Chokolade med 70% kakao?


Betteklaus
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt, at der er noget i denne type chokolade, vi har brug for?

Lige præcis i den chokolade med 70% kakao? :santa2:

Om det er den med 60, 70 eller 80% spiller ikke den store rolle.

Indholdet af mineraler er en af de gode ting ved chokolade.

Smagen er en anden :xmas:

Chokolade indhold

Her får chokolade et GI på 49 og 70 med henholdsvis glukose og hvidt brød som referenceværdi.

Det relative lave GI er på grund af fedtindholdet.

Chokolade er sundt.

Det skal dog siges at ikke al information fra dem er 100% rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Det skal dog siges at ikke al information fra dem er 100% rigtigt.

Hey Stubbe, hvad for noget af det er ikke helt rigtigt?

Så både grøn te, rødvin og mørk chokolade indeholder sundhedsfremmende stoffer. Det er da ik' så ringe endda! :xmas:

Jeg har efter gennemlæsning af linket også ret svært ved at pege på noget i artiklen, der ikke er i overensstemmelse med den øjeblikkelige mainstream-forskning på området. Måske skulle man tilføje det banale, men absolut ikke overflødige, at det forhold, at chokolade er sundt ikke må lede nogen til at tro, at så må mere chokolade være mere sundt!

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Chokolade med høj kakao % har også en fordel:

Har man trang til sødt, så kan man måske spise en lille plade lys chokolade, men en mørk med højt kakaoindhold nærmest er en smagseksplosion i din mund.

Min er faring er at et stykke tit er nok til at tage trangen. Så kan man jo veje det & lige kigge på varedeklarationen, så er det vist ikke så meget krudt der er i det. :w00t:

Det er vist bedre en at snuppe en pose slik eller en hel plade lys choko.

Mvh.

CLO

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Det skal dog siges at ikke al information fra dem er 100% rigtigt.

Hey Stubbe, hvad for noget af det er ikke helt rigtigt?

Med det mente jeg al information fra deres hjemmeside.

Det var et stykke tid siden jeg læste artiklen, så jeg mente ikke noget konkret i den tekst.

Men nu jeg er blevet "tvunget" til det, har jeg skimmet den igennem :xmas:

Det afgørende bevis for, at chokolade er sundt kom i en undersøgelse i 1998 offentliggjort i det anerkendte lægetidsskrift British Medical Journal. Undersøgelsen viste, at mennesker der spiser chokolade lever længere

"Det afgørende bevis", ja det lyder flot og folk kan selvfølgelig ikke have nogen tvivl længere når det har været offentliggjort i et lægetidsskrift.

Allerede der ville jeg være på vagt.

1.Det er mig bekendt en undersøgelser som står alene.

2.At folk der spiser chokolade lever længere er ikke bevis for at det er chokoladens skyld.

Men chokolade har et højt indhold af en speciel mættet fedtsyre, stearinsyre, der sammenlignet med de andre mættede fedtsyrer faktisk er helt sund. Derfor kan man godt spise en del chokolade, uden det går ud over kolesteroltallet

Det er rigtigt at chokolade indeholder den "specielle" fedtsyre, stearinsyre, som udgør ca. halvdelen af det mættede fedt.

Det er også rigtigt at den er "sund" i forhold til "nogle" af de andre mættede fedtsyrer.

Men det betyder jo ikke, at det ikke går ud over kolesteroltallet.

Jeg gider ikke kommentere mere, da det ikke var der jeg vil hen.

Jeg vil ikke gennemgå artiklen kritisk, men blot advare mod at tage det hele for gode ord.

Link to comment
Share on other sites

1.Det er mig bekendt en undersøgelser som står alene.

2.At folk der spiser chokolade lever længere er ikke bevis for at det er chokoladens skyld.

Helt enig. Det er et gennemgående problem med analyse af livsstilsfaktorer, at de kommer i batterier, når vi bevæger os ud i den virkelige verden. Således eksister der så afgjort den mulighed, at chokoladespisere lever sundere generelt eller på helt specifikke områder og derfor lever længere. De arme forskere kan forsøge at korrigere for sådanne forhold; men helt skudsikkert bliver det aldrig.
Har man trang til sødt, så kan man måske spise en lille plade lys chokolade, men en mørk med højt kakaoindhold nærmest er en smagseksplosion i din mund.

