

Husk også med jævne mellemrum at lave om på dit program. Musklerne kan godt lide at få nogle overraskelser. Du kan f.eks. køre øvelserne på en anden måde eller køre nogle flere reps i en periode, og mindre i andre perioder.

Held & Lykke med træningen ;)

Link to comment
Share on other sites

En gammel myte: Din vækst vil begynde at halte hvis du dyrker vægttræning inden du er fuldt udvokset!

De rigtige facts: Vægttræning vil ikke have en skadelig indvirken på din vækst så længe at du ikke overdriver det. Vægttræning vil øge din koordination og motorik. Vægttræning vil styrke dine knogler og led.

Clasu B bruger ham selv som eksempel, han kunne ikke vide hvor meget han ville have vokset uden vægttræning, måske også kun en cm. Desuden siger han sel at det var tung vægttræning. Jeg siger middel vægttræning, dvs 10-15 gentagelser er ikke skadeligt. Der er faktisk blevet lavet undersøgelser over dette.

Der bliver også nævnt at en læge har frarådt et fodboldhold at styrketræne pga de ikke var fuldt udvokset. Denne læge er jo nok af den "gamle" skole hvor at myten levede i bedste velgående, derfor ved han ikke bedre.

Her er en artikel fra et amerikansk fítness blad:

>The old myth of children suffering stunted growth due to weight training is about as believable as the Tooth Fairy and Easter Bunny. Not only can you alow yourr offspring to train responsibly with weights, but you can be confident that they will likely show improvement's in motor learning skills, have a reduced injury potential in sports and recreational activities, and may favorably alter ceratain physical and psychosocial parameters.

How do you go about weight training your child safely? In a study published in the journal Pediatrics, researchers Avery dD Faigenbaum, PhD, and colleagues at the University og Massachusetts, Boston, trained 43 boys and girls under the age of 12 using either a heavy load and few reps, approximately 80 % og 1RM and 6-8 reps, or a moderate load, approximately 68 % of 1RM and 13-15 reps. Their findings suggest that children beginning a weight training program are much better off with the latter strategy. Specifically, the researchers found that the moderate-load, high-rep group significantly improved upper- and lower body strenght and endurance, more so than the other training or nontraing (control) groups. All this justifies that new gym membership for your lil' Arnold or Cory.<

Desuden er der kun et tidspunkt hvor dine knogler ikke kan følge med dine musklers vækst og det er på AS. Så hold dig fra AS, altid.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig ved jeg godt, at jeg ikke kan bruge mig selv som noget bevis, men på den anden side, er der heller ingen, som varierer så meget i længdevækst med mindre de får alvorlig sygdom eller anden påvirkning.

ok, ok, jeg sagde tungvægttræning, men det var nok nærmere moderat :)

Uden at vide meget om det, vil jeg mene, at den omtalte læge var bekymret over epifyselinieløsning og ikke "stunting"(nedsat længdevækst.)

en gammel myte?

måske hvis man kun læser artikler citeret af et amerikansk fitness blad.

Den artikel de refererer til, siger jo ikke noget om stunting???

Desuden findes der andre artikler, som tydeligt viser en sammenhæng mellem træning(her: løb; behøver ikke være tung ensige moderat) og nedsat femur- og tibia-længde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil godt lige bruge en af de bedste BB'ere i verden som eksempel.

Lee Priest, er en lille rod kun 168 høj. Men han er den højeste i hele hans familie. Han har trænet siden han var 12 år, hardcore. Han startede først på AS da han blev 18 (spørg mig ikke hvor jeg har det fra for det får I ikke at vide). Han er ihvertfald ikke blevet begrænset i hans vækst af at træne tværtimod er han blevet familiens højeste.

Link to comment
Share on other sites

hmm, det evige problem med at finde de gamle artikler...

her er en, der viser det for intensiv træning:

og'>http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez....ct

og

en der viser det for let til moderat træning(men desværre ikke hos mennesker):

nu'>http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez....ct

nu

vi snakker dokumentation.... har du noget?

Hvem var det også, der sagde, at man ikke kunne bruge eksempler? :)

Desuden kunne han jo sagtens være 168cm, da han startede med at træne.

En anden forklaring kunne være hans far... havde han samme far, som hans søskende? Husk på, at 10% af alle faktisk har en anden far, end de ved af :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm her har jeg en masse at sige.

Min skrækkelige historie. jeg startede også da jeg var et sted mellem 13 og 14år.

først en masse arm og mave bøjninger og ryg bøjninger. 6 måneder efter fik jeg vægte og har trænet med vægte lige siden. IKKE hardcore men med vægte. jeg er ingen kæmpe, men jeg tror dog trods alt ikke at nogen ville have det helt vilde at indevende mod min krop hvis man går efter et defineret og muskuløs look. Dog arbejder jeg dog stadig mod at blive større.

Men efter alt den SKRÆKKELGE træning blev jeg kun sølle 183cm høj som den højeste og nu også tungeste i min famile. Jeg runder stadig KUN de 74kg, men regner med at være oppe på 80kg i løbet af de næste måneder.

Jeg har hørt mange ting, men jeg gik selv i et center da jeg var 14år hvor alle var på min alder og vi var vel mellem 10 og 15 på det hold, som trænede med vægte.

Jeg har aldrig set bevis på at det kan skade, hvis man lytter din sin krop, HOLDER SIG FRA AS OG LIGN, og ikke tror man er verdens mester.

Forslag til dit program.

Mandag:

3X 10 sit ups Evt med 4 litter mælk på maven.

2X 10 mave bøjninger til hver side. Altså venstre og højre.

1X10 mavebøjninger med benene oppe, feks på en stol eller lign.

Her efter

3X10 ryg bøjninger. Flyt dine arme så meget over hovedet som du kan.

Tirsdag Pasuse.

Onsdag Dans.

Torsdag:

3x10 armbøjnionger mellem stole. Gerne med stolene godt ude til siderne.

2X15 armebøjninger med armene tæt på kroppen.

Hvis du kan så øv dig i at lave dem på en arm af gange. FORSIGTIGT:

Lig dig under et bord, tag fat i bord pladen, hold ryggen rettet og løft dig op 3x10 gange.

Har du mulighed for at lave Chins. feks i en ude stue, garage, udhæng på hus eller lign, så lav 2X6 af dem.

Find et trappe trin. Stil dig me en fod på det, men halv delen af foden ud over kandten og stå så på et ben, løft dig så op og ned på trinnet skifte hvis med hver ben, gerne 2X10 gange med hver fod.

Tag to 1½ litters colaer. En i hver hånd. Løft dem så ud fra siden af kroppen samtidig. Gør det 2X15 gange.

Lørdag løber du så. Men det er ikke nødvendigt, men trods alt en god ide.

Det var så mit forslag til dig. Det er sjovt og nemt at gå til. GØR det ondt SÅ STOP!! prøv igen 5 min efter, gør det stadig ondt så droppe du den øvelse ind til næste gang.

Så skriv her ind hvis der er noget du har problemet med.

Jeg tror ikke på det hæmmer vækst hvis du tænker dig om og passer på dig selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share