Give sig 110%


San
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg tænker lidt over hvad der kan ske, når man virkelig giver sig fuldt ud.

Det er især ved dødløft og squat, hvor jeg kan mærke at jeg giver alt hvad min krop kan klare. Nogle gange når jeg løfter tungt, så bliver musikken forvrænget et kort sekund og jeg bliver lidt svimmel.

Er det normalt?

Jeg har det sgu egentlig helt okay efter træningen.

Tænkte bare om der er en risiko.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har det selv på samme måde, at efter et meget tungt løft i død/squat, er jeg svimmel og omtåget i en 5-10 sek.

Jeg har også brækket mig engang da jeg en rigtig varm sommer dag squattet mange tunge reps,

læste i DocHollidays log at han besvimet og faldt om ved et max forsøg i mili pres. :blush:

Tror ikke der er den store sundheds risiko hvis man er sund og rask.

Ellers kan du evt få fortaget et læge tjek

Mødte fornyelig en jeg en gang havde trænet med, og han var desværre stoppet med al vægt træning da hans læge havde konstateret at han havde en alvorlig hjerte fejl, der gjorde at han på ingen måde måtte over belaste hans hjerte da det kunne medføre et hjerte stop. :mad:

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Ej vås!..

Der kan da ikke ske noget ved at man bliver lidt svimmel. Grunden til dette er at man presser sig så meget at der kommer så meget blod op i hoved, så man kommer i den der svimle tilstand. Jeg er sikker på at det ikke er skadeligt! - spørg evt. din læge hvis du er i tvivl.

Det med at man bliver svimmel er jo det samme som at gøre sig rød i hoved, hvis du har prøvet det. Hvis man spænder rigtig meget i hele kroppen bliver man rød i hoved og svimmel, og det er der ikke meget farligt ved - bare men ikke gør det heletiden! :smile: .

Jeg har det selv på samme måde når jeg løfter tungt, og jeg føler mig heller ikke påvirket af det, og det er tilsynladende en normal virkning der sker når man spænder meget i kroppen. Så jeg ville sige at det ikke er farligt.

Mvh. Mathias. :4thumbup:

Og husk så: hvis man ikke presser sin krop - bliver man ikke bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at med måde er træning sundt, men er mere træning mere sundt ?

På et tidspunkt kommer der vel en grænse.

Den svimmelhed som et tungt løft kan udløse, kan det ikke tænkes at være

kroppens signal på at nu er det nok ?

Det kan også ske, at man får næseblod, når man giver sig selv 110% i et løft.

Det er vel også fordi der sker en midlertidig blodtryksforhøjelse,

og så er det godt at det var i næsen og ikke i hjernen at det svage blodkar var :laugh:

God, sjov og sund træning :4thumbup:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener TJ har skrevet, det er vigtigt at trække vejret imellem hver eneste rep. På denne måde skulle man vidst mindske trykket, så risikoen bliver mindre. Derudover er der jo også mange andre gode fordele ved at trække vejret mellem repsne, men det er en anden snak.

Uden at kende nærmere til undersøgelser, vil jeg dog mene at risikoen ved at presse sig 110% er meget lille. Jeg synes aldrig man hører om folk der styrketræner, som pludselig får en hjerneblødning etc. Og med så mange millioner som styrketræner, og presser sig til grænsen, burde der være en del tilfælde, hvis der er en risiko af betydning. Men det er bare min holdning, ingen videnskabelige ting at bakke mig op til, så tag det med et gran salt :wink:

Dog risikerer man også at blive dræbt i trafikken, men det afholder jo heller ikke folk fra at kører bil. Så jeg vil i hvert fald blive ved med at presse mig selv til grænsen engang imellem, uden at tænke på det er farligt :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg tænker lidt over hvad der kan ske, når man virkelig giver sig fuldt ud.

Det er især ved dødløft og squat, hvor jeg kan mærke at jeg giver alt hvad min krop kan klare. Nogle gange når jeg løfter tungt, så bliver musikken forvrænget et kort sekund og jeg bliver lidt svimmel.

Er det normalt?

