Arnes log - 5 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

Onsdag den 14/6 - 2004

Et farvel til en træningspartner – goddag til min 5. log

Jeg sluttede min gamle log fordi jeg havde brug for en tænkepause, og fordi jeg snart starter et nyt kapitel i kampen mod de mange kg og bevarelsen af mit gode helbred.

Hvor jeg er i projektet og hvad der skal ske nu, det vil jeg skrive om i de kommende dage. Først lige lidt om afskeden med en kær træningspartner fra september 2003 til nu.

Sidste tur sammen

Vi har gennemgået meget sammen ” den” og jeg – så meget så jeg næsten får lyst til at skrive ”ham” eller ”hende” i stedet for ”den”. Jeg ved bare ikke hvilket køn jeg skulle bruge. Vores forhold har været ret intimt og tæt – så tæt som ”man” kan komme på hinanden – en sådan intimitet ville jeg aldrig søge med en mand, så ”han” er udelukket.

Der er flere faktorer som kunne føre til at vælge ”Hun”. ”Jeg kastede min kærlighed på ”den” næsten med det samme jeg kom ind i rummet første gang, og vi har haft det godt sammen, selv når vi var fra hinanden betød det ikke noget nå vi var sammen igen. Men det holder bare ikke - jeg ville aldrig behandle en kvinde som jeg har behandlet ”den”. ”Den” er blevet brugt og nærmest mishandlet – og ikke haft meget indflydelse på relationen. Den har kunne sige ”ikke i dag skat – min pedalarm har det ikke så godt” .. Men nej, jeg er bare ikke den type i mit forhold til kvinder. Så tiltaleformen må vedblive med at være ”den”.

Der er sket meget i den tid vi kendte hinanden. Jeg var på vej ned af bakke på mange måder da vi mødte ”hinanden”. Da det så værst ud i vinters, ja så var ”den” den eneste som jeg aldrig svigtede en aftale med – jeg blev i lidt bedre humør hver gang vi var sammen. De seneste måneder fandt vi sammen igen – og denne gang var jeg på vej op – jeg har fået indhold i mit liv igen og selv om jeg ind imellem kan bliv helt skræmt over den travlhed jeg nu har i hverdagen, og undre mig over endnu et totalt kursskifte i livet, så må jeg sige at det overordnet er godt!

Vi mødtes sidste gang mandag aften. Jeg havde egentligt lovet at være der 2 timer, men jeg orkede kun 2 – jeg måtte overlade den til en anden i den sidste time, inde ”den” blev båret ud til en skæbne jeg ikke engang kender. Jeg havde et stik af dårlig samvittighed da jeg vendte rygge til og gik ud.

Jeg vil savne dig: Spinningcykel nummer 37 i S.A.T.S. Parken – du er ej mere i mit liv.

Goddag til nye partnere

Det var en underlig oplevelse at komme ind i Parkens spinning rum i dag. Ikke fordi der hang et stor Dannebrog på vægen, eller fordi der var glas med champagne, eller fordi der sad en ballon på alle styr – ned det var mere synet af 65 helt ens sorte spinningcykler fra ”Bodybike”.

Før stod der 55 cykler af vist 4 forskellige mærker. Der var mange slags sadler og 2 slags styr – og man viste aldrig hvilken sadel og styr der næste gang sad på ens ynglings cykel. Man viste heller aldrig om man fik en cykel der virkede…. Ofte måtte nogle med billet til en time gå, de kunne helt enkelt ikke sammensætte en cykel der fungerede…. Efterhånden kendte man mange af de små særheder ved de forskellige cykler, jeg er sikker på at jeg om 6 måneder vil kunne tale om det med stor nostalgi, (der er da ingen nostalgi i dette indlæg – nej der er EJ) men det er nu godt med nye cykler, selvom de ikke har Wattmåler på som jeg ved det blev overvejet.

I dag var der inviteret nogle gæster til at side på forreste række, alle nogle ældre herre på 60 og der over – mange af den har jeg dog set til træning før. Jeg er imponeret over de gutter, håber jeg kan være lige så vital om 20-25 år!

