Drømme...


Svækling
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg var nødt til at registrere mig, for jeg kommer ingen vegne. Jeg har luret en del i foraerne her på MOL, derfor tænkte jeg at I kan give mig et spark...

Jeg vejer ca. 35 kg. for meget. Og som stort set alle kvinder, så vil jeg gerne tabe mig. Jeg har så været til en diætist for at få lavet en madplan. Dette er ikke fordi jeg ikke kan finde ud af at holde mig til en generel sund kost, men fordi jeg slet ikke kan finde ud af at begrænse mig i mit indtag. Så for at få en generel fornemmelse for hvad jeg bør spise mængdemæssigt i forbindelse med vægtreducering, gjorde jeg dette. Den er på 1500 kcal.

Jeg er tilmeldt et fittnescenter, som jeg er glad for at komme i. Der tilbydes aerobic, og spinning og a.l. aktiviteter.

nu kommer pointen med denne rablen af sig.

Jeg er totalt doven og umotiveret!!! Dvs. jeg elsker step, og træner gerne i maskinerne. Jeg har lige haft 2 måneders sommerferie, hvor jeg hver 2. dag, var inde at styrketræne. ingen step, for der var næsten ingen timer. fint...så begyndte jeg i skole, og det faldt drastisk! jeg har ikke trænet meget, meget lidt step også. hvorfor? Jo, jeg har i denne tid fri til middag, tager hjem for frokost. Jeg har tilmeldt mig stephold, de ligger altid fra 17 og fremefter. 1 time pr. dag. sidder de 4-5 timer der er til jeg skal afsted og bliver mere og mere ugidelig, hvorefter jeg afmelder og slet ikke kommer afsted. Jeg ved at filmen knækker, fordi jeg når at komme hjem og sidde. Men det burde jo være ligemeget!! Jeg kan godt lide at røre mig!

hvad f... skal jeg gøre for at sparke til mig selv??

nå ja, jeg får heller ikke lige overholdt mængderne til aftensmad...så her 5 mdr. efter, så vejer jeg det samme. Jeg er så sur og skuffet over mig selv, men åbenbart ikke nok til at lette røven og tage mig sammen.

igen, hvad har I af forslag til at motivere en svækling?

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg ved godt at det kan lyde lidt hårdt, men hvad har du egentligt tænkt dig at folkene her på board'et skal gøre for dig? Du ser ud som om du ved hvad der skal til for at tabe dig. Du har (formodentligt) en fornuftig kostplan, og du kender til betydningen af motion, og har gode muligheder for at træne.

Når alt kommer til alt er det DIG SELV der skal gøre noget ved dit problem - du kan IKKE læsse problemet med din ugidelighed over på andre. Du har fået den hjælp du kan få, nu er det op til dig selv at følge den linie du har lagt, og det er der ikke andre end dig selv der kan gøre. Hvis du vil have motivation, så se på situationen sådan her: Enten letter du røven og kommer igang, eller også bliver du ved med at være fed. End of story.

Link to comment
Share on other sites

Kig dig i spejlet - ser du det du vil se?

Det må være motivation nok, sæt dig et mål og nå det. Det kræver disiplin så glem al det selvmedlidene yk og stop med at belønne dig selv med at probbe kæften fuld af mad. Desuden må det vel være et mål kunne komme til at købe tøj i alm str.

Du ved hvad du skal og der er ingen smut vej, så kom igang!

Link to comment
Share on other sites

Det kan måske være lettere at komme afsted hvis man har aftalt at træne sammen med en ven, ellers så prøv at huske hvor fedt det er, og hvor godt man har det med sig selv bagefter.

Steptimerne er jo dagens højdepunkt, det du har at gå og se frem til om eftermiddagene når du sidder der hjemme og keder dig.

Det eneste svære er det ene skridt der fører dig over dørtærkslen og ud af hjemmet.

Et eneste skridt der skal overvindes, så er den hjemme.

God fornøjelse med steptimen klokken 17.

