Inc. bb bænkpres vs. inc. db bænkpres


humseper
 Share

Recommended Posts

Og skal benene egentlig være på jorden eller være oppe?

Ja!

Med DB's kan du ikke yde support for en evt. svagere side samt at du skal have en bedre balance og kordination. Så jeg vil mene (generalt set) at det nok er en rigtig god ide at træne med DB fremfor BB. Dette kniber jo desværre bare for de fleste da 35+ DB's efterhånden er fjernet fra de forskellige centre.

Link to comment
Share on other sites

Og skal benene egentlig være på jorden eller være oppe?

Ja!

Med DB's kan du ikke yde support for en evt. svagere side samt at du skal have en bedre balance og kordination. Så jeg vil mene (generalt set) at det nok er en rigtig god ide at træne med DB fremfor BB. Dette kniber jo desværre bare for de fleste da 35+ DB's efterhånden er fjernet fra de forskellige centre.

Ja til hvad? At benene skal være oppe eller på gulvet?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighed for at smide benene op på en vægt reol eller lign. så ville de være en go ting da du så for trykket lændet i bænket.....

Problemet ved tunge DB er jo tit at få dem op...

t4x4----> det er ikke anderledes ved BB hvis du har en svag side vil de kun blive tungere over i den side man er bagefter....

Selvom en stang er mindre livlig en DB så er der jo stadig to ender at stangen der skal op!

Devito

Link to comment
Share on other sites

Om dine ben er oppe eller nede betyder såmænd ikke så meget. Det der er vigtigt er at øvelsen udføres korrekt. B)

Hvis benene er nede er stillingen mere stabil MEN det kedelige ved at have benene nede er, at hvis man løfter tungt, så har man en tendens til at sveje i lænden og dermed belaste den forkert. (Det kan give dårlig ryg senere hen) :(

Det utilsigtede svej i lænden kan delvist modvirkes ved at løfte benene.

Derfor afhænger det lidt af din træningsintensitet m.v. om benene skal være nede eller oppe. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tale for DB versionen, da der er mulighed for en større ROM - men bedst er et mix mellem stang og DB.

Om dine ben er oppe eller nede betyder såmænd ikke så meget. Det der er vigtigt er at øvelsen udføres korrekt. B)

Jeg vil helt klart mene at benene skal placeres på jorden ift. balancen !

Hvis benene er nede er stillingen mere stabil MEN det kedelige ved at have benene nede er, at hvis man løfter tungt, så har man en tendens til at sveje i lænden og dermed belaste den forkert. (Det kan give dårlig ryg senere hen) :(

Spørgsmålet man må stille sig selv, er vel om der så ikke løftes for tungt, hvis der er tale om forkert belastning af lænden.

Problemet ved tunge DB er jo tit at få dem op...

He, he - Ja, det kræves sq efterhånden en hel del teknik og balance :lol:

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg vove mig ud i en farlig udtalelse, nu hvor vi taler om incline....

Er der ikke et eller andet med at man ikke skal køre stangen helt ned til brystet, men kun lige ned et par cm. over brystet. Baggrunden skulle være at det sidste korte stykke ned til brystet vist ikke skulle være "en naturlig bevægelse."

Var nede og incline da en af de gamle rotter(stærk-mands deltager) nede fra centret kom over og gav mig dette råd.

Jeg er dog meget i vildrede, idet man altid er blevet fortalt at stangen SKAL helt ned.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det at sænke stangen ned til brystet foresager smerte under, eller evt efter et træningspas, kan man i første omgang prøve at holde lidt smallere på stangen. Giver det stadig smerte, kan man jo prøve ikke at sænke den helt ned. Dette vil nok specielt være en problemstilling for folk med lange arme.

Jeg synes både stang og håndvægte har positive sider, men holder mig til håndvægte for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det at sænke stangen ned til brystet foresager smerte under, eller evt efter et træningspas, kan man i første omgang prøve at holde lidt smallere på stangen.

Det er et rigtig godt råd, som mange desværre enten ignorerer eller måske ikke er opmærksomme på. Både når det gælder BB Incline Bænkpres og Military Press sætter jeg langfingeren på ringen i stedet for pegefingeren, som ville være det maximale bænkpresgreb.

Den lille forskel på 2-3 centimeter gør forskellen på, om jeg kan military press 5 x 5 helt uden problemer, eller om jeg skal have smerter i skulderen allerede under opvarmningen. Det samme gælder BB Incline BP, som jo er en mellemting mellem BP og MP. Det er så lidt, der skal til.

Ulempen (eller fordelen) ved et lidt smallere greb er, at man forøger bevægelsesafstanden og lader triceps og forreste del af skulderen overtage brystmuskulaturens arbejde. Det er dog en fordel for os uden brystmuskler :lol: . I hvertfald, hvis vi til gengæld har stærke skuldre og triceps.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share