"Vinterdepression"


FittSmoker
 Share

Oplever du ændringer af humør/energi når vi når til den mørke tid ?  

109 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest PlayboY

Præcis som fittsmoker har beskrevet det ;)

Hehe.. Tjaa, jeg synes nu ikke det gør noget at have en pæn kulør, bare det ikke er grimt.. Regner med at begynde og grille igen her D. 1 .. Synes også det giver musklerne et pænere look med en brun kulør.. Men i år loader jeg 3* ugentligt, og skærer ned til 2 gange en uge, og 1 gang den næste uge.. Ellers bliver jeg for brun at se på.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, netop. Jeg plejer at väre haardt ramt ved denne tid hvert aar. Men iaar er der intet galt.. tvärtimod.

Maaske hänger det sammen med at jeg kan se Zugspitze fra kontoret, med 70 cm sne, höj sol og alle lifter paa toppen aabne.. Kun 15 min. körsel herfra.. Wohooo! :w00t::w00t::w00t: :Sp@rrowPowderFeberSmiley: :Sp@rrowKrammerSineSkiSmiley:

Link to comment
Share on other sites

Ser ud til jeg er den eneste, som har det nøjagtig omvendt? :unsure:

Jeg ELSKER vinteren, men også november fx.. Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men jeg har det utrolig godt med kulde, sne og is :ninja:

Det skal dog ikke forstås som om jeg ikke kan fordrage forår og sommer.. Bevares, det er da altid dejligt med lidt sol og varme. Tror dog også en af grundene til jeg altid glæder mig til efteråret og vinter er, at jeg sidst på sommeren nogle år lider så frygteligt af allergi.

Jeg har aldrig forstået, hvorfor nogle kan blive DEPRIMEREDE af temperaturen falder og sneen vælter ned. Jeg synes det er vildt hyggeligt, pludselig at skulle pakkes meget ind i dynejakker, halstørklæder og handsker :)

I min gamle svømmehal, var der desuden en kanon hyggelig tradition hele december måned. Alt lys blev slukket i hallen, så kun lyset under vandet og nogle starinlys på væggene var tændt. Samtidig blev der spillet julemusik. DET var virkelig afstressende og sjovt :)

Jeg glæder mig til den kommende tid, men selvfølgelig også foråret og næste sommer.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal vi stadig lige huske at skille skidt fra kanel... en vinter-depression er en psykiatrisk diagnose og har intet med at være lidt nede at gøre... det er klart når mørket falder på henad efteråret og vejret bliver koldere i det ja så er det sgu ikke helt det samme som at rende rundt nede på Bellevue og kigge på topløse kvinder eller hvad man nu kigger efter... det er ikke for at lyde hård... vinter er ikke det samme som sommer men at begynde at snakke om vinter-depression der synes jeg lige man trækker den lidt... der skal en læge/psykiater eller psykolog til at stille den diagnose... jeg har selv haft det inde på livet... heldigvis har jeg ikke selv prøvet det men et meget nært familie-medlem blev ramt af en alvorlig depression... det er virkelig uhyggeligt at være vidne til... aldrig har jeg set et menneske være så nedtrykt/ulykkelig og her hjælper kvalitets-tid med familie og eller venner på ingen måde... ej hellere en god film eller en lang gåtur... det værste er i mange tilfælde bliver depressionen ikke udløst af en begivenhed... det har flertallet utroligt svært ved at forstå... "jamen tag dig dog sammen bliver der sagt" men lige lidt hjælper det... det er svært at forstå når man ikke selv har prøvet det at kroppen på helt egen vis kan fucke sin biokemi op... jeg prøver stadig at forstå det... men på samme måde som din sinds-stemning kan ændre sig efter indtagelse af alkohol, hash, amf, endnu hårdere stoffer osv ja på samme måde kan hjernen nedregulere din sinds-stemning ad biokemisk vej uden nogen forudgående fysisk begivenhed... depression er en sygdom og det er helt fantastisk at se hvordan et fuldstændig ulykkeligt menneske uden et lyst syn på fremtiden kan blive sig selv efter en eller et par månders medicinering... og nej man bliver hverken høj lykkelig fjoget eller noget helt fjerde ved brugen af "lykkepiller" (som de så fejlagtigt bliver kaldt) man bliver sig selv... derfor bliver jeg lidt harm når folk slynger om sig med ord som "jeg er deprimeret"... nej du er nedtrykt indtil diagnosen er stillet... det skal dog siges at ikke alle behøver medicinering... depression bliver inddelt i kategorier... i de helt svære tilfælde bliver elektrochok og eller medicinering brugt... hos andre er det nok med samtale-terapi ;)

