Stines motionslog


Stinelykke
 Share

Recommended Posts

Svømmetræning, søndag d. 31/1.

Teknik og udholdenhed 1900 Tri

Langbane, samlet 2700 m

Opv:

600 m, 50 ryg + 100 cr + 100 m bryst (tog den i cr, da jeg ikke kan svømme br i min dragt) + 100 cr + 150 IM (minus fly)

Teknik 500 m:

50m (6ben+1arm)

100 m (50 m ben+1arm, 50 m lynlås)

150 m (50 m 6ben+1arm, 50 m lynlås, 50 m fivo)

200 m (50 m 6ben+1arm, 50 m lynlås, 50 m fivo, 50 m catch-up)

Udholdenhed 1000 m:

2*(200 m A2 + 100 A2+ + 200 A2) p: 5/5/30

HER VAR JEG VED AT VÆRE BRUGT I SKULDRENE, OG FRYGTEDE LIDT SPRINTEN BAGEFTER :blink:

Sprint 300 m:

4*75m (25 max + 25 let + 25 hård)

Afsvøm:

200 m løs

Vi trænede også vendinger, de begynder at virke bedre, selvom jeg stadig bliver lidt halvsvimmel after et par stykker

Bliver stadig træt og lidt øm i skuldrene efter et par tusind meter, men tror det er et spørgsmål om træning og mere styrke. Plus at det nok vil hjælpe at lave armtaget bedre ude i skulderbredde. (Tip fra tidligere svømmer med skulderskade). Og så kunne jeg måske også lade være med at spille 3 timer wii i går - det mærker jeg også i form af spændinger og ømhed :blush:

Alt i alt en god træning i dag og en god svømmeuge :4thumbup:

Kan godt forstå at du får ondt i skuldrene hvis du har ligget i en våddragt og trænet. De er lidt tunge omkring skulderen, da det er enormt svært at få syninger og lign. til ikke at hæmme bevægeligheden i skulderen.

Med hensyn til armtag i skulderbrede skal du være opmærksom på ikke at komme for bredt ud, da det vil forplante sig til at du vrikker fra side til side

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til armtag i skulderbrede skal du være opmærksom på ikke at komme for bredt ud, da det vil forplante sig til at du vrikker fra side til side

Til gengæld går det vel også ud over stabiliteten hvis man fører armen for smalt?

Er det bedste ikke ca. skulderbredde (eller lige en anelse bredere)?

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld går det vel også ud over stabiliteten hvis man fører armen for smalt?

Er det bedste ikke ca. skulderbredde (eller lige en anelse bredere)?

Aldrig bredere end skulderen, da de får en til at vrikke fra side til side og så kommer man til at lave en større vandmodstand.

Løsningen på problemet er at lærer at rotere ordentligt i kroppen så armen kan føres bedre og lettere frem. Stabiliteten bør ikke blive dårligere hvis man vel at mærke arbejder med sin rotation og balance i vandet, hvilket ud fra hvad jeg selv ser, ikke er noget tri-folket arbejder særlig meget med.

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld går det vel også ud over stabiliteten hvis man fører armen for smalt?

Er det bedste ikke ca. skulderbredde (eller lige en anelse bredere)?

Aldrig bredere end skulderen, da de får en til at vrikke fra side til side og så kommer man til at lave en større vandmodstand.

Løsningen på problemet er at lærer at rotere ordentligt i kroppen så armen kan føres bedre og lettere frem. Stabiliteten bør ikke blive dårligere hvis man vel at mærke arbejder med sin rotation og balance i vandet, hvilket ud fra hvad jeg selv ser, ikke er noget tri-folket arbejder særlig meget med.

Jeg fik at vide af træneren i søndags at jeg krydser armene helt over min centerlinje når jeg svømmer. Og det er endda noget jeg har arbejdet meget med at undgå :blink:

Nej, selv om vi lærer at rotation er vigtigt og armtag i en skulderbreddes afstand, er det ikke noget vi arbejder meget med. Men jeg er jo stor fan af TI, og her er alle drills bygget op omkring rotationen.

Spørgsmål: hvor meget roterer I i kroppen?

