Military press?


michael
 Share

Recommended Posts

Jeg kan personligt gode lide at lige ligge den "på plads" inden næste reps... Og sørge for at lægge vægten over på skuldrene. Men om det er en "del" af øvelsen ved jeg faktisk ikke!

Men igen, jeg kører jo generelt med få reps og er derfor taknemmelig for et sekunds pause eller to i bunden...

En anden ting jeg synes der har virket godt for mig, er at behandle presset som et bænkpress en gang imellem - altså at holde pausen med strakte arme. Køre ned og røre og press op igen med det samme. pause igen, og så næste reps. Hvor man jo normalt holder pausen i bunden af øvelsen...  Men jeg bruiger begge "metoder" og varierer lidt. Ikke at det giver en træningsmæssig forskel, men det giver en anderledes følelse - en variation, måske   :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan personligt gode lide at lige ligge den "på plads" inden næste reps... Og sørge for at lægge vægten over på skuldrene. Men om det er en "del" af øvelsen ved jeg faktisk ikke!

Men igen, jeg kører jo generelt med få reps og er derfor taknemmelig for et sekunds pause eller to i bunden...

En anden ting jeg synes der har virket godt for mig, er at behandle presset som et bænkpress en gang imellem - altså at holde pausen med strakte arme. Køre ned og røre og press op igen med det samme. pause igen, og så næste reps. Hvor man jo normalt holder pausen i bunden af øvelsen...  Men jeg bruiger begge "metoder" og varierer lidt. Ikke at det giver en træningsmæssig forskel, men det giver en anderledes følelse - en variation, måske   :D

Link to comment
Share on other sites

Anyone> folk har meget travlt med at lave øvelserne med Jane Fonda form. Men til tider kan lidt ekstra saft und kraft, tvinge musklerne til at tilpasse sig. Push presses med en langsom negativ er yderst velegnet til at øge styrke og muskelmasse i skuldrene. Godt at høre at du har haft gode erfaringer med det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Push presses er lidt det samme som military presses, bortset fra du indleder presse bevægelsen med et lille skub med benene. På den måde kan man håndtere meget tungere vægte, og det kan i aller højeste grad bidrage til styrke og muskelmasse udviklingen.

Om du kan bruge den eller ej ?? Det kan du givet vis, men jeg ville vente til du har et godt fundament i military presses. Når du har det, så kan du prøve at erstattet military presses med push presses hver 3. gang. Men vent til du er blevet stærkere i military presses, og har formen på plads. Du kan se et par billeder af PP her:

Push Presses

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nej Nielsen, for TJ beskrev faktsik ikke på første side helt hvad det var.

Ok tak Thomas. jeg kunne jo næste regne ud at det var noget i den stil, men kunne bare ikke helt tro at det kunne gøre den store forskel.

Skuldre er heller ik mit svage punkt, faktisk et af de bedre synes jeg. Men jeg har lang vej igen i min milpres. Skal presse idag. Regner med at prøve med 30kg. Så har jeg kun 100kg igne så er jeg oppe på MOL rekorden *s*

Link to comment
Share on other sites

Som man kan se på den billedserie Thomas J har linket til, så er det svære ved Push Press, at man skal nå at skifte tøj lige inden lock-out. :biggrin:

I øvrigt et relateret spørgsmål: som jeg har forstået den korrekte udførsel af Clean & Press, så skal man helt i bund, og så nærmest squatte, før man presser stangen over hovedet.

Jeg laver en version, hvor jeg kun går let ned i knæ, før jeg presser stangen over hovedet. Hedder den Power Clean & Press?

Morten

Link to comment
Share on other sites

Der kan du bare se hvad eksplosiv træning giver. Han kunne nå at skifte tøj inden han lukkede stangen ud. Se det er hurtighed ;)

Du behøver ikke gribe stangen i en full-squat. Du kan sagtens bare vende den som du gør. Og jo, det hedder power clean and press. Grunden til man i normal clean griber stangen i fuld squat position er jo pga. vægtens størrelse. Jo tungere vægt, jo kortere kan du trække den op, og jo længere skal du under for at gribe den.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

BLackice, det har du selvfølgelig nok ret i, men jeg synes nu det beskrev push press rimelig godt:

Og i military presses kan man ikke bruge benene til at snyde med, for så er det ikke længere military presses, men push presses. Man kan læse meget mere om forskellige presseøvelser på J.V. Askem´s side.

Men nu ved vi helt da hvad det er :)

Link to comment
Share on other sites

ja han er godt nok hurtig. Må indrømme at jeg fik mig en god griner der los.

Jeg kørte mil pres idag. 30kg, det gik ok. Min makker begynder at ligne en bue når han laver dem, så ikke vidre sundt ud, han var jo næsten nede og røre gulvet med nakken i iver for at få vægten op. Tsk tsk. Men det fik han heller ikke lov til længe.

Men det kan man jo nemt komme til kan jeg se.

skuldre er normalt ikke mit svage punkt, så jeg holder mig til de normale mil pres først og fremmest.

Link to comment
Share on other sites

Military press er som sådan en god og grundlæggende presseøvelse. Problemet er dog tit, at når vægtene begynder at blive tunge, ja så læner folk sig mere og mere tilbage og ender nærmest i en slags stående bænkpres.... og DET er usundt for ryggen!

Netop det med at læne sig for langt tilbage er også een af grundene til at man for år tilbage valgte at droppe "strict press" (military..) fra OL-vægtløftning.

Jeg har selv valgt at fokusere på push-press når jeg træner stående pres. Jeg synes at øvelsen minimerer risikoen for at læne sig for meget tilbage. man kan så diskutere om PP har samme træningseffekt som MP i og med, at man "hjælper" stangen op med benene frem for at udelukkende bruge skuldrene og triceps. Dette er dog IMO mindre væsentligt - bare man sørger for at træne tungt, så er jeg sikker på at PP er lige så effektiv skulder/arm/lænd træning som MP.

Har man rygproblemer kan man jo køre skulderpres siddende med ryglæn - men der går man så glip af øvelsernes formidable evne til at styrke de stabiliserende muskler i hele kroppen!

Et tredje alternativ er at køre Push-jerks (eller split-jerks). PJ er endnu mere vægtløftningsrelateret end PP. Øvelsen er stort set som PP - dog laver man også et dip i knæene EFTER man har presset stangen opad. Denne øvelse er dog ikke optimal hvis man går efter "ren" skuldertræning, men den belaster ikke lænden i samme grad som MP & PP.

hej....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share