Makrobiotisk kost


Dines
 Share

Recommended Posts

Jeg blev lidt nysgerrig efter at vide hvad makrobiotik var pga. en diskussion og her er et par interessante links fra Pubmed.

Denne undersøgelse finder, at der er en sammenhæng mellem unge personer på makrobiotisk diæt og forringet kognitiv funktion:

kognitiv funktion og makrobiotisk kost

Disse resultater tyder på at der kan være en mindsket risiko for cancer ved at følge en makrobiotisk diæt:

makrobiotisk kost og mindsket risiko for cancer

Her er vist at en makrobiotisk kost som ung medfører en lavere knoglemasse:

mindsket knoglemasse ved makrobiotisk diæt

Der var fundet Clostridium botulinum i en gang makrobiotisk dåsemad (C. botulinum er de bakterier der laver giften botox, der bruges til at fjerne rynker med):

Det er ikke sundt at spise makrobiotisk dåsemad

Her er en undersøgelse fra Holland der viser at en streng makrobiotisk diæt giver B-12 vitamin mangel samt en lang række andre virkninger så som tab af muskelmasse:

Mere om makrobiotisk diæt (ikke rart)

Denne undersøgelse på unge mænd viser at en makrobiotisk diæt forbedrer HDL/total kolesterol forholde:

En forbedret kolesterol balance ved makrobiotisk diæt

flere slanke makrobiotiske børn

Tja ud fra det ovenstående, så regner jeg ikke med at skifte over til en makrobiotisk kost. Udover dem jeg har linket til er der en række andre, der minder meget om de ovenstående.

P.S. Det var bare en hurtig søgning, og jeg har derfor næppe fået alt interessant information med.

Edited by Dines
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Du kan finde skidt og godt inden for alle former for diæter/livsstil!!!! Generelt, så tror jeg meget på makrobiotikkens(syn) og specielt syre/base balancen!

Men som en god start, så kan man læse det der er på denne hjemmeside:

Makrobiotik

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Tommy> Du mener altså seriøst at en forringet kognitiv funktion, mindsket knogle og muskelmasse samt mangel symptomer på en del vitaminer er en detalje?!?!?

Nu har jeg ikke læst det, men du kan vel forklare mig kort hvorfor man får en forringet kognitiv funktion, en mindsket knogle/muskelmasse og hvorfor man får mangel symptomer på en del vitaminer ???

Fordi man spiser meget korn og mindre kød?????

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Tommyboy Indsendt: 8. Feb 2004, 19:47  

(clayman @ 8. Feb 2004, 19:32)

Skriv til: Kate Bille

Astrolog - med hollistisk livssyn og kost som interesseområde.

Sort of a give-away, if you ask me

What??

Du kan ikke se det eller ?

Astrolog - med hollistisk livssyn og kost som interesseområde

Nope er blind *G*

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg må simpelthen lige svare på denne tråd.

Jeg har nu igennem 2 år beskæftiget mig med makrobiotik (jeg er 19 år) og har aldrig nogensinde mødt noget som helst der kunne være dårligt ved det?

Det går simpelthen ud på at skabe balance i kroppen både fysisk og psykisk. At spise i henhold til årstid og konstitution (kropsbygning, energier osv.)

Kosten kan selv vælges hvad man har det bedst med men rådes til at være delvist vegetarisk, dyket biodynamisk eller økologisk og bygget op omkring hele korn og grøntsager. Selv spiser jeg fisk og ved lejligheder også fjerkræ. Jeg har fået meget mere energi efter jeg begyndte på det og det har også ændret mit humør til det mere positive.

Men nu læser jeg også i et af dine links at der bliver skrevet om makrobiotisk dåsemad? En ting som jeg aldrig nogensinde har hørt eller er støt på, så det kan godt være der findes en gren af makrobiotikken som er ekstrem og som måske kan være skadelig, det ved jeg ikke, men kunne jeg godt tænke mig at finde ud af.

Men jeg kunne også godt tænke mig at høre hvordan du er kommet frem til alle disse negative links omkring makrobiotik, for hvis jeg eksempelvis går på google og skriver makrobiotik er denne tråd det eneste negative link der kommer frem.

Jeg må sige at jeg synes det virker skidt at fremstille makrobiotik som en negativ ting, når det bestem slet slet ikke er det. Det læner sig faktisk op ad nogen budhistiske holdninget om at komme økologisk og fair trade eksempelvis for at bidrage til en bedre samfund og miljø og en kærlighed for andre mennesker rundt om på jorden.