Jeg har det sgu egentlig helt okay efter træningen.

Tænkte bare om der er en risiko.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du lægger mærke til musikken imens du "løfter 100%" så løfter du squ ikke 100%..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lægger mærke til musikken imens du "løfter 100%" så løfter du squ ikke 100%..

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da noget virkelig mærkeligt at skrive.....

Jeg har nogle ører, og de kan høre/lytte.

Mine ører virker stadig selvom jeg løfter jern.

Jeg lægger blot mærke til at den høje lyd fra anlægget bliver forvrænget imens jeg løfter.

Fatter slet ikke hvad du prøver at fortælle der?

:rocketwhore:

Edited by San
Link to comment
Share on other sites

Hvis du lægger mærke til musikken imens du "løfter 100%" så løfter du squ ikke 100%..

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da noget virkelig mærkeligt at skrive.....

Jeg har nogle ører, og de kan høre/lytte.

Mine ører virker stadig selvom jeg løfter jern.

Jeg lægger blot mærke til at den høje lyd fra anlægget bliver forvrænget imens jeg løfter.

Fatter slet ikke hvad du prøver at fortælle der?

:rocketwhore:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror det Poul prøver at sige, er at hvis man koncentrere sig 110% og giver sig 110% så hører man altså ikk musikken

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lægger mærke til musikken imens du "løfter 100%" så løfter du squ ikke 100%..

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da noget virkelig mærkeligt at skrive.....

Jeg har nogle ører, og de kan høre/lytte.

Mine ører virker stadig selvom jeg løfter jern.

Jeg lægger blot mærke til at den høje lyd fra anlægget bliver forvrænget imens jeg løfter.

Fatter slet ikke hvad du prøver at fortælle der?

:rocketwhore:

<{POST_SNAPBACK}>

Vil give ptpølle ret her, hvis du løfter 100%, så er der ikke plads til andet end kampen mellem dig og stålet i hovedet.. Bevidst eller ubevidst. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lægger mærke til musikken imens du "løfter 100%" så løfter du squ ikke 100%..

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da noget virkelig mærkeligt at skrive.....

Jeg har nogle ører, og de kan høre/lytte.

Mine ører virker stadig selvom jeg løfter jern.

Jeg lægger blot mærke til at den høje lyd fra anlægget bliver forvrænget imens jeg løfter.

Fatter slet ikke hvad du prøver at fortælle der?

:rocketwhore:

<{POST_SNAPBACK}>

Vil give ptpølle ret her, hvis du løfter 100%, så er der ikke plads til andet end kampen mellem dig og stålet i hovedet.. Bevidst eller ubevidst. :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Min pointe er jo blot, at lyden omkring mig bliver forvrænget i et tungt løft. Uanset om jeg er 50% eller 110%, så virker min hørelse altså stadig. Og jeg konstaterer bare, at lyden bliver forvrænget midt i løftet. Det er sgu noget jeg lægger mærke til. At jeg så ikke lige ved hvad de synger osv. er en anden sag. Jeg koncentrerer mig jo ikke om musikken. Men kan bare sige, at den høje lyd fra anlægget ændrer toneleje. Min fokus er jo 110% på løftet, det andet er jo bare noget mine sanser opfatter.

Mine ører VIRKER ALTSÅ ALTID :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ej hvad er det for noget pjat at diskutere!?... Men kan ikke give sig 110 % da 100 % altid er det hele/totale!.. Når man siger at man gider sig 110 &, mener man jo bare at man giver sig mere end man normalt gøre - det er jo bare en talemåde... Vi ved jo godt hvad han mener med at give sig 110 % - vi er jo ikke dumme - og lad være med at tage det med de 110 & bogstavligt..

