Bøger om personlig udvikling/motivation


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der kan anbefale en eller flere bøger, som har inspireret dem til at opnå de ting, man ønsker, har udviklet en som person eller lignende?

Jeg tænkte det kunne jo være der var nogen, der havde haft gode aha-oplevelser med andre bøger, som kunne være spændende for andre. Det kan handle om sport (derfor relevansen her) - men også om så meget andet.

Selve mekanismerne bag personlig succes og at skabe sin egen motivation er ikke synderligt forskellige for en 100-meter løber, en fodboldspiller og en sælger med succes.

Personligt hiver jeg jævnligt "Who moved my cheese" af Spencer Johnson frem når jeg synes jeg trænger til at minde mig selv om noget... Den handler i høj grad om forandring, forandringsparathed og forandringsvilje.

Har også haft nogen gavn af "En sælgers vej til succes" af Frank Betger, selvom konkret salgsarbejde ikke interesserer mig synderligt - men stadig en inspirerende bog der har lært mig et og andet (og handler om meget andet end salg). Den handler meget om hvordan man skaber/booster et personligt drive og holder målet for øje.

Link to comment
Share on other sites

Der har været en tråd om bøger man bør læse.

Jeg har mange eksempler, hvor skal jeg begynde ?

Ved den niende indsigt, eller den her fra en anden tråd:

Sidste år læste jeg en lille bog, der er meget let at læse.

Den hedder Bestillinger til universet af Baerbel Mohr, Borgens forlag.

Sådan får du dine ønsker opfyldt:

Hemmeligheden er at det man forventer af livet også er det man faktisk vil få.

Lyder det ikke lækkert ?

Har også nogle salgs- og ledelses bøger, bl.a af Harry Motor.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

*BUMP*

Har adskillige gange siden trådens start haft gavn af at genlæse "Who moved my cheese" af Spencer Johnson. Har også foræret den væk til adskillige personer, som jeg mente kunne have gavn af at flytte sig lidt efter osten.

Har også læst "Et liv på kanten" af BS Christiansen, som indeholder mange usædvanlige måde at anskue problemer, udfordringer og livet i al almindelighed på (mens afsnittene om krig og træning var halvkedelige iøvrigt).

Arbejdede også systematisk med Coveys "7 habits of higly effective people" i en periode, men det er ligesom løbet lidt ud i sandet igen. Er dog noget jeg vil kigge på igen.

Everlast har også anbefalet mig Aikido in Everyday Life: Giving in to Get Your Way (http://www.amazon.com/gp/product/155643151...glance&n=283155)

Kom med flere bud og gerne med begrundelser! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Man kunne vel også tjekke ham der Alexander et eller andet, som holdt foredrag om motivation til SATS wellness-dag. Han var ok, selv om jeg måske syntes, at han undervurderede værdien af rå viljestyrke (og nej, jeg siger ikke noget om kjøwenhawnere, viljestyrke, og mangel på samme :laugh::wink: ).

Kan ikke lige huske hans efternavn, men det må være til at finde ud af. Der var i hvert fald mindst én kendt MOLbo til stede, udover undertegnede. Måske denne person husker bedre end jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale "Kunsten at være egoist" af Joseph Kirschner. Det er en gammel svend, som sikkert kun findes i bogantikvariater og på biblioteket, men den vil være god læsning for mange.

Den er ikke en opfordring til at skide på alle andre, som man måske kan tro af titlen, men en lærebog i, hvordan man skal turde være sig selv og ikke lade sig presse til at undertrykke sine egne behov og ønsker.

En anden god bog i denne genre er Lee Iacoccas (den tidligere Chryslerchef) første selvbiografi. Den indeholder også en række ting, som man kan bruge i sit personlige liv, hvis udvikling prioriteres højt.

Link to comment
Share on other sites

Stephen Coveys bog er rigtig god.

En person som inspirer mig meget er steve pavlina www.stevepavlina.com Vær dog kritisk, da han både er vegetar og påstår han til tider har telepatiske evner med sin kone. Fordi han er en særling har han stadig meget styr på time management, motivation etc.