Det var en II time, men havde nogen kaldt det for en III, så havde jeg ikke indret mig. Jeg kan ikke huske programmet, jeg havde alt for travlt med at hænge på. 14 dages pause med et knæproblem, som heldigvis viste sig at være udramatisk, jeg vil være øm i et stykke tid, men det er det, ja 14 dages pause har ikke gjort min form noget godt, så i denne uge står den på 1 time af gangen.

Håber jeg kan klare vores lille specielle spinningevent næste onsdag. Vi skal køre enkeltstart op af Alpe D’Huez sammen med Lance Armstrong. Vi varmer lige op i 1,5 time med de andre ryttere, og så køre vi til i de 40 minutter sammen med Lance – han skal få kamp skal han. Det forgår på den måde at der stilles 2 storskærme op i spinningrummet – vore guide Chris MacDonald.

Den gode Chris er ikke kommet til at fylde mindre i mit liv på det seneste. Jeg er blevet mere og mere involveret i Team S.A.T.S. cykelholdet, og der er andre projekter.

Fra nu af er Chris også min coach på fedt tabet, det er nemlig gået helt den forkerte vej de seneste måneder – og det spottede han. Hans coaching kommer til at omfatte kost, træning mv. Hvordan det kommer til at se ud ved jeg først om nogle dage – men jeg skal nok fortælle om det..

Og nej, jeg har ikke glemt noget i min omtale af dagens spinning – jeg ved ikke om de dansende bananer vender tilbage i min log…

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

First post :lol:

Godt med din nye logbog, bliver spændende at følge - jeg er sikker på du nok skal få super resultat af dit samarbejde med "slavepiskeren" :devil:

Super cykling idag - kunne godt se du gav dig fuldt ud i første time - sådan!

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne

Må nr. 37 leve i fred !

Og så vil jeg ønske dig alt mulig held og lykke med dit "nye angreb" og resten af vejen mod din ønskevægt/sunde livsstil ! Vi hepper på dig og tror på dig ! Husk (som du selv har fortalt mig engang ) - der vil være små bump på vejen..(mis)brug os på de tidspunkter !

KH

Vivs :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
...jeg blev i lidt bedre humør hver gang vi var sammen. De seneste måneder fandt vi sammen igen – og denne gang var jeg på vej op – jeg har fået indhold i mit liv igen og selv om jeg ind imellem kan bliv helt skræmt over den travlhed jeg nu har i hverdagen, og undre mig over endnu et totalt kursskifte i livet, så må jeg sige at det overordnet er godt!

Tillykke og held og lykke med det hele Arne :sweetsun:

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne.

Tillykke med din nye log :) Jeg håber, at du finder en passende substitut for Frk. 37, og at jeres forhold bliver intenst.

Du er jo altid god for nogen sunde overvejelser, så jeg glæder mig til at følge dine udfordringer, samt dine vidunderlige beskrivelser af træning & livet i al almindelighed.

God vind på Alpe D’Huez :)

P.S. Håber, at formanden vil uddele bananer igen.

Link to comment
Share on other sites

God ny Log Chief.

Lige et par hurtige spørgsmål

Hvor meget "for galt" er det kørt med vægten på det sidste, og har du selv en ide om hvor i kosten det er skredet??

Hvor meget skal styrketræningen fylde i arnes 5 log?

mange venlige varme og glade hilsner fra Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne

Jeg vil da også lige hilse på :) . Alle jer spinning entusiaster gør mig utrolig nysgerrig, for umiddelbart ville jeg mene at det var dødens pølse at sidde i et varmt rum og tonse løs på en cykel. Men nu har jeg jo heller ikke prøvet ;) , måske jeg skulle...