Og til dig Buc: så er der sku også risiko for at man kan komme til skade af så meget andet!.. Altså helt ærligt.. NORMALT er det ikke farligt!.. Ligesom dem med dårligt hjerte ikke må oerbelaste det for meget. - Det er det samme med dem som har "dårlige" blodkar. Og som der også bliver nævnt - det er også farligt at køre i bil, men vi gør det alligevel fordi at risokoen er så lille. Tag lige en slapper :smile::wink: ... Men man skal dog alligevel være opmærksom på sin krops signaler, men så længe den ikke signalere "fare" så er der vel ikke nogen grund til at blive nervøs :smile:

Mathias

- enjoy life :cooldance: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Siden alle er optaget af ordkløveriet må det vel være op til mig at spørge hvorn du træner san?

Jeg fornemmer at der ligger nogle grimme forced reps og skjuler sig mellem linjerne her :poking:

Nu skriver du "nogen gange" men hvor vidt går du når du kører "110%"? Er det dig der kører alle reps'ne selv og evt. har en fyr stående til lige at få vægten på plads hvis den sidste fejler? Eller er det fem reps bænk selv og så makker der får fem rep bent-over-row for resten? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Siden alle er optaget af ordkløveriet må det vel være op til mig at spørge hvorn du træner san?

Jeg fornemmer at der ligger nogle grimme forced reps og skjuler sig mellem linjerne her  :poking:

Nu skriver du "nogen gange" men hvor vidt går du når du kører "110%"? Er det dig der kører alle reps'ne selv og evt. har en fyr stående til lige at få vægten på plads hvis den sidste fejler? Eller er det fem reps bænk selv og så makker der får fem rep bent-over-row for resten? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg træner altid alene. Kører aldrig forced reps. Pudsigt nok :)

Kører heller ikke til failure. Eller jo, men det er en gang hver 8. uge.

Jeg er bare begyndt på George Turners 10X10 og alle de hårde sæt dødløft og squat på samme dag er fandme hårdt.

Link to comment
Share on other sites

ja dødløft og squat samme dag kan give selv de fantastiske fem hår på brystet :4thumbup:

Jeg tror ikke der er noget i vejen med dig, jeg har selv kvalme fire gange om ugen. Så længe du ikke kolapser under en vægtstang går det vel nok, rigtige mænd går jo ikke til læger - vi er udødelige, we don't need no stinking doctors :tongue:

Prøv at holde en uges pause eller to hvis det bliver en gentagne oplevelse ellers foreslår jeg at du sætter endnu flere kg på stængerne og skriger som en gal russer hver gang der er nogen i nærheden - det er de så glade for i SATS :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Og til dig Buc: så er der sku også risiko for at man kan komme til skade af så meget andet!.. Altså helt ærligt.. NORMALT er det ikke farligt!.. Ligesom dem med dårligt hjerte ikke må oerbelaste det for meget. - Det er det samme med dem som har "dårlige" blodkar. Og som der også bliver nævnt - det er også farligt at køre i bil, men vi gør det alligevel fordi at risokoen er så lille. Tag lige en slapper 

<{POST_SNAPBACK}>

Nu lød spørgsmålet:

Tænkte bare om der er en risiko.
Derfor svarede jeg at der er en risiko. Og den er sikkert også højere, end hvis du sad ved computeren. Men jeg skrev også, at har man et svagt kar, kan det lige så vel ske ved andre "pressemanøvrer" :wink:
Men man skal dog alligevel være opmærksom på sin krops signaler, men så længe den ikke signalere "fare" så er der vel ikke nogen grund til at blive nervøs

Korrekt - du skal være opmærksom på kroppens signaler. Der er vist ingen der har sagt andet. Det er dog værd at bemærke, at ved hjerneblødninger får du ingen advarsel, før det er for sent :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har selv præsteret at besvime under milipres og var kun med let vægt... trækker vejret mellem hver rep, men hjælper ikke... har også været ved at besvime mange gange..

Har også lagt mærke til at ens hørrelse bliver vildt underlig (som sagt ikke under max forsøg :tongue: )

Sker kun ved mili ved mig, selv ved tung dødløft, squat eller bænk sker der ingen ting, ved ikk lige hvorfor.. Sker forresten oftes når jeg er oppe omkring de 5 reps eller over

Link to comment
Share on other sites

Ang det med bivirkninger ved dødløft. Det er jo en af de ting der er med til at gøre øvelsen fed.. Udover svimmelhed og prikker for øjnene har jeg bla. oplevet at jeg pludselig kunne lugte klor under nogle heavy løft.. Kan ikke forklare hvorfor, men jeg syntes da det var lidt fedt... :devil:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man presser sig helt til grænsen så kræver det enorm fokus og agression/drive.

