Swissball


teddy
 Share

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg øver mig for tiden i at kunne lave squat på swiss-ball. Man skal være forberedt på en masse "sjov" med henvisninger til MS når man snakker swissball, men sådan er det.

Knælende og stående øvelser på swissball er specielt godt for stabiliteten i underekstremiteten :)

Link to comment
Share on other sites

Et bens hase curl, rygliggende på gulv med ene ben henover bold det andet fritsvævende. Du løfter underkrop og det meste af overkroppen fri af underlaget som kun hviler på bagskuldre. Arme rører ikke gulvet. Bolden curles ind mod dig. Rystelser kan forekomme ;)

Armstrækker, men det bliver først rigtigt sjovt med 3 bolde :tongue:

Ryghævninger, god fordi man får mere bevægelse end hvis man ligger på gulvet. Evt. sæt fødder i ribbe ell. lign.

Link to comment
Share on other sites

:angry:

AAAAArrrrrr, jeg bliver så hidsig af disse badebolde som intet har at gøre i et seriøst Gym.

Det er kun pjat og pjank med disse bolde, som kun bruget af useriøse tynd arm og høj gravide kvindfolk.

Hvorfor skal en eller anden disco pumper altid sparke til disse bolde, så de rammer en, når man ligge og laver sit rekord stød

min erfaringer med swissball er at de kan bruges til INTET, med mindre man har en drøm om at blive cirkus prinsesse eller har et motorik problem.

Link to comment
Share on other sites

Arnold schwarzenegger, eller hvem du nu er.

Der er ingen af os der er højgravide eller har decideret tynde arme.

Boldene kan også bruges til den AVANCEREDE atlet der sidder fast på et træninsplateu.

F.eks giver armstrækker på de ustabile bolde maksimal fyring på skuldre/nervesystem fordi der skal korrigeres lynhurtigt for retning og tilmed optrænes stabilitet som kan bruges i bænkpres.

Der findes også massere af sportspecifikke formål at bruge boldene til.

Jeg har sågar set en "sportsmand" tage tilløb smide sig henover bolden der ruller et stykke med ham oven på, for så at han tager fra med hænderen på gulvet i ét for at stoppe accelrationen brat. Jeg ved ikke hvad han bruger det til, men jeg er sikker på det har et formål. Men det bliver han altså ikke gravid af i mine øjne, bare fordi jeg ikke forstår hvad han laver...

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sågar set en "sportsmand" tage tilløb smide sig henover bolden der ruller et stykke med ham oven på, for så at han tager fra med hænderen på gulvet i ét for at stoppe accelrationen brat. Jeg ved ikke hvad han bruger det til, men jeg er sikker på det har et formål.

Han lyder da ikke som om, han er helt rask :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en kanon ide hvis i beslutter jer for at købe nogen swissballs så i kan træne hjemme med dem, for jeg må tilskrive mig Arnolds kommentar. Det er sateme irriterende at discodrengene har en vane med at sparke til de der bolde. Jeg har sgu flere gange haft lyst til at se hvor mange meter involde jeg kunne trække ud af kroppen på de spader.

Men hvis nogen i øvrigt kan finde et sted hvor de ikke generer andre ved at træne med dem er jeg for så vidt ligeglad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre gjort den fejl at starte i et center som viste sig at være lidt for disco-venligt, så os styrke-svin har det ikke nemt der. - Men om 9 måneder udløber min kontrakt, og så skal jeg ud og lede efter et swiss-ball-frit center ;-)

Link to comment
Share on other sites

jeg kan kun sige at jeg er selv den stolte ejer af en swissball!!!jeg syntes det er et kanon trænings-redskab!!!iøvrigt spurgte manden ikke om i syntes det var fedt at få sparket en swissball lige op i skalden, men om der var nogle der havde nogle erfaringer, øvelser og lign.....hvis i alligevel ikke kan eller vil bidrage med noget konstruktivt, kan i så ikke lige så godt lad være med at skrive??prøv at gå ind og søg på "swissball" jeg har nogle web-addresser med swissball øvelsesbibliotek i min mailbox, men min e-mail er nede :wacko: jeg poster dem så snart min mail er oppe at kører igen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
AAAAArrrrrr, jeg bliver så hidsig af disse badebolde som intet har at gøre i et seriøst Gym.

