Skader svømning styrketræning?


Madskulinus
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har nu snart styrketrænet i et ½ år og ser okay fremskridt. DOG skal jeg nu også snart til at "cutte" lidt for at være helt sommerfit...

Til det vil jeg bl.a. benytte mig af en del motion, da det er den bedste måde at øge ens energibehov på og derved lettere at ligge i underskud!

Mit spørgsmål er så om jeg skal holde mig til mit løb (ca. 6,5 km 3 x pr. uge) eller tilligge lidt svømning (ca. 35 min pr. uge)?

Sagen er jo, at muskelgrupperne skal have sin hvile og der er jeg i tvivl om hvor vidt svømmetræning m. dets brystbevægelser er gavnligt?

Håber på svar,

Madskulinus.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor svømmer du ikke bare kun? Du får en bedre fysik, både større muskler og lavere fedt %. Er det fordi du hellere vil være rigtig stor som man kan blive med vægt træning? Jeg har svømmet lidt tid nu og løber også, jeg kan helt tydeligt se at mine armmuskler er blevet større. Jeg har faktisk fået lidt stræk mærker på benene. Jeg har også tabt 3 kg og det samtidigt med at jeg er vokset lidt i muskelmasse. Ja, det er sandt.

Hvis du vil begge dele kan du styrke træne først på dagen og svømme tidligst 8 timer senere på dagen. Du skal sørge for at få den rigtige kost og nok søvn.

Link to comment
Share on other sites

Yes, jeg vil meget gerne kombinere min løbetræning med svømning. Min bekymring går bare på, at der jo skal hviledage til for at få det maksimale ud af styrketræningen. Så hvis jeg f.eks. har trænet bryst om onsdagen er det måske ikke godt at svømme torsdag, da man jo her jo ikke ligefrem giver brystmusklerne ro! Kan du se hvor jeg vil hen? ´Vil gerne høre din mening om det!

Madskulinus.

Link to comment
Share on other sites

Brystcrawl, bryst svømning træner det hele, ryg,skulder, ben. Det hedder bar bryst fordi man ligger med brystet mod vandet. Rygcrawl træner også brystet.

Du kan godt svømme og styrke træne, du skal bare ikke svømme i den anaerobe(syretræning) grænse eller vægttræne til failure gerne stoppe ved 2-3 sæt.

Elite svømmere er jo ikke blevet så store bare ved at svømme. Og det er jo ikke sådan at "nå, nu tager vi lige ½ år fri fra svøming fordi vi skal styrke træne og fortsætter hvor vi slap". Så vil de jo værre blevet ringere.

Edited by Jesus
Link to comment
Share on other sites

Svømning skulle eftersigende ikke være det mest optimale at bruge som "cutte-redskab"

MortenZ i en tråd for laaaang tid siden:

Der er forsøg der viser, at reduktionen i underhudsfedtet er mindre ved svømning end ved andre idrætsaktiviteter udført med samme energiomsætning. Forklaringen kendes ikke, men det har sandsynligvis noget at gøre med de temperaturmæssige forhold.
Link to comment
Share on other sites

Siden hvornår er svømmere store og muskuløse, bortset fra dem på de helt korte distancer, der højst sandsynligt har fået muskler af styrketræning.

ja...tænkte på det samme..! Tror sgu du overdriver situationen lidt Jesus...! - hvis der skal muskler på kroppen, er der bare ned og hive i noget jern :devil: !

Morten!

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Tænkte lige over hvordan man får større muskel ved en udholdenhedssport? Dem der dyrker det på elite plan laver en del styrketræning/BB ved siden af og har styr på kosten. Fedt% har udelukket noget med kosten at gøre. Desuden så er svømning ikke beregnet til at cutte med. Det har self meget med intensiteten at gøre, men forbrændingen ved løb og cykling er bedre til at forbrænde med.

Mvh Jenz

PS. Der er ikke nogen diciplin som hedder brystcrawl! Men man kan self godt kalde det det, hvis man kombinere 2 stilarter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Du år ikke følelsen af at blive træt når du svømmer

Nu var jeg tilfældig til svømmetræning i går efter et års pause hvor jeg overhovedet ikk har svømmet. Vil nu godt indrømme at det var noget som rev tænder ud. Desuden har jeg i alle de år hvor jeg har svømmetrænet oplevet at jeg var træt efter hver træning, så den holder ikk helt at man ikke bliver træt af at svømme, men kommer self os meget an på hvor intenst man svømmer. Men hvis man bare ligger og bader så er det klart det ikke bliver hårdt......

Edited by jenz
Link to comment
Share on other sites

Du år ikke følelsen af at blive træt når du svømmer

:blink:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

enten har jeg helt misforstået noget omkring mit erhverv og har haft en bunke svømmere som er umådeligt gode til at fake træthed (Blitzer og Arnbak (storebrorblitz antager jeg... :unsure: ) i har da sgu set trætte ud et par gange)

eller også er den her udtalelse da helt ud i skoven....