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

  depression er en sygdom og det er helt fantastisk at se hvordan et fuldstændig ulykkeligt menneske uden et lyst syn på fremtiden kan blive sig selv efter en eller et par månders medicinering...

Ved godt tråden ikke decideret omhandler rigtigheden af at indtage piller mod depression, men er det ikke bare den nemme løsning. Medmindre du vil tage piller resten af livet, så ville psykologhjælp måske komme ind til roden af problemet, og derved få sat en stopper på det. Ofte er der jo en grund til depressionen. Kan derfor ikke se løsningen ved piller, da den blot udskyder problemet.

Edited by Mette_Musen
Link to comment
Share on other sites

  depression er en sygdom og det er helt fantastisk at se hvordan et fuldstændig ulykkeligt menneske uden et lyst syn på fremtiden kan blive sig selv efter en eller et par månders medicinering...

Ved godt tråden ikke decideret omhandler rigtigheden af at indtage piller mod depression, men er det ikke bare den nemme løsning. Medmindre du vil tage piller resten af livet, så ville psykologhjælp måske komme ind til roden af problemet, og derved få sat en stopper på det. Ofte er der jo en grund til depressionen. Kan derfor ikke se løsningen ved piller, da den blot udskyder problemet.

Som Zoa skriver findes der flere forskellige former for depression. Jeg er ikke helt sikker på hvor fint man inddeler det, men jeg har på et tidspunkt hørt om en sondring mellem endogene og psykogene depressioner. Sidstnævnte kan (iflg. samme kilde, som jeg ikke pt. kan huske hvad er) behandles udelukkende med terapi, mens førstnævnte kræver medicinering. Hvor de psykogene depressioner typisk er udløst af en bestemt hændelse, fx dødsfald eller skilsmisse, er de endogene depressioner det ikke nødvendigvis. Jeg tror nærmest man kan sige, at der er tale om et fysisk/kemisk "brist"; at kroppen/hjernen ikke er i stand til at producere nogle bestemte stoffer.

Men ellers er jeg helt enig med dig, MM, piller bør undgås, hvis det kan lade sig gøre.

Link to comment
Share on other sites

Ved godt tråden ikke decideret omhandler rigtigheden af at indtage piller mod depression, men er det ikke bare den nemme løsning. Medmindre du vil tage piller resten af livet, så ville psykologhjælp måske komme ind til roden af problemet, og derved få sat en stopper på det. Ofte er der jo en grund til depressionen. Kan derfor ikke se løsningen ved piller, da den blot udskyder problemet.

Det viser hvor lidt du har forstået af mit tidligere indlæg... vil du sige det samme til en sukkersyge-patient?... depression er mindst lige så meget biokemi som psykologi hvis ikke mere... selvfølgelig kan en depression udløses af begivenheder der sker i ens liv men du bliver nødt til at være disponeret for sygdommen... mange mennesker oplever alvorlige hændelser men som på ingen måde fører til depression... det er en sygdom... hvordan kan du snakke om at udskyde et problem hvis det eneste problem er at din krops biokemi er løbet løbsk... det fortæller altså lidt om (undskyld jeg siger det) hvor udvidende du er på området... men du er nu ikke anderledes en flertallet der tror at enhver psykologisk tilstand kan forklares udfra diverse begivenheder, barndom mm. og nej det er ikke tilfældet... det er mennesker som dig der gør at folk med depression føler skam... de føler skam fordi de bliver nødt til at tage medicin for at blive sig selv igen... jeg håber aldrig at en af dine nærmeste bliver ramt af en alvorlig depression da hjælp og forståelse at hente fra din side af virker som om det kan ligge på et meget begrænset område <_<

