Hjemmetræning.


LurifaX
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg løber hver 2. dag (ca 7 km) og river hver aften 200 gange med en 5 kg's vægt (i 4 sæt) og så 80 armbøjninger (i 4 sæt)

(self træner jeg ik lørdag og søndag. nogen gange fredag)

Er dette noget der vil hjælpe set på sigt... Eller er det simpelthen for lidt træning? Evt andre gode øvelser man ka lave uden man ska til at state i motions center? er åben for det meste... :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kommer jo meget an på hvad dit mål er...?

Det er ikke noget du vil bliver mere muskuløs af end du er nu; men det vil da påvirke din kondition og udholdenhed.

Armbøjningerne er gode for dit bryst, skuldre og triceps; men det er ikke noget der vil give dig nævneværdig muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

okay.... hvor lang tid ska jeg så op på at træne for at det begynder at ligne noget? evt andre øvelser..?

Mit forslag kunne være ca. 1 time styrketræning 2 gange om ugen.

Så tror jeg der er sket en del efter ½ år.

Ang. øvelser, se forsiden på http://www.motion-online.dk/

der er en masse programmer og øvelser.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Okay Henning... Tak for svaret... men tror du så det ville være en god ide fx at ta dette program som man udelukkende kan lave med håndvægte som jeg ska ud og købe snart:

Et "Voluminøst" split-program:

Dag 1: Squat, Step-ups, Læg, En-arms-rowing, Biceps-curl

Dag 2: Brystpres, Flyers, Skulderpres, Sideløft, Triceps siddende

3 sæt á 12 gentagelser for hver øvelser

Begge dage trænes der også mave og lænderyg.

Træn 3-4 gange pr. uge (Hver anden gang laves "Dag 1" osv.

Evt hvilke mave og lænderøvelser kunne jeg lave? er ikke så meget inde i alle de forskellige øvelser nemlig... altså hva der er bedst osv..

Men hvis jeg nu træner det program der igennem 3 gange ugentligt plus løb ca en 7 km hver anden dag.. ville det så være noget der vil være at mærke/se efter fx en ½ år ?

Link to comment
Share on other sites

ikke synderligt - og slet ikke i forhold til hvis du trænede med forholdsvis korrekt belastning.

At reppe 200 gange med en belastning på 20% er ikke noget der stimulerer nævneværdig hypertrofi.

Det er at anbefale at du træner med vægte over i hvert fald 50-60% af dit max.. ca. hvor meget er op til dig selv!.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo heller ikke tænkt mig at jeg vil bruge det meget korte program jeg kørte før...

Jeg vil købe tungere vægte og prøve dette program: (som du siger jeg ska træne med 50 % af min træningsbelastning? PS hvordan finder jeg min maksimale træningsbelastning?)

Et "Voluminøst" split-program:

Dag 1: Squat, Step-ups, Læg, En-arms-rowing, Biceps-curl

Dag 2: Brystpres, Flyers, Skulderpres, Sideløft, Triceps siddende

3 sæt á 12 gentagelser for hver øvelser

Begge dage trænes der også mave og lænderyg.

Træn 3-4 gange pr. uge (Hver anden gang laves "Dag 1" osv.

Og hvilke mave og lænderøvelser ville være gode til dette program?

Og hvor lang tid skal man hvile mellem hvert sæt? og ska man når man har lavet 12 gentagelser af squat bagefter lave 12 gentagelser af Stepups? og bagefter 12 gentagelser af Læg osv, og når man er nået igennem programmen med 12 gentagelser af alle øvelser så starte forfra på andet sæt i alle øvelserne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo heller ikke tænkt mig at jeg vil bruge det meget korte program jeg kørte før...

Jeg vil købe tungere vægte og prøve dette program: (som du siger jeg ska træne med 50 % af min træningsbelastning? PS hvordan finder jeg min maksimale træningsbelastning?)

Et "Voluminøst" split-program:

Dag 1: Squat, Step-ups, Læg, En-arms-rowing, Biceps-curl

Dag 2: Brystpres, Flyers, Skulderpres, Sideløft, Triceps siddende

3 sæt á 12 gentagelser for hver øvelser

Begge dage trænes der også mave og lænderyg.

Træn 3-4 gange pr. uge (Hver anden gang laves "Dag 1" osv.

Og hvilke mave og lænderøvelser ville være gode til dette program?