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning, mandag 1/2

Motionscentret var helt fyldt i dag (kl. 17 er åbenbart et dårligt tidspunkt). Så træningen blev lidt rodet og ufokuseret. Fik trænet:

Skulder/rotatorcuff med ela

Maveøvelser for indre, nedre og lodrette mavemuskler

Hyperextension

Seated row

Lat pull

Overhead press

Squat

Armbøjninger

Skal ikke tilbage til fintness bilka på det tidspunkt igen :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik at vide af træneren i søndags at jeg krydser armene helt over min centerlinje når jeg svømmer. Og det er endda noget jeg har arbejdet meget med at undgå :blink:

Nej, selv om vi lærer at rotation er vigtigt og armtag i en skulderbreddes afstand, er det ikke noget vi arbejder meget med. Men jeg er jo stor fan af TI, og her er alle drills bygget op omkring rotationen.

Spørgsmål: hvor meget roterer I i kroppen?

Det er så den anden anden ting man heller ikke skal gøre, aldrig krydse center. Armene skal sættes i vandet et sted imellem center og skulder og så ikke glide alt for meget ind eller ud når armtaget startes.

Hvor meget svømmere rotere i kroppen er lidt forskelligt alt efter om de har en skade i skulderen eller ej. JA det kan rent faktisk ses inden de selv begynder at brokke sig over en skade. Når de begynder at få ondt, begynder mange af dem at sætte hånden i lidt bredere end normalt og rotere mere end hvad nødvendigt er.

Rotations størrelse skal passe til resten af ens teknik og tillade at åndingen sker næsten uden rotation af hovedet.

Link to comment
Share on other sites

Snot i hovedet. Ondt omkring bihulerne. Træt. Tror jeg er ved at hente mig en forkølelse. :ill::cold:

Det er rigtig æv! Så jeg har holdt træningsfri i går og gør det også i dag for at se om jeg kan tage det i opløbet.

Forhåbentlig er jeg klar til at træne igen i weekenden eller lidt før...

Link to comment
Share on other sites

Snot i hovedet. Ondt omkring bihulerne. Træt. Tror jeg er ved at hente mig en forkølelse. ill.gifcold.gif

Det er rigtig æv! Så jeg har holdt træningsfri i går og gør det også i dag for at se om jeg kan tage det i opløbet.

Forhåbentlig er jeg klar til at træne igen i weekenden eller lidt før...

Øv, det lyder slet ikke rart. Men meget fornuftigt lige at holde lidt pause fra træningen - selv om det så ud til at du var kommet ind i en rigtig god rytme!

Hav rigtig god bedring, søde, og få ham derhjemme til at forkæle dig lidt ekstra! 1112.gif

PS: Med de symptomer kan det kun anbefales at drikke en kop skoldhed solbærsaft med vodka i til at falde i søvn på. beerchug.gif

Link to comment
Share on other sites

Efter nogle dages pause har jeg endelig noget at skrive i loggen igen.

Havde nogle fridage i sidste uge, da jeg var ved at blive syg. Kom først i gang med noget styrketræning lørdag og da jeg havde ondt i skulder/arme i går valgte jeg at tage en løbetur (den første i 3 mdr eller sådan noget)

Det var helt hyggeligt at løbe igen, havde kæresten og hunni med, så det blev til en gang sjov fartleg (som kan mærkes i benene i dag). Tog ikke tid, men tror vi var ude i ca 30 min.

Har været meget øm i rotato-cuffen i sidste uge, selv om jeg ikke har svømmet eller styrketrænet siden mandag :unhappy: Jeg kunne få ondt af at sidde med wii-controlleren eller ved at skrive på computer. Det er sådan en mærkelig træt fornemmelse og en skarp svien på siden af skulderen og det øverste af armen.

Prøver at træne med elastikker og så tage lidt vægt af når jeg styrketræner. Og så vil jeg bruge mere tid på at strække ud. Og mon ikke, at våddragten skal holde lidt ferie indtil åbentvandssæsonen begynder?

Link to comment
Share on other sites

Efter nogle dages pause har jeg endelig noget at skrive i loggen igen.

Havde nogle fridage i sidste uge, da jeg var ved at blive syg. Kom først i gang med noget styrketræning lørdag og da jeg havde ondt i skulder/arme i går valgte jeg at tage en løbetur (den første i 3 mdr eller sådan noget)

Det var helt hyggeligt at løbe igen, havde kæresten og hunni med, så det blev til en gang sjov fartleg (som kan mærkes i benene i dag). Tog ikke tid, men tror vi var ude i ca 30 min.