Link to comment
Share on other sites

Du har ØNSKET om at tabe dig, og du har tilsyneladende midlerne.

Du må virkelig gøre det klart for dig selv, at dette er et projekt som kommer til at tage LANG tid, måske 1 år eller mere. Og det kommer til at kræve en indsats HVER DAG for at det skal lykkes.

Du vil gerne tabe dig, men vil du det NOK til at give det den rette prioritering i forhold til dine andre gøremål.

mht kosten, så gælder det om at spise de ting der giver mest mæthed i forhold til mængden af kalorier, så du ikke spiser for meget pga sult.

For motionen bliver du NØDT TIL at lægge dig en ugeplan for hvad du skal lave, og så HOLDE DIG TIL DEN.

Hvordan har du det når du sidder derhjemme og til har afmeldt en steptime? Jeg kan ikke tro det er en god følelse.

Det gælder om at svinge pisken til at starte med og tvinge dig selv afsted indtil du er kommet ind i en god rytme. :4whip:

Og du bliver nødt til at erkende at det er dig selv som må svinge pisken.

Held og lykke :)

Link to comment
Share on other sites

Den ventetid du har indtil du skal starte på stepholdet - kunne du ikke i denne lægge noget ekstra motion ind, have det til en fast routine at du eksempelvis går en lang tur - så du ikke har så meget tid til at falde sammen ?

Mange gange drejer det sig jo også om at komme ind i en sund stime, det kan godt være lidt svært at komme igang i starten jo.

Link to comment
Share on other sites

Tag det fra en anden dovenkrop: Det er et spørgsmål om vane at sætte sig op i et højere gear. Stille og roligt kommer det. :) Og tro mig, jeg er en VIRKELIG dovenkrop, har battlet med 10 kilo spæk.

Gi dig tid. Det kan virker uoverskueligt med at tabe sig 35 kilo, men heldigvis skal du ikke gøre det på én gang.

Men det vigtige er, udover kostomlægning, at finde en eller anden aktivitet, hvor der bare går sport i at overgå sig selv eller præstere noget.

Link to comment
Share on other sites

diller og miss paradis, det er jo ikke fordi jeg ikke ved hvad der skal til, og hvor lækkert målet er.

Jeg kan bare ikke sparke mig selv.

nightbringer: Du har bare så ret...det er det lille åndsvage skridt ud af døren, så er det klaret. ja, jeg må arbejde på lige netop det punkt....

Jeg kender desværre ingen som gider det samme sport som mig.

MaxP: Jeg tænker nærmest dagligt over at det vil tage ca. 1 år. Og du har ret, prioriterer jeg det højt nok? nej.

ang. det med ugeplan, så læste jeg engang en, som sagde, han prioriterede sin træning frem for alt (tror det var herinde).

Og det synes jeg jo lød rigtig smart. Så jeg lagde en plan...det er derfor jeg altid tilmelder mig en uge frem. Men afmelder mig hver dag næsten....så det halter her ved at være konsekvent. Og jeg forventer heller ikke andre svinger pisken, så bliver jeg som regel p...sur :tongue:

Fittsmoker: jo, det var måske en ide at fylde tiden ud med motion. For det at jeg hænger fast i sædet er jo problemet.

alt i alt vil jeg gerne sige tak. Jeg har ikke nået at afbestille idag inden fristen, så jeg skal afsted. Er for nærig til at betale for noget jeg ikke får (ud over de sædvanlige kontingentkr.) ;)

Så er 1 dag da reddet.

Link to comment
Share on other sites

Som de andre siger bliver du nødt til at hive dig selv op i hårrødderne og få slæbt dig selv afsted!

Hvis du gerne vil tabe dig, vil jeg foreslå, at du melder dig til en spinning-time og ser om det måske er noget for dig. Det kan man seriøst blive bidt af og kg'erne vælter af én, hvis man vel og mærke giver den en skalle.

Der findes hold for begyndere og opefter, så du skal nok finde ligesindede der.

