Thomas J - 2004


Thomas J
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

4 ug af 7 øvelser i kabler...tsk tsk...discopumper

Man må godt være discopumper, hvis man først har lavet dødløft og bænkpres :)

Thomas

Jamen de tager da rekupereringskraft, som kunne investeres i bedre øvelser. Det er i hvert fald min teori for fuldstændigt at fnyse af isoleringsøvelser. Jeg har det sådan, at jeg enten kunne lave en basisøvelse, eller kunne komme til at træne en basisøvelse hurtigere, når jeg ikke spilder krudt på kabel og maskinpjat.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Jamen de tager da rekupereringskraft

Ideen er netop at minimere det overordnede stress-niveau. Hvis jeg laver for mange store basisøvelser i samme træningspas, så tapper jeg alt for meget. Hvis jeg skulle vælge, så ville jeg da langt hellere lave bent rows hver gang jeg skulle træne lats. Men det er ikke hensigtmæssigt med så meget dødløft jeg laver. Så jeg vælger med vilje øvelser som ikke tapper særligt meget restitutionsmæssigt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Joe, men der ville jeg jo nok vælge at lave chins af forskellig observans, og så smide bent rows en anden gang. Jeg vil personligt hellere kunne træne en muskel tiere med øvelser der er lidt mere "hard core" i mangel på et bedre ord.

Link to comment
Share on other sites

Joe, men der ville jeg jo nok vælge at lave chins af forskellig observans
Vi kan ikke længere lave chins i vores center. Ejeren har valgt at erstatte chinup-stativet til fordel for noget maskinværk. Desværre :cry:
Jeg vil personligt hellere kunne træne en muskel tiere med øvelser der er lidt mere "hard core" i mangel på et bedre ord.

Der er nok ikke noget sted som er mere hardcore end Westside Barbell Club. Og selv der laver de masser af kabelgejl og andre sjove øvelser :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Joe, men der ville jeg jo nok vælge at lave chins af forskellig observans

Vi kan ikke længere lave chins i vores center. Ejeren har valgt at erstatte chinup-stativet til fordel for noget maskinværk. Desværre :cry:

Jeg vil personligt hellere kunne træne en muskel tiere med øvelser der er lidt mere "hard core" i mangel på et bedre ord.
Der er nok ikke noget sted som er mere hardcore end Westside Barbell Club. Og selv der laver de masser af kabelgejl og andre sjove øvelser :)

Thomas

Ingen mulighed for chins????? Un-fucking-believeble!!!!!!!

Har du ikke mulighed for at lave dem derhjemme, et eller andet sted? Angående WSB, så har jeg da godt nok hørt, at de gutter (og gutinder) går og fifler med nogle vægte derovre, men de er vel også lidt vel fede til at lave chins, nogle af dem. Desuden ved jeg ikke helt om den holder ;) Bare se Gay Cutler. Han er vel også et eller andet sted hard core, og han træner næsten udelukkende med kabler, men det gider jeg bare ikke. (Synes bare du skal have lidt gas :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Angående WSB, så har jeg da godt nok hørt, at de gutter (og gutinder) går og fifler med nogle vægte derovre, men de er vel også lidt vel fede til at lave chins, nogle af dem.

Der er sikkert mange af dem der er for tunge til at kunne lave chins, men de er nok også ligeglade. Den eneste grund til at lave chins fremfor rows og pulldowns er hvis man gerne vil være god til chins.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk at kabler tjener et udemærket formål, når det kun drejer sig om at øge massen i isolerede muskelgrupper. Der er forskel på at træne et løft for at blive bedre til det pågældende løft, og på at træne en muskel for at øge musklens masse. Jeg siger selvfølgelig ikke at bent rows ikke er egnet til at øge ryggens masse. For det er den i allerhøjeste grad. Men den tapper tilgengæld også en meget pæn portion ressourcer. Jeg foretrækker at lave 2-3 store basisøvelser pr. gang, hvor formålet primært er at blive bedre i det pågældende løft. Det er som regel øvelser som squat, bænkpres, dødløft, military presses, bent rows, goodmornings osv. Derefter gør jeg ligesom WSB drengene, og laver mere isolerede bevægelser for at øge massen i relevante muskelgrupper. Og her prøver jeg så vidt muligt at holde det systemiske stress nede.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der er nok ikke noget sted som er mere hardcore end Westside Barbell Club. Og selv der laver de masser af kabelgejl og andre sjove øvelser

De har et enkelt træktårn som de bruger til mave og en maskine til bæltesquats.

Meget rows men der er sgu ikke nogen som kører chins der.

Nok har de store maver men der er nu ikke så meget fedt på dem.

Se Mike Ruggiera's mave til højre på billedet.

post-12-1073526151.jpg

Link to comment
Share on other sites

TJ:

Har kigget på din træningslog, men har lidt svært ved at gennemskue dele deraf.

Gider du derfor ikke poste en oversigt over dit træningsprogram, og evt. en redegørelse for valg af øvelser. (Hvad der trænes for styrke/masse, hvorfor pyramide, hvorfor kabler, hvorfor skiftende greb osv).