Link to comment
Share on other sites

Zoa, jeg er enig i, at der er god grund til at demontere skyld og skam pga. depression og andre psykiske gebrækkeligheder - for der er en hel del kemi involveret. Men ikke kun. Det er trods alt stadig sådan, at du kan påvirke en depression ved at lægge bestemte tankemønstre om.

Det må alle dage være bedst at klare sig uden piller, men jeg tror ofte en kombination er det bedste. I hvert fald er det decideret uetisk blot at udskrive piller og ikke supplere med samtaleterapi - men ofte er det pillevejen, man nøjes med at slå ind på.

Link to comment
Share on other sites

Som Zoa skriver findes der flere forskellige former for depression. Jeg er ikke helt sikker på hvor fint man inddeler det, men jeg har på et tidspunkt hørt om en sondring mellem endogene og psykogene depressioner. Sidstnævnte kan (iflg. samme kilde, som jeg ikke pt. kan huske hvad er) behandles udelukkende med terapi, mens førstnævnte kræver medicinering. Hvor de psykogene depressioner typisk er udløst af en bestemt hændelse, fx dødsfald eller skilsmisse, er de endogene depressioner det ikke nødvendigvis. Jeg tror nærmest man kan sige, at der er tale om et fysisk/kemisk "brist"; at kroppen/hjernen ikke er i stand til at producere nogle bestemte stoffer.

Men ellers er jeg helt enig med dig, MM, piller bør undgås, hvis det kan lade sig gøre.

Mhs til endogene og psykogene depressioner... det bliver der ikke skelnet imellem mere da det er en gammel diagnose-model (ja kald det hvad du vil) sværhedsgraden af depression bliver diagnosticeret udfra symptomer og intet andet... grunden til det er at det er næsten umuligt at skelne imellem hvad der udløser depressionen men i sidste ende ender det op i en biokemisk uligevægt... derfor kan og skal svær depression behandles medicinsk og evt sammen med samtale-terapi... forskning har vist at jo flere depressioner du har haft jo mindre skyldes "den næste depression" ydre begivenheder eller det man tidligere kaldte psykogene depressioner derfor er medicinsk forebyggelse kommet meget mere frem i lyset end tidligere :)

Link to comment
Share on other sites

Zoa, jeg er enig i, at der er god grund til at demontere skyld og skam pga. depression og andre psykiske gebrækkeligheder - for der er en hel del kemi involveret. Men ikke kun. Det er trods alt stadig sådan, at du kan påvirke en depression ved at lægge bestemte tankemønstre om.

Det må alle dage være bedst at klare sig uden piller, men jeg tror ofte en kombination er det bedste. I hvert fald er det decideret uetisk blot at udskrive piller og ikke supplere med samtaleterapi - men ofte er det pillevejen, man nøjes med at slå ind på.

Jeg giver dig fuldstændig ret... medicinsk behandling bør ikke stå alene... patienten må idet mindste vide hvorfor og vigtigheden af medicineringen... og som du selv siger gør behandleren også en indsats for at ændre destruktive tanke-mønstre men der bliver sgu it hevet op i barndom osv... alle har spøgelser i skabet og det er sgu ingen sag at hive et fortids-tilfælde frem og gøre det til genstand for den nuværende sygdom :)

Link to comment
Share on other sites

Zoa:

