Hvilke sødemidler?


kam1138
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg overvejer at accellerere et vægttab med erstatning af sukker visse steder med kunstige sødemidler. Et besøg i supermarkedet(Føtex) afslørede imidlertid et temmeligt stort udvalg af forskellige mærker og priser.

Jeg besluttede mig for at udskyde indkøbet til jeg var blevet lidt klogere ved at læse her på MOL, men jeg synes ikke at kunne finde nogen diskussion/anbefaling?

Det er muligt mine søgeord har været for snævre, men er der nogen der enten kan henvise mig til lidt information, eller er der nogen der har anbefalinger om (fra)valg?

Mvh,

/kam1138

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nåda, okay :(

Så må moderator også hellere redigere i mit første indlæg hvor et større dansk rederiejet supermarked er nævnt...

Jeg kan ikke styre min nysgerrighed, jeg må over for at se hvordan man kan diskutere f.eks. løbesko uden at navngive mærker :)

Anyway - jeg ville stadig sætte stor pris på rekommandationer. Har tidligere læst mig til vandrehistorier om f.eks. (her unavngivne) sødemidler der var sultstimulerende, og det var jo ikke meningen.

Mvh,

/kam1138

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

bare ordet sødemiddel :cry:

Du dør jo ikke af lidt sukker, hvad er det for mad varer du vil erstatte sukker???

Har slet ikke haft noget problem med at undgå sukker i det hele taget, er faktisk ikke så mange ting man behøves sukker i.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes den virker lidt alternativ, den side, Jesus. Det er rigtigt at der er byggesten i aspartam til methanol, men hvorfor skulle det dog dannes?

Når der afspaltes methanol ændres kemien jo. Det kan betyde at:

1. Smagen ændres, hvilket ikke er tilfældet (hæld det i varm te)

2. Smagen ændres ikke, hvilket ville betyde at enhver fornuftig producent, især de amerikanske, der er skidebange for at blive sagsøgt, har sørget for at fjerne det i forvejen.

Stoffet er faktisk rimeligt godt gennemtestet, så jeg ville egentlig gerne have nogen referancer, andre end pseudovidenskabelige hjemmesider.

Link to comment
Share on other sites

Der er gennemført utallige studier af sødemidlet Aspartam med henblik på at påvise en sundhedsskadelig effekt. Hidtil har ingen været i stand til at påvise en sådan entydig sammenhæng.

Godt nok har lukkede forsøg fremkaldt blærekræft og andre dårligdomme hos rotter. Men her fodrede man også dyrene med en dosis svarende til, at et menneske indtog en trillebørfuld af stoffet dagligt.

Alligevel synes også jeg, at man så vidt muligt skal søge at undgå KUNSTIGE sødemidler.

Forresten... spændende at se, om Arlas Gaio Tagatose slår an i USA. Det er da i hvert fald et interessant, NATURLIGT alternativ til de nuværede kunstige produkter, som vi gerne så her på det danske marked.

Christian

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke tilhænger af for meget kemi, ikke på grund af påstået øget kræftrisiko, astma, overfølsomhed og hvad har vi. Naturen smager bare bedre. :)

Men hvis vi skal fremhæve lækre skræmmeeksempler, så taler Olestra for sig selv. :lol:

Honning er et godt alternativ til almindelig sukker, det indeholder en mængde mineraler og kommer i et bredt smagsspektre.

Urafineret rørsukker er jo også en lækkerbidsken, der igen indeholder en mængde mineraler.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg læst det meste af. Syntes ikke det er noget skræmmeeksempel?

I forhold til aspartam er det da skræmmende. :lol: Her har du dokumenterede undersøgelser, der viser, at du i gennemsnit får en ekstra racernumsedag hver 1½ måned. ;)

Du fiskede jo efter, at jeg skulle frembringe diverse "Jeg hader Olestra"-sider med diverse overvægtige, der har tyndskid mere eller mindre konstant. ;)

Er du i stand til at afvise at deres problemer stammer fra indtagelse af enorme mængder Olestra? Ovenstående undersøgelse omhandler kun daglig indtagelse af "who ate one ounce a day", det er omkring 16 gram, hvis jeg husker korrekt. :) Vil du også kunne afvise at de får problemer med vitaminmangel (fedtopløselige), fordi de indtager Olestra til alle måltider?

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Du fiskede jo efter, at jeg skulle frembringe diverse "Jeg hader Olestra"-sider med diverse overvægtige, der har tyndskid mere eller mindre konstant.
Jeg fiskede ikke efter noget, andet end at høre hvad der lå i opfattelsen.
I forhold til aspartam er det da skræmmende.  Her har du dokumenterede undersøgelser, der viser, at du i gennemsnit får en ekstra racernumsedag hver 1½ måned.

Det er da ikke noget skræmmeeksempel. Såen er det bare, og det ligges der vel heller ikke skjul på?

Der findes medicin på markedet til overvægtige der fungere lidt i samme stil, og der ligges da heller ikke skjul på det. Det er "bare" bivirkningerne.

Du kan også opnå racermave af stor aspartam-indtagelse.

For at diskutere det nærmere er vi nødt til at diskutere mængder og reel overvægt. At det er blevet misbrugt eller forkert benyttet er næsten synd at udnytte til at skabe skræmmeeksempler. Lidt i stil med Letigen.

Er du i stand til at afvise at deres problemer stammer fra indtagelse af enorme mængder Olestra? Ovenstående undersøgelse omhandler kun daglig indtagelse af "who ate one ounce a day", det er omkring 16 gram, hvis jeg husker korrekt.  Vil du også kunne afvise at de får problemer med vitaminmangel (fedtopløselige), fordi de indtager Olestra til alle måltider?
Hvorfor skulle jeg afvise det?

Det er jo slet ikke det jeg siger.

Igen, for at diskutere det, skal vi snakke om hvordan og hvem der har brugt det.

;) :) :lol: ;) :) :tongue: ;) :) (Jeg vidste ikke helt hvor de skulle sættes ind)

PS

Jeg regner med at det var dette du henviste til.

Conversely a recent 6-week, double-blind, randomized, parallel, placebo-controlled trial in USA (Sandler et al, 1999) provided potato and corn chips (crisps) to 3181 volunteers aged 2 to 89 years of age who ate one ounce a day. Some chips were fried in regular fat and some in olestra, but the labels all appeared the same to the test subjects. There were no differences in the total number of GI complaints between the two groups over six weeks. Almost 38% of participants had some GI problem during this time. There were only two differences reported in the study. Subjects eating olestra reported more loose stools (3.7 days, versus 2.8 days among the controls). More of the control subjects reported nausea (8.4%) than those eating olestra (5.7%).

Løsere afføring. Det gir vel sig selv da der udskilles mere fedt i afføringen. 0,9 dag mere end kontrol gruppen i løbet af 6 uger. Det var faktisk meget lidt.

Absolut ikke noget skræmmeeksempel.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share