Proteinpulver på dage hvor man ikke træner?


The Phantom
 Share

Recommended Posts

Får man noget ud af at tage proteinpulver på dage hvor man ikke træner?

Jeg tænker på de pause dag du lægger ind imellem dine træningsdage for at kroppen kan restituere.

Feks. træner 2 dage i træk (tager pulver), holder en dag pause (tager pulver), træner 2 dage i træk (tager pulver), holder en dag pause (tager pulver) og sådan fortsættes det....

Link to comment
Share on other sites

Fordi du har misforstået noget basalt. Du vil få meget mere ud af at læse lidt op på det.

Et simpelt ja/nej svar ville være tilstrækkeligt, men i er jo så kloge og dog kender i tilsyneladende ikke svaret selv. Ret ønkeligt når man tænker over det.

Eller måske forstår i ikke spørgsmålet. Det jeg mener er: Når man lige har trænet, siges det at den første timer herefter er det vindue hvor kroppen/musklerne optager mest protein, men efterfølgende optager musklerne også protein (bare ikke lige så meget om i den første time efter). Da man skal vendte mindst 24 timer med at træne de samme muskler igen går jeg ud fra at musklerne restituerer i op til mange timer efter træningen. Jeg tænkte så at den dag du holder pause og kroppen /musklerne hviler er de måske stadigvæk under opbygning en smule og derved fortsat havde brug for proteiner (bare i mindre grad). Derfor spurgte jeg om det eventuelt kunne betale sig at tage pulver de dage også. Egentligt et meget simpelt spørgsmål til personer der formodentligt har forstand på den slags (jeg er jo selv i tvivl, og der for jeg spørger). Så ja eller nej, og lad nu være med at sige det kan du bare selv find ud af………

Edited by The Phantom
Link to comment
Share on other sites

Okay så. Jeg er jo åbenbart, som du antyder, ikke ret klog men nu får du så svaret alligevel.

Træner du for at få større muskelmasse skal du være i kalorieoverskud hver dag under denne process. I forbindelse med dette skal der indtages en masse proteiner. Her er der forskellige tal der bliver kastet rundt med, men hvis vi siger at du indtager 2 gram protein pr kg du vejer, så er du godt sikret. Dvs, vejer du 70 kg, indtager du 140 gram protein pr dag.

Så. Spiser du nok mad, behøver du overhovedet ikke proteinpulver. Hverken efter træning eller på off-dage.

Hvis du ikke kan nå at indtage 140 gram via almindeligt føde, så kan du bruge proteinpulver alle dage hvor du går efter kalorieoverskud.

Fordelen ved proteinpulver er at det er forholdsvist billigt, og hurtigt optageligt hvilket er smart til lige efter træning. Men du skal stadig spise meget, sundt og varieret.

Og når du ikke er klar over dette, er mit råd til dig at læse en masse om kost og træning - derfor var mit første svar sådan som det var.

Edited by mikL86
Link to comment
Share on other sites

Okay så. Jeg er jo åbenbart, som du antyder, ikke ret klog men nu får du så svaret alligevel.

Træner du for at få større muskelmasse skal du være i kalorieoverskud hver dag under denne process. I forbindelse med dette skal der indtages en masse proteiner. Her er der forskellige tal der bliver kastet rundt med, men hvis vi siger at du indtager 2 gram protein pr kg du vejer, så er du godt sikret. Dvs, vejer du 70 kg, indtager du 140 gram protein pr dag.

Så. Spiser du nok mad, behøver du overhovedet ikke proteinpulver. Hverken efter træning eller på off-dage.

Hvis du ikke kan nå at indtage 140 gram via almindeligt føde, så kan du bruge proteinpulver alle dage hvor du går efter kalorieoverskud.

Fordelen ved proteinpulver er at det er forholdsvist billigt, og hurtigt optageligt hvilket er smart til lige efter træning. Men du skal stadig spise meget, sundt og varieret.