Held og lykke med den nye log, som jeg da vil følge. Det er mere overskueligt som ny herinde at følge med når der bliver startet nye logbøger op, men nysgerrigheden driver jo gerne en over og kigge lidt i de gamle også :)

- Dipy

Link to comment
Share on other sites

Dipy at sidde for sig selv på en kondicykel - det er dødens pølse - for mig. Men at sidde i et lokale med en masse andre dedikerede og hårdt trænede mennesker, med god musik og en god instruktør - det er alt andet end kedeligt! :)

Link to comment
Share on other sites

Tak drenge :)

Cykling og spinning III - lørdag den 17/7

Solskin!!!!! :w00t: - Jeg rullede afsted lidt over 9. Jeg cyklede nord på forbi Vedbæk, derefter ind i landet og til Lyngby. Her stod den på spinning II med følgende serie efter opvarmningen:

16 min siddende tung enkelttakt - ca 76 rpm

16 min stående enkelttakt - ca 76 rpm

5 min siddende angreb - med stor belastning

2 min stående enkelttakt

5 min siddende angreb - her kom Chris hen og satte mere modstand på min cykel - og selv om jeg tog en lille smule af igen - så var det seje 5 minutter

Derefter rullede jeg de 10 km hjem..

Fed træning!

Link to comment
Share on other sites

Uhhhhhhhhhhhhhhhhhh - du havde ret - ikke Spock træning :chicken:

Godt kørt, Arne.. kan man ikke mærke den lange "opvarmings-tur" når spinning-timen går igang? Er man ikke allerede lidt tømt for kræfter?

Link to comment
Share on other sites

Godt kørt, Arne.. kan man ikke mærke den lange "opvarmings-tur" når spinning-timen går igang? Er man ikke allerede lidt tømt for kræfter?

jo - jeg var glad for at det første hårde arbejde var siddende - også så jeg kunne få drukket en masse - jeg får drukket for lidt på den bevægelige cykel. Men det gik fint nok :)

Link to comment
Share on other sites

Little darling it's been a long cold lonley winter, little darling it seems like years since it benne here - HERE COMES THE :sun:.....

:sun: Jeg har gået og nynnet på den gamle, af Georg Harrison komponerede, Beatles klassiker "Here comes the sun" hele dagen:

Here comes the sun

Here comes the sun

And I say - it's allright!

(Abbyroad er nu en fed skive) :sun:

Spinning? UDELUKKET (kunne heller ikke til morgen - men det havde ikke gjort noget forskel hvis jeg havde kunnet)

Rigtig cykling? YES!

Jeg har opgivet at køre med på S.A.T.S. udendørscykling om søndagen . Samme tur ud til Farum og tilbage hversøndag, og så det at det blivver så stresset for mig at blive sat på bakkerne og så skulle køre mig op hele tiden...

Jeg rullede en tur på små 40 km - kun på ca 5-6 km blev der trådt rigtight igennem, men det virkede også fornuftigt på dagen at gøre det sådan!

DEJLIGT :sun:

Link to comment
Share on other sites

65 min lige under "Killzone" - 19/7

Parken, svedigt og meget varmt lokale efter 2 andre timer, 70 minutters træning venter - jeg har mod min forventniong gode ben!

Opvarmning - 4 min roligt stående arbejde, 12 min med 30 sek nede 30 sek oppe.

Første serie: 5 min stående enkelttakt - ca 70 rpm, 10 min siddende enkelttakt med stigende tempo - sluttende ved 76-78 rpm. 10 min stående enkelttakt med lige under 80 rpm. Jeg har godt med modstand på og det køre forygende

5 min siddende dobbelttakt - let belastning

Anden serie: 16 min stående ved 80 rpm, jeg får en smule maveproblemer ig må ned og side en smule ind imellem - ialt små 2 minutter af tiden tror jeg - vi slutter med 5 minutter med 20 sekunder nede og 30 sekunder oppe.

Meget simpelt program - og meget god træning. Jeg er smadret på den gode måde nu :)

Link to comment
Share on other sites

Let styrketræning

Det startede med en nedtur - først i omklædningsrummet gik det op for mig at vanen havde vundet. Ca. 45 sekunder efter jeg havde pakket en taske, havde jeg grebet rygsækken, som IKKE var blevt tømt for dejligt brugt spinningtøj - det havde jeg IKKE lyst til at bruge igen. Godt jeg havde fået træningsmakker Mette til at komme til Parken, i stedet for at mødes på Englandsvej! Nu havde jeg kun 700 meter hjem.