Du kan altid prøve det, eller noget andet for at se hvad det er der tænder dig, for det er ligeså vigtigt. At finde motivationen, så du kan komme afsted.

Du kunne også prøve at tage i svømmehal efter skole og så til step. Svømning skåner dine led, men for at få et vægttab når du svømmer skal der altså lidt fart over feltet. Du kan også bare bruge det som en mellemstation til videre fysisk udfoldelse!

Når du først er kommet hjem om aftenen vi ldu have en dejlig fornemmelse i kroppen!!

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker nærmest dagligt over at det vil tage ca. 1 år

Det er klart det kan være svært at overskue, når målet ligger "forholdsvis" langt væk.

Men når du så tænker på at det tager lang tid må du også minde dig selv om hvor glad du vil være for resultatet.

Derudover bliver du nødt til at sætte dig nogle opnåelige delmål, f.eks. for hver 5kg eller for hver buksestørrelse du går ned og evt belønne dig selv når du når disse delmål (en IKKE-madrelateret belønning)

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget motion får du ud over det du dropper i centret?

Prøv at lægge mærke til, hvordan du har det lige omkring tidspunktet, hvor du melder fra.

Altså, hvad tænker/føler du før du beslutter dig, og hvad efter?

Hvilke fordele har du af at melde fra? (Det er vel bl.a. billigere?)

Alt hvad vi gør, det gør vi, fordi vi på en elller anden måde konkluderer, at det er det bedste for os, uanset hvad fornuften siger.

Bortset fra det, hvad så med at gå tur en halv time hver dag?

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Ok, et par praktiske råd som opfølger på den moralske opsang ;)

1: Hvis det er et problem at komme ned i centret, så DROP CENTRET! Begynd i stedet at løbe (og hvis det er umuligt endnu så start med at gå) eller køb dig en MTB og kør en tur i skoven. Personligt synes jeg det er en milliard gange bedre at komme ud i naturen, end at sidde inde i et fitness center - tro mig, man bliver afhængig. Desuden kan selve transporten til centret være det, der afholder en fra at møde op (det var det en årgang for mig).

2: Istedet for at have et uoverskueligt mål der hedder 35 kg vægttab på ét år, så sæt i stedet mindre men opnåelige, f.eks. 2 kg vægttab hver måned. Det er lidt nemmere at overskue og så giver det også en sejer når det lykkes at opfylde målene.

3: Opret en log herinde, der skal nok være en masse mennesker der opmuntre dig og holder dig i ørene.

Held og lykke.

-D

Edited by Dillerman
Link to comment
Share on other sites

Det er svært - det ved jeg på egen krop. Ingen kunne få mig i et center i starten. Jeg begyndte derfor på en kondicykel hjemme, derefter blev det cykling på landevej, så spinning - alt eftersom formen blev bedre, killoene begyndte og ryge og selvtilliden steg.

Så svært ja, men selvom jeg synes nogle i denne tråd har været lige lovlige hårde i tonefaldet, så bliver jeg nød til at sige at de har ret. Det starter med din BESLUTNING og din EFTERLEVELSE af den beslutning. Det bliver stenhårdt - men det er det vær!! Tro mig - been there- done that :)

Link to comment
Share on other sites

Få fat i en person der har det samme problem. Det er nemmere at komme ud af døren når man er to eller flere. Men ikke noget med at lede hinanden i fordærv!

Og prøv evt. nogle prøvetimer rundt omkring til nogle forskellige motionsformer. Måske er der pludselig en måde at motionere på der falder i din smag. Det skulle helst være lidt sjovt og ikke bare en sur pligt.

Der er masser af muligheder rundt omkring. Prøv endelig nogle af de ting der umiddelbart lyder kedelige - måske viser en af dem sig lige at være sagen.

Det er nok i starten at det er værst.

Og ja, en log er en god ide.

