Hvordan bliver man mere robust?


Hr Henning
 Share

Recommended Posts

Ikke for at fornærme nogen, men man bliver altså ikke robust af kickboxing... Det er i mine øjne knapt nok en kontaktsport :)

Ellers ville jeg nok mene, at udover amerikansk fodbold, ville brydning være den mest egnede kontaktsport :)

Anyway, efter at have trænet begge dele, er det i hvert fald min erfaring :4boxing:

Link to comment
Share on other sites

Tja, du skal bare spille streg i håndbold, så skal du nok lære det efterhånden, at ikke at vælte hver gang du bliver skubbet eller slået. Jeg prøvede det selv at spille streg til træning i en 1. division klub (jeg er normalt målmand) dengang vejede jeg ca. 95 og var relativ robust, men åbenbart ikke nok :lol:

Link to comment
Share on other sites

Okay..

har eksplosiv styrke noget med at gøre, hvor hårdt man skubber?

Det har det eventuelt, men du kommer nok længere med de rette teknikker. F.eks. læner folk sig normalt fremover hvis de forventer et skub fra den side, det kan man så udnytte.

Men jeg tror du tager for bogstaveligt på robusthed. Det er nærmere et begreb som kan bestå af mange dele. Man kan sikkert nå en tilstand, på mange forskellige måder, hvor mange vil beskrive en som robust.

Til specifikt at modstå et skub er teknik (f.eks. fra kampsport) nok den mest målrettede metode. Men til ikke at blive skubbet er der nok andre ting der virker bedre, bla. ens udstråling og fremtræden.

Link to comment
Share on other sites

Det er måske på sin plads at Hr Henning definerer hvad han mener med robusthed. For som jeg opfatter ordet, så er robust noget som ikke let går i stykker. Så hvis jeg ønskede at blive mere robust, så ville jeg øge min styrke og min masse. Det at man bliver bedre istand til at tage imod i kontaktsport har vel egentlig ikke noget med robusthed at gøre. Det er vel en mental tilpasning, og en optimering af ens teknikker.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

til at opnå mere slagkraft osv.

hvis du mener i forhold til at slås så giver styrketræning minimalt. En person som er uhyggelig stærk til at løfte vægte vil have svært ved at klare sig mod en væsentlig mindre person som kender sin krop og har tekniken i orden...

Derimod hvis du vil se stor og grum (robust) ud, så er en god tyrenakke, bred ryg og store biceps noget der hjælper.

PS: henning, hvis du er lidt mere specifik med hvad du spørger om, er det lettere at svarer ;)

Link to comment
Share on other sites

well, det er svært at give kvalificerede råd når du ikke kommer med så mange oplysninger. men en ting der er væsentlig for evnen til at kunne modstå skub mm er ens balance og tyngdepunkt. balance er selv nok mest relevant hvis der er tale om sport hvor man løber mm. som fx fodbold , håndbold og amr fodbold.

men har din træner slet ikke kommet med nogle tip/råd til at forbedre det hvis det der er din svaghed? :blink::unsure:

har selv spillet håndbold og fodbold og det der har hjulpet mig virkeligt meget er koordinations træning. det er helt klart den lettest måde at vinde en nærkamp ved at udnytte når han er i ubalance og du er meget sværer at vælte når du står stabilt med lav tyngde.

men vigtigt er også at jo flere nærkampe du søger jo bedre bliver du :)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg i dette sammenhæng forbinder med at være robust, er de to omtalte emner, grunden til jeg spurgte var primært fordi dette ikke er en af mine forcer, så jeg ville lige høre om der var nogle øvelser som er bedre end andre, til at opnå mere slagkraft osv.

Well det lugter i mine øjne af at du generelt gerne vil være bedre til at slås. og ikke være en som andre skubber rundt med, og kan virke lidt mere frygt indgydende i sådanne situationer.

Jeg kan tage helt fejl. Men det er dog mit gæt.

Er det tilfældet, vil jeg komme med et andet råd.

Glem det. Du bliver hverken mere populær, får flere venner, eller får et bedre liv ved at lære at tryne andre.

Hvis du har LYST til at træne, for at bruge din krop, for at holde dig i gang, for at føle dig fysisk aktiv, så skal du endelig gøre det. Men vil du træne for at opnå noget for andre, synes jeg du skal lade være.

Link to comment
Share on other sites

Start til Hapkido eller Wa rang do

Ikke for at lave reklame men tror de er tæt på at være de mest komplette kamtKUNST grene der findes..

Hvis du vil lære at stå stille og skubbe igen så er det måske UF eller K1.. Søg og du skal finde på google hehe

Link to comment
Share on other sites

Glem det. Du bliver hverken mere populær, får flere venner, eller får et bedre liv ved at lære at tryne andre.

Godt råd!

De fleste slagsbrødre ender før eller siden i fængsel og kan meget let få nogle 'dårlige' venner der ikke gør livet hverken bedre eller lettere.

Link to comment
Share on other sites

Well det lugter i mine øjne af at du generelt gerne vil være bedre til at slås. og ikke være en som andre skubber rundt med, og kan virke lidt mere frygt indgydende i sådanne situationer.

Jeg kan tage helt fejl. Men det er dog mit gæt.

Er det tilfældet, vil jeg komme med et andet råd.

Glem det. Du bliver hverken mere populær, får flere venner, eller får et bedre liv ved at lære at tryne andre.

Hvis du har LYST til at træne, for at bruge din krop, for at holde dig i gang, for at føle dig fysisk aktiv, så skal du endelig gøre det. Men vil du træne for at opnå noget for andre, synes jeg du skal lade være.

Korrekt. Ønsket var heller ikke popularitet, men på grund af min højde (1.60) er det som regel mig ingen har respekt for, når man går i byen osv. Derfor ville det jo være perfekt hvis jeg havde den omtalte force. Dermed ikke sagt, at jeg ville slå alle og enhver ned, men bare i "selvforsvar" :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share