Rygning


Diæt
 Share

Føler du dig til tider generet af rygning på offentlige steder  

140 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg har intet mod at folk ryger, bare at de tager hensyn! Men det gør de bare sjældent... Når der ryges udenfor kan jeg godt være genertet af det, men her synes jeg at det er op til mig selv at flytte mig hvis det er et problem. Jeg føler mig mest generetaf røgen når jeg er i byen, og her synes jeg ikke ikke der tages nogen hensyn eller nogen omtanke. Jeg har ikke noget mod at der ryges på diskotekerne, men helt ærligt, man kan da vel tænke så langt, at når man danser på dansegulvet er der vildt klamt at pludselig komme til at inhalerer røgen fra en smøg fra en af de andre dansenede. Det er fuldstændig umuligt at danse videre hvisman er ved at brække sig fordi man er forpustet og samtidig inhalere røg... Hvis man bare kunne holde cigaretter væk fra dansegulvet på diskotekerne vilde jeg ikke have de store problemmer med det...

Men generalt er rygere ikke hensynsfulde, desværre

Casper

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Forøvrigt er jeg helt enig med diddley.

For mig er det ikk elugten der er generende, der er sgu så meget der stinker, men det er røgen. Det er sgu besværligt at trække vejret, især når man i forvejen ikke kan tåle røgen fra en smøg... Men det tænker rygerne ikke over. Jeg vil ikke blive udsat for røg, men det er åbenbart ikke op til mig selv, men derimod til rygeren...

Casper

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noget mod at der ryges på diskotekerne, men helt ærligt, man kan da vel tænke så langt, at når man danser på dansegulvet er der vildt klamt at pludselig komme til at inhalerer røgen fra en smøg fra en af de andre dansenede. Det er fuldstændig umuligt at danse videre hvisman er ved at brække sig fordi man er forpustet og samtidig inhalere røg...  Hvis man bare kunne holde cigaretter væk fra dansegulvet på diskotekerne vilde jeg ikke have de store problemmer med det...

Nu er jeg jo selv ryger, men derfor kan jeg godt være helt enig med dig i, at det er fuldstændigt hensynsløst at ryge på dansegulvet. Ud over at røgen kan være generende, er der også en stor risiko for at man får brændt hul i sit tøj, fordi folk ikke lige tænker på at styre deres cigaret. <_<

Men generalt er rygere ikke hensynsfulde, desværre

Jeg er ked af, at det er din oplevelse. Jeg betragter mig selv som en hensynsfuld ryger, og kan se, at de andre rygere, der deltager i denne debat gør det samme. Spørgsmålet er så, om dette er udtryk for at vi er en lille minoritet blandt rygere, eller om rygere og ikke-rygere har forskellige definitioner af, hvad det vil sige at vise hensyn? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ked af, at det er din oplevelse. Jeg betragter mig selv som en hensynsfuld ryger, og kan se, at de andre rygere, der deltager i denne debat gør det samme. Spørgsmålet er så, om dette er udtryk for at vi er en lille minoritet blandt rygere, eller om rygere og ikke-rygere har forskellige definitioner af, hvad det vil sige at vise hensyn? 

Tja det kunne meget vel være den sidste mulighed.

Som delkonklusion på denne poll, må det siges at kun 5 % af ikke-rygerne aldrig føler sig generet, så det virker som om at debatten har været tiltrængt....

I kampens hede går bølgerne højt og det må man jo leve med. Fro mit eget vedkommen er jeg ikke mega antiryger (som visse mske tror), er vokset op i et rygerhjem.

Min opfattelse er dog at rygerne sjældent tager hensyn, om det er fordi de ikke ved at de generer ved jeg ikke. De oplevelser jeg har haft med at bede rygerne pænt om at slukke har ikke været gode....... :thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

Det der undre mig, er, hvor meget intolerance man kan fremkalde på et så fuldstændigt ligegyldigt område som rygning. Det er skræmmende, at dette jo indirkete fortælle, hvor lidt "plads" folk giver til andre på langt mere alvorlige områder, såsom, etnisk tilhørsforhold, religion, andre politiske meninger, hvordan man skal behandle andre med omsorg, respekt og empati.