Link to comment
Share on other sites

Overvej evt at melde dig på et slankehold eller lignende. Et sted hvor du skal vejes foran andre en gang om ugen eller hver 2. uge. Det kan være imperativt at have en deadline at se frem til og skulle overholde. At skulle tabe 35kg på +1 år er for vagt til at man kan motivere sig ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit center tilbyder personlige trænere, er det også en vej. Jeg kender flere overvægtige der simpelthen ikke kunne finde motivationen førend de fik en fremmed til at tage dem i hånden og få dem i gang. Spørgsmålet er så om det varer ved når forløbet er slut - men det er absolut en god start...

Link to comment
Share on other sites

Hej Svækling

For det første, - Svækling hvad er i grunden det for et navn? :blink: Er det et du har givet dig selv? Jeg synes du er en SUPERWOMAN. Du har sat dig for at du gerne vil tabe dig! Fint. Du ved hvad der skal til - spise mindre og dyrke motion. Begge dele synes du er svære af den ene eller anden grund - og derfor beder du om hjælp fordi du ved at det kan motivere dig! Det synes jeg er sejt. :) Bedre at erkende at man har brug for hjælp og så bede om det, - end at gå og lukke sig inde i en glasklokke og tro at man kan klare det hele selv altid. Det kan man ikke, - det er derfor vi er flere - for at hjælpe hinanden. Og dejligt at det så har hjulpet med de opsange du har fået her på denne tråd - nogle af dem er ret hårde :( - men velmenende er jeg sikker på.

For det andet: problemet med at være alt for afhængig af andre, er jo at de ikke altid er der når man har brug for dem. Så en anden ting man kan gøre er at planlægge. Sæt dig et mål for hvor meget du vil træne om ugen, - og beløn så dig selv når planen er nået. På den måde kan du ikke om eftermiddagen nå at fortryde, for du skal jo holde din plan. Der skal ikke være plads til forhandling - læg dig et skema du skal følge - ligesom skoleskemaet. Du gør vel heller ikke op med dig selv hver morgen om du skal i skole eller ej? Find dig nogle yndligstimer i centret - drop de kedelige instruktører, find dem hvor musikken passer dig, og som du kan sætte dig op til. Og planlæg så dit træningsskema efter det. Fx. to gange om ugen til at starte med. Og kombiner evt. med løb en eller to gange om ugen. Men læg stille og roligt ud. Følg den samme rute til at starte med. Det er ret motiverende når man efter et par uger finder ud af at det er blevet nemmere at løbe turen, og at man også løber den hurtigere. Men gør op med dig selv hver søndag hvordan den kommende træningsuge skal se ud. Så bliver det hele lidt mere overskueligt. :bigsmile:

Det jeg gjorde for at motivere mig selv - jeg har været i en situation der ligner din til forveksling, var at anskaffe mig et pulsur. På den måde bliver man belønnet efter hver træningspas - man kan fx se sin gennemsnitspuls og hvor mange kalorier man har brugt. Så der er en lille sejr hver gang - et hvilket som helst antal forbrændte kalorier er nemlig bedre en nul kalorier!!! :tongue:

Og til sidst: indse at det kommer til at tage tid. Du taber dig ikke det hele den første måned. Men tro mig, efter de første par måneder hvor du kan se den tydelige fremgang fordi tøjet sidder anderledes og dit ansigt skifter form - så giver det ekstra motivation. :w00t: Så del det op i små bidder - og klap dig selv på skulderen hver gang du har fulgt en plan. Det er ikke nødvendigvis så nemt som de siger. Især hvis man er vant til at kunne forhandle sig ud af alt muligt - så er det ret vigtigt at begynde at tage sig selv alvorligt og overholde det man lover sig selv.

Held og lykke med det hele,

meadow

Link to comment
Share on other sites

hey, tak skal du have for de rosende ord Meadow!