Det viser hvor lidt du har forstået af mit tidligere indlæg... vil du sige det samme til en sukkersyge-patient?... depression er mindst lige så meget biokemi som psykologi hvis ikke mere... selvfølgelig kan en depression udløses af begivenheder der sker i ens liv men du bliver nødt til at være disponeret for sygdommen... mange mennesker oplever alvorlige hændelser men som på ingen måde fører til depression... det er en sygdom... hvordan kan du snakke om at udskyde et problem hvis det eneste problem er at din krops biokemi er løbet løbsk... det fortæller altså lidt om (undskyld jeg siger det) hvor udvidende du er på området... men du er nu ikke anderledes en flertallet der tror at enhver psykologisk tilstand kan forklares udfra diverse begivenheder, barndom mm. og nej det er ikke tilfældet... det er mennesker som dig der gør at folk med depression føler skam... de føler skam fordi de bliver nødt til at tage medicin for at blive sig selv igen... jeg håber aldrig at en af dine nærmeste bliver ramt af en alvorlig depression da hjælp og forståelse at hente fra din side af virker som om det kan ligge på et meget begrænset område <_<

Prøv lige at skriv ordentligt, når du skriver til andre.

Det jeg skriver er, at jeg har svært ved at se hvilken nytte piller kan give på længere sigt, da de trods alt kun virker så længe pillerne indtages. Derefter befinder personen sig vel på samme udgangspunkt som fra begyndelsen af.

Medmindre doseringenstiden er uendelig. I det tilfælde at personen som Tryllemusen skriver, ikke selv producere nogle stoffer i hjernen og derved nødt til at tage piller, kan jeg se logikken.

Link to comment
Share on other sites

Hej Zoa, gode indlæg du har skrevet :) Har selv haft folk i min omgangskreds der har taget/får antidepressiv medicin.. Er for øvrigt i gang med at læse en spændende selvbiografi "prozac nation" af Elizabeth Wurtzel der selv har lidt af voldsomme depressioner fra hun var 12 år. Bogen er netop blevet filmatiseret med Christina Ricci i hovedrollen, glæder mig til at se den...

Hilsen Tulle

Link to comment
Share on other sites

Mht. til "vinterdepression" og generel uoplagthed i vinterhalvåret, så kan jeg varmt anbefale lysbehandlinger.

Jeg er netop selv startet med sådanne behandlinger hver morgen når jeg står op, og det virker som bare f.....

Jeg er slet ikke træt i løbet af dagen - jeg sidder uden problemer i læsesalen i 6 timer, hvilket plejer at være en kamp mod søvnen. Desuden er mit humør, den måde hvorpå jeg anskuer tilværelsen, klart forbedret.

Eneste anke: Pas på med dosen - tager du for meget bliver du hyper :)

Link to comment
Share on other sites

Prøv lige at skriv ordentligt, når du skriver til andre.

Det jeg skriver er, at jeg har svært ved at se hvilken nytte piller kan give på længere sigt, da de trods alt kun virker så længe pillerne indtages. Derefter befinder personen sig vel på samme udgangspunkt som fra begyndelsen af.

Medmindre doseringenstiden er uendelig. I det tilfælde at personen som Tryllemusen skriver, ikke selv producere nogle stoffer i hjernen og derved nødt til at tage piller, kan jeg se logikken.

Sorry Mette jeg lød mig vist rive med... jeg bliver bare så harm når folk skriver at medicinering indenfor psykiatrien er den nemmeste løsning... det som Tryllemusen har skrevet er godt men der bliver bare ikke skelnet imellem endogene og psykogene depressioner længere... dels fordi det er så svært at finde ud af hvad der har udløst depressionen og dels fordi det i sidste ende ikke betyder så meget... det ender til sidst op i et biokemisk brist hvor medicinering i de svære tilfælde SAMMEN med samtaleterapi er påkrævet... i de mindre svære tilfælde kan samtale terapi der bryder med de dystre tanke-mønstre genoprette den biokemiske balance... jeg er lidt i tvivl om hvorvidt du læser alle mine indlæg... prøv at læse det her igen

forskning har vist at jo flere depressioner du har haft jo mindre skyldes "den næste depression" ydre begivenheder eller det man tidligere kaldte psykogene depressioner derfor er medicinsk forebyggelse kommet meget mere frem i lyset end tidligere