Og hvor lang tid skal man hvile mellem hvert sæt? og ska man når man har lavet 12 gentagelser af squat bagefter lave 12 gentagelser af Stepups? og bagefter 12 gentagelser af Læg osv, og når man er nået igennem programmen med 12 gentagelser af alle øvelser så starte forfra på andet sæt i alle øvelserne?

Din maximale træningsbelastning (1RM kalder man det også), er den vægt du lige kan løfte én gang, og så ikke mere. Eks. er din 1RM 100 kg - så skal du køre med vægte mellem 50 og 100 kg :)

-

Pause mellem sæt plejer at være 1-2 minutter (det skal gerne være sådan, så de sidste par gentagelser er hårde - dog må du helst ikke træne til det er umuligt for dig at løfte vægten én gang til)

Det smarteste ville nok være at skifte mellem øvelser der går ind i forskellige muskelgrupper.

Eks. kører du først 3 sæt squat, derefter 3 sæt en-arms rowing, 3 sæt Step-ups, 3 sæt bicep-curl, og 3 sæt læg - på den her måde får dine muskler længere hviletid mellem de forskellige øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Okay tak for svaret... men hvis vi så siger jeg køre dette program 3 gange om ugen:

Et "Voluminøst" split-program:

Dag 1: Squat, Step-ups, Læg, En-arms-rowing, Biceps-curl

Dag 2: Brystpres, Flyers, Skulderpres, Sideløft, Triceps siddende

3 sæt á 12 gentagelser for hver øvelser

Begge dage trænes der også mave og lænderyg.

Træn 3-4 gange pr. uge (Hver anden gang laves "Dag 1" osv.

Vil der så være noget at se efter ex. et ½ år..? eller giver det bare god motion og udholdenhed?

Jeg er nybegynder... så hvor tunge håndvægte vil i skyde på jeg ska købe? og har self. tænkt mig at købe ekstra skiver så man ligeså stille bliver bedre og bedre..

Men gider ikke gøre det hvis det ikke vil virke synligt.. Men kun giver kondition og udholdenhed...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynder... så hvor tunge håndvægte vil i skyde på jeg ska købe? og har self. tænkt mig at købe ekstra skiver så man ligeså stille bliver bedre og bedre..

Så tunge som du har penge til / mulighed for.

20kg kan hurtigt blive for lidt i squat, lunges, rowing, brystpres m.fl.

Hvis du beslutter at købe nogle "mindre" nu med mulighed for at købe flere skiver, så sørg for at låsen er ordentlig. En fjederlås vil f.eks. være en dårlig ide, hvis du sætter mere vægt på end håndvægten er beregnet til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo heller ikke tænkt mig at jeg vil bruge det meget korte program jeg kørte før...

Jeg vil købe tungere vægte og prøve dette program: (som du siger jeg ska træne med 50 % af min træningsbelastning? PS hvordan finder jeg min maksimale træningsbelastning?)

Og hvor lang tid skal man hvile mellem hvert sæt? og ska man når man har lavet 12 gentagelser af squat bagefter lave 12 gentagelser af Stepups? og bagefter 12 gentagelser af Læg osv, og når man er nået igennem programmen med 12 gentagelser af alle øvelser så starte forfra på andet sæt i alle øvelserne?

gerne mere, men som sagt så ml. 50 og 100 %

Hvis dit max bænkpres er 100, kan du køre eks, 5x5 @ 85 kg, el. 8x3 @ 75 kg, eller lign.. der er ingen faste rammer - og det er også forskelligt hvor ens max ligger i forhold til ens 5 gange max og 10 gange max etc.

Men start forholdsvist lavt og find en vægt du kan gøre mange reps med, og lær teknikken korrekt, før du begynder på de helt tunge vægte.

Mht. sæt osv. er det selvfølgelig op til dig selv igen hvor mange du vil køre. I hypertrofi øjemed anbefaler de fleste i hvert fald 2 sæt - gerne flere. men altså du kører alle dine sæt squats færdigt før du begynder på en ny øvelse - medmindre du supersætter el lign.

Link to comment
Share on other sites

Okay.. hvor tunge er meget tunge så?

Atlså... det vil slet ikke være at se efter et ½ år så?

Et ord: Sandsæk.