Og når du ikke er klar over dette, er mit råd til dig at læse en masse om kost og træning - derfor var mit første svar sådan som det var.

Jeg har hverken råd eller tid til at konsumere så meget fast føde hver dag derfor supplere jeg op med pulver (ville være dumt andet ikk?) .Du ved intet omkring min viden omkring sund og varieret kost da mit spørgsmål udelukkende var målrettet proteinpulver og derfor var mit spørgsmål legitimt nok, og i forhold til det svar du NU gir mig, var mine formodninger tilsyneladende også rigtige. Så hvorfor alt det her drama? Men ellers mange tak for svaret

Edited by The Phantom
Link to comment
Share on other sites

Phantom jeg tror problemet er at du stiller et spørgsmål på en måde, som om det kan besvares med et simpelt ja eller nej.

Grunden til at Gregers, mikL86 og Salt, svarer dig som de gør, er at du, når du stiller spørgsmålet som du gør, lader til at forvente at det er andre der skal lave al researchen for dig. Som de allerede har sagt til dig, så er der MASSER af tilgængelig viden på det her område, lige her på nettet, hvis bare du gider at gøre en lille bitte smule arbejde selv.

Når du stiller spørgsmålet på den måde du gør, er der umiddelbart to muligheder: Enten gider du ikke selv at gøre en indsats eller også har du gjort en indsats, men er lidt i tvivl om det du har fundet frem til, og er nu for doven til at beskrive dit spørgsmål mere præcist, så vi ved præcis hvad vi skal svare på.

Uanset hvad så vidner dit oprindelige indlæg og din efterfølgende attitude om at du havde forventet at få serveret nogle brugbare svar på et sølvfad, uden at gøre noget for det. Det er dårlig stil, at forvente at andre, hvor kloge de end måtte være, skal lave noget der minder om helt grundlæggende research om noget du selv med et minimum af indsats kunne have fundet frem til.

Det er ret svingend hvor protinholdig min føde er, men hvis vi nu antager at det var en dag hvor jeg indtog cola og nudler, ville en proteinshake så være gavnligt for musklerne den dag?

Slag på tasken... Hvad tror du selv? Bare kom med dit bedste bud...

Link to comment
Share on other sites

Phantom jeg tror problemet er at du stiller et spørgsmål på en måde, som om det kan besvares med et simpelt ja eller nej.

Grunden til at Gregers, mikL86 og Salt, svarer dig som de gør, er at du, når du stiller spørgsmålet som du gør, lader til at forvente at det er andre der skal lave al researchen for dig. Som de allerede har sagt til dig, så er der MASSER af tilgængelig viden på det her område, lige her på nettet, hvis bare du gider at gøre en lille bitte smule arbejde selv.

Når du stiller spørgsmålet på den måde du gør, er der umiddelbart to muligheder: Enten gider du ikke selv at gøre en indsats eller også har du gjort en indsats, men er lidt i tvivl om det du har fundet frem til, og er nu for doven til at beskrive dit spørgsmål mere præcist, så vi ved præcis hvad vi skal svare på.

Uanset hvad så vidner dit oprindelige indlæg og din efterfølgende attitude om at du havde forventet at få serveret nogle brugbare svar på et sølvfad, uden at gøre noget for det. Det er dårlig stil, at forvente at andre, hvor kloge de end måtte være, skal lave noget der minder om helt grundlæggende research om noget du selv med et minimum af indsats kunne have fundet frem til.

Slag på tasken... Hvad tror du selv? Bare kom med dit bedste bud...

Ja jeg er lidt doven det er rigtigt nok, men hvis jeg skal være helt ærlig, så troede jeg at mit spørgsmål ville være parat viden for sådan et forum som dette her og at det egentligt ikke krævede nogen form for research

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er lidt doven det er rigtigt nok, men hvis jeg skal være helt ærlig, så troede jeg at mit spørgsmål ville være parat viden for sådan et forum som dette her og at det egentligt ikke krævede nogen form for research

Paratviden ja, men selv paratviden tager tid at skrive ned, særligt hvis der er meget af den.

