Squat og benstilling?


devito
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid gået ud fra at benstillingen nogenlunde skulle være smal :huh: ... men da jeg har set et par video'er med squat løft, er jeg i tvivl nu :confused2: ...

her er et still-billede hvor vedkommende har en lidt åben benstilling sys jeg, er det "sundt" når man træner flere gentagelse? det er ihvertfald lettere med bredere og mere åben benstilling har jeg fundet ud af idag...

http://www.aak-styrke.dk/film/copenhagen_c...000/Image01.jpg

Any advice :unsure: ????????

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt an på hvilken type squat du træner! Hvis det er powersquats så står du med relativt bred stand, stangen "rimelig" langt nede på ryggen, og bukker dig fremover i squattet. Ved at gøre dette kan du udnytte dine haser, baller og din ryg mere.

Ved OL-squats er benstanden smallere og stangen ligger højere på ryggen. Dette gør at dine forlår er de mest aktive.

Hvis målet er store lår, er OL-squats vejen; hvis en høj 1RM til en konkurrence er målet vil powersquats være sagen.

Og så er det vel også en smagssag... Hvis du bedst kan lide bred så brug den...

Men hvis du vil se RIGTIG bred benstand, skal du se når WSB-løfterne er i aktion! Aye caramba!!

Chuck Vogelpohl (er ikke sikker på han er WSB-løfter, men jeg mener han er) nedenunder:

post-3-1046886584.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ca. samme ben stand som ham... det er der intet galt i!

Det du sikkert tænker på, er small og bred stand, hvor den smalle stand skulle ligge mere "pres" på "forlåret" og bred stand inderlår og haser..... mener jeg...... snakkede med jsc om det i dag og vi blev begge enige om at det noget flueknepperi hvis man sqautter med smal stand for at ramme "forlåret"!

Men det ville da være lækkert hvis jsc lige kunne kigge forbi tråden! :)

Link to comment
Share on other sites

devito> din benstilling har som lagoon nævner meget at gøre med hvad type squat du laver. Men det har i høj grad også meget at gøre med hvilken kropsbygning du har. Hvis du er relativt høj med lange ben, så er det ofte umuligt at squatte korrekt med meget smal stilling. De typiske fejl er at knæene vandre uhensigtsmæssigt langt ud over tæerne. Hælene letter. Ryggen bukker for meget forover osv. Disse problemer kan løses ved at stå lidt bredere. Og som du sikkert har fundet ud af nu, så står ham på det billede du link til IKKE bredt. Det er vel hvad man kan betegne som medium bred stand. Hvis du vil se bred stand, så Chuck de vedhæftede billeder af Chuck Vogelpohl, som Lagoon har smidt :)

Lagoon> jo, Vogelpohl er fra WSB.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jamen det gør jeg da så lige :)

Så vidt jeg husker er forskellen i aktivering marginal med hensyn til om man squatter med smal eller bred fodstilling, målt med EMG. Og jeg kan heller ikke huske til hvilkens fordel.

Der var mere forskel når man så på hvor stangen lå højt eller lavt på nakken, dvs som olympic eller powersquat. Powersquat ramte vast. lat. bedst og olympic ramte vast. med. bedst.

Men igen mindes jeg at forskellen lå i flueknepperområdet.

Det der er vigtigt er, at man vender sig til en stil i løbet af x antal træningspas, så det mest fornuftige er ikke at diskutere hvilken stil der er bedst. Svaret på det er nemlig: Den du ikke lige har brugt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men det har i høj grad også meget at gøre med hvilken kropsbygning du har. Hvis du er relativt høj med lange ben, så er det ofte umuligt at squatte korrekt med meget smal stilling. De typiske fejl er at knæene vandre uhensigtsmæssigt langt ud over tæerne. Hælene letter. Ryggen bukker for meget forover osv.

Mange gode tips, jeg takker...

:D

Hensigten eller hvad man skalde det, med mine squat, tja de er bare en del af mit HST program 15-10-5 rep. over 8uger...

Præcis de ting du nævner Thomas har jeg problemer med...

Jeg er 1,97-98 og forholdsvis langbenet så der er sku langt ned :w00t:

Lige et ? mere, hvis jeg nu tager en bredere stilling er det så ligemeget om fødderne peger lige frem(har altid gået i den tro at de sku pege ligefrem,parallet) på billedet har de dem åbnet et par grader...

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Man siger at føderne skal åbne så de følger knæets retning når du går ned.

Det er der dog ikke 100% enighed om:

While squatting wide, try to keep your toes straight ahead or slightly turned out. This will create a tremendous amount of tension in the hips and glutes and make it hard to squat down. This tension will create a great stretch reflex out of the bottom of the squat. This is vital to the development of barbell speed.

Hvor sund denne stand er for knæene, melder historien desværre ingenting om...

Link to comment
Share on other sites

Fandt lige nu EMG målinger på bred og smal stand i squat. Forskellen er næsten ikke eksisterende.

Vastus medialis

smal stand 73,8 %

bred stand 75,3 %

Vastus lateralis

smal stand 75,8 %

bred stand 78,4 %

Det sjove er at bred stand faktisk i begge tilfælde rammer låret bedst.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er lige kommet ind af døren fra anden dag med 10rep i HST processen...

Det gik en mia. mio. :bigsmile: gange bedre med en bredere stilling i squat. FOr det første gav det bedre balance og så kunne jeg køre med ret ryg :D ...

Er lidt i tvivl hvor jeg skal placere vægstangen :blink: , der er jo nok et sted på m.trapezius, men så er der lige en af de der skide ryghvirvler der stikker ekstra meget ud. mener det er C-7 Vertebra prominens(processus spinosus) hvis den er over det punkt sidder hovedet en halv meter foran kroppen, så jeg vil mene den skal være et sted under?

Er der en fingerregel for placeringen?????

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Fandt lige nu EMG målinger på bred og smal stand i squat. Forskellen er næsten ikke eksisterende.

Vastus medialis

smal stand  73,8 %

bred stand  75,3 %

Vastus lateralis

smal stand  75,8 %

bred stand  78,4 %

Det sjove er at bred stand faktisk i begge tilfælde rammer låret bedst.

Thomas

Ja det er faktisk en forsvindende lille forskel i aktiveringen ved squat. Endnu en gang et eksempel på at en øvelse hvor man ikke helt kan regne med "fornemmelsen" i forhold til hvad øvelsen rent faktisk gir.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

En lille sidebemærkning: ved benpress er der i modsætning til squat relativ stor forskel i aktiveringen (%) af musklerne indbyrdes alt efter hvilken fod stand der vælges.

Kan du komme med lidt uddybende forklaring her? du kan jo ikke bare komme med sådan en godbid uden at fortælle det hele :D

Link to comment
Share on other sites

En lille sidebemærkning: ved benpress  er der i modsætning til squat relativ stor forskel i aktiveringen (%) af musklerne indbyrdes alt efter hvilken fod stand der vælges.

Kan du komme med lidt uddybende forklaring her? du kan jo ikke bare komme med sådan en godbid uden at fortælle det hele :D

Det har jeg aldrig sagt :D som en vis politiker ville have udtrykt det ;)

Det ville ihvertfald være det nemmeste at sige nu hvor jeg ikke har fået arkiveret linket... ;)

Så vidt jeg husker var der ingen decideret forklaring men jeg prøver da gerne lige at genfinde linket med målingerne hvor smitsquat/squat/benpress blev sammenlignet med henblik aktivering og fodstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share