Det blev til en del kæbetræning - og en smule rigtig trænig:

4 x 8 x (puny weight) Db Incline bench

3 x 6 x (puny weight) DB rows

3 x 8 x 70 kg mavemaskine

3 x 8 x 100 kg rygmaskine (Erector træning)

Jeg fik da idt sved på panden. Næste runde styrke bliver på torsdag - og da må det gerne blive til lidt mere B)

Link to comment
Share on other sites

21-22/7 En lang tur til toppe af Alpe De Huéz – og en god gang styrketræning

Det var lidt af et syn der ventede os i spinningrummet i går i Parken. Jeg er ved at vende mig til at rummet atter er fyldt op med spinningcykler – og at de alle er nye og flotte. Men onsdag var synet suppleret af 2 store skærme med hver sin TV projektor og alle cykler var forsynet med en etapeprofil, en etape profil som mest lignede en skrå streg fra nederst til venstre til øverst til højre på det lille stykke laminerede pap. Spock havde sikret mig en cykel midt for i første række, selv var han desværre nød til at trække sig fra arrangementet – men du ville nu også havet hadet alt den tunge kørsel Spock B)

Chris MacDonald var i fin verbal form – og tøvede ikke med at forudsige at Armstrong ville vinde med 2 minutter og at Basso ville blive nummer 7… Det var jo ikke helt skævt, men han har i dag indrømmet at han blev lidt nervøs da Ulrich fik sin gode mellemtid – da begyndte han så småt at forberede hvad han skulle sige hvis Armstrong var bagud – men han fandt vist ikke på noget – og det viste sig jo også at være lige meget… det havde været sjovere at tale med ham i dag hvis Armstrong var gået ned... :devil:

Vi startede lidt efter 15.30 og kørte roligt der ud af de første minutter. Første gang pulsen kom lidt op var i en serie med 20 sek. siddende 20 sek. stående med 8o rpm – belastningen blev holdt moderat, så det var ikke så slemt. Frem til 16.50 kørte vi så en række serier hvor belastningen lå på mellem 75 og 85 % af makspulsen, eller 7 til 8 på SATS skalaen.

Det er længe siden, nok ca. 3 uger siden, at jeg har følt mig så godt kørende. Jeg havde regnet med at være nød til at spare mig frem til dagens hovedret: Turen op af Alpe DE Huéz ”sammen med” Armstrong – men det behøvede jeg egentligt, jeg havde fornuftig modstand på hele vejen og ganske presset vejrtrækning hele vejen, alligevel havde jeg et godt overskud – herligt! :w00t:

Lige før vi holdt en egentligt pause på små 4 minutter, så kom personalet rundt med en lille papirpose til os hver, som blev hængt på styret med fint blåt bånd. Posen indeholdt en energibar og ½ halv banan, desuden fik vi en flaske Powergrade – det sidstnævnte blå stads kan jeg ikke fordrage – men baren og bananen bekom mig vel! Chris glemte at fortælle os at vi skulle se efter om der sad et lille mærkat inden i posen – jeg smed min ud – og er i dag jo helt sikker på at det var mig der var en af de 2 der gik glip af at vinde en rygsæk (lille og ikke lige min stil – så det er lige før jeg siger tak…) :tongue:

Så startede turen op ad bjerget. Først en sprint hen til begyndelsen, vi fulgte Armstrongs kadance og position på cyklen hele vejen op – når han ikke var i billedet fortsatte vi bare på samme måde. Det skulle vise sig at blive en lang sej tur i mest siddende position.