Nej paratviden behøver i sin natur ikke at researches, da den jo allerede er parat. Der hvor du lader til at have en misforståelse er, at selvom det er paratviden inde i knolden på os, så tager det tid at skrive det ned, som vi ikke gider at give ud til folk der lader til at være dovne og ikke ønsker at løfte en finger for det selv.

Dit spørgsmål er blevet besvaret 100+ gange herinde allerede og en enkelt lille bitte søgning på ordet "protein" oppe i søgefeltet øverst til højre på MOLs hjemmeside ville afsløre et VÆLD af viden som er postet her i forummet. Lige til at læse for den nysgerrige og videbegærlige motionist.

Hvis du fra starten af havde givet indtryk af at du i det mindste havde forsøgt, så ville din velkomst nok have været varmere. Men velkommen da alligevel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men hvis det her forum er et af de slags forum ”du skal ikke spørge om noget her, men søg selv svaret, det er givet 100 gang før” hvorfor så overhovedet have forummet/debatter mere, så kan det jo bare laves om til en stor FAQ tavle

DoubleFacePalm2.jpg

Kulhydrat FAQ

Kreatin FAQ

Fedt FAQ

Protein FAQ

Alle ovenstående links er tilgængelige lige her på MOL i subforummet "Ernæring"... Go figure...

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er lidt doven det er rigtigt nok, men hvis jeg skal være helt ærlig, så troede jeg at mit spørgsmål ville være parat viden for sådan et forum som dette her og at det egentligt ikke krævede nogen form for research

Haløjsa

Det er rigtig du skal ha imellem 2-3 gram protein gange din kropsvægt efter hvor meget du træner og arbejder. det skal du helst dele op sådan du får 30-40gram protein pr måltid, så det passer med de proteiner du skal ha. jeg vejer 90 og skal ha ca 180 til 270 gram protein (går efter 250 om dagen)da jeg træner 4 gange om ugen og har et hårdt arbejde. Jeg spiser 6-7 gange om dagen, det vil sige jeg får ca 40 gram pr måltid. Grunden til man ikke bare kan ta 100 gram i et og 100 gram i et andet måltid er at kroppen ikke kan optage så meget protein, mener det er omkring 30-40 gram. Håber det kan hjælpe

Link to comment
Share on other sites

Haløjsa

Det er rigtig du skal ha imellem 2-3 gram protein gange din kropsvægt efter hvor meget du træner og arbejder. det skal du helst dele op sådan du får 30-40gram protein pr måltid, så det passer med de proteiner du skal ha. jeg vejer 90 og skal ha ca 180 til 270 gram protein (går efter 250 om dagen)da jeg træner 4 gange om ugen og har et hårdt arbejde. Jeg spiser 6-7 gange om dagen, det vil sige jeg får ca 40 gram pr måltid. Grunden til man ikke bare kan ta 100 gram i et og 100 gram i et andet måltid er at kroppen ikke kan optage så meget protein, mener det er omkring 30-40 gram. Håber det kan hjælpe

Det er forkert at kroppen kun kan optage en bestemt mængde protein i one go... Alt efter proteintypen og hvor meget og hvad man ellers spiser sammen med og eller inden, så kan proteiner frigives fra maden til kroppen i mere end 7 timer. Jeg mener at valleprotein frigives hurtigst med en hastighed af ca. 10g per time, hvor f.eks. kasein frigives meget langsommere.

Det er også forkert at du skal have så meget protein for at kunne vokse. De bedste undersøgelser jeg har læst om sagen peger på 1,2-1,8g/kg om dagen så vidt jeg husker. Ikke dermed sagt at du ikke kan spise så meget protein, hvis du har lyst, dog...

