"Vinterdepression"


FittSmoker
 Share

Oplever du ændringer af humør/energi når vi når til den mørke tid ?  

109 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Synes der er mange små tråde hvor folk er uoplagte, trætte, og hænger lidt med næbbet.

Hvor meget påvirker skiftet af årstiden jer ?

For mit vedkommende, der svinger det fra år til år; men kan altid mærke et eller andet i mildere eller voldsommere grad. Plejer at være energien der bare er væk, og humøret der er lidt på voveblus.

Iår er den dog kommet hurtigere end normalt - og ret pludseligt, det er dog ikke så slemt med energien, men humøret synes jeg sgu stinker lidt.

Hvis der er nogle der har gode råd til at rykke lidt ved humøret, energien, "vinterdepressioner" så kom med dem !

Jeg er næsten ligeglad om man foreslår lysbehandling, eller om der er nogle der har nogle gode mantraer eller psykologiske betragtninger der kan få en til at anskue tingene lidt anderledes.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tilbring tid sammen med børn i 3-5 års alderen. (helst dine egne) ;)

Tag en tur i skoven på en solskinsdag og betragt naturen når den er smukkest.

Og så alle de oplagte:

Kør en tur i en Ferrari, flyv en tur i en helikopter, bliv "fløjet" ned af en flyver.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

pyt> er jo deprimeret skal du huske :tongue:

desuden hjælper dine svar mig jo begrænset:

Tilbring tid sammen med børn i 3-5 års alderen. (helst dine egne) 
Hvis vi antager at Ole lukøje er en kvinde, så vil det være teoretisk muligt for mig at praktisere dette om 3 år + 9 mdr - 5 år + 9 mdr.
Tag en tur i skoven på en solskinsdag og betragt naturen når den er smukkest.

Jeg er jo på arbejde når solen skinner.

Kør en tur i en Ferrari, flyv en tur i en helikopter, bliv "fløjet" ned af en flyver.

En ferrari....en helikopter, og falde ned med et fly..

Nej; - depression er også lige et stærkt nok udtryk - sidder jo ikke med gøbben i munden her - men humøret er bare lige en tand lavere end normalt, og har lidt nemmere ved at blive itchy, og det er 100% pga. den periode vi er på vej imod.

Link to comment
Share on other sites

Ja, der er ikke meget grin ved at det snart er mørkt når man står op og går på jobben og mørk når man kommer hjem igen. Væk er solen, stranden og bikinipigerne - ja listen er lang ! :lol:

Men vintersæsonen er jo der hvor der er mulighed for at tage hammer og mejsel i hånden og arbejde lidt mere intensivt på figuren. Indrømmet - det kan knibe lidt med motivationen - har selv lige hængt mit eget lille "spark i røven" skilt op i træningsrummet :

HEAVY DUTY

Dette er det bedste sted i verden

Et par besøg i cancergrillen er heller ikke det værste - godt med lys og varme og den sygelige blege kulør forsvinder i spejlet.

På med vanten Fitt og sæt nogle mål for de næste 3-4 måneder - husk man skal have et mål for at score !

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Kim S> hm godt indlæg til eftertanke.

Jo du har måske ret - det kan være man skal tænke lidt mere i måltanker......

men som du siger, faktisk er dagens højdepunkt træningen - hvor de rare stoffer udløses i hjernen - og det positive ved de mørke måneder er, at det altid kører med superintensitet, så man står hugget ud i sten i december måned (når man render rundt med kæmpe north-face jakke, hue og vanter).....

Men yep....det kunne være jeg skulle sætte nogle lidt større mål af en slags.

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende er det nok nærmere "efterårsdepression" end vinterdepression. Der er lige en kort periode, hvor man skal omstille sig til kulden og mørket. Jeg kan godt blive nærmest fornærmet, den første dag, hvor jeg kommer ud på min cykel om morgnen, og opdager at det er så koldt at jeg burde have taget handsker på. :sneaky:

Men vinteren er også den tid, hvor man rigtig kan få brændt nogle stearinlys af - det er da hyggeligt ;) Hvis man har en pejs el. lign. er det det bedste, men også bare at krølle sig sammen under et tæppe med en kop varm hyldebærsaft og en god bog.

Link to comment
Share on other sites

og falde ned med et fly..