Har været meget øm i rotato-cuffen i sidste uge, selv om jeg ikke har svømmet eller styrketrænet siden mandag :unhappy: Jeg kunne få ondt af at sidde med wii-controlleren eller ved at skrive på computer. Det er sådan en mærkelig træt fornemmelse og en skarp svien på siden af skulderen og det øverste af armen.

Prøver at træne med elastikker og så tage lidt vægt af når jeg styrketræner. Og så vil jeg bruge mere tid på at strække ud. Og mon ikke, at våddragten skal holde lidt ferie indtil åbentvandssæsonen begynder?

Det lyder da bestemt ikke godt med din skulder og kan godt lyde som en "overuse skade" omkring deltoideus eller supraspinatus. Så det er ganske klogt at holde våddragten væk indtil i skal ud i det åbne, og hele den problematik har vi snakket om før :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder da bestemt ikke godt med din skulder og kan godt lyde som en "overuse skade" omkring deltoideus eller supraspinatus. Så det er ganske klogt at holde våddragten væk indtil i skal ud i det åbne, og hele den problematik har vi snakket om før :tongue:

Overuse skade?? Så bliver hypokonderen bekymret :blink::bigsmile:

Jeg er gået ud fra at den slags bedst kan 'behandles' ved at give området lidt ro, og så træne langsomt og let indtil smerterne er væk. Som fx at lave rolige svømmepas med fokus på afslappet arm og fremføring, elastikøvelser og træning med lette vægte.

Vil du råde mig til fx at holde pause med de ting, som giver smerter og så fx kun svømme bryst? Eller kan jeg lave det jeg plejer, bare med mindre belastning?

Er begyndt med elastikkerne og øvelserne giver ikke smerter, blot en let træthed/stivhed og ømhed, som er væk dagen efter. Går ud fra at jeg blot kan fortsætte med dette?

Link to comment
Share on other sites

Overuse skade?? Så bliver hypokonderen bekymret :blink::bigsmile:

Jeg er gået ud fra at den slags bedst kan 'behandles' ved at give området lidt ro, og så træne langsomt og let indtil smerterne er væk. Som fx at lave rolige svømmepas med fokus på afslappet arm og fremføring, elastikøvelser og træning med lette vægte.

Vil du råde mig til fx at holde pause med de ting, som giver smerter og så fx kun svømme bryst? Eller kan jeg lave det jeg plejer, bare med mindre belastning?

Er begyndt med elastikkerne og øvelserne giver ikke smerter, blot en let træthed/stivhed og ømhed, som er væk dagen efter. Går ud fra at jeg blot kan fortsætte med dette?

Overuse skade er en lokal form for overtræning, hvor der opstår mikrotraumer i vævet. Det kan hvis det får lidt ro/ let træning hurtigt gå i sig selv, så fremt man lytter til sin krop og dens signaler.

Svømningen kan du godt fortsætte med, men kør mere fokus på teknikken og mærk efter din skulder. Hvis der kommer de fjerneste antydninger af smerte så er det med at stoppe.

En god ide kan være at komme noget is på efter træning, for at nedsætte hævelsen der vil komme, samt at have en mad med til efter træning. Her skal det ikke kun være et stykke frugt eller lign., men en bolle med noget kødpålæg eller lign.

Groft sagt kan du fortsætte med alt hvad du plejer at gøre, men gør noget ondt så stop. Derudover skal du sørge for at få varmet dine skuldre ordentligt op så du mindsker risikoen for udvikling af skaden.

Link to comment
Share on other sites

Overuse skade er en lokal form for overtræning, hvor der opstår mikrotraumer i vævet. Det kan hvis det får lidt ro/ let træning hurtigt gå i sig selv, så fremt man lytter til sin krop og dens signaler.

Svømningen kan du godt fortsætte med, men kør mere fokus på teknikken og mærk efter din skulder. Hvis der kommer de fjerneste antydninger af smerte så er det med at stoppe.

En god ide kan være at komme noget is på efter træning, for at nedsætte hævelsen der vil komme, samt at have en mad med til efter træning. Her skal det ikke kun være et stykke frugt eller lign., men en bolle med noget kødpålæg eller lign.

Groft sagt kan du fortsætte med alt hvad du plejer at gøre, men gør noget ondt så stop. Derudover skal du sørge for at få varmet dine skuldre ordentligt op så du mindsker risikoen for udvikling af skaden.

Tak for rådet. Jeg vil helst ikke holde pause fra svømningen men vil sørge for at fokusere mere på teknik og arbejde med at få nogle stærkere rotationer i kroppen for at aflaste skulderen endnu mere.