Læs evt. den her artikel Top 10 fasting myths explained - Martin Berkhan

Link to comment
Share on other sites

Haløjsa

Det er rigtig du skal ha imellem 2-3 gram protein gange din kropsvægt efter hvor meget du træner og arbejder. det skal du helst dele op sådan du får 30-40gram protein pr måltid, så det passer med de proteiner du skal ha. jeg vejer 90 og skal ha ca 180 til 270 gram protein (går efter 250 om dagen)da jeg træner 4 gange om ugen og har et hårdt arbejde. Jeg spiser 6-7 gange om dagen, det vil sige jeg får ca 40 gram pr måltid. Grunden til man ikke bare kan ta 100 gram i et og 100 gram i et andet måltid er at kroppen ikke kan optage så meget protein, mener det er omkring 30-40 gram. Håber det kan hjælpe

Tak for svaret. Indtager du også den samme mængde protein den/de dage du holder pause?

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

Haløjsa

Det er rigtig du skal ha imellem 2-3 gram protein gange din kropsvægt efter hvor meget du træner og arbejder. det skal du helst dele op sådan du får 30-40gram protein pr måltid, så det passer med de proteiner du skal ha. jeg vejer 90 og skal ha ca 180 til 270 gram protein (går efter 250 om dagen)da jeg træner 4 gange om ugen og har et hårdt arbejde. Jeg spiser 6-7 gange om dagen, det vil sige jeg får ca 40 gram pr måltid. Grunden til man ikke bare kan ta 100 gram i et og 100 gram i et andet måltid er at kroppen ikke kan optage så meget protein, mener det er omkring 30-40 gram. Håber det kan hjælpe

Hej,

Jeg ville bare lige komme med en rettelse:

2-3g protein/kg kropsvægt er lige i overkanten.

Man behøver kun 1.2-1.7g/kg kropsvægt, men kan evt. tage 2g hvis man virkelig er aktiv, og bare vil være sikker. Alt over 2 er fuldstændigt overflødigt.

Just for your information. :-)

- God træning.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg ville bare lige komme med en rettelse:

2-3g protein/kg kropsvægt er lige i overkanten.

Man behøver kun 1.2-1.7g/kg kropsvægt, men kan evt. tage 2g hvis man virkelig er aktiv, og bare vil være sikker. Alt over 2 er fuldstændigt overflødigt.

Just for your information. :-)

- God træning.

Du lader ikke til at have for vane at læse de svar der går forud for dit eget... Men ok det lader som om at Phantom måske kunne have brug for at få tingene at vide mere end én gang :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

Du lader ikke til at have for vane at læse de svar der går forud for dit eget... Men ok det lader som om at Phantom måske kunne have brug for at få tingene at vide mere end én gang :tongue:

Jeg har faktisk læst de svar før jeg kom til, men det var heller ikke så meget til Phantom det svar. :) Ville bare sige at 2-3g pr kg kropsvægt er i overkanten. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk læst de svar før jeg kom til, men det var heller ikke så meget til Phantom det svar. :) Ville bare sige at 2-3g pr kg kropsvægt er i overkanten. :)

Jeg skrev:

Det er også forkert at du skal have så meget protein for at kunne vokse. De bedste undersøgelser jeg har læst om sagen peger på 1,2-1,8g/kg om dagen så vidt jeg husker. Ikke dermed sagt at du ikke kan spise så meget protein, hvis du har lyst, dog...

Hvorefter du skrev:

Jeg ville bare lige komme med en rettelse:

2-3g protein/kg kropsvægt er lige i overkanten.

Man behøver kun 1.2-1.7g/kg kropsvægt, men kan evt. tage 2g hvis man virkelig er aktiv, og bare vil være sikker. Alt over 2 er fuldstændigt overflødigt.

Just for your information. :-)

Hvori ligger forskellen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share