Military press?


michael
 Share

Recommended Posts

Military press - siddende uden rygstøtte, pres af vægtstang over hovedet, foran kroppen. Så er der vist ikke noget at være i tvivl om.

Jeg har bemærket at jeg i toppen af bevægelsen har en tendens til at føre stangen bagud, ind over hovedet samtidig med at overkroppen føres ind under stangen. Ikke særlig meget, bare lidt, måske 10-15 cm.

Det sker typisk sidst i sættet, når det bliver rigtig hårdt.

Er det noget man bør undgå? (og hvorfor/hvorfor ikke?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved at man i stående stem, som brugt af vægtløftere slutter løftet af med at have stangen midt i kroppens tyngdepunkt og hovedet en smule længere fremme kikkende fremad. Det med at at holde stangen foran og at stå og kikke op på stangen(holde øje med stangen) er ikke effektivt!

Du får bedre balance(især stående) og jeg synes jeg bliver stærkere i skuldrene af lige at få det sidste stykke af øvelsen med...   Men kan ellers ikke give nogen egentlig forklaring/grund!

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skal være helt kritiske, så er hedder det ikke military presses, når man sidder ned. Military presses er pr. definition stående skulderpres foran.

Jeg synes den stående version af skulderpres er klart at foretrække, da den samtidig bygger stabilitet i hele kroppen.

Med hensyn til den bagudrettede bevægelse, så er det en naturlig del af bevægemønsteret. Det er ikke meningen at stangen skal kører i en lige linie foran kroppen. Den kører op forbi hovedet, og så i en bue hen over hovedet, for ved lockout at ende op henover baghovedet/nakken.

Og i military presses kan man ikke bruge benene til at snyde med, for så er det ikke længere military presses, men push presses. Man kan læse meget mere om forskellige presseøvelser på J.V. Askem´s side.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja, det troede jeg også indtil jeg læste J.V.Askem´s side. Han har fulgt med i OL-VL sporten på flere planer (herunder også det historiske), og han har meget klare meninger om forskellige ting. Herunder hvad den klare definition er på en military press. Du kan læse mere her:

http://www.olympus.net/personal/cablebar/PRESS2.htm

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Interesant.

Min makker brokkede sig også noget da vi skulle lave military pres . Han synes det gjorte ondt i hele kroppen. Hehe, og ja der skal virkelig bruges nogle stabiliserende muskler.

Det er nok heller ikke en øvelse jeg vil køre til Failure i.

Men jeg forsætter bare med at lave dem stående så. Det går også fint synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo teknik som alt andet...  Jeg sætter en lige så stor "ære" i at gøre øvelsen striks, som i at læsse kilo på!

D.v.s. kører jeg stående stem, hedder det ikke blot press vægten op fire gange på en eller anden måde. Men derimod bruger jeg øvelsen på at lave stabilitet i hele kroppen mens man presser.

Tro mig, der er forskel på at presse 80 kg hvor du står halvt i knæ og kæmper med ryggen i en 45° vinkel til jorden eller stå rankt og blot presse stille og roligt.  Det sidste har ikke noget med dine pressemuskler at gøre, men derimod din indtræning af god form...  Og det synes jeg er en fed ting  :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja men hvis man kører øvelsen mens man står halv i knæ og nærmest ligner en som er ved at danse limbo, så er det ikke træning mere, så forsvinder udfordringen og sporten.

Jeg gør også meget ud af at prøve at udføre øvelserne så korrekt som muligt. Det kan være svært, især uden instruktør. Men det er rart at lære det fra starten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det gælder om at fokusere på skuldrene vil jeg til en hver til foretrækkende siddende frem for stående MP. Jeg kan simpelthen løfte mere på den måde. Det er måske udelukkende et spørgsmål om tilvending? Hvad siger stå-drengene til det?

J.V.Askem laver MP stående med samlede fødder. Det kan da kun give dårligere balance en skulderbredde og dermed ringere mulighed for at løfte tungt. Hvad er idéen i det?

Link to comment
Share on other sites

ideen er at efter to-tre måneder har du opbygget en balance-følelse i kroppen der gør at du kan køre med fuld intensitet, samtidig med at kroppen er blevet utrolig stabil og kontrolleret...

Bare selv den måde jeg kører på, tog mig lang tid at vænne mig til!  :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige gået over til at køre den stående...

