Rygning Offentligt Ja/Nej?


Antaeus
 Share

Skal rygning offentligt forbydes?  

121 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg afviser heller ikke at man lave anordninger der løser problemet med røg, men er skeptisk overfor at sådanne løsninger er mulige. Jeg kan fint leve med rygere, men hvis jeg fik chancen for at vælge imellem forbud og sådan som det er nu ville jeg vælge forbud.

Syntes tilgengæld ikke jeg har oplevet problemer i togene hvor det er delt op, hvilket jeg syntes fungerer.

Men syntes ikke det fungerer andre steder hvor det ikke er delt op på denne måde.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

[For den gennemsnitlige dansker er mit skud i tågen 5 min. Jeg tvivler på man er tvunget til at finde sig i røg i meget længere tid i løbet af en dag. Der er altid muligheden for at tøffe hen i et ikke ryger område istedet for at stå op og ned af rygere.

Du skulle komme forbi min arbejdsplads en dag.

De tre ikke-rygere (bl.a. jeg selv sidder i et lukket kontor, hvor den eneste mulighed for udluftning er gennem tunge røgskyer :(

Både mit tøj og mit hår stinker som en storrygers ved fyraftens tid. :dead:

Jeg har stemt ja, hvis nogen skulle være i tvivl.

Link to comment
Share on other sites

Facts om passiv rygning:

Akutte gener:

Tobakslugt i hår, tøj og lokaler

Svie og irritation i øjnene

Tørhed og irritation i halsen, hoste

Hovedpine

Uro og usikkerhed over at blive udsat for skadelige stoffer

Kroniske dokumenteret gener:
Lungekræft

Hjerte-karsygdomme og

Luftvejslidelser - herunder allergi

Passiv rygning og andre sygdomme:

Passiv rygning og andre sygdomme

Tobaksrøg er klassificeret af verdenssundhedsorganisationen WHO som et giftstof, der også er sundhedsskadeligt, hvis man udsættes for det som ikke-ryger. Ud over sammenhængen mellem passiv rygning og kræft er det dokumenteret, at passiv rygning forhøjer risikoen for hjerte-karsygdomme og luftvejslidelser - herunder allergi.

Passiv rygning:
En ikke-rygende kvinde har 20 pct. øget risiko for at få lungekræft, hvis ægtefællen ryger.

 

Hvis det er hustruen, der er rygeren i forholdet, øges mandens risiko for at få lungekræft med 30 pct. Risikoen forhøjes, jo mere ægtefællen ryger...

 

På arbejdspladsen har ikke-rygere mellem 16 og 19 pct. øget risiko for at få lungekræft ved passiv rygning.  Risikoen forhøjes, jo længere tid ikke-rygeren udsættes for tobaksrøgen.

Rygning og astmatikere:

Allergikere og astmatikere

Mennesker, der lider af astma eller allergiske sygdomme som høfeber, får med stor sikkerhed sværere symptomer, hvis de udsættes for passiv rygning.

Link to comment
Share on other sites

Hvis astmatikere vil respekteres så må de også respektere rygere

Hmm...du sammenligner en sygdom, med et bevidst valg??

Vil du fx. også acceptere den narkonam, som måske skal have lov til at sidde og fixe på en cafe?? Eller hvad med en alkoholisk pædagog, som vil drikke sin brændevin i dine ungers børnehave (ved godt du ikke har børn, men det er også kun et eksempel).

Jeg mener simpelthen ikke, at du kan sige, at fordi vi skal acceptere folk med en sygdom (hvilket vi selvfølgelig både skal og gør), så skal vi acceptere folk som laver et bevidst valg, som både er generende, men i høj grad også sundhedsskadeligt!!

Iøvrigt er der også alkoholikkere, som bliver 80, er det så helleik farligt at drikke??

Det er argumentation som bærer tydeligt præg af, ikke at være gennemtænkt/være bygget på myter uden hold i. Fx. er passiv rygning farligere end alm rygning, da nogle af de farlige stoffer i en cigaret bliver fanget i et evt filter, hvorimod passive rygere, indhalerer hele dosen.....!!