Ved sådan nogle bøger, skal man ikke are læse dem en gang, putte dem under hovedpuden og så bare vente på det sker. En sådan udvikling er dynamisk og man skal have fat i selvjælpsmaterialerne ofte, for både at læse nyt men også genlæse mange ting. Det holder en skarpt motiveret.

Generelt er det er od idé, at låne bøgerne som lydbøger og høre dem mens man kører bil, tog, laver mad eller andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Fandt lige den her frem - "Den nye Bedst når det gælder". Idrætspsykologi af Willi Railo.

Den handler om at finde den metale styrke i sin sport og komme omkring de uheldige perioder ved brug af forskellige mentale hjælpemidler.

Det er en bog der både informerer, fortæller om andre sportsudøveres mentaltræning og giver forslag til, hvordan man selv kan arbejde med forskellige ting som; motivation, præstation, præstationangst, spænding, negativ-positiv energi osv ect.

Jeg synes det er et godt hjælpemiddel til de problemer der evt. dukker op, når man skal opretholde motivationen og ikke blive for negativ i hårde træningspas uden den vilde fremgang - de der lidt øv-perioder. Både jeg og min bror har brugt denne.

Jeg har i forb. med præstationsangst, blokader og meget negativt syn på eget spil.

Min bror (da han lå i dk-toppen) brugte den som et motiverende hjælpemiddel - en slags træningslog. Når træningen kørte sur, og han ikke rigtigt kunne komme ud af den negative rutine.

Generelt værd at bruge et par timer på at læse igennem.

/Randi

Link to comment
Share on other sites

Gode input, folkens.

Jeg har bestilt "Kunsten at være egoist" på biblioteket.

Steve Pavlinas blog har jeg læst dele af, da han kørte et eksperiment med polyfase-søvn og skrev om det i sin blog - meget spændende. Jeg vil prøve at læse mere i de andre posts i hans blog.

Link to comment
Share on other sites

Gode input, folkens.

Jeg har bestilt "Kunsten at være egoist" på biblioteket.

Steve Pavlinas blog har jeg læst dele af, da han kørte et eksperiment med polyfase-søvn og skrev om det i sin blog - meget spændende. Jeg vil prøve at læse mere i de andre posts i hans blog.

Hvad endte dette forsøg egentlig med?

Link to comment
Share on other sites

Han kørte med det i ret lang tid (6-8mnd hvis jeg husker ret), og havde mange fordele af det. Han besluttede dog at gå tilbage til normal søvn, fordi det var lettere at passe sammen med familien, så vidt jeg husker. Spændende læsning, kan anbefales: http://www.stevepavlina.com/blog/2005/10/polyphasic-sleep/

Link to comment
Share on other sites

Arbejdede også systematisk med Coveys "7 habits of higly effective people" i en periode, men det er ligesom løbet lidt ud i sandet igen. Er dog noget jeg vil kigge på igen.

Kom med flere bud og gerne med begrundelser! :smile:

Håber du tager den op igen! :wink:

Steven Covey:

Det vigtigste først

Den 8 vane

Anthony Robbins:

Ubegrænset kraft

Awaken The Giant within

Stephen Coveys bog er rigtig god.

En person som inspirer mig meget er steve pavlina www.stevepavlina.com Vær dog kritisk, da han både er vegetar og påstår han til tider har telepatiske evner med sin kone. Fordi han er en særling har han stadig meget styr på time management, motivation etc.

Ved sådan nogle bøger, skal man ikke are læse dem en gang, putte dem under hovedpuden og så bare vente på det sker. En sådan udvikling er dynamisk og man skal have fat i selvjælpsmaterialerne ofte, for både at læse nyt men også genlæse mange ting. Det holder en skarpt motiveret.

Generelt er det er od idé, at låne bøgerne som lydbøger og høre dem mens man kører bil, tog, laver mad eller andre ting.

Bøgerne fungerer som værktøjer og læses ikke som romaner, den dybere essens er netop at de læses op til flere gange da man ikke altid får fat i al substans første gang . . . dyb tænkning er påkrævet.

Rart at se andre mennesker med denne forståelse og respekt for disse bøger.