Det vil sige at den/de første depression(er) meget vel kan skyldes udenfra kommende begivenheder men du bliver altså stadig nødt til at være disponeret for sygdommen... nu kommer det spændende i mine øjne... chancen for at få en depression igen er meget stor og jo flere du har haft jo større er chancen for at du vil få en igen... ikke nok med det så viser forskning som jeg har skrevet tidligere at jo flere depressioner du har haft jo mindre skyldes "den næste depression" ydre begivenheder... alt i alt er det grunden til at man er begyndt at forebygge med medicin... Der er ingen grund til at "vente" på den næste depression og hvis du skulle være en af de få heldige der kun bliver ramt af en depression i dit livs-forløb så kan jeg ikke så hvad der skulle være galt i at medicin redder dig ud dit helvede... en ubehandlet depression varer i gennemsnit mellem 7-9 måneder nogen gange kortere andre gange længere... er du klar over hvad det kan gøre ved en person for ikke at tale om arbejds-situation, par-forhold, ægteskab og familie you name it... kan du se at dette kan ske op til flere gange i dit livs-forløb... det er endda mere sandsynligt end det er usandsynligt jvf

chancen for at få en depression igen er meget stor og jo flere du har haft jo større er chancen for at du vil få en igen... ikke nok med det så viser forskning som jeg har skrevet tidligere at jo flere depressioner du har haft jo mindre skyldes "den næste depression" ydre begivenheder
... hvorfor vente på endnu engang at sætte dit eget liv, dit ægeskab/parforhold og din familie på prøve... jeg tror slet ikke du er klar over hvor meget biokemi er involveret i psykiske sygdomme... psykiske sygdomme er langt fra anderledes end fysiske sygdomme :) Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt hænge med næbet i vinterperioden. Det jeg gør er, jeg forkæler mig selv, rigtig meget.

* Jeg begynder at gå i solcenter for lyset og varmen´s skyld.

* Tager hurtige dusch, og laver et lækkert karbad bagefter med lækre olier og sån.

* Tænder op i brændeovnen, sætter mig og mærker varmen

* Går en tur i skoven med hunden

* Laver en god kop kaffe, og læser en bog jeg har ville læse hele sommeren

* Tænder stearinlys på morgenbordet og om aftenen

* Fortæller mig selv hvor dejligt det er at være i live

* Køber en buket blomster til mig selv

Måske lyder det åndsvagt og Morten Korch agtigt, men på den måde kommer jeg fint gennem den mørke periode. Når bare man er obs på sig selv. Håber det måske kan hjælpe nogen bare lidt ;) :)

FruJensen

Link to comment
Share on other sites

Der åbenbart problemer med lykkepiller alligevel. Før dem, brugte man benzodiazipiner, som kunne gøre folk afhængige. Oprindeligt mente man ikke, benzodiazipiner kunne skabe afhængighed. Lykkepiller blev blandt andet så populære, fordi man mente de ikke kunne skabe afhængighed. Noget tyder på at man tog fejl. Igen:

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=368078/

Link to comment
Share on other sites

Jeg hader efterår/vinter.........Det eneste lyspunkt, er julen....og så syntes jeg sne er rigtig hyggeligt!!

Men alt den kulde og blæst og mørke......Det kunne jeg sku sagtens undvære.......Og det er hellerik fedt at have båd om vinteren...Så kan man bare gå og kigge på at pengene flyver ud af vinduet...(værditab,opbevaring og forsikring) øv øv øv.....Næ du, kan jeg få min gode sommer, med masser af sol og 32 grader.....!!! B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share