Jeg håber meget du vil svare igen, da jeg er meget interesseret i en dialog :)

Venlig hilsen

Aske

Link to comment
Share on other sites

Jeg må simpelthen lige svare på denne tråd.

Jeg har nu igennem 2 år beskæftiget mig med makrobiotik (jeg er 19 år) og har aldrig nogensinde mødt noget som helst der kunne være dårligt ved det?

Det går simpelthen ud på at skabe balance i kroppen både fysisk og psykisk. At spise i henhold til årstid og konstitution (kropsbygning, energier osv.)

Kosten kan selv vælges hvad man har det bedst med men rådes til at være delvist vegetarisk, dyket biodynamisk eller økologisk og bygget op omkring hele korn og grøntsager. Selv spiser jeg fisk og ved lejligheder også fjerkræ. Jeg har fået meget mere energi efter jeg begyndte på det og det har også ændret mit humør til det mere positive.

Men nu læser jeg også i et af dine links at der bliver skrevet om makrobiotisk dåsemad? En ting som jeg aldrig nogensinde har hørt eller er støt på, så det kan godt være der findes en gren af makrobiotikken som er ekstrem og som måske kan være skadelig, det ved jeg ikke, men kunne jeg godt tænke mig at finde ud af.

Men jeg kunne også godt tænke mig at høre hvordan du er kommet frem til alle disse negative links omkring makrobiotik, for hvis jeg eksempelvis går på google og skriver makrobiotik er denne tråd det eneste negative link der kommer frem.

Jeg må sige at jeg synes det virker skidt at fremstille makrobiotik som en negativ ting, når det bestem slet slet ikke er det. Det læner sig faktisk op ad nogen budhistiske holdninget om at komme økologisk og fair trade eksempelvis for at bidrage til en bedre samfund og miljø og en kærlighed for andre mennesker rundt om på jorden.

Jeg håber meget du vil svare igen, da jeg er meget interesseret i en dialog :)

Venlig hilsen

Aske

Du er klar over at du har åbnet en 4 år gammel tråd om et emne der i vid udstrækning regnes for at være en omgang bull****?

Link to comment
Share on other sites

Om ikke andet en meget hyggelig tråd, fik meget ud af at læse på den side som "tommy" linker til. En række guldkorn, men må lige smide denne her på om vigtigheden af at tygge maden:

En anden energi er kosmisk energi, som strømmer via spiraler igennem midten af hovedet og rammer drøbelen. Dette skaber positiv (yang) energi som bliver opsamlet i drøbelen. Gennem fødderne strømmer en negativ (yin) energi op gennem kroppen og samles i tungen. Herved fremkommer en positiv ladet drøbel og negativ ladet tunge. Der er en spirituel øvelse der går ud på, at føre tungen op og tilbage i munden for at forbinde dette energimæssige kredsløb.

Ved det ikke, men forekommer mig en smule svært at eftervise med videnskabelig metode :tongue:

I øvrigt bliver jeg gang på gang forundret af hvordan man kan svare på et indlæg som henviser til mere eller mindre videnskabelige artikler med personlige oplevelser og henvisninger til div. guruer. Jo, der er sikkert noget af det der er fint, meeeen...

Synes faktisk det er lidt underholdende...

/Christian

Link to comment
Share on other sites

Lever ikke selv efter makrobiotiske principper men har dog lidt meninger om emnet alligevel!

Læren er oprindelig ganske anderledes end den version der fremlægges i vesten i dag! Kød er ikke forbudt men regnes som en styrkende del af en sund kost. Balancen mellem ying og yang (kulde vs varme eller feminitet vs maskulinitet) anses som det vigtigste for at bevare og opbygge et optimalt helbred! Den version af makrobiotikken der primært florerer i vor ende af verden er en nyere fortolkning der der er mere vegetarisk inspireret end den oprindelige selvom den dog er blevet opblødt siden introen i vesten!

Link to comment
Share on other sites

"Vi har 32 tænder og 32 ryghvirvler (som arketype. I vores tid kan der ses 33). Hver enkelt tand relaterer til en ryghvirvel så hver gang du tygger stimuleres ryghvirvlerne. Med andre ord, bliver hele nervesystemet via rygsøjlen stimuleret af trykket."

"Så gå i gang med at tygge hver mundfuld 150-200 gange og hele dit immunsystem styrkes, der skabes større spiritualitet og hele kroppen kommer i harmoni og balance.

Og tænk : Tygning er en ret sexet beskæftigelse. "

To små uddrag fra http://katebille.homepage.dk/makrobio/artikler/tygning.htm

Hvis du har 3min tilovers så kig lidt rundt derinde, ganske underholdende :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share