Vågn dog op. Vi taler jo bare om noget en lille smule generende røg - det er da umuligt noget som kan bekymre en seriøst. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det der undre mig, er, hvor meget intolerance man kan fremkalde på et så fuldstændigt ligegyldigt område som rygning. Det er skræmmende, at dette jo indirkete fortælle, hvor lidt "plads" folk giver til andre på langt mere alvorlige områder, såsom, etnisk tilhørsforhold, religion, andre politiske meninger, hvordan man skal behandle andre med omsorg, respekt og empati.

Vågn dog op. Vi taler jo bare om noget en lille smule generende røg - det er da umuligt noget som kan bekymre en seriøst. ;)

Tjaeh - både og.

Folks farve eller religion smittter jo sjældent af. Men at skulle hjem og i bad fordi man har spist i byen - det virker grotesk! Og ja - efter at have spist på f.eks. Marc Opolo her i Silkeborg så skal man hjem og i bad. De har ikke særskilt afdeling for rygere og ikke rygere. Iøvrigt er det (desværre fristes man til at sige) en god resturant med dejlig mad til fornuftige priser.

Jeg tror at problemet er at mange rygere (som Jarvig) bagatelisere problemet.

Link to comment
Share on other sites

Vågn dog op. Vi taler jo bare om noget en lille smule generende røg - det er da umuligt noget som kan bekymre en seriøst.

Enig med Dadane. Efter en tur på restuarent stinker man langt væk. Tøjet er man nødt til at få vasket. Jakken sendt til renseri. Dagen efter kan man så rende rundt med røde og irriterede øjne og hududslet. Desuden skal man også tænke på dem som har astma. En "lille smule generende røg" kan være til stor gene og endda farligt for astmatikere. Disse er jo desværre nødt til at lade være med at gå mange steder hen pga. rygernes hensynsløshed og intolerence. Rygerne har jo valget mellem at gå udenfor og ryge, ryge så det ikke genere andre, men f.eks. astmatikere er nødt til at fravælge daglige ting som at gå på restuarent, på bar og andre steder hvor hensynsløsheden hærger.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Fuldt ud enig med hessel....

Jarvig det kan godt være at der er andre emneområder der er vigtigere, men dem diskutere vi jo ikke nu!!!!!

Det er den offentlige rygning det drejer som om og over halvdelen af stemmerne mener at de tit er generet...... folket har talt!!!

Link to comment
Share on other sites

--->Jarvig

Men, HEY, sæt nu tingene i perspektiv

Set i lyset af de globale sultproblemer er det vel dybest set heller ikke voldsomt interessant, om HIT træning er mere effektivt end HST, eller om folks fodstilling er korrekt, når de squatter. Men, det afholder os jo ikke fra at diskutere det.

Nu er emnet for denne tråd nu engang rygning, og så skal der vel være mulighed for at diskutere det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg talte om var så "indendørs rygning" - som alle er enige om er værre end uden dørs rygning. Blot for at det var nemt at se rigtigheden i det jeg skrev.

Jeg mener noget tilsvarende gør sig gældende også når man er ude. Men det er klart at resultatet er mindre markant.

Jeg føler mig generet og utilpas ved det. Det kan ikke ændres. Det der kan ændres er hvor lidt og hvor meget jeg føler jeg bliver nødt til at tilpasse mig. Og det ændre sig løbende. Det afhænger at situationen. Men egentligt - er det så rimeligt at jeg skal acceptere ubehag og tilpasse mig til ting der genere mig?

Svaret er ikke så ligetil som det lyder. Der er mange ting der genere os - og mange af de ting bliver vi nødt til at lære at leve med.

Men jeg synes det er vigtigt at rygere får øjnene op for at de faktisk genere med deres røg. Også når det gælder udendørs!!! Uden den opmærksomhed giver begrebet "hensynsfuld ryger" ikke mening. For hvis man ikke ser problemet kan man jo heller ikke tage hensyn.

Mener jeg så at al rygning udendørs bør forbydes?

Det ville være lækkert for os ikke rygere om det blev det - men det er naturligvis ikke en mulighed. Men det ville være rart om rygere tænker over hvor de ryger - også når det gælder udendørs. Det er muligt at regler ville hjælpe - men tvivlsomt. Mange rygere (jeg tror langt fra det er de fleste - men alligevel nok til at det i høj grad genere) er jo bedøvende ligeglade med rygning forbudt skilte.