Link to comment
Share on other sites

Svømmetræning tir d. 9/2

Svømmer solo i disse uger, så jeg kan fokusere på teknikken og sætte mit eget tempo for at skåne skulderen.

Tog derfor ind og svømmede i badeanstalten Spanien i dag, hvor de har nogle rigtig lækre faciliteter og dejligt lunt vand i bassinet :bigsmile:

Fokuserede på teknikken, især på at få nogle gode kraftige rotationer for at aflaste skulderen. Øvede også armtag i skulderbredde, for at skåne skulderen.

Svømmede en times tid, men har ikke talt baner

Link to comment
Share on other sites

Æv bæv har pjækket fra træning i dag. Skulle til spinning, men gad simpelthen ikke :unhappy: Føler mig uoplagt og meget træt og kan bare slet ikke tage mig sammen til at komme afsted.

Skal svømme i morgen og glæder mig til dette. Så måske er det bare spinning jeg er træt af for tiden :4whistling:

Håber dette er en fase, som snart er overstået, for jeg er da træt af at min motivation er lidt i bund lige nu :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Æv bæv har pjækket fra træning i dag. Skulle til spinning, men gad simpelthen ikke unhappy.gif Føler mig uoplagt og meget træt og kan bare slet ikke tage mig sammen til at komme afsted.

Skal svømme i morgen og glæder mig til dette. Så måske er det bare spinning jeg er træt af for tiden 4whistling.gif

Håber dette er en fase, som snart er overstået, for jeg er da træt af at min motivation er lidt i bund lige nu unhappy.gif

Åh jeg kender kun følelsen alt for godt. unhappy.gif Men altså når du lige har været syg, og du går og er småskadet (godt nok ikke et sted, der er specielt i fokus til spinning, men alligevel), så er der måske ikke så meget at sige til at energien halter lidt. Derudover så ligger det nok også lidt til årstiden. De kloge siger godt nok at dagene begynder at tiltage i længde allerede inden jul, men selv har jeg det sådan at jeg først for alvor kan mærke det går den rigtige vej, når februar er ved at være slut.

Og hey, så længe du stadig glæder dig til at svømme, så går du jo heller ikke helt i stå. bigsmile.gif Jeg er sikker på at du er tilbage på fuld damp inden længe. superman.gif

Link to comment
Share on other sites

Åh jeg kender kun følelsen alt for godt. unhappy.gif Men altså når du lige har været syg, og du går og er småskadet (godt nok ikke et sted, der er specielt i fokus til spinning, men alligevel), så er der måske ikke så meget at sige til at energien halter lidt. Derudover så ligger det nok også lidt til årstiden. De kloge siger godt nok at dagene begynder at tiltage i længde allerede inden jul, men selv har jeg det sådan at jeg først for alvor kan mærke det går den rigtige vej, når februar er ved at være slut.

Og hey, så længe du stadig glæder dig til at svømme, så går du jo heller ikke helt i stå. bigsmile.gif Jeg er sikker på at du er tilbage på fuld damp inden længe. superman.gif

Tak smukke. Du er sødere ved mig end min dårlige samvittighed :bigsmile:

Kan mærke mine dovne hormoner, også når jeg svømmer. Men det er jo også for min fornøjelses skyld, at jeg laver det her, så jeg gider ikke plage mig selv alt for meget...

Link to comment
Share on other sites

Svømmetræning tors d. 11/2

Svømmede en time på kortbane i dejligt bassin. Trænede teknik med fokus på rotation, balance, strømlinethed i vandet, at løfte skulderen fri af vandet, brede armtag og tag under vandet (altså ikke på en gang :tongue:)

Synes jeg bliver mega-hurtigt forpustet og selv om min teknik er bedre, føler jeg, at jeg bliver langsommere og langsommere :sneaky2: Men jeg håber det bliver bedre når min teknik bliver skarpere...

Link to comment
Share on other sites

Fre d. 12/2

Skåner stadig skulderen så jeg valgte at tage en løbetur i dag.

Løb 25 min i pænt tempo, heraf ca. 10 i højt tempo. Havde med vilje ikke pulsur på, men løb efter følelsen.

Det var fedt, kunne holde et pænt tempo uden at gå død, og stoppede efter 10 min, kke fordi jeg var for træt, men for ikke at gå alt for meget til stålet og få ondt i fusserne.

Er spændt på hvordan benene har det i morgen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share