Det er kun pjat og pjank med disse bolde, som kun bruget af useriøse tynd arm og høj gravide kvindfolk.

Hvorfor skal en eller anden disco pumper altid sparke til disse bolde, så de rammer en, når man ligge og laver sit rekord stød

min erfaringer med swissball er at de kan bruges til INTET, med mindre man har en drøm om at blive cirkus prinsesse eller har et motorik problem.

Endnu et tegn på uvidenhed, faktisk kan du træne alle øvelser på en swiss ball også med tunge håndvægte hvis ellers dine cirkus prinssesse arme kan bære det.

Og du træner din balance og din stabilitet i ledende.

Hvilket igen gør at du i sidste ende kan forbedre din styrke i f.eks. bænk press.

Så er nok mere dig der er den fødte cirkus prinsesse :sneaky:

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Edited by Benjamin64
Link to comment
Share on other sites

du træner din balance og din stabilitet i ledende.

Hvilket igen gør at du i sidste ende kan forbedre din styrke i f.eks. bænk press.

WSB gutterne bruger netop swissballs til dette. De foreslår 3*20 reps på swissballs istedet for max eff. som en form for unload.

Til tung træning er swissballs uanvendelige pga for høj skadesrisiko (jeg skal ikke have nogen stang i skallen fordi jeg triller af en bold).

Den ultimative maveøvelse på swissballs er reverse crunches. Dejleigt prestretch på rectus abdominis og den bliver noget hårdere.. Nice :D

Lige lidt pedanteri: leddene bliver ikke mere stabile, der sker en optimering af koordinationen af de stabiliserende muskler omkring leddene. Binde og støttevævene omkring leddene optrænes ikke pga. det ustabile miljø. :)

Link to comment
Share on other sites

Og du træner din balance og din stabilitet i ledende.

Hvilket igen gør at du i sidste ende kan forbedre din styrke i f.eks. bænk press.

hvordan skulle det kunne lade sig gøre, havde du tænk dig man skulle køre dumbell press med 40 kg håndvægte liggende på sådan en bold, dybt useriøst. Det ville jo med føre kæmpe risiko for skader. :(

Men fair nok at nogle vil ligge og lave knibe øvelser på en swissball, den høre bare ikke sammen med vægt trængning, snare i en aerobic sal eller fritidshjemmet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og du træner din balance og din stabilitet i ledende.

Hvilket igen gør at du i sidste ende kan forbedre din styrke i f.eks. bænk press.

hvordan skulle det kunne lade sig gøre, havde du tænk dig man skulle køre dumbell press med 40 kg håndvægte liggende på sådan en bold, dybt useriøst. Det ville jo med føre kæmpe risiko for skader. :(

Men fair nok at nogle vil ligge og lave knibe øvelser på en swissball, den høre bare ikke sammen med vægt trængning, snare i en aerobic sal eller fritidshjemmet :lol:

hvorfor bruger du egentlig tid på at svare, med den holdning du har til dette emne

Link to comment
Share on other sites

hvordan skulle det kunne lade sig gøre, havde du tænk dig man skulle køre dumbell press med 40 kg håndvægte liggende på sådan en bold, dybt useriøst. Det ville jo med føre kæmpe risiko for skader

Det er måske fordi DU ikke kan, du finder det dybt useriøst???

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
hvordan skulle det kunne lade sig gøre, havde du tænk dig man skulle køre dumbell press med 40 kg håndvægte liggende på sådan en bold, dybt useriøst. Det ville jo med føre kæmpe risiko for skader. 
Prøv at være realistisk man starter jo nok ikke med 40 kg på en bold, når man skal lære at holde balancen også.
Lige lidt pedanteri: leddene bliver ikke mere stabile, der sker en optimering af koordinationen af de stabiliserende muskler omkring leddene. Binde og støttevævene omkring leddene optrænes ikke pga. det ustabile miljø. 

:bigsmile:

Men fair nok at nogle vil ligge og lave knibe øvelser på en swissball, den høre bare ikke sammen med vægt trængning, snare i en aerobic sal eller fritidshjemmet 
Du har aldrig trænet på sådan en bold sikkert, så hvordan kan du udtale dig om det.

Træner man SERIØST går man også efter de metoder som virkelig rammer kroppen bedst muligt, prøv at træn mave på en swiss ball, og du vil blive forbløffet over hvor hårdt det er.

Over hvordan du kan ramme f.eks, dine mavemuskler på så hård en måde, at selv hvis du lå i din mave maskine med 60 kg på, ikke ville kunne ramme på samme måde.

Men hvis nogen i øvrigt kan finde et sted hvor de ikke generer andre ved at træne med dem er jeg for så vidt ligeglad.

Det er da dig som åbenbart har et problem, hvis det genere dig at nogen træner med swiss ball, lyder lidt mere som noget jantelov fis.

hvis i alligevel ikke kan eller vil bidrage med noget konstruktivt, kan i så ikke lige så godt lad være med at skrive??

Kan kun tilslutte mig den kommentar, kan ikke se det relevant i at svine emnet til.

Og så ellers god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

--> SAS

F.eks giver armstrækker på de ustabile bolde maksimal fyring på skuldre/nervesystem fordi der skal korrigeres lynhurtigt for retning og tilmed optrænes stabilitet som kan bruges i bænkpres.

Kan du ikke skaffe mig den reference på det der med maksimal fyrring? Og hvad mener du egentlig med maksimal fyrring? fyrringsfrekvens? øget rekruttering af motoriske enheder? eller noget andet?

Jeg tror nu ikke på at der foreligger særlig megen dokumentation på dette emne og slet ikke på trænede folk. Men du kan måske hjælpe mig?

mvh

Oliver :)

Link to comment
Share on other sites

an du ikke skaffe mig den reference på det der med maksimal fyrring? Og hvad mener du egentlig med maksimal fyrring? fyrringsfrekvens? øget rekruttering af motoriske enheder? eller noget andet?    Jeg tror nu ikke på at der foreligger særlig megen dokumentation på dette emne og slet ikke på trænede folk. Men du kan måske hjælpe mig?
He he... Kan godt lide denne kommentar, den skærer helt ind til benet! :devil:

Det eneste jeg har set der minder om evidens omkring swissball træning, er når det relaterer til genoptræning.

Man kan ikke ikke ikke extrapolere resultater opnået i genoptræning af rygpatienter på træning af atleter. Det hænger ikke sammen.

Men man kan godt lave gode rehabiliteringsøvelser og enkelte maveøvelser kan trænes sikkert med tilstrækkelig belastning. De eneste jeg kan træne pt. er førnævnte reverse crunches med benene strakt og swissball cablecrunches. Ellers kan jeg ikke få nok belastning på.

hvordan skulle det kunne lade sig gøre, havde du tænk dig man skulle køre dumbell press med 40 kg håndvægte liggende på sådan en bold, dybt useriøst. Det ville jo med føre kæmpe risiko for skader.        Men fair nok at nogle vil ligge og lave knibe øvelser på en swissball, den høre bare ikke sammen med vægt trængning, snare i en aerobic sal eller fritidshjemmet

Du har en pointe, man kan ikke påføre lige så høj en load i basis øvelser på en swissball, det er direkte uansvarligt og formålsløst. Men det kunne være leveret på en mere elegant måde.

ps. Hvis pindarmen polle kan køre håndvægtspres med 26 på en swissball som restitutions træning, ka' en ond styrkeløfter vel godt køre restitutionsøvelser med 40?

:tongue: Over and out

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share