På anekdote plan husker jeg en svømmer (180 cm og 93 kg rent kød) vakle rundt på bassinkanten som en stiv alike efter en anaerob serie.

Jeg vil IKKE tilråde at nogen på det tidspunkt have forsøgt at fortælle ham at man ik bliver træt af at svømme....

Link to comment
Share on other sites

Og for så at svare på tråden.

Har læst om undersøgelser som taler imod at bruge svøming alene som vægttab.

Som nævnt ovenfor kan temperaturen være en afgørende faktor.

Det ændrer dog ikke ved at der forbrændes noget energi og som suplement til løb vil jeg mene at svømning kan være ganske fint.

Alt efter hvor god teknik du har i svømning, vil jeg mene at svømningen kan bruges som aktiv restitution og er derved en ret god ide i forbindelse med din styrketræning

Mads :swim:

P.S.

Hvis der mangler afklaring af hvilke svømmediscipliner der findes, så kig her: svømmeregler. Brystsvømning er regel nr SW7 :bigsmile::tongue:

Edited by MadsSVØM
Link to comment
Share on other sites

>>Madskulinus

Nu fremgår det ikke af dit indlæg hvor lang tid du har løbetrænet. Har du gjort dette et stykke tid på det beskrevne niveau har du formentlig fysisk kapacitet til at tilføje lidt svømmetræning.

Cutteeffekter

Med hensyn til at cutte vil kombinationen af løb og svømning (eller en evt. anden kombination) klar give den største træningsvolumen fremfor enten løb eller svømning alene, idet mulighederne for progression i træningsmængde vil være større (med mindre man vil gamble ift. skader).

Styrketræning og svømning

Jeg opfatter din styrketræning sådan at den primært er baseret på overkroppen. Træner du også ben i væsentligt omgang er der tilsvarende behov for tidsmæssig forskydning imellem løb og styrketræning - ligesom benene jo også bruges i svømning (glem ikke det).

Det er klart at elitesvømmeres relativt større muskler sammenlignet med løbere primært skyldes styrketræning. Alt andet lige er svømning dog klar mere styrkebaseret end løb (det er klart der er forskelle ift. sprinterdistancer og lange distancer).

Omvendt gør dette det lidt mere vanskelig at indpasse progressionsmæssigt ift. din styrketræning af overkroppen. Vil du derfor prioritere svømningen vil jeg foreslå du i cutte fasen droppede progressionen i styrketræningen (evt. let reduceret i starten) for at skabe "luft" til svømning fx 2 gange ugentligt.

Nu er jeg ikke svømmenørd (kun cykle- og løbenørd), så m.h.t. træningsprogram og -fordeling vil du sikkert kunne få bedre råd hos svømmeekspertisen som jo er rigt repræsenteret i denne tråd.

For at sikre bedre restitutionstid ville jeg nok lave kombinationsdage for forskellige muskeltræningsformer fx dag med styrketræning overkrop+løb, dag med svømning m. fokus overkrop + styrketræning ben el. lign. Træningsoptimalt fordelt på morgen og aften. Dette giver mere restitutionstid til musklerne. Øge endvidere kun langsomt distancen ved svømning.

Ulempen ved at starte svømning er dog (som en vist nævnte) at det kun kan betale sig at investere tid i svømning, hvis træningen vedrører en længere tidsperiode, da man jo næppe kan lægge ud med 1 times svømning fra dag 1.

Vil i øvrigt vedr. cutte- og træningseffekter for løb, cykling og svømning henvise til tråden:

At cykle eller løbe....

Link to comment
Share on other sites

Okay jeg formulerede mig dårligt, da jeg sagde man ikke blev træt af svømning.

Det jeg ville have sagt var at ved svømning bliver man ik, nær så hurtig træt som man gør ved løb og andre sportsgrene som kontaktsport.

Svømning belaster ik ledene så meget som løb gør, derfor vil du som regel blive hurtigere træt end hvis du svømmede.

6-7 km det er da ik et træningspas så snakker vi om 10 km. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ville have sagt var at ved svømning bliver man ik, nær så hurtig træt som man gør ved løb og andre sportsgrene som kontaktsport. Svømning belaster ik ledene så meget som løb gør, derfor vil du som regel blive hurtigere træt end hvis du svømmede.

6-7 km det er da ik et træningspas så snakker vi om 10 km. 

Denne sammenligning gælder sikkert veltrænede svømmere og et vist omfang nybegyndere, men her er jeg sikker på forskellen ikke er så markant som beskrevet.

6-7 km vil være langt langt langt over hvad en almindelig dødelig motionist kan klare og forudsætter sikkert længere tids teknikindlæring og optræning (hvad der jo netop er illustreret i denne tråd). Bare lige for det ikke bliver helt ude af properationer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share