Dette levener ikke rum for at man tænker på andet end at løfte vægten. Hvis man har overskud til at tænke på musikken, ja så har man ikke fundet sin grænse endnu.

Ok hvis man kører sig til grænsen i reverse wrist curl måske. Men ikke hvis man makser i dødløft, squat etc..

Link to comment
Share on other sites

Hvis man presser sig helt til grænsen så kræver det enorm fokus og agression/drive.

Dette levener ikke rum for at man tænker på andet end at løfte vægten. Hvis man har overskud til at tænke på musikken, ja så har man ikke fundet sin grænse endnu.

Ok hvis man kører sig til grænsen i reverse wrist curl måske. Men ikke hvis man makser i dødløft, squat etc..

<{POST_SNAPBACK}>

Nu prøver jeg liiiige at forklare det igen.

Det handler ikke om at der fokuseres på musikken.

Men lad mig give dig et eksempel.

Har du nogensinde ligget og bænket tungt, så du var nødt til at skrige lidt, og der lige pludselig kommer en slimklat op gennem halsen?

Er det noget du på en eller anden måde ikke lægger mærke til, hvis du træner med "enorm fokus og agression/drive."?

Uanset om jeg træner med "enorm fokus og agression/drive." så vil mine sanser stadig virke. Og nu gider jeg ikke snakke mere om det.

Det var egentlig slet ikke det mit indlæg handlede om.

Så den diskussion er ihvertfald cuttet her fra

CUT ELLY :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

HAHAHAHAHHAHH :4thumbup: - Det har du ret i Jørgen L, det med de andre pressøvelser :tongue: - hahahaha :wink: :4thumbup:

Det med blod propper..... Eller hjreneblødninger som det hedder hvis der går hul på nogle kar i hjernen.... Det er farligt har du ret i... men så er det vist også til det ekstreme at man skal presse sig :smile:

Men vi har jo ikke hørt om nogle jern-løftere (hva end det så er bodubuilder, styrkeløftere eller diskopumere) som har fået nogen alvorlig hjerneblødning af at løfte, så jeg tror derfor ikke at der er nogen stor risiko for at bekymre sig om det..:)

- Det var bare det jeg ville sige. Hej :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men vi har jo ikke hørt om nogle jern-løftere (hva end det så er bodubuilder, styrkeløftere eller diskopumere) som har fået nogen alvorlig hjerneblødning af at løfte, så jeg tror derfor ikke at der er nogen stor risiko for at bekymre sig om det

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg hele tiden sagt, at der ikke er nogen grund til at bekymre sig :smile:

Der er dog forekommet hjerneskader i forbindelse med styrketræning:

Table 3. Rare Weight-Training-Related Musculoskeletal Injuries and Other Acute Events:

Muscle and Tendon Ruptures

Bilateral quadriceps muscle/tendon ruptures (29)*

Distal biceps brachii tendon avulsion (30)*

Patellar tendon rupture (31)

Pectoralis major muscle rupture (1)

Pectoralis major tendon avulsion (32)

Triceps tendon avulsion with radial neuropathy (33)*

Acute Fractures and Dislocations

Lunate dislocation (34)

Second rib fracture associated with bench press (35)

Talar dome fracture associated with squatting (36)

Acute Medical Events

Aortic dissection (24)*

Death (37,38)

Effort thrombosis (39)

External iliac artery stenosis (40)

Myocardial infarction (41,42)*

Pulmonary embolism (43)*

Spontaneous pneumothorax (44)

Stroke (45)*

Subarachnoid hemorrhage (23)

Tetraplegia (46)

*Associated with anabolic steroid use.

Lad mig gentage: Det sker ikke ofte, men det sker. Hvis man holder sig fra steroider er man dog lidt mere sikker :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share