Da vi køre igennem sving 12 (der er 13 sving – og det nederste er nummer 13) og kort er oppe og stå, beslutter jeg mig for at køre i et tungere gear, men selvfølgelig med uændret kadance. Efter 2 minutter kommer min første krise, et kort øjeblik falder mit tempo og jeg retter kroppen lidt bagover for at få luft – den s… instruktør er over mig med det samme og jeg bliver blæst tilbage i kampen… et lille minut efter har kroppen justeret sig på plads til det lidt hårdere arbejde, enzymerne og mikrokontierne i muskulaturen er kommet i sving for alvor og jeg kan fortsætte.

Samme historie gentager sig omkring sving 8 . Chris ser lidt spørgende på mig da han kommer forbi – og er på vej til at skrue op for min belastning, jeg ryster på hovedet og han acceptere… Fanden tager ved mig og jeg skruer selv op, det går godt de første 45 sekunder – og så rammer et mindre chok atter min krop, men jeg kæmper mig igennem det og efter 20 krisefyldte sekunder er jeg oppe i tempo.

I gennem de næste 3 sving kan jeg registrer at jeg nærmest hyperventilere, jeg er klar over at mine ben er ved at være totalt syret til – men jeg mærker det ikke – det er ikke eufori og spinders high – men at de kære endorfiner er i fuld aktivitet er der ikke meget i tvivl om. Hvis jeg sænkede belastningen en anelse – så ville jeg sikkert ”feel the flow” - men det er helt udelukket.

Da vi nærmer os sving 12 trænger kroppens tilstand for alvor igennem til min bevisthed – mine sanser og reflekser forsøger at få mig til at stoppe, men med musikken dunkende, 69 andre ”ryttere” rundt om mig, hep fra Chris og ikke mindst det inspirerende syn af Armstrong der flyver op af det bjerg, ja så er det ikke en option.

Vi er oppe i byen, ikke flere hårnålsving – jeg har svært ved at holde tempo nu, må op og stå i nogle korte øjeblikke for at holde mig i gang. Vi kommer ud af de sidste venstresving op mod mål – der hvor en rytter, jeg kan ikke huske hvem, engang kom til at fortsætte ligeud og næsten tabte sejren på det… jeg forsøger at spurte – men det bliver ikke til meget – og så er jeg i mål… 2 timer og 15 minutters træning er overstået - efter en puster køre vi dog lige 5 minutter ved moderat belastning – det er sikkert fornuftigt, men nej hvor jeg glæder mig til at komme af cyklen.

Suveræn træning – jeg fortryder ikke – men måske ville det være sjovere at køre efter touren – jeg savnede lidt at følge ordentligt med, at få lydkulissen med – men på den anden side – denne oplevelse var også unik…. :)

Sjældent har jeg syntes at de sølle 10-12 trappetrin jeg skal forcere i min opgang har været så forbandet høje…

Styrketræning på Amager den 22/7 2004

Godt jeg havde en aftale med Mette – så kom jeg både ud på kontoret og fik styrketræniet i dag – og det var fint nok, da jeg først fik tage mig sammen!

Det blev til:

Incline DB press:

1 x 10 x 15 kg (opvarmning – efter ordre fra ”husfyssen”)

3 x 5 x 22 kg – ak ja – 22 kgs håndvægte føles tunge lige nu – der er et stykke op til pressestyrken fra i vinters – men jeg kommer der op igen

Træk til bryst:

4 x 8 x 50 kg

Goodmornings:

3 x 6 x 50 kg

1 x 6 x 60 kg – intet af det føltes tungt – men mit knæ værkede en lille smule og min teknik stinker pga. en lang pause fra øvelsen – så jeg tog det stille og roligt.

Siddende benpres:

3 x 10 x 140 kg

1 x 10 x 160 kg – meget let – men igen, skal passe på mit knæ!

4 x 10-12 x almindelige crunches på gulv

Fin træning – vi træner styrke igen på tirsdag

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer ud af de sidste venstresving op mod mål – der hvor en rytter, jeg kan ikke huske hvem, engang kom til at fortsætte ligeud og næsten tabte sejren på det…

Var det ikke Roberto Conti i 94?

Iøvrigt en fed beskrivelse af spinnigtimen og etapen. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share