Rend ned til din nærmeste skrædder og få ham til at sy en kraftig sæk på 40-50L til dig. Mens han er igang render du ned til dit lokale byggemarkede og køber for 20kr grus (ca. 30-50kg). Så har du en sandsæk, du kan fylde mere eller mindre sand i afhænig af dit vægtbehov. Træning med så'n en fætter er billig (koster ca. 100kr), og den ødelægger heller ikke dit gulv, hvis du taber den. Hvorfor du kan træne squat og dødløft hjemme i stuen. Desuden er det nemt at forøge vægten, og jeg lover dig, at du nok skal få udfordringer.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Okay.. tak for alle de gode svar....

Men søger stadig et svar..

Hvis jeg køre dette "Vuloumiøse" program i noget tid.. lad os sige et ½ år.. 3 gange om ugen, med så tunge håndvægte jeg kan...

VÆR OPMÆRKSOM PÅ:

Jeg hentyder til programmet MOL har lavet på hvor man ka træne alle øvelser blot med 2 tunge håndvægte... IKKE PÅ MASKINER...

Link to comment
Share on other sites

På et halvt år vil du kunne se resultater, det er jeg næsten sikker på - ikke mindst hvis kosten også er fornuftig.

I og med det er styrketræning vil du næppe øge din udholdenhed eller komme i specielt bedre form af det, men du vil få større og stærkere muskler og hvad der ellers følger med at gode "bivirkninger" med styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Okay.. det lyder godt... men et skud i luften.. hvor meget tror i jeg kan løfte i starten, når jeg er nybegynder og ikke har pumpet en skid før?

Vil det hjælpe muskelvæksten hvis jeg løber hver 2. dag.. gør jeg nemlig.. eller skal jeg evt. lade være med at lave benøvelserne i programmet med håndvægte MOL har lavet? (altså for at mine ben ka nå at restituere)

Link to comment
Share on other sites

Okay.. det lyder godt... men et skud i luften.. hvor meget tror i jeg kan løfte i starten, når jeg er nybegynder og ikke har pumpet en skid før?

Vil det hjælpe muskelvæksten hvis jeg løber hver 2. dag.. gør jeg nemlig.. eller skal jeg evt. lade være med at lave benøvelserne i programmet med håndvægte MOL har lavet? (altså for at mine ben ka nå at restituere)

Hvis du vil have større ben, så nej...

DU burde vel kunne squatte en 50-70 kg, og dødlæfte det samme + bænke en 40-60 kg... men er det meningen du vil dødløfte med DB's? eller har du tænkt dig at købe en stang. Og hvis du skal have OK belastning i squat med håndvægte, skal det være nogle store nogle, skal du tænke på.. så det er ikke sikkert du kan håndtere den vægt, med dine arme. Det er en hel del nemmere med barbell

Udover det vil det ikke hjælpe din muskelvækst at løbe (cardio). Du skal være i kalorieoverskud, for at opnå hypertrofi, og hvis du ikke har ordentligt styr på kosten, kunne du snildt ende i kalorieunderskud, eller ligevægts.. og så sker der ikke npget.. ;)

Edited by Eruption
Link to comment
Share on other sites

Okay.. Nej jeg har ikke tænkt mig død løft og det der... men ville det slet ikke være nok med to 15 kg's håndvægte.. og så hvis jeg bliver bedre så evt købe flere skiver?

Men jeg løber altså ca 7 km hver anden dag, men giver det slet ikke nogle synlige benmuskler?

Hva skal jeg spise for at komme i kalorie overskud og protein overskud.. som jeg jo kan forstå man skal være for det giver synlige muskler.. ikke sandt?

Link to comment
Share on other sites

Okay.. Nej jeg har ikke tænkt mig død løft og det der... men ville det slet ikke være nok med to 15 kg's håndvægte.. og så hvis jeg bliver bedre så evt købe flere skiver?
NEWSFLASH: Ingen tunge vægte = ingen muskevækst.

Ingen effektive basisøvelser = ingen effektiv muskelvækst

Desværre, men det er vejen til muskelvækst. Igen ... jeg vil anbefale dig at lave en sandsæk med vægt på 50% af din kropsvægt. Se eventuelt mit tidligere indlæg.

Men jeg løber altså ca 7 km hver anden dag, men giver det slet ikke nogle synlige benmuskler?

Nej, slet ikke sammenlignet med tung vægttræning. Du kan eventuelt løbe i bakketerræn, det giver i hvert fald mere end landvejsløb.