Fandt lige den her frem - "Den nye Bedst når det gælder". Idrætspsykologi af Willi Railo.

...

/Randi

Den kan sagtens anbefales.

Bogen har dog den svaghed, at den beskæftiger sig med bredden og går ikke i dybden omkring det mentale.

Visse psykiske elementer berøres desværre kun flygtigt, men man har så noget at starte med.

Link to comment
Share on other sites

Håber du tager den op igen! :wink:

Steven Covey:

Det vigtigste først

Den 8 vane

Anthony Robbins:

Ubegrænset kraft

Awaken The Giant within

Bøgerne fungerer som værktøjer og læses ikke som romaner, den dybere essens er netop at de læses op til flere gange da man ikke altid får fat i al substans første gang . . . dyb tænkning er påkrævet.

Rart at se andre mennesker med denne forståelse og respekt for disse bøger.

Netop. Og selvom alt substans måske er fanget første gang, bør man læse det igen og igen. Motivation er en følelse, som efter min mening bør laves til en vane, da motivation forsvinder lige så let som den kom.

Alle disse selvhjælpsbøger/kurser/livsstile er IKKE nemme, at følge og leve efter. Der skal lange seje træk til, men det betaler sig i høj grad i længden. Der er ingen quick fixes i dette felt - kun hårdt arbejde, suppleret med gode tips. For at få noget ud af det, skal der ske paradigmeskift.

Link to comment
Share on other sites

Kristeligt Dagblad har kørt en artikelserie hen over sommeren om personlig udvikling. Ikke om, hvordan man udvikler sig personligt, men mere om hvorfor det er blevet på en gang påkrævet og trendy i vores samfund. Jeg synes der er flere gode artikler at blive klog af.

Jeg har også læst "7 gode vaner", som egentlig er udemærket.

Men, hvis formålet er at lære sig selv bedre at kende - så synes jeg egentlig at flere af de "store gamle" forfattere giver større udbytte. Jeg læste "Forbrydelse og straf" af Dostojevski for nyligt. Selv om den har mere end 100 år på bagen, så indeholder den altså megen dyb psykologisk indsigt.

Link to comment
Share on other sites

Kristeligt Dagblad har kørt en artikelserie hen over sommeren om personlig udvikling. Ikke om, hvordan man udvikler sig personligt, men mere om hvorfor det er blevet på en gang påkrævet og trendy i vores samfund. Jeg synes der er flere gode artikler at blive klog af.

Jeg har også læst "7 gode vaner", som egentlig er udemærket.

Men, hvis formålet er at lære sig selv bedre at kende - så synes jeg egentlig at flere af de "store gamle" forfattere giver større udbytte. Jeg læste "Forbrydelse og straf" af Dostojevski for nyligt. Selv om den har mere end 100 år på bagen, så indeholder den altså megen dyb psykologisk indsigt.

Der er megen klogskab at hente i litteraturen og filosofien. Prøv at se på noget Kierkegaard - evt. bøger om Kierkegaard. Sartres 'Eksistentialisme er humanisme' skulle være til at gå til - klog mand...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noget der har vundet fra de sidste par årtier er så vidt jeg ved NLP.. altså "Neuro Lingvistisk Programmering"... det umiddelbart ret spændende men indgående kendskab til emnet har jeg ikke... det skulle være fantastisk i forhold til at lære sig selv at kende samt kommunikation med andre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Noget der har vundet fra de sidste par årtier er så vidt jeg ved NLP.. altså "Neuro Lingvistisk Programmering"... det umiddelbart ret spændende men indgående kendskab til emnet har jeg ikke... det skulle være fantastisk i forhold til at lære sig selv at kende samt kommunikation med andre :smile:

det er en psykologisk anderledes tilgang til livet som er mere naturvidenskabeligt end normalt. det anslås fx hvis flere speciallærer fik undervisning i nlp at 50% af danske børn og unge ville kunne blive kvit med læseproblemer ved at fokusere på deres associationer om bøger(eller læring generelt) og deres læsestil.

så vidt jeg ved kan man tage kurser, mod betaling, om nlp.

for at oversætte så betyder neuro hjerne, lingvistisk sproglig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share