Swissball


teddy
 Share

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er det overhovedet nødvendigt at træne stabilitetstræning? Giver den pågældende sportsgren/den fysiske træning der udføres i tillæg til sportstræningen ikke nok stabilitet
Sport er eksplosivt af natur og stiller store krav til stabilitet men sporten i sig selv giver kun ringe stabilitet (tænk bare på hvad der stilles af krav til rotator cuffen om at holde ledhovedet på plads når skulderen kraftigt accelreres af deltoideus under f.eks skud i håndbold (hvorfor også sportsfolk i mange sportsgrene er hyppige gæster i fysioterapien det skyldes oftest manglende stabilitet). Der findes mange underlige redskaber og øvelser til at træne stabilitet/de muskler der står for stabilitet, swissbolden er en af redskaberne og kan indgå i den sportstræning du nævner. Swiss bolden er ikke stabilitetstræning, swiss bolden er et redskab til stabilitetstræning.

Vedr. træning af balance komponenten

Er det primært i splitsekunder af gangen, men vigtige splitsekunder ;) , der stilles krav til balance/kropskordination i en given sportsgren, så kan det ikke i sig selv være optimal balancetræning. Balance træning generelt er i dette tilfælde indikeret, heri kan indgå swissbolden der sætter krav om hurtig reaktionstid (nervesystem).

Det jeg hele tide har plæderet for er: Swissballs er ikke et effektivt middel, til at opnå direkte styrkefremgang

Der er heller ingen Swissball tilhængere der har sagt at Swiss ball træning kan stå alene :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

jeg tror godt at boldten kan gøre lidt for min dårlige skulder, har haft en der gik af led, og har gjort det en del gange, men har ikke været af led i 2 år nu,

da jeg så prøvede sådan en boldt første gang skulle vi rulle fra bryst helt ud og stå med armene så kun fødderne var på boldten og ind igen og den øvelse gentog vi, da jeg jo rullede rundt på den boldt gjorde det også at jeg var en del ustabil i mine skuldre og kunne mærke at jeg røg ud i positioner hvor det netop kunne gå hen og ske igen med min arm, men den gik heldigvis ikke af led igen, så jeg håber at den kan gøre noget godt for mig på dette område, og så har jeg tænkt mig at lave nogle mavebøjninger med den! og så tror jeg ikke der er så meget andet den kan gøre for mig men nu må vi se når jeg får den jeg har bestilt en der er 65cm jeg håber da det er i højden de mener!

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg syntes tråden er endt lidt i en gentagelse af sig selv...

Vedr. træning af balance komponenten  Er det primært i splitsekunder af gangen, men vigtige splitsekunder  , der stilles krav til balance/kropskordination i en given sportsgren, så kan det ikke i sig selv være optimal balancetræning. Balance træning generelt er i dette tilfælde indikeret, heri kan indgå swissbolden der sætter krav om hurtig reaktionstid (nervesystem).
Kan du ikke se et modsætningsforhold her: du siger at balancen man skal kunne udføre i sportsgrene er splitsekunder af gangen. Det er jo ikke tilfældet på bolden! Her er det mere rolige bevægelser og dermed længerevarende kontrollerede hold der gælder. Hvorfor skulle boldtræningen så være overførbar?

Som jeg tidligere har argumenteret imod, i form af min reference til "Periodization" bogen af Tudor Bompa, er balance og koordination sandsynligvis ikke særligt trænable kvaliteter efter puberteten. Derfor er træning af disse kvaliteter isoleret ikke noget der vil give et særligt stort udbytte i forhold til den tidsmæssige invistering.

rotator cuffen om at holde ledhovedet på plads når skulderen kraftigt accelreres af deltoideus under f.eks skud i håndbold (hvorfor også sportsfolk i mange sportsgrene er hyppige gæster i fysioterapien det skyldes oftest manglende stabilitet).

Skulderen som du her nævner er jo også kroppens mest bevægelige led. Det gør også at det har ringe strukturel stabilitet.

Det mener jeg ikke kan overføres direkte på resten af kroppens led. Der er mere stabile strukturelt.

Desuden er den klassiske skaddesforebyggende og rehabiliterende træning for skulderen udholdenhedstræning, med håndvægte eller elastikker.

Typisk i form af indad og udaf rotations øvelser for rotatorcuffens muskler.

Så du modsiger faktisk dig selv: stabilitetstræning er i dette tilfælde ikke balancetræning, men udholdenhedstræning.

Der er heller ingen Swissball tilhængere der har sagt at Swiss ball træning kan stå alene
Nej men der blev argumenteret for at man godt kunne udføre tung træning på boldene. Jeg gentager mine hovedpunkter: ineffektivt og farligt.

Grunden til at jeg inddrog tung træning er for at kigge på en træningsform der var valideret, gav forbedret koordination og stabilitet og præstation. Se det er effektivt i min bog.

Fra abstract i tidligere post:

It is concluded that a large part of the improvement in the ability to lift  weights was due to an increased ability to coordinate other muscle groups involved in the movement such as those used to stabilise the body. The  importance of these findings for athletic training and rehabilitation is  discussed.
Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har desværre gjort den fejl at starte i et center som viste sig at være lidt for disco-venligt, så os styrke-svin har det ikke nemt der. - Men om 9 måneder udløber min kontrakt, og så skal jeg ud og lede efter et swiss-ball-frit center ;-)

Iøvrigt...så kan du altid komme ud af din kontrakt...hvis du altså bruger betalingsevice!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share