Fedt FAQ


Hessel
 Share

Recommended Posts

Stubbe:

RQ er bare et forhold mellem to tal, hvordan vil du estimere et energiforbrug ud fra det? F.eks. vil tallet 0,8 ikke sige noget om hvor meget energi, der er blevet forbrugt.

Ikke desto mindre er iltforbruget en forholdsvis præcis og let metode til at fastslå raten af stofskiftet.

Den vil jeg gerne ha uddybet?

Hvis man ved hvor meget en forsøgsperson (eller et dyr) forbruger af ilt over tid, så er det jo hurtigt at regne ud, når man samtidig ved at 1 liter ilt svarer til ca. 20 KJ (varmen produceret per liter ilt er som sagt stort set den samme ved de tre fødeemner). Ved sådanne udregninger er man imidlertid nødt til at forudsætte, at forsøgsobjektet ikke laver anaerobt arbejde som selvsagt vil forstyrre resultaterne.

Alternativt kan man kigge på organismens totale varmeproduktion eller evt. energidifferencen mellem den indtagne føde og urin/fæces.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hey brains ;)

Jeg venter lige med at udtale mig yderligere ;)

Men en ting står stadig åben: hvor meget energi bruges der på at inhalere 1ltr ilt.

Om expirationen og skal medregnes har jeg ingen ide om.

det skal så ligges sammen med energi forbruget fra Citronsyrecyklussen (1g fedt) og så kan vi trække det fra fedtets udgangs KJ inhold for 1g.

Og så for vi NETTO :4dog: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ved hvor meget en forsøgsperson (eller et dyr) forbruger af ilt over tid, så er det jo hurtigt at regne ud, når man samtidig ved at 1 liter ilt svarer til ca. 20 KJ (varmen produceret per liter ilt er som sagt stort set den samme ved de tre fødeemner). Ved sådanne udregninger er man imidlertid nødt til at forudsætte, at forsøgsobjektet ikke laver anaerobt arbejde som selvsagt vil forstyrre resultaterne.

Alternativt kan man kigge på organismens totale varmeproduktion eller evt. energidifferencen mellem den indtagne føde og urin/fæces.

Jep, og der kan RQ bruges til at estimere fordelingen af makronæringsstoffer.

EE (Kj) = 16.489 VO2(l) + 4.628 VCO2 (l) - 9.079 N (g)

Ved at måle CO2 også istedet for kun O2 bliver det mere nøjagtigt og man kan beregne mekronæringsstof sammensætningen.

Link to comment
Share on other sites

Vi antager at man kan frigive 20Kj pr L ilt uanset om det er fedt, kulhydrat el protein. Hvilket næsten er sandt.

Hvis ens energiindtag er 12000Kj vil man bruge 600 L ilt uanset om man spiser fedt, kulhydrat el protein.

Derfor vil ens energiforbrug til indånding/udånding være det samme.

Eller er vi uenige om det?

Link to comment
Share on other sites

Vi antager at man kan frigive 20Kj pr L ilt uanset om det er fedt, kulhydrat el protein. Hvilket næsten er sandt.

Hvis ens energiindtag er 12000Kj vil man bruge 600 L ilt uanset om man spiser fedt, kulhydrat el protein.

Nixen bixen hr. stubbe..

Du har lige selv sagt at dit udgangspunkt er 20kj, og det er efter frigivelsen.

12000kj kan du ikke smide overfor de 20 da de 12000 er brutto og de 20 er netto.

Hvis de 600ltr ilt havde gået kun til fedt SÅ VAR DIT EGENTLIGE ENERGIINDTAG PÅ 12000*med minimum 2= 24000KJ

Link to comment
Share on other sites

Er det interessant at vide?

Er du uenig i betragtningen i mit sidste indlæg?

lige med fare for at have vrøvlet total ovenover :unsure:

Ja det er da meget interessant når det krøver dobbelt så meget ilt at forbrænde fedt.. det er jo det jeg mangler at få trækket fra....

Bliver nød til at smutte til træning, i'll be back...

Devito

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er vrøvl Devito.

Det du søger er energiforbruget for indåndingsprocessen. Hvad med energiforbruget for optagelse i tarmen? eller transport?

Det hjælper ikke noget at du har et tal på den ene værdi når du mangler tal på de 717 andre processor der sker.

Derimod er værdien på O2 og CO2 brugbart, da du deraf kan estimere energiforbruget.

Det er her dine "brutto" værdier bruges.

Det du siger er at hvis ens krop har behov for 12000Kj, kan du spise 24000Kj hvis det er fedt det hele?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er vrøvl Devito.
fat chance....
Det du søger er energiforbruget for indåndingsprocessen.

Ja fordi det er muskelarbejde...

Hvad med energiforbruget for optagelse i tarmen? eller transport?
Ja det ved jeg sgu da heller ik ;) De snakkede jo om et eller andet der ik krævede energi :unsure:
Det hjælper ikke noget at du har et tal på den ene værdi når du mangler tal på de 717 andre processor der sker.

Det var jo det jeg spurgte om!!! Hvad er der af andre ting? Men jeg vil da gætte på at muskelarb. fra diafraghma og intercostalis har betydeligt højere forbrug end de 716 andre processer.

Derimod er værdien på O2 og CO2 brugbart, da du deraf kan estimere energiforbruget.

Det er her dine "brutto" værdier bruges.

ææææh... :blink: nevermind
Det du siger er at hvis ens krop har behov for 12000Kj, kan du spise 24000Kj hvis det er fedt det hele?

jeg vælger ikke at udtale mig før jeg ik har snak. med underviseren igen :tongue:

Devito

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Guest Slettet bruger

Jeg må lige spørge: Lad os sige jeg steger noget hakketkød i olivenolie, og kogepladerne går fra 1-12. Hvordan skal jeg vide hvornår olien bliver til transfedtsyre fremfor sundt fedt?

Hvor langt må jeg skrue op hvis I kan svare på det :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej. :wink:

Jeg har lige læst hele jeres diskussion igennem.

Jeg synes, at en god og billig ide er at tage udgangspunkt i rapsolie. Rapsolies indhold af livsnødvendige fedtsyrer varierer. Den rapsolie, som jeg går ind for, har ca. 20 % n-6 og 10 % n-3.

Hvis man ikke synes, at rapsolie giver nok n-3, kan man lave en blanding af

50 % "Nutridan Omega 3" og 50 % rapsolie. Det vil give en olie med 19-20 % n-3.

(Jeg kender dig ikke kvaliteten af Nutridan Omega 3. Ved dog at den indeholder under 1 % transfedtsyrer.)

Med hensyn til stegning er der en gruppe af fagfolk, som siger, at man godt kan stege i rapsolie. En anden gruppe siger, at man ikke kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Lige et hurtigt spg..

Hvis man af økonomiske hensyn ønsker at skifte Udos Choice ud med noget billigere, er olivenolie så ok? Eller indeholder det for meget uønsket fedt?

Jeg forsøgte på et tidspunkt at regne mig frem til et estimat på fordelingen af olier i UDOs. Jeg kom frem til at den mindst måtte bestå af 80% hørfrø olie og resten var hovedsageligt solsikke og sesam. Olivenolie er ikke dårligt, men det er hovedsageligt omega-9 og ikke omega3 og 6 som UDOs overvejende består af.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om den har været postet før men der findes en dansk undersøgelse omkring brugen af UDO HER

Udo Erasmus kommer til DK i marts! For dem som har interesse i evt at møde og evt. debatere hans produkt konta andres, så vil jeg tro der kommer til at være et par seminarer der giver denne mulighed :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lige et hurtigt spg..

Hvis man af økonomiske hensyn ønsker at skifte Udos Choice ud med noget billigere, er olivenolie så ok? Eller indeholder det for meget uønsket fedt?

Olivenolie har nogle anti-inflammatoriske egenskaber (bl.a. hæming af nf-kappa-B) , men du vil så mangle både hørfrøolie (omega-3) samt evt. kæmpenatlysolie (GLA - en omega-6 fedtsyre). Skal du spare penge vil jeg råde dig til at købe en økologisk koldpresset hørfrøolie, evt. noget fiskeolie samt en olie indeholdende GLA (kæmpenatlysolie eller hjulkroneolie). Hvis du kun skal købe ét produkt så køb hørfrøolien eller fiskeolien. Der findes efterhånden rigtig mange forskningsresultater på disse fedtsyrers (omega-3, især EPA & DHA) effekt på alt lige fra børneeksem til kronisk betændelse i tarmen. Tror evidensen bag disse fedtsyrer er rimelig stærk for de første 20 diagnoser.