Hva skal jeg spise for at komme i kalorie overskud og protein overskud.. som jeg jo kan forstå man skal være for det giver synlige muskler.. ikke sandt?

Mad med protein ;). Spise en god portion havregryn med nødder og rosiner et par gange om dagen, det giver en masse kalorier og har godt med protein.

Hr, Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

ehm... to store 15 kg's vægte vejer da også 30 kg... er det ikke nok? eller evt med en 5 kg skive ekstra hvis det er for "lette"... det vil da også give muskelvækst vil det ik?

Men lad os nu sige jeg køre dette program med to 15 kg håndvægte:

Et "Voluminøst" split-program:

Dag 1: Squat, Step-ups, Læg, En-arms-rowing, Biceps-curl

Dag 2: Brystpres, Flyers, Skulderpres, Sideløft, Triceps siddende

3 sæt á 12 gentagelser for hver øvelser

Begge dage trænes der også mave og lænderyg.

Træn 3-4 gange pr. uge (Hver anden gang laves "Dag 1" osv.

Hvis vi så kigger på min krop efter et ½ år.. Hvordan vil det så de ud? vil der være synligt større ex brystmuskler? overarme? osv? Eller vil jeg bare have fået en bedre kondition?

Hmm.. jeg vil da mene at løb giver benmuskler? men er jeg helt galt på den?

Link to comment
Share on other sites

ja dine muskler vil være større efter et halvt år, men kræver altså nogen ting for at det skal kunne lade sig gøre.

1. Du SKAL være i kcal overskud for at kunne få større muskler.

2. Tungevægte

3. Et godt program.

Man behøver altså ikke gå i et center for at få store muskler, men det kan være dyrt at anskaffe sig alle de vægte man kommer op og skal bruge. + diverse gode stativer. Jeg har selv trænet hjemme i et års tid, men det kræver man sætter sig lidt ind i tingene med hvordan man bruger ens håndvægte, stang og ens bænk. Man kan læse sig frem det rigtigt mange af tingene :)

Link to comment
Share on other sites

Okay.. jenz.. kunne du eventuelt skrive nogle af dine programmer og øvelser..(og hvordan de udføres) over en PM? er det vigtigt med en træningsbænk? jeg har tænkt mig at starte med to stk 15 kg håndvægte.. som jeg så kan købe ekstra skiver til når jeg bliver stærkere... hva siger du til det? er det for lidt/meget at starte med...?

Har tænkt mig at træne dette program til at starte med 3 gange om ugen:

Et "Voluminøst" split-program:

Dag 1: Squat, Step-ups, Læg, En-arms-rowing, Biceps-curl

Dag 2: Brystpres, Flyers, Skulderpres, Sideløft, Triceps siddende

3 sæt á 12 gentagelser for hver øvelser

Begge dage trænes der også mave og lænderyg.

Træn 3-4 gange pr. uge (Hver anden gang laves "Dag 1" osv.

Nogen du vil sige som vil virke? altså mhs til udsende? evt.. hva vil du anbefale af kost hvis man skal have kcal overskud?

Link to comment
Share on other sites

Okay.. jenz.. kunne du eventuelt skrive nogle af dine programmer og øvelser..(og hvordan de udføres) over en PM? er det vigtigt med en træningsbænk? jeg har tænkt mig at starte med to stk 15 kg håndvægte.. som jeg så kan købe ekstra skiver til når jeg bliver stærkere... hva siger du til det? er det for lidt/meget at starte med...?

Har tænkt mig at træne dette program til at starte med 3 gange om ugen:

Et "Voluminøst" split-program:

Dag 1: Squat, Step-ups, Læg, En-arms-rowing, Biceps-curl

Dag 2: Brystpres, Flyers, Skulderpres, Sideløft, Triceps siddende

3 sæt á 12 gentagelser for hver øvelser

Begge dage trænes der også mave og lænderyg.

Træn 3-4 gange pr. uge (Hver anden gang laves "Dag 1" osv.

Nogen du vil sige som vil virke? altså mhs til udsende? evt.. hva vil du anbefale af kost hvis man skal have kcal overskud?

Det er langt fra optimal træning - men ingen tvivl om at det vil kunne ses på dig..

Mht. vægtene er det altså for lidt. Jeg tror sagtens du kan squatte med MEGET mere end 30 kg's belastning....

Desuden trænes mave og læn på samme måder som alle andre muskler. Maven skal også have tid til at restituere sig..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share