Og jeg vender ikke tilbage :)

Indtil videre ser det ud som om at jeg kan nå op på det samme antal kg, som i den siddende version.

Jeg har også skiftet til stående version mest af praktiske grunde. Det er lettere at gribe stangen fra en squatrack end når man sidder ned, og selv skal have den op. Jeg har eksperimenteret lidt med at slæbe en bænk ind ind til squatracket, men det duer altså ikke, så derfor kunne jeg lige så godt den køre den rigtige version.

Alt andet lige, så må der også ligge en lille overførelseeffekt til f.eks. squat, når man tvinges til at bruge kroppen til at stabilisere med. Det er nok mere relevant for styrkeløftere, vægtløftere og stærkmænd end bodybuildere...

Link to comment
Share on other sites

Michael> Askem mener at det er et udtryk for en svaghed, hvis man kan køre med mere vægt siddende end man kan stående. Når først du har fået bygget alle stabiliseringsmusklerne op, og du neuralt set har fået skabt den kontakt til alle de relevante muskler, så skulle du kunne tage stort set det samme. Hvis ens lænd, mave, talje osv. er ynkelig svag, så er det klart at man kan tage mindre stående end siddende. Dog kan det godt betale sig at investere i den nødvendige tilpasningsperiode, da man i længden får mere ud af det stående. Også hvis man er bodybuilder :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ynkelig svag, det lyder sgu som om næste stop er en flaske kirsebærvin i busskuret! Thomas J, jeg tror du har læst for meget amerikansk literatur her på det sidste!

Anyways, jeg prøvede MP stående med samlede fødder. Det gik sgu godt. Der er kun 20-25% op til siddende MP.

Jeg er dog i tvivl om udførelsen. Læner man kroppen lidt tilbage når stangen passerer hovedet? Det kom jeg til og jeg ved ikke rigtig om det udgør en risiko for skade i lænden.

Måske er der en der kan hjælpe med et link til et video klip, hvor øvelsen ses fra siden.

Link to comment
Share on other sites

Det burde ikke være nødvendigt at læne kroppen tilbage. For stangen skal ligge på brystet, og så op der fra, dvs at den skulle gå forbi ansigtet uden behov for at flytte hovedet tilbage, når du så kører forbi vil stangens vandring nok automatisk gå over dit hovede, så DONT DROP IT, og så tilbage til brystet.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kører dem, tager jeg stanger fra racket med clean-greb - altså lige knap en tommelfingers-bredde inde i det rouletterede.  Lægger stangen i "rillen" overpå skuldrene foran halsen.  Derefter træder jeg to skridt tilbage og er klar.

Stiller mig med med fødderne en smule smallere end squats, og bliver rank med svaj i ryggen og højt bryst m.m. (derfor det hedder military-presses). Herefter tager jeg en dyb indånding og presser stangen opad. I starten læner jeg hovedet en smule bagud for at få stangen forbi hovedet. Gør jeg ikke dette, ville stangen ramme først min hage og derefter min næse!

Lige så snart stangen er kommet op i omkring pandehæjde, retter jeg hovedet op igen og kikker ligefrem resten at bevægelsen. Herefter er det blot at presse vægten ud til fuld ekstension...  Når jeg skal ned igen gør jeg blot det modsatte. Her læner jeg blot hovedet bagud hele vejen, indtil at stangen er næsten helt nede. Det var første rep...

Husk nu at stangen skal ligge og hvile i "racket"(som OL-folkene kalder riller mellem skuldre og hals), og ikke i dine hænder...  Og dine albuer bør peje en smule fremad.

Dette er sådan som jeg kører dem

Link to comment
Share on other sites

Meget teknisk forklaring. Jeg synes nu ik det er et problem for mig med hovedet. Det giver sig selv synes jeg. Men ok. Men det kan godt ske jeg læner mig lidt tilbage, altså jeg står jo ikke med skallen så langt fremme som jeg kan

jeg trækker hovedet tilbage selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

francis, jeg kan genkende din beskrivelse fra mig selv. Det er når jeg vipper hovedet bagud, at jeg føler at kroppen følger med. Jeg må prøve at se om jeg kan nøjes med hovedet.

Det der med at stangen skal hvile i "rillen" mellem reps. Skal det forstås at touch n go frarådes?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share