Nej nej, du misforstår, kør ud på det flade Amager stil dig under indflyningen til bane 22R (der går en vej ud til catering-firmaerne mellem motorvejen til Sverige og hegnet) når den er i brug og bliv "fløjet" ned af en B747, Airbus 340 eller noget andet ekstremt stort stykke metal. Det larmer, det blæser og det er gratis, om det virker mod depression skal jeg ikke kunne sige.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg går nok også ind under kategorien "rimelig ramt" og med tiden er den blevet sikker hvert efterår og vinter, men som i andre også er inde på så er det jo en god tid at udrette ting som man ikke lige tager sig tid til når vejret er strandvejr og der er knald på grillfesterne

Som modspil blir der investeret nogle minutter i solarium og efter et varmt bad og en god gang mad kan jeg lige overkomme at slappe af til en god film inden Ole Lukøje slår til :wacko:

HK

ps. fitt: du er lige blevet kåret som The Poll Master :lol: :partycrowd:

Edited by HansyKrunietZ
Link to comment
Share on other sites

Jeg tilslutter mig efterårsdepressionen. Det er en omstillingsfase, der goddt kan være lidt grum!! Oktober og november er nogle svære måneder psykisk, men det går som regel bedre allerede i december.

Og så kan man ligesom øjne sommeren i det fjerne! Men som Tom Cruise siger i Vanilla Sky: "The sweet ain't as sweet without the sour", og det er vel rigtig nok!

Så vi må bide tænderne sammen og stemme i flere af Fitt's polls, så går tiden nok hurtigere!

Op med humøret, allesammen!!

Link to comment
Share on other sites

sidder jo ikke med gøbben i munden her

Høhø ... frække undertoner.... høhø

Mit humør svinger vist ikke så meget med årstiden (mit motto: der er altid tid til en lille sommer/efterår/vinter/forårs-depression!). Jeg hælder også til den med solarie. Det skal ikke overdrives, dog. Jeg synes det er fedt efter træning at ligge og slumre i varmen i et kvarters tid.

De mørke måneder giver bedre mulighed for at få læst en masse bøger og set en masse film. Det glæder mig også, at alle de irriterende insekter, man slås med om sommeren, kreperer.

Man ku jo planlægge en uge under sydens sol, når vinteren er mørkest. Så har man det at se frem til.

Og så er der jo sportsudøvelse.

Jeg vil sige november og januar/februar er værst. Men sådan en tindrende skyfri vinterdag kan nu også være rigtig flot.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hehe.. Ja jeg er skam også MEGET hårdt ramt i år.. Har aldrig været ude for nogen lignende faktisk! :(

Nu er jo også kun 18, ved det.. Men de sidste 3 år har jeg altid været ektremt træt og nedern om vinteren.. Det er dog først det seneste år jeg har gidet erkende det som vinterdepression/træthed.. Kan huske før i tiden hvis nogen nævnte det for mig.. "NÆ nej, vinterdepression er for naturgays".. Eller noget :lol:

Men efter at have læst noget om det, blev jeg hurtigt enig om at det nok måtte være der skoen trykkede..

Jeg har 2 tilstande så at sige.. Om sommeren er jeg altid voldsomt frisk, og fiser rundt og er max hyper osv.. Altid klar på fest osv.. Har ikke brug for mere end 5 timers søvn om natten, over 6 timer, ja så bliver det faktisk for meget.

Nå vi så skifter over til vinter, især lige her for tiden hvor temperatur ændringerne er voldsomme, bliver jeg altid uhyggeligt træt, doven, ugidelig og generelt spydig og irritabel. Dog kom jeg i dansk til at læse en artikel om nogle soldater i østen, der havde levet flere år i en bunker under jorden. Som bekendt kan mennesket faktisk ikke leve uden sollys, netop fordi det påvirker vores psykiske tilstand i så væsentlig grad.. Derfor havde de nogle specielle sol-lamper sat op i bunkerne, så soldaterne ikke blev derpimerede og trætte hele tiden. Så begyndte jeg at tage sol sidste vinter. Fandt ud af at hvis jeg grillede 2-3 gange om ugen, forsvandt alle trætheds symptomerne. Det endte så med at jeg blev ektremt solariebrun, altså overdrevet meget.. Har et billede fra sidste år, hvor jeg ligner en grill kylling :lol: .. Men anyway lidt solarie hjælper meget på problemerne, da kroppen opfatter det som en del af det rare, lyse og det varme som man normalt ser i sollys.

Mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share