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Pauli> damn hvor en røvfuld spørgsmål :)

Den overordnede struktur i mit program ser således ud:

Dag 1: tung dødløft + DE bænkpres

Dødløft (el. variation) 3-5 singles med 80-95 % af 1RM (afhængigt af dagsform)

Bænkpres 6-8 sæt x 3 reps med 60-70 % af 1RM

Dag 2: DE squat + tung bænkpres

Squat 8-10 sæt x 2 reps med 60-70 % af 1RM

Bænkpres (el. variation) 3-5 sæt x 1-3 reps med 80-95 % af 1RM (afhængigt af dagsform)

Dag 3: DE dødløft + DE bænkpres

Dødløft 8-12 singles med 60-70 % af 1RM

Bænkpres 6-8 sæt x 3 reps med 60-70 % 1RM

Dag 4: tung squat + tung bænkpres

Squat 2-3 sæt x 1-3 reps med 80-95 % af 1RM (afhængigt af dagsform)

Bænkpres 3-5 sæt x 1-3 reps med 80-95 % af 1RM (afhængigt af dagsform)

Mandag: dag 1

Onsdag: dag 2

Fredag: dag 3

Mandag: dag 4

Onsdag: dag 1

Fredag: dag 2

Mandag: dag 3

Osv.

Ovenstående laves for styrke og eksplosion i de 3 store. Det er semi-inspireret af WSB programmet, som jeg tidligere har haft god succes med.

Den resterende del af mit program laves på ren intuitiv basis. Hvis der er overskud til det, så laves endnu en basisøvelse, som laves for en blanding mellem styrke og masse. Det kunne være military presses, goodmornings, bent rows, incline presses eller lignende. Hvis ikke, så hopper jeg direkte over i hypertrofi delen. Og her laves kun øvelser for forøget muskelmasse. Det er dog primært i områder hvor jeg føler jeg har brug for det. F.eks træner jeg næsten altid ryg, da det er et meget vigtigt område. Triceps er også et vigtigt område. Biceps er UDELUKKENDE af kosmetiske årsager :D

Hvad der trænes for styrke/masse
Fremgår af ovenstående :)
hvorfor pyramide

Som regel træner jeg det kun i biceps :) Og det er fordi de giver sådan et dejligt pump. Udelukkende psykologiske årsager. I de øvelser som tæller, laver jeg ALDRIG pyramide-træning. Jeg kan som sagt godt finde på det, hvis jeg vil opnå træthedsakkumulation og pump i den muskel (pure diskotræning) :D

hvorfor kabler
Det har jeg sådan set redegjort for længere oppe. Men kort sagt fordi jeg synes de er glimrende til massetræning, hvis man samtidig vil holde det systemiske stress nede. Kabeløvelser belaster ikke kroppen så meget som f.eks bent rows.
hvorfor skiftende greb osv

De er der flere årsager til. Tager man bænkpres fra igår, så er det fordi jeg har planlagt at køre op til en tung single i close grip fredag. Så derfor er det en god ide lige at få stimuleret de motoriske nervebaner som bruges i den pågældende øvelser. Det er altså i håb om at jeg derigennem løfter mere imorgen. I pulldowns er det mere fordi jeg har en ide om at det lille skift der måtte forekomme i det neuromuskulære aktiveringsmønster udsætter træthedsakkumulationen, så man kan lave flere sæt.

Tror det var det hele. Hvis der er mere, så sig til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ganske godt træningspas idag. Jeg overvurderede dog mig selv en lille smule i close grip bænkpres. Jeg skulle bare lave en tung single idag. Ikke nogen decideret max. Men 130 kg fløj op som ingenting, så jeg fik den smarte ide at snuppe det jeg tog i almindelig bænkpres lige før jul, nemlig 140 kg, i close grip bænkpres. Det ville jeg have været et formidabelt løft, rent fremgangsmæssigt. Men jeg missede skidtet 2/3 oppe. Den føltes egentlig let fra bunden, men døde desværre et stykke før lockout. Et par kg mindre og den havde været der.

Men OK, det er egentlig ikke noget at tude over, for der plejer at være ca. 10-15 kg mellem mit close grip bænkpres og mit almindelige bænkpres, så jeg er faktisk steget i omegnen af 10 kg siden jeg tog de 140 kg lige før jul. Dette bringer mig meget tæt på de 150 kg i bænkpres, hvis de ikke allerede er der. Men det får vi at se sidst i januar.

Kørte også lidt flad bænkpres med håndvægte, efter at være blevet inspireret af Jsc´s træningspas. Jeg fik 6 relativt nemme reps med 50 kg håndvægtene. Så det er ikke helt så slemt som det kunne være, når man tænker på at jeg ikke har lavet øvelsen i ½ års tid. De største håndvægte vi har hedder 56 kg, og dem skulle jeg gerne kunne tage 5-6 reps med på friske muskler.

FREDAG DEN 9/1-2004

Close grip bænkpres

2 sæt x 5 reps med 50 kg

1 sæt x 3 reps med 80 kg

1 single med 100 kg

1 single med 110 kg

1 single med 120 kg

1 single med 130 kg

1 single med 140 kg x miss

DE - front squats

1 single med 50 kg

1 single med 60 kg

1 single med 70 kg

1 single med 80 kg

1 single med 90 kg

1 single med 100 kg

1 single med 110 kg

Flat bench dumbell presses

1 sæt x 6 reps med 32 kg håndvægte

1 sæt x 6 reps med 38 kg håndvægte

1 sæt x 6 reps med 44 kg håndvægte

1 sæt x 6 reps med 50 kg håndvægte

Barbell shrugs

5 sæt x 6 reps med 130 kg

One arm dumbell rows

3 sæt x 6 reps med 56 kg håndvægt

T-bar rows

2 sæt x 15 reps med 70 kg

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share