Pullup og Pulldown


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Jeg er endnu ikke så stærk at jeg kan køre et hel sæt pullups uden hjælp(Yeah, I'm a fatass :biggrin: )

At køre pullups med hjælp er vel det samme som at gøre brug af forced reps, og det er langtfra hensigtsmæssigt at gøre det hele tiden, endsige overhovdet.

Det er så her at pulldown kommer ind. Denne øvelse ligner pullup utrolig meget, og den kan jeg jo køre uden hjælp. Jeg ved godt at pullups skulle være bedre, så den vil jeg helst bruge...

Er det en god ide at skifte mellem disse to øvelser f.eks. hver 2 uge indtil at jeg kan køre pullups uden hjælp? Eller skal jeg blot fortsætte med at køre pullups udelukkende?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er mest interesseret i styrkeløft, så er det ikke så relevant. Hvis man skal tro de erfarne hoveder i gamet, så har ro øvelser en bedre overførlighed end pulldowns, chins og pullups. Derfor bør den primære del af dit lat workout være bent rows, dumbell rows, cable rows, T-bar rows osv.

Jeg bruger stort set aldrig chinups og pullups pga. min størrelse. Jeg bruger dog pulldowns engang imellem, før at bygge lidt masse på lat musklen, men det er ikke noget jeg ligger så meget i.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja, måske det at du kan trække den ligesom du sænker stangen i bænkpres. Så specificiteten bliver endnu større. Du skal huske at du ikke nødvendigvis behøver at køre super tungt i bent over rows. Du har ingen grund til at opbygge maksimal neural effektivitet i bent rows, da du ikke konkurrere i dette løft. Jeg bruger rows til at bygge masse i ryggen, så jeg får et bedre pressefundament til bænkpres.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Xax!

Hmmm selvom pullups/chins ikke er specielt styrkeløftrelevant og rows er at foretrække i den forbindelse - så syns jeg stadig, at det at trække sin kropsvægt op i armene er en rigtig "herreøvelse" - en test af råstyrke!

Et tip til at forbedre dig i chins/pullups:

Hop fra gulvet op til top-positionen.

Hæng i top-positionen i ca. 10 sek (tæl 1-sekund, 2-sekund etc...) sænk dig derefter LANGSOMT ned, stop evt. i 5 sek. på halvvejen, hvis du vil gøre øvelsen ekstra hård!

Det var 1 sæt!

Gentag 5 sæt næsten uden pause imellem sættene.

hvis du har flere kræfter efter de 5 sæt kan du evt. holde en pause og køre igen med 3 sæt.

slut af med 1-2 sæt, hvor du bliver hængende i strakte arme på det sidste rep til du ikke kan holde fast mere!

Øvelsen hamrende hård og det hjælper gevaldigt at lave den sammen med en træningsmakker, der kan tælle for een og opmuntre undervejs!

Kør øvelsen et par gange hver 5-7 dag i en periode og jeg garanterer dig du bliver meget bedre til kropshævninger, dine underarme vokser i omkreds og du får et greb som en jernklo!!!

Løftekridt er tilladt!! ;)

hej...

ps. selvom jeg dyrker næsten udelukkende OL-vægtløftning træner jeg stadig kropshævninger i ny og næ - jeg syns simpelthen øvelsen er en klassiker og vil nødigt undvære den!!

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kan du gøre som AHNOLDT anbefaler. Sæt et bestemt rep maksimum for din pullup øvelse og brug ligeså mange sæt som nødvendigt til at gøre øvelsen færdig.

Det burde få dig til at bruge færre sæt efter et stykke tid og er bedre end puldowns som slet ikke er ligesågod en øvelse.

Specielt fordi belastningen lægger sig anderledes. I en pullup skal du trække dig selv op og rundt om stangen, mens du trækker stangen ned og rundt om dig i en pulldown.

Pulldown er nærmest tidsspilde ift til pullups.

Link to comment
Share on other sites

Denne artikel indeholder en opskrift hvordan chin #1 realiseres. Iøvrigt ret inspirerende, hvis man kan abstrahere fra formen.

Har I i øvrigt en kommentar til det med "Thick-grip training" til sidst i artiklen?

www.testosterone.net/html/body_100back.html

xax, selv om det er jul, må du ikke glemme at er vægtklasser i PL.

Link to comment
Share on other sites

pullups..avavav!

jeg prøvede en 100 rep challenge med dem i fredags. Nåede kun 50..men jeg er også rigtig dårtlig til pullups. men der er ingen tvivl om det er en kanon øvelse. Underarmene er ømme..biceps brænder..og ryggen.. den kan man godt mærke. Der er noget dejligt primitivt over at hæve sin egen kropsvægt. Men det er deprimerede at tænke på jeg plejde at kunne køre en 15 stykker... og nu kan jeg tage 5. Højere kropsvægt og så det at jeg holdt op med at klatre er synderen. Men så må jeg jo bare tage mig sammen og blive god til dem igen...det er i hvert tilfælde en fantastisk øvelse for overkroppen. bedre end diverse pulldowns.. og også fantastisk for ens arme..

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

i artiklen beskriver han også forskellen mellem chin og pullup. Det ville være rart hvis vi kunne få indført begrebene rigtigt her i forummet, da jeg personligt altid er usikker hvad folk mener når folk siger de laver chins ;)

"Chins traditionally use a supinated grip (palms facing you), while pull-ups use a pronated grip (palms facing away from your body).

Link to comment
Share on other sites

Jeg må altså give Craw ret.

Chinups er med supineret håndled, altså med håndfladerne ind imod dig selv. Dette kaldes også dobbelt underhåndsgreb.

Pullups er med proneret håndled, altså med håndfladerne væk fra dig selv. Dette kaldes også dobbelt overhåndsgreb.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Se det er en god debat det her.

Jeg elsker nemlig både Chins og Pullups.

Dem har jeg nemlig trænet siden jeg var 13. Engang kunne jeg ikke lave en. Nu laver jeg to sæt af både chins og pull ups en gang om ugen, med mellem 8 og 11 reps.

Giver milo ret, det er en Herre øvelse. Man skal kunne løfte sin igen krops vægt.

jeg synes det er svært at sige hvad der er hårdets. Man skal lave flere pull ups før der bliver hårdt, chins er ret hårdt med det samme. Alt afhængigt af hvor bredet greb man benytter, det samme gælder jo pullups. Med helt samlede hænder gør det RIGTIG dejlig nas i Biceps.

Sikke en lang diskusion i har vedr. Chins og pull ups. Der er ikke så meget at diskutere.

Den øvelse Dropper jeg aldrig. Never.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share