Træning i USA


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg er i USA i de næste to uger, og min Svorger har skaffet mig 2 ugers gratis trænings kort i en meget stor Fitness kæde.

Vi var der nede I Lørdags.

Han har længe snakket om nogle "sjove" maskiner han var ret glad for som jeg skulle prøve og give min mening om.

Lige til start vil jeg sige at de Amerikanske Fitness centre virkelig er Amerikanske.

I dette Center tror jeg der er små 100 Cykler, løbe bånd, step maskiner osv. Alle sammen er det monteret 3 fjernsyn foran, og de er så delt op i tre rækker, og så kan du tune din lomme radio ind på den station der tilhører det fjernsyn du vil følge med på. Smart nok egentlig.

Ud over det er der en stort basketball hal, og de tilbyder børne pasning mens deres medlemmer træner. Massere af personlige trænere, alle mulige kost tilskuds produkter stående fremme, og tøj som med centerets tryk på. Håndklæde der bliver udleveret når du kommer.

Massere af maskiner frie vægte spejle osv. VIRKELIG STORT STED.

Et par af trænerne var brede som en lastbil, og kunne godt mistænkes for at have spist andet en ærter til morgenmad. Men jeg mener også doping reglerne er ret anderledes her.

Nå men de her maskiner. Hedder vidst Lifte Fitness. Jeg tror der er 10 stks af dem. Jeg kan ikke huske alle sammen. Men der er Leg extensions, Leg press, Leg Curl, Biceps curl, Chest pres, Flyes, Triceps extensions, Sitting rows, back extensions pull downs, crunch osv.

Alle sammen er "digitale". Forstået på den måde at du ikke kan se nogen vægte. Jeg tror ganske enkelt det er en motor.

Du sætter dig ned i dem. Og lever en "run test". Håndtagene kører på plads så de passer til din størrelse. (arm længde, osv). Her efter beder den dig om at presse det du kan, dog uden at det skal være et max. Men lige som et behageligt max.

Her finder den vægten for dig. Og sætter så den Negative vægt omkring 20% over.

Det første sæt du kører i feks leg press, så måler den hvor langt du kører den negative bane, og så bruger den det resten af sætene. Dvs du presser, og hvis du gør det for hurtigt kommer den og siger du skal udføre det langsommere. Rammer du ikke samme range of motion som sidst, siger den også det. Dvs får du kortere bane en sidst får du en fejl for det.

De første to sæt er der ikke fuld vælgt på og heller ikke de to sidste. Der er 12 sæt i alt.

Hvis du bare lader vægten falde får du en fejl for det også. Dvs du skal holde igen, og du skal holde igen i det moderat tempo.

Jeg har ALDRIG været så gennemsyret i armene som efter jeg havde kørt biceps curls i sådan en maskine.

Hvad siger i til ideen? Jeg har prøvet alle sammen. Den eneste der ikke var god var Leg pres. Den kunne ikke sætte nok vægt på. Men Chest pres og alle de andre kørte mig fuldstændig død.

Ideen med at den selv sætter mere eccentrisk vægt på er vel egentlig ret god.

Men hvad er fordele og ulemper ved det? Øget resituations tid eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Ideen med at den selv sætter mere eccentrisk vægt på er vel egentlig ret god.

Men hvad er fordele og ulemper ved det? Øget resituations tid eller hvad?

Jeg synes egentligt det lyder ganske fornuftigt. Så vidt jeg husker har studier påvist at det især er den negative faser der medvirker til hypertrofi. Og da man er langt stærkere negativt - kan man argumentere for - at den extra belastning der bliver sat på er smart.

Det er vel lidt samme princip som f.eks. cheat curls: hvor man ofte også fokuserer på den negative fase, der i kraft af cheaten er blevet gjort tungere.

Og så kan man jo yderligere sige at det er en fordel for centrene, i det at det givetvis vil betyde at folk tager færre sæt og dermed hurtigere kommer ud!

- Vi trænes ved!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var faktisk ret imponeret. Jeg kan ikke nægte at man tit sætter sig ind i den slags maskine med en lidt overlegen indstilling, og tænker nu skal jeg ¤&"¤#!¤!#" vise at den her fætter ikke kan noget.

Men jeg måtte give de 12 reps op flere gange, og nøjes med 8. Fordi jeg syrede fuldstændig til og svedte totalt.

:lol:

Ideen med at den overvåger din range of motion, og hvor hurtigt du bevæger vægten er ret god også. Plus at den justerer vægten til din formåen.

Men der var ingen tvivl om at den eccentriske del var hård. Den viser også tallenene i displayet. Ved feks 72kg, blev den eccentriske del omkring 90kg. Sådan rundt regnet.

Link to comment
Share on other sites

Tak for rapportagen ;)

Jeg har prøvet lignende her i Danmark. Man skulle dog selv indstille vægten. Men maskinen fandt også ROM og fortalte hvilket tempo man skulle træne i - ret smart.