Min er faring er at et stykke tit er nok til at tage trangen. Så kan man jo veje det & lige kigge på varedeklarationen, så er det vist ikke så meget krudt der er i det

CLO>Undskyld, men her stikker min yndlingsaversion igen hovedet frem! (Det er ikke personligt ment! :) ). Hvis noget smager godt, kan man spise mere og får lyst til mere - BASTA! Kun en ikke-chokoladeelsker kan i alvor sige, at når noget smager kraftigere af chokolade, fører det til, at lidt er nok. Det er flere gange diskuteret på MOL. Jeg stiller gerne op, fortærer 300 g 70% Valrhonas i dit påsyn og beder om mere - for det smager så forb..... godt. Jeg kan endvidere nævne flere MOLboere af begge køn, der angiveligt kan gøre mig kunsten efter.

Link to comment
Share on other sites

Cocoa and chocolate flavonoids: implications for cardiovascular health.

Steinberg FM, Bearden MM, Keen CL.

Didactic Program in Dietetics, Department of Nutrition, University of California, Davis, CA, USA. [email protected]

This paper offers a review of current scientific research regarding the potential cardiovascular health benefits of flavonoids found in cocoa and chocolate. Recent reports indicate that the main flavonoids found in cocoa, flavan-3-ols and their oligomeric derivatives, procyanidins, have a variety of beneficial actions, including antioxidant protection and modulation of vascular homeostasis. These findings are supported by similar research on other flavonoid-rich foods. Other constituents in cocoa and chocolate that may also influence cardiovascular health are briefly reviewed. The lipid content of chocolate is relatively high; however,one third of the lipid in cocoa butter is composed of the fat stearic acid, which exerts a neutral cholesterolemic response in humans. Cocoa and chocolate contribute to trace mineral intake, which is necessary for optimum functioning of all biologic systems and for vascular tone. Thus, multiple components in chocolate, particularly flavonoids, can contribute to the complex interplay of nutrition and health. Applications of this knowledge include recommendations by health professionals to encourage individuals to consume a wide range of phytochemical-rich foods, which can include dark chocolate in moderate amounts.

Publication Types:

Review

Review, Tutorial

PMID: 12589329 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Stubbe ->>

Det der Stearic acid. Hvad er det for noget?

Link to comment
Share on other sites

Det er en langkædetfedtsyre.

På dansk: Stearinsyre.

På kemisk: 18:0 :xmas:

18 angiver antallet af kulstofatomer og 0 angiver antallet af dobbeltbindinger.

Som du ser i det du har fremhævet påvirker den ikke kolesterolniveauet ligesom de andre langkædede fedtsyrer, som man troede i gamle dage.

Det er dog ikke helt sikkert om den har andre uheldige virkninger i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller gerne op, fortærer 300 g 70% Valrhonas i dit påsyn og beder om mere - for det smager så forb..... godt.

Hvis du ønsker en god chokoladeoplevelse, uden at ødelægge din kostplan kan jeg anbefale at brække et 10g stykke f.eks. valrohna over i kvarte stykker og lade dem smelte i munden et efter et. Jeg vil vove den påstand, at du vil opnå større nydelse frem for at kværne en 200g affaldsmarabou på samme tid.

Hvis du er så svag at du ikke kan spise 10g chokolade uden absolut at skulle kværne de resterende 290 g, bør du nok overveje dine indkøb grundigt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noget smager godt, kan man spise mere og får lyst til mere - BASTA! Kun en ikke-chokoladeelsker kan i alvor sige, at når noget smager kraftigere af chokolade, fører det til, at lidt er nok.
100 p enig!!!!!!
Hvis du er så svag at du ikke kan spise 10g chokolade uden absolut at skulle kværne de resterende 290 g, bør du nok overveje dine indkøb grundigt.

det har ikke noget med sagen at gøre.... og bortset fra det så smager lys chokolade bedre.

:santa2:

Link to comment
Share on other sites

Feodora er nu også en af mine favoritter, men Valrhonas med appelsin ARGHHHHHHHH - den kan jeg ikke få nok af!!! :tongue:

Kragen forældre havde noget mørk, polsk chokolade med hjem til mig sidst de havde været ude at rejse med 92% cacao - det var altså også godt :santa2:

nåååå..... ja - NEUHAUS er nu også en dræber - de laver noget rigtig NASTY mælkechokolade både alm som fyldt - det plejer jeg normalt ellers ikke at spise men nogle gange ofre jeg 135 kr på 250 gram blandet NEUHAUS :xmas: og det er virkeligt pengene værd til en god nykværnet kenyansk kaffe :w00t:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Mørk luksuschokolade (Valrhorna Grand Cru) med god kaffe :drool:

Jeg stiller gerne op og spiser 300g :eatchicken:

>>Angel: Det kunne se ud til at vi skal have en chokoladefraktion yil julefrokosten :santa2:

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share