Jeg vælger også kun de timer jeg synes er bedst, det er så step. Jeg styrketræner ved siden af et par gange til 3 om ugen. (dvs. når jeg kommer afsted :lol: )

Jeg tror bestemt heller ikke at jeg taber mig *vupti* (gid det var så vel :tongue: ). Jeg er bare ikke så god til det der med at "nøjes". taber jeg mig 1 kg den ene uge, ja så må jeg da også kunne det den næste uge. Og det holder jo ikke...Jeg tror jeg vil prøve at sætte et overskueligt mål, som en foreslog tidligere i tråden. Så vil jeg få et positivt resultat i stedet for nedtur.

Det der med løb har jeg selv overvejet. Men jeg tror ikke mine led holder til det. Og så vil jeg også skulle ud og investere i løbetøj. Jeg har desværre ikke kr. til noget nyt i år. Derfor overvejede jeg bare løbebåndet i centeret. Men må ærligt indrømme at jeg ikke prøver, da jeg tror mine led vil blive overbelastet. Jeg har kigget på de der løbeplaner fra Run4fun. som starter på begynderstadiet.

Nej det er ikke nemt at tabe sig, men jeg vil gøre mit bedste for at nå mit mål. Måske skulle jeg lave en log herinde....hvis jeg kan finde ud af det.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror ikke mine led holder til det.

Vær ikke så sikker! Men det er vigtigt at starte langsomt op med at løbe. Har du ikke løbet før, vil jeg foreslå, at du tilbagelægger en strækning på 4-5 km 2 gange om ugen. Men du skal ikke regne med at løbe hele vejen. Løb i stedet for 500-1000 meter, og gå så ca. samme distance. Fortsæt på denne måde med skiftevis at løbe og gå indtil du er hjemme. Du vil formodentlig opleve, at du indefor kortere eller længere tid er i stand til at løbe hele distancen, men så er det faktisk at du skal begynde at tage det lidt med ro. Grunden er, at din kondition hurtigere bliver forbedret end styrken af dine led og sener. Begræns derfor helst dit løb til omkring 5 km 2 gange om ugen det første halve til hele år (afhængig af hvor godt du synes det går).

Det skal lige siges at dette "opstarts program" er bygget på egne erfaringer, og er derfor sikkert langt fra den endelige sandhed, men hovedbudskabet "hellere for langsomt end for hurtigt i starten" skulle jeg mene holder rimeligt godt. Jeg kan sige til dig, at da jeg begyndte at løbe for ca. 1½ år siden, regnede jeg ligesom dig heller ikke med at mine knæ kunne klare belastningen; men det kunne de! Man bliver forundret over hvor meget man egentligt kan træne kroppen op til.

Med hensyn til løbetøj, er det nu ikke den helt uoverskuelige udgift. Det afhænger selvfølgelig af hvad du har i forevejen, men man kan nu komme langt med den gode gamle campinghabit (indtil du finder ud af om du "tænder" på løB), især hvis du køber en svedtransporterende undertrøje (f.eks craft) til at have indeunder. Du skal nok mere lægge vægt på dit fodtøj. Har du nogle sko du løber godt i, kan du sagtens bruge dem til at starte med, men hvis du får ondt i dine ben/led af at løbe, skyldes det med stor sandsynlighed forkerte løbesko. Du slipper med andre ord ikke udenom at købe et par ordentlige sko, der passer til din løbestil. Her skal du helst ind i en specialbutik for løbere (f.eks. løberen eller marathon sport), så du kan få kompetent rådgivning om valg af løbesko. Et par ordentlige sko koster ca. 600-900 kr., men dem skal du på den anden side have uanset om du løber på løbebånd eller ude i "virkeligheden".

mere om løb: run4fun

God vind!

Link to comment
Share on other sites

tak diller, jeg har været inde og kigge på Run4Funs startprogram for godt stykke tid siden. Men det blev ikke til noget af frygt for ledene :( .

Jeg har lide investeret fornylig i et par løbesko, men ud fra det punkt at de bare skulle bruges til at træne i centeret. De kostede da 800 dask, men jeg ved ikke om de er de rigtige for løb til mine fødder. Jeg har godt læst at det vil være smart med en løbetest. Aner dog ikke hvor man kan få foretaget noget sådan her i århus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share