Bend-over barbell row


Krea
 Share

Recommended Posts

Hvordan skal vinklen på kroppen være i denne øvelse? Jeg har set billeder af folk der kører den på 2 forskellige måder. Med en vinkel på ca 45 grader og med en vinkel på 90 grader. Den sidstnævnte giver størst overførsel til bænkpres (og jeg kører den også selv sådan). Men er det forkert at køre den med er vinkel på 45 grader eller mindre (det ligner jo næsten en form for modificeret dødløft)????

Link to comment
Share on other sites

Nej det er ikke mere forkert at køre den med 45 grader. Hvis du så samtidig kører den med smalt underhåndsgreb, så har man det som også kaldes Yates row. Den kører jeg selv.

Jeg føler Yates Row mere rammer mere i midten af ryggen, dvs. at jeg mærker den bedre i rhomboids end trapeziusmusklerne, og at jeg belaster lænden mindre.

Men jeg vil da nok tro at overførelseseffekten er bedre hvis man kører den på alm. vis.

Link to comment
Share on other sites

Personligt kører jeg den i 90 grader, nogen gange med chest support.

90 grader

- Træner hovedsageligt latimus dorsi og teres minor/major.

45 grader

- Træner hovedsageligt rhombedius og trapezius.

Det er rigtig nok at erector spinae bliver mest belastet ved 90 graders udgaven, men det kan delvist undgåes ved brug af chest support.

Hvorvidt man gør det ene eller det andet er altså et spørgsmål om hvilke muskler i ryggen man prioriterer højst eller hvilke andre rygøvelser man kører i sit program.

Da jeg somregel altid starter med dødløft føler jeg ikke et behov for at træne mine trapz særlig meget, da dødløft tærer hårdt på dem. De er måske også lidt for store til resten af min ryg. Derfor bruger jeg 90 graders udgaven. Chest support gør det svært/umuligt at snyde ved at bruge lænden til at skabe moment i starten af trækket.

Link to comment
Share on other sites

Ok. dvs man ligger på en bænk, med vægten under bænken og løfter den op til.

Cool nok. sådan en har vi nemlig også hos os.

jeg tror jeg dropper T-bar rows, jeg bryder mig ikke om den, og synes man ligner en lam kylling når man udfører den. Så den skipper jeg og laver Chest support Bend over sjov.

Link to comment
Share on other sites

Til chest support bruger jeg regel bare en incline bænk stillet i en vinkel så det passer med at når jeg læner mig frem og hviler brystet på den så er min overkrop vandret. Men det kræver også at man har noget man kan ligge imellem bænkens ryg og ens bryst. Ellers kan det sgu godt gøre ondt at køre bent over barbell rows med 100 kg.

Link to comment
Share on other sites

Lænden tager ikke skade, hvis man laver tingene rigtigt. Jeg ved ikke hvorfor folk pyller så meget omkring lænden. Lænde problemer begyndte først at eksplodere, da folk fik stillesiddende arbejde. Lænden har godt af at blive brugt. Folk som træner dødløft, bent rows, goodmornings osv. har en meget lavere risiko for lænde problemer end kontornusseren.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

:)

Nej, jeg forstår godt din bekymring Blackie. Det er fornuftigt nok at passe på sin lænd. Problemet er bare at de fleste er FOR forsigtige. Jeg ved godt ET eksempel ikke siger noget som helst, men det er tankevækkende, at en nede i vores center fik en diskusudposning, ved at køre barbell curls. Sjovt nok har han altid haft travlt med at dødløft, squat og bent rows var farligt for ryggen, så det ville han ikke køre. Ja ja, havde han kørt squat og dødløft, så var der en stor sansynlighed for at hans rygstyrke ville have beskyttet ham i barbell curl.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Videklip af bent over rows ?? Ikke et jeg er tilfreds med. Dem jeg har set lever ikke op til det jeg forbinder med god form :)

Svag ryg er jo relativt. Jeg har set personer som var så svage i ryggen at de ikke kunne løfte en kasse øl fra gulvet uden at få rygsmerter. Er man ekstrem svag, så bør man starte med kropsvægt øvelser, som ikke belaster hvirvelsøjlen overhovedet, men som lader erector muskulaturen og mavemuskulaturen arbejde. Det kunne være reverse hypers med minimal vægtbelastning, alm. hypers uden vægt, crunches osv. Når fundamentet er lagt, så kan kan begynde med let dødløft, squat, situps osv. Når næste niveau er nået, så kan man begynde på de helt hardcore øvelser, som bygger en ryg af stål, og en mave af beton :) Fortsæt med at øge styrken i dødløft, men inkludere goodmornings (start med lette vægte). Man kan også begynde at smide mere vægt på i bent rows og andre øvelser som normalt belaster lænden meget. Maveøvelserne bør laves med belastning nu. Den sædvanelig udholdenshedstræning fremgang folk tager i mavetræning er yt, hvis man vil have en stærk ryg.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det med Barbell Curls og rygskade passer sku meget godt sammen.

I dag til træning overhørte jeg lige en samtale om en rygskade. Det viste sig at personen som havde haft denne rygskade hellere ikke trænede ting som squat og kun sjældent dødløft, iøvrigt sikkert med dårlig form.

Herefter stod den så på curls med bælte og fjedreeffekt hele vejen igennem for ham. Så behøves man ikke at tænke ret over hvor skadelig fjedrecurls egentlig er.

Jeg var også en gang bekymret for at min lænd kunne tåle hård træning. I dag tæsker jeg den for vildt med squats, dødløft, goodmornings plus den statiske belastning fra øvelser hvor man står op. Sålænge man kører sine øvelser med god form, så sker der ikke lænden noget. :)

Link to comment
Share on other sites

Tj . Grunden til at jeg spurgte er faktisk at jeg har en Bror og svigerinde med ret svagerygge. Og de skal nok snart til at begynde på noget ryg træning. Så for at overvåge lidt så ville jeg lige tjekke om mht hvad der var fornuftigt når vi taler optræning af en HELT utrænet ryg/krop.

Jeg synes måske at der mangler noget ryg træning i mit program. Altså jeg har da dødløft, og squat og front squat. Men det er så også det. Mere eller mindre. Så var der jo bend over rows, som jeg så har udbyttet med T-bar rows, som jeg synes er en virkelig skod øvelse, den går da mere i armene end i noget som helst andet.

Nu ser jeg lige på det video klip ME sendte.

Link to comment
Share on other sites

Blackice-> Jeg håber at jeg misforstår dit indlæg, men det lyder som om at du bruger squat og frontsquat i dit ryg  program. Fortæl at det ikke passer.

Mht T-Bar rows så tror jeg du muligvis udfører den forkert. Jeg synes ihvertfald at det er en af de bedre rygøvelser som kan give et godt pump.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share