Det er nok også grunden til at pollen viser som den gør. At en minoritet af rygere mener "at det er et frit land vi lever i" og at de har lov til at forpeste vores andres hverdag. Så de er bestemt ikke hensynsfulde - og følger end ikke de skiltede regler.

Link to comment
Share on other sites

Så latterligt simpelt er det jo ikke.

Selvom jeg selv kan være stang-barcardi-stiv, så kan jeg nu alligevel godt blive irriteret over når ANDRE er fulde. Sådan har de fleste det - folket har talt. Alkohol på offentlige steder skal forbydes. Not. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

En af de ting der undre mig mest er at mange rygere (især måske familie) ikke vil acceptere et ikke-ryger hjem.

Når man siger at de skal gå udenfor hvis de skal ryge er deres første respons ofte "Det er en joke ikke også". Den næste er at prøve kræfter. Husk på vi taler i et privat hjem. Vi taler folk som meget tydeligt har sagt at de ikke ønsker det. Jeg forstår det simpelthen ikke.

For en god ordens skyld skal jeg lige nævne at det faktisk ikke er problemer jeg selv har oplevet - men problemer jeg har set ganske tæt på.

Link to comment
Share on other sites

En anden ting der genere mig helt vildt er når man er sen til at bestille plads billetter til toget. De eneste pladser der er tilbage er rygerpladser. Ca 1/6 af toget er sat af til rygere. Rygerne udgør jo en større andel end dette. Men rigtig mange rygere synes egentligt ikke det er så rart at sidde blandt andre rygere :blink: Så de bestiller en plads i ikke ryger. Når de så alligevel skal ryge går de ind i ryger afdelingen. Og kommer kort efter stinkende tilbage.

Aargh! :w00t:

En del af problemet skyldes sikkert at rygere og ikke rygere rejser sammen - men jeg tror simpelthen ikke på at det er hele forklaringen.

Link to comment
Share on other sites

jarvig:

Det har noget med at gøre at passiv rygning, udover at være generende, også er sundhedsskadeligt..... det kan godt være andre ting man spiser osv. også er det, men det kan jeg selv bestemme om jeg vil indtage eller ej!!!

Ikke kun!

Udover at være sundhedsskadeligt er det altså ganske ubehageligt.

Og når alt kommer til alt _tror_ jeg at den sundhedsskadelige effekt af at stå i vindretningen fra en cigaret udendørs er temmelig begrænset!

Jeg vil give dig ret i at det har en betydning - men ikke at den er væsentlig. For mig i hvert fald, er ubehaget langt større end bekymringen for sundshedsskadelige effekter.

Jeg tror de sundhedsskadelige effekter af passiv rygning især gælder på virksomheder hvor der ryges i frokoststuen (ofte en del og ofte hverdag) og i endnu højere grad for folk (børn f.eks.) der lever sammen med rygere og hvor passiv røg i høj grad er en del af hverdagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev også generende i forb. med sundhedsskadeligt.... m

det kan godt være at det ikke har en så stor betydning i forb. med rygning udendørs, men jeg taler generelt... i storcentre, restaurenter mv.... er det hver dag, løber det hurtigt op.....

Jada - og især for de der arbejder der!

Link to comment
Share on other sites

Haha... Nu hedder det ikke længere "at vælge mellem pest eller kolera" men "at vælge mellem pest eller passiv rygning". Jeg tror sgu en ikke-ryger har en skarpere snude end en blodhund, hvad angår at opsnappe cigaret-røg. :lol: "Jeg ved i kan ta det" (citat: Stewart Stardust)

Edited by Casper T
Link to comment
Share on other sites

Jeg fik helt lyst til en smøg af at læse den her debat. Det gjorde godt...

Vi løber i ring, og jeg har på fornemmelsen, at vi ikke kommer nogle steder. Rygning er en uvane, men det er der så meget der er. Da jeg ikke røg, blev jeg egentlig ikke generet af rygende mennesker på diskoteker og lignende steder. En undtagelse er dog cigarer, som jeg stadig ikke kan udstå. :w00t:

Jeg har på fornemmelsen, at der aldrig bliver enighed i den her debat. I mellemtiden kan vi jo på bedste vis acceptere og respektere hinanden. Dette er selvfølgelig en proces, der går begge veje. Ikke-rygerne må nødvendigvis også acceptere, at der er folk der ryger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share