Går blodtab udover træningen?


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg går og overvejer at blive bloddonor, da der åbenbart skulle være magel på donorer og man skal vel hjælpe når man kan?

Jeg vil bare lige vide om det går udover ens træning hvis man giver blod, og vil de overhovedet have ens blod hvis man tager kreatin?

Link to comment
Share on other sites

Det går selvfølgelig midlertidigt ud over præstationsevnen det er klart. Antallet af røde blodlegmer vil være mindre efter donering og transporten af ilt vil derfor være ringere indtil du kommer op på normalniveau.

Kreatin tror jeg ikke er noget problem overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvor lang tid det tager før blodprocenten bliver normal igen. Det kommer vel også an på hvor meget der tappes hver gang.

Jeg ved dog at du altid skal gøre opmærksom på at du tager kreatin, når der tages blodprøver. For når man tager kreatin, så stiger koncentrationen af creatinin i blodet. Og creatinin er normalt noget man måler på for at teste nyrenes funktion. Så man kan fejlagtigt tro at en kreatin bruger har dårlige nyrer, hvis han/hun ikke fortæller om kreatin indtagelsen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan huske en historie en bekendt har fra militæret. Han fortalte at de prøvede at træner på forhindrings-banen hvor de havde fået tappet 200 (? ikke helt sikker på hvor meget det var) ml blod. De kunne ikke yde ret meget. Denne øvelse skulle give dem en forståelse for, at en såret soldat er en hindring for resten og hvor lidt han egenligt kan yde hvis han har mistet blod.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at den ulempe der er i et par dage efter tapningen, er så meget mindre end den fordel der er, ved at hjælpe (for der er virkelig mangel på blod), at den er værd at tage med........

Så gå du trygt op og bliv bloddoner.......Din samvittighed over at hjælpe på et vigtigt punkt, skal nok overstige den lidt matte fornæmmelse du vil opleve til træningen i de første par dage efter...... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været bloddonor i 10 år og jeg kan mærke at min ydeevne (cardio) er forringet i ca. 14 dage. Så jeg bliver kun tappet 1 gang om året, kort efter landevejssæsonen er slut.

Kan kun anbefale andre at blive bloddonor, medmindre man ikke har det så godt med nåle eller rejser meget i eksotiske lande, hvor der er mulighed for at rage lidt hibatitis m.m. til sig :)

Ziggymund :bike:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv bloddonor...var over at give blod idag og trænede (selv om det ikke er smart ...i know, i know) cardio alligevel....kunne godt mærke at jeg var lidt elendig, men det er helt sikkert besværet værd :) Jeg kan oplyse at de præcis tapper 480 ml...og som Blackmoore siger tager det ca. 14 dage (+/- 4 dage) før kroppen har gendannet de røde blodlegemer :bigsmile:

Men seriøst, meld dig til...de mangler stadig donorer! :doctor:

Edited by the fast and the furious
Link to comment
Share on other sites

Jeg melder mig helt sikkert som blod donor. Hvis det bare kan redde et enkelt liv er det jo alt besværet værd. Det er trods alt vigtigere end om man får det optimale ud af sin træning... :) :heartpump::heartpump: :graduate: :thumbwink: :doctor: :inlove: :kiss: :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg melder mig helt sikkert som blod donor. Hvis det bare kan redde et enkelt liv er det jo alt besværet værd. Det er trods alt vigtigere end om man får det optimale ud af sin træning... :)  :heartpump:  :heartpump:  :graduate:  :thumbwink:  :doctor:  :inlove:  :kiss:  :wave:

:lol: HOLD KÆFT MAN en bemærkning... var det en kikset score-replik

Edited by Ice eye
Link to comment
Share on other sites

:lol: HOLD KÆFT MAN en bemærkning... var det en kikset score-replik

Tyv tror hver mand stjæler. Sådan en ting som, et ønske om at hjælpe ander - uden at få andet igen en glæden ved at gør det - eksissteret faktisk hr. Is øje - du skulle prøve de en dag...

Link to comment
Share on other sites

:lol: HOLD KÆFT MAN en bemærkning... var det en kikset score-replik

Tyv tror hver mand stjæler. Sådan en ting som, et ønske om at hjælpe ander - uden at få andet igen en glæden ved at gør det - eksissteret faktisk hr. Is øje - du skulle prøve de en dag...

Arne > Bla, bla :lol: Måske gør jeg det... Det var ikke så meget hensigten i det men mere måden det var skrevet på :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ogsaa bloddoner (er lige blevet), var der förste gang for et par mdr. siden. Alle der har mulighed for det faar hermed endnu en opfordring: Meld jer til!

Samtidig vil jeg benytte lejligheden til at anbefale alle til at tage stilling til organdonationskortet.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ogsaa bloddoner (er lige blevet), var der förste gang for et par mdr. siden. Alle der har mulighed for det faar hermed endnu en opfordring: Meld jer til!
Jeg bliver sgu helt flov over jeg aldrig har fået nosset mig sammen til at give en skvæt blod.

Må lige være obs på det næste gang de er forbi arbejde og tappe folk.

Samtidig vil jeg benytte lejligheden til at anbefale alle til at tage stilling til organdonationskortet.

tjah.. jeg synes desværre det er lidt ligegyldigt.

Jeg har udfyldt mit og givet fulde tilladelser til at sprede mine organer for alle vinde. Men eftersom de alligevel ikke gør det hvis de pårørende er modstandere af det kan det være lidt det samme, da min mor ikke ville gå med til det.(flot sætning.. not!)

Link to comment
Share on other sites

Samtidig vil jeg benytte lejligheden til at anbefale alle til at tage stilling til organdonationskortet.

tjah.. jeg synes desværre det er lidt ligegyldigt.

Jeg har udfyldt mit og givet fulde tilladelser til at sprede mine organer for alle vinde. Men eftersom de alligevel ikke gør det hvis de pårørende er modstandere af det kan det være lidt det samme, da min mor ikke ville gå med til det.(flot sætning.. not!)

Nu er det forhåbentligt ikke alle der har pårørende, som er så ligeglade med ens personlige ønsker... HAr du drøftet med hende, hvorfor hun ville modsætte sig en organdonation? Jeg synes personligt at det er direkte tåbeligt at modsætte sig dette ønske, bare fordi man ønsker et smukt lig :blink: , men Mutti må da have en grund til at hun ikke ønsker sig at du bliver bortloddet?...

Jeg har personligt givet samtykke til at hele pisset kan bruges såfremt der er nogen der mangler lidt reservedele - Samtidig har jeg bekendtgjort dette for mine nærmeste slægtninge, og lovet dem bål og brand hvis de modsætter sig dette :devil: ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personligt givet samtykke til at hele pisset kan bruges såfremt der er nogen der mangler lidt reservedele - Samtidig har jeg bekendtgjort dette for mine nærmeste slægtninge, og lovet dem bål og brand hvis de modsætter sig dette  ...
Noget du får svært ved at håndhæve hvis situationen opstår...
men Mutti må da have en grund til at hun ikke ønsker sig at du bliver bortloddet?...

Tror bare hun har det lidt svært ved tanken om at hendes døde børn skulle bruges som reservedele.(ikke at jeg er død endnu)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share