"Vinterdepression"


FittSmoker
 Share

Oplever du ændringer af humør/energi når vi når til den mørke tid ?  

109 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Depression og lys: Både personer med depressioner hele året og personer med vinterdepressioner kan have glæde af lysterapi, viser ny undersøgelse fra Hillerøds psykiatriske sygehus. Undersøgelsen viser, at over halvdelen af patienterne med depressioner året rundt fik det væsentligt bedre efter blot fem ugers behandling med lys. Forskellen på de to slags depressioner er, at de helårsdeprimerede med fordel kan supplere med medicin. Symptomerne på vinterdepression er træthed, tristhed, øget søvnbehov og trang til søde sager. En lysterapi-lampe koster omkring 1.800 kroner. Landsforeningen SIND er begejstret for brugen af lysterapi-lamper. Mange af foreningens medlemmer har selv anskaffet sig en lysterapi-lampe og melder tilbage om gode resultater.

R. Pihlmann, Jyllands-Posten, 1. sektion, 5. Derhjemme, 14. 30/10-03

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver også lidt deprimeret når den kolde og mørke tid melder sig! For fire år siden, havde jeg en "rigtig" depression, hvor jeg fik medicin i 12 md.

"lykkepiller" bruges ofte som et led i behandlingen. Men det kan sjældent stå alene. Det gælder om af finde frem til sagens kerne!! Samtale terapi er for mange en rigtig god løsning!

På rigshospitalet forskes meget i konditionstræning i forhold til depression - og langt de fleste oplever god effekt af en løbetur et par gange om ugen (ved øget puls udskilles bl.a. endorfiner og serotonin der virker humørregulerende).

Ting som jeg personligt har haft gode erfaringer med i forbindelse med "depression"!

Sport : løbeture i naturen, svømning, og moderat styrkestæning!

Helse: God kost, sauna, massage (udført af en afspænding pæd.), afspænding (CDér), solarie.

Samtaleterapi/venner: Samtaler med psykolog, gode venner og familie!

Søvn: søvnproblemer kan afhjælpes med speciel kost, indeholdende stoffet .......(glemt)

(spis bananer, advokado, lystbrød, salat før sengetid og læg dig først i seng når du

er meget træt.

Fortæller gerne om erfaringer - bare spørg!

:)

Link to comment
Share on other sites

Søvn: søvnproblemer kan afhjælpes med speciel kost, indeholdende stoffet .......(glemt)
Det må være melatonin :)

Fra denne hjemmeside fandt jeg en tabel over indhold af melatonin i forskellige madvarer.

Foods High in Melation

Food Melatonin (picograms per gram)

Oats 1,796

Sweet Corn 1,366

Rice 1,006

Ginger 583

Tomatoes 500

Bananas 460

Barley 378

/Torben

Link to comment
Share on other sites

Det er tankevækkende at ca 1/3 af MOL´s brugere føler sig meget deprinerede i efterårs-/vinterperioden! Hvorfor er depression sådan et tabu?

Da jeg begynte at åbne op om mine problemer til mine venner, havde langt de fleste selv oplevet "depressive" tilstande / perioder. Det kom lidt bag på mig............ men ingen lever et problemfrit liv og alle har deres kriser - og det er jo også dem man lærer og udvikler sig igennem! Gode snakke med venner, kan ofte redde én fra en rigtig depression!

Åben op, du vil ikke fortryde det! (også for de mærklige tanker, dem har vi alle) :bigsmile:

Edited by Dr. Boris
Link to comment
Share on other sites

Dr. Boris >>>

Det er tankevækkende at ca 1/3 af MOL´s brugere føler sig meget deprinerede i efterårs-/vinterperioden! Hvorfor er depression sådan et tabu?

Hvis jeg skal være lidt hård her, så tror jeg at de fleste der har stemt meget deprimerede ikke aner hvad det drejer sig om. Hvis ens kliniske tilstand er "meget deprimeret" så er man slet ikke i stand til at foretage sig noget som helst, herunder sandsyneligvis at være på mol. Men Zoa har gjort fortrineligt rede om tingene på side 3 her i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal være lidt hård her, så tror jeg at de fleste der har stemt meget deprimerede ikke aner hvad det drejer sig om. Hvis ens kliniske tilstand er "meget deprimeret" så er man slet ikke i stand til at foretage sig noget som helst, herunder sandsyneligvis at være på mol. Men Zoa har gjort fortrineligt rede om tingene på side 3 her i tråden.

Det er faktisk rigtig nok. Man skal nok takke sig glad for at man ikke har fået en rigtig deprision.

Det andet er nok "bare" nedtrygthed.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hej allesammen

Jeg læser journalistik på Danmarks Medie og Journalisthøjskole, og er i gang med en artikel om behandling af sæsonprægede depressioner (vinter- og efterårsdepressioner), og søger i den forbindelse personer, som lider af det, og som modtager behandling.

Hvis den beskrivelse passer på dig, og du kunne tænke dig, at medvirke i et interview, kan jeg fanges på [email protected].

Venlig hilsen

Søren Toft

PS: Det var ikke min mening, at kapre tråden. Håber ikke, at jeg har trådt nogen over tæerne :)

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen

Jeg læser journalistik på Danmarks Medie og Journalisthøjskole, og er i gang med en artikel om behandling af sæsonprægede depressioner (vinter- og efterårsdepressioner), og søger i den forbindelse personer, som lider af det, og som modtager behandling.

Hvis den beskrivelse passer på dig, og du kunne tænke dig, at medvirke i et interview, kan jeg fanges på [email protected].

Venlig hilsen

Søren Toft

PS: Det var ikke min mening, at kapre tråden. Håber ikke, at jeg har trådt nogen over tæerne :)

Tråden er 7 år gammel så jeg tror ikke du har forstyrret nogen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share