Link to comment
Share on other sites

Tak til angel, MaxPower og laush. :smile:

Angel: Hvis du hører mere om hvor de foredrag med Udo Erasmus finder sted i DK må du meget gerne skrive det på MOL :)

Til alle: Så hvis jeg køber koldpresset hørfrøolie og omega 3 softgel kapsler er jeg vel ok dækket ind? Hvor vigtigt er det desuden med kæmpenatlysolie, som laush nævner?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Tak til angel, MaxPower og laush. :smile:

Angel: Hvis du hører mere om hvor de foredrag med Udo Erasmus finder sted i DK må du meget gerne skrive det på MOL :)

Til alle: Så hvis jeg køber koldpresset hørfrøolie og omega 3 softgel kapsler er jeg vel ok dækket ind? Hvor vigtigt er det desuden med kæmpenatlysolie, som laush nævner?

På forhånd tak

Den svarer jeg lige selv på også! :wink: GLA vil jeg ikke mene er så vigtig nu hvor prisen også er en faktor. Lider du af astma eller hudbetændelse (dermatitis) kan GLA være et godt køb. Hvis ikke så nøjes med det du skriver hvilket lyder fornuftigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest Slettet bruger

Hej alle

Jeg har lige et par hurtige vedr. fedt:

1) Hvis man har forbrændt flere kcal end indtaget på 1 dag, er det så mens man sover at ens fedt "forsvinder" eller sker det f.eks under træning?

2) Jeg mener at have læst (et eller andet sted) at det er mens man sover, ens krop så at sige gør status over indtaget/forbrugt kcal. Hvis man ikke sover så meget en nat, kan det så hæmme denne her proces?

3) Hvor bliver det forbrændte fedt af?

4) Hvordan vil kroppen reagere hvis den får mindre end 10% fedt pr. dag?

Takker, og nejer for respons.

/Nougat

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg har lige et par hurtige vedr. fedt:

1) Hvis man har forbrændt flere kcal end indtaget på 1 dag, er det så mens man sover at ens fedt "forsvinder" eller sker det f.eks under træning? Du forbrænder fedt hele tiden, så det er i begge tilfælde

2) Jeg mener at have læst (et eller andet sted) at det er mens man sover, ens krop så at sige gør status over indtaget/forbrugt kcal. Hvis man ikke sover så meget en nat, kan det så hæmme denne her proces?sludder! kroppen har ikke kcal-tællende nisser, der sender besked rundt til depotbestyrere.

3) Hvor bliver det forbrændte fedt af? Det bliver primært til varme

4) Hvordan vil kroppen reagere hvis den får mindre end 10% fedt pr. dag?ikke sikker på hvad du mener. Umiddelbart er det vel ikke et problem hvis du erstatter dem med E fra andre kilder - ellers bliver resultatet et vægttab

Takker, og nejer for respons.

/Nougat

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Colgan er formodentlig den eneste jeg har hørt om, som mener at man højest skal have 15 E% fra fedt.

De normale anbefalinger er under 30 E%. For eliteudøvere er den formodentlig 20-25 E% (pga. der skal være plads til et større kulh. indtag - for bodybuildere skal der være plads til et større protein indtag). Der er dog stadig nogle som mener man kan indtage store mængder fedt selv når man er elite udøver. Der har været nogle interessante resultater, som har vist bedre præstation ved højt fedtindtag ifht. højt kulh. indtag. Men den diskussion er langtfra færdig - og konsensus på nuværrende tidspunkt er at man skal have et højt kulh. indtag - her snakker jeg mest udholdenhedssport.

4) Jeg tænker på ovenstående, men jeg ved godt det ikke er du som har skrevet det. I samme forbindelse tager jeg også lidt protein-pulver, så jeg føler ikke at min præstation er blevet dårligere.

Tak for svaret.

/Nougat

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share