Det lyder i det hele taget som et fint alternativ til håndvægtene. Men skal vi op i et center af den størrelsesorden som du beskriver, før sådanne maskiner dukker op - ja så går der jo nok lidt tid inden vi ser noget til det i (lille) Danmark :lol:

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om vi nogensinde ser dem i DK. Jeg har aldrig set dem før. De har også en Masse Nautilus maskiner som vi jo også kender fra DK.

Men kun en række af dem her. Normalt er jeg jo STOR HADER af maskiner. Men jeg følte virkelig pump, at at man skulle arbejde for føden. Det var uden tvivl pga man fik den eccentriske fase med.

Jeg var i samme center i Oktober 2002, og der havde de dem ikke.

Men systemet er ret godt. Virker imponerende godt.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Det lyder sgu egentlig ret smart :)

Jeg har faktisk kørt det samme et par træningspas, bare med frie vægte..

Det fungerede sådan at man havde 2 spottere, der hver står klar med en 5kg skive. Så presser man vægten op, og spotterne sætter skiverne på.. Så sænker man vægten, og spotterne piller derefter vægtene af igen.. Brugte det i bænk og i biceps curl.. Gav et rigtig godt pump, problemet er bare at man skal have 2 spottere.. <_<

Link to comment
Share on other sites

Det lyder sgu egentlig ret smart :)

Jeg har faktisk kørt det samme et par træningspas, bare med frie vægte..

Det fungerede sådan at man havde 2 spottere, der hver står klar med en 5kg skive. Så presser man vægten op, og spotterne sætter skiverne på.. Så sænker man vægten, og spotterne piller derefter vægtene af igen.. Brugte det i bænk og i biceps curl.. Gav et rigtig godt pump, problemet er bare at man skal have 2 spottere.. <_<

Du kunne vel bare gøre det normalt excentrisk. Hvor du smider for mange vægte på og har en makker til at hjælpe den op og så holder du bare igen selv når den skal ned igen???

Og fortsat god tur Blackice :angel:

And watch out for :camper: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nej Playboy , så er det ikke eccentrisk. I feks HST skal den eccentriske del jo udelukkende udføres, og den anden skal "snydes" op på en eller anden måde.

Men det du nævner træner du jo begge dele. Lige som den her maskine. Det de andre forslår er KUN den eccentriske del.

Jeg var lige ude i et af deres store supermarkeder (VIRKELIG VIRKELIG STORT) Som hedder Costco. 2,9Kg Chokolade protein. 120kr.

Udemærket pris.

I et andet supermarkede havde de både Kratin, protein, Globosamin, og Aminopiller osv.

Ret sjovt at det er så normalt.

I det første nævnte center havde de bog udsalg. Og der var vel 5-6 forskellige trænings bøger-. Jeg købte en enkelt, som kun omhandlede anatomi, og hvilke muskler der bliver aktiveret i forskellig øvelserne, og udførslen af disse. Der var både squat og dødløft med. Så de var godkendt.

Så var der ud over det to forskellige bøger udgivet af Menshelth, som så ud til at være en sludder for en sladder. Og en bog udelukkende om træning med Swiss Ball.

Link to comment
Share on other sites

Yep Klubben hedder: http://www.ballyfitness.com

Producentes af Life fitness har dette site: http://www.lifefitness.com/commercial/home.asp

Jeg TROR det er den serie der heder Club Series.

Min svorger har fortalt at han i år kun har givet 600kr for hele året. Normalt koster det også 250kr-300kr pr måned. Men pga sær tilbud osv kom de ned i 600kr.

Jeg er lidt overrasket over kost tilskud er så billige. Jeg har købt 48 Protein barer med hjem. 32gram protein i hver. 5kroner pr stk. Og det var så normal prisen.

Protein pluveret gav jeg 120kr for 2,9Kg Whey 100% protein med chokolade smag.

Link to comment
Share on other sites

Yeps. Men det er også derfor jeg siger at LIGNER den type maskiner. Jeg så ingen vægte på den jeg brugte. Der var en lukket kasse, og så var der sat strøm til den. Om den elektronisk styrer hvor mange vægte du får på ved jeg ikke. Men det tvivler jeg egentlig på, fordi så kan jeg ik se hvordan den skulle kunne øge den eccentriske del konstant.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ikke tjekket. Jeg skal se når jeg kommer der ind senere i dag.

Men Lifefitness har jo også powerracks osv. Jeg ved ihvertfald at der er flere powerracks og flere bænke.

Og der er også en god sjat håndvægte. Men jeg tvivler på at de går rigtig tungt op.

Link to comment
Share on other sites

I det første nævnte center havde de bog udsalg. Og der var vel 5-6 forskellige trænings bøger-. Jeg købte en enkelt, som kun omhandlede anatomi, og hvilke muskler der bliver aktiveret i forskellig øvelserne, og udførslen af disse. Der var både squat og dødløft med. Så de var godkendt.

Har du et navn på den bog?? Lyder interessant :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share