Link to comment
Share on other sites

Ramius hvad med at komme et smut hjem til mig så skal jeg introducere dig for følgende indholdstoffer du kan få lov til at sniffe 5 min, hverdag eller mens du spiser en bøf eller drikker en øl.:

Tilsætnings og smagstoffer af tobaksindustrien bekendtgjorte stoffer:

1

  Eddikesyre og/eller dens kalium- og natriumsalte  Konserveringsmiddel og

forbrændingsreguleringsmiddel

2 Ammoniumhydroxid  Bindemiddel og

produktionshjælpemiddel

3

  Benzoesyre og/eller dens kalium- og natriumsalte  Konserveringsmiddel

4 Calciumcarbonat  Fyldstof

5 Cellulosefibre  Fyldstof

6 Celluloseacetat og -diacetat  Fyldstof

7

  Citronsyre og dens tri-kalium og tri-natrium salte  Konserveringsmiddel og

forbrændingsreguleringsmiddel

8 Kakaoekstrakt og pulver  Ingrediens i sovs 

9

  Diammoniumhydrogen-phosphat  Forbrændingsreguleringsmiddel 

10 Ethanol  Opløsningsmiddel 

11

  Ethylenvinylalkohol copolymer  Lim

12

  Ethylenvinylacetat copolymer  Lim 

13

Frugter, friske, tørrede ekstrakter og estere heraf  Ingrediens i sovs

14 D-glukose  Ingrediens i sovs

15 Glycerol  Befugtningsmiddel

16 Guar gum  Bindemiddel

17 Gummi arabicum  Lim og bindemiddel

18 Honning  Ingrediens i sovs

19

  4-hydroxybenzoesyre og/

eller dens ethyl, propyl estere og natriumsalte

  Konserveringsmiddel

20

  Lakridsrod, ekstrakt og pulver  Ingrediens i sovs

21 Magnesiumoxid  Fyldstof og reguleringsmiddel

for surhed

22 Ahornsukker og sirup  Ingrediens i sovs

23 Monoammmoniumphsophat  Forbrændingsreguleringsmiddel

24 Pectin  Bindemiddel

25

  Polyvinylacetat homo-polymer  Lim

26

  Polyvinylacetat/vinylalkohol copolymer  Lim

27 Polyvinylalkohol  Lim

28 Propylenglykol  Befugtningsmiddel

29 Rom  Opløsningsmiddel

30 Natriumacetat  Forbrændingsreguleringsmiddel

31 Natriumphosphat  Forbrændingsreguleringsmiddel

32

  Sorbinsyre og/eller dens kalium- og natriumsalte  Konserveringsmiddel

33 Sorbitol  Ingrediens i sovs og

befugtningsmiddel

34 Stivelse  Lim

35 Sukrose og sukrosesirup  Ingrediens i sovs

36 Titandioxid

  Farvestof og fyldstof

37 Triacetin  Blødgøringsmiddel

God appetit!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se hvad rygere bitcher sådan over. De må vel efterhånden have indset at deres uvane er sundhedsskadelig overfor dem selv og andre. Hvis der havde været den mindste form for hensynsfuldhed tilstede, så ville ingen brokke sig over at ikkerygere ikke ønsker at blive udsat for passiv rygning med de gener det måtte medføre.

Jeg tror mange ryger mener at det ikke er så slemt at skulle indånde deres vamle røg, og kan slet ikke forstå hvad balladen går ud på. For os, der er tvunget til at indånde røg fra tid til anden, er sagen nu engang en anden. Da ikkerygerne konstituerer flertallet, kan jeg slet ikke se hvorfor vi skal tillade at en minoritet, der af egen fri vilje vælger at forpeste deres egen krop, også forpester luften for os? Det giver slet ingen mening :blink: Hvis rygere er så afhængige af deres nikotinfix, at de ikke kan gå udendørs eller lade være med at ryge i fx restauranter eller tog, hvor opholdstiden er på nogle få timer, så mener jeg de har et alvorligt problem. Hvis man ikke kan lade være med at suge røg i sig et par timer, så vil jeg sige man er på slidsken. At man så tror at man har en eller anden gudgiven ret til at dyrke sin last, så det er til både gene og sundhedsfare for andre, er respektløshed så det basker ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man stemmer nej til pollen er det nok bare fornuftigst at holde sig ude af denne debat :)
Jeg kan ikke se hvad rygere bitcher sådan over.

Med forlov - så er det altså ikke rygerne der bitcher.

Næ, det er tilsyneladende et par wanna-be's. :lol:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Fitt>

Med forlov - så er det altså ikke rygerne der bitcher.

Der er måske ikke så mange rygere på MOL, og derfor ikke så mange til at bitcher. Men overordnet, som på landsplan, må det vel være rygerne, der har noget imod et forbud. Jeg tror hvertfald ikke at ikkerygere vil gå på barikaderne over et eventuelt rygeforbud ;) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Well, jeg synes stadig det er fint nok..

På min skole er de ved at bygge et rygerum til en million kr :blink:

Det forstår jeg intet af, folk har fint kunnet stå og ryge udenfor.. Og så vælger de at prioritere en million til et rygerum, når der er så mange andre ting der ikke kan blive råd til..

lige pt skal vi rengøre og genbruge alu-bakker i biologi, fordi vi ikke har råd til at købe nye grundet købet af rygerummet.. Se DET kan sq pisse mig af.. :angry:

Hvis folk alligevel skal smadre dem selv med de smøger, kan de sgu da gå udenfor så de ikke generer os andre.. Det er ihvertfald ikke noget der bør bruges penge på, folk vælger selv at de ryger..

Link to comment
Share on other sites

På min skole er de ved at bygge et rygerum til en million kr
:lol: Okay ?? hvad er det lige der gør at et rygerum skal koste 1.000.000 kroner ???
Craw:

Der er måske ikke så mange rygere på MOL, og derfor ikke så mange til at bitcher. Men overordnet, som på landsplan, må det vel være rygerne, der har noget imod et forbud. Jeg tror hvertfald ikke at ikkerygere vil gå på barikaderne over et eventuelt rygeforbud

Ja det formoder man, men jeg tror nu bare at rygerne tilpasser sig til de nye forhold.

Dem der i sidste ende nok er hæmskoen for et sådan forbud, det er såmænd statskassen - det er mange dejlige penge de ville gå glip af hvis alle lige pludselig holdt op med at ryge.

Link to comment
Share on other sites

29 Rom  Opløsningsmiddel

Er der også Rom i? :blink: Man skal høre meget …

BTW

Gud ved hvor mange, der stikker af fra regningen, når de skal ud på gaden for at ryge efter middagen? Det kan være man skal aflevere sit ur eller sit kørekort for at få lov. :lol:

Edited by cfred
Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Fittsmoker << Det er fordi det er en tilbygning der bliver lavet til selve skolen, fordi der ikke er plads til at lave rygerum inden i.. Dvs der bliver lavet en HEL bygning fra grunden som skal bruges til rygerum.. :angry:

Er det kun mig der får en skummel mistanke om at inspektøren selv mangler et sted at ryge? :blink:

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Dem der i sidste ende nok er hæmskoen for et sådan forbud, det er såmænd statskassen - det er mange dejlige penge de ville gå glip af hvis alle lige pludselig holdt op med at ryge.

Arhh Fitt er det nu særlig gennemtænkt... tænk på hvor mange udgifter man spare i den anden ende i sunheds-sektoren... plus det med stor sandsynlighed vil forøge mange menneskers livs-kvalitet ;)

Link to comment
Share on other sites

Playboy:

Fittsmoker << Det er fordi det er en tilbygning der bliver lavet til selve skolen, fordi der ikke er plads til at lave rygerum inden i.. Dvs der bliver lavet en HEL bygning fra grunden som skal bruges til rygerum..

Jeg synes det lyder meget voldsomt - du prøver at sige til mig, at denne tilbygning skal ikke bruges til andet end et rygerum ?
Arhh Fitt er det nu særlig gennemtænkt... tænk på hvor mange udgifter man spare i den anden ende i sunheds-sektoren... plus det med stor sandsynlighed vil forøge mange menneskers livs-kvalitet

Zoa - de penge du "sparer" (medmindre du vælger at blive overvægtig med følgesygdomme og koste samfundet samme sum penge) kommer jo ikke lige så solidt ind pr. årsbasis som de gør idag - såe jeg tror faktisk det spiller en stor rolle.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Fittsmoker << Ja, ellers ville jeg jo ikke sige det... Det er lige så åndsvagt som det lyder.. <_< .. De fleste lærere er jo også pissed over det, for de skal spare vildt på deres ressourcer grundet bygningen af et rygerum. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Fitt> En ryger koster mere i behandling, end han/hun smider i statskassen igennem afgiter på smøger. Så hvis hele DK holdt op med at ryge, ville vi spare MANGE flere penge i sundhedssektoren, end vi går glip af i afgifter. Den argumentation med at rygerene betaler for deres ejen behandling igennem afgifter, holder simpelthen ikke!! Jeg kan ikke lige pt finde oplysningerne, men de er jævnligt oppe og vende, og det er altså MANGE flere penge hver enkelt ryger koster, i forhold til hvad han/hun betaler i afgift på tobak!!

Så jeg ser frem til den dag, når alle rygere er stoppet med at ryge......Så kan det være, vi har råd til ordentlig kræftbehandling fx. :)

Link to comment
Share on other sites

Rygerne skal stoppes nu, forbud nu og her….overalt,

Rygerne skal jages ud af deres huller, og fordrives. :angry:

Det kunne jo også være at et ryge stop, ville med føre at en del ryger holde op med denne frastødene og ækle vane.

Og PT. Har jeg aldrig mødt en ryger der har fortrudt at de er stoppet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Playboy:

Fittsmoker << Ja, ellers ville jeg jo ikke sige det... Det er lige så åndsvagt som det lyder..  .. De fleste lærere er jo også pissed over det, for de skal spare vildt på deres ressourcer grundet bygningen af et rygerum. 

Sådan en historie burde da finde vej til medierne ? der stikker da noget under, er det inspektørens fætter der bygger bygningen ? - hvadenten det er et rygerum, eller et redskabskur - så er det dyrt.

Hvad jeg ikke forstår er prisen - hvad er der specielt ved et "rygerum" ? de fleste arbejdspladser eksempelvis idag kører enten med ingen rygning, eller rygning udenfor - hvorfor en skole ikke kan fungere under samme principper er mig en gåde.

Hvis jeg var dig, ville jeg da lige hinte ekstrabladet om denne her - det er ren forsidestof, hvis det passer.

Fitt> En ryger koster mere i behandling, end han/hun smider i statskassen igennem afgiter på smøger. Så hvis hele DK holdt op med at ryge, ville vi spare MANGE flere penge i sundhedssektoren, end vi går glip af i afgifter. Den argumentation med at rygerene betaler for deres ejen behandling igennem afgifter, holder simpelthen ikke!! Jeg kan ikke lige pt finde oplysningerne, men de er jævnligt oppe og vende, og det er altså MANGE flere penge hver enkelt ryger koster, i forhold til hvad han/hun betaler i afgift på tobak!!

Så jeg ser frem til den dag, når alle rygere er stoppet med at ryge......Så kan det være, vi har råd til ordentlig kræftbehandling fx. 

Ja, jeg har set undersøgelserne - rygere koster ca. 200K mere end ikke rygere for samfundet - men det tager vist en lille generation før det ses som et evt. plus på statsbudgettet - fordi du stopper med at ryge nu, betyder jo ikke at du ikke indgår i statestikken som ekstraudgift, skaden er sket kan man sige.

Og ingen kan løbe fra at det er rare penge staten får ind - såe :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt op med at ryge 30/11-03 efter 19 års rygning :4thumbup: Nu hvor jeg har fået min lugtesans tilbage er jeg overrasket over hvor ulækkert jeg har lugtet og jeg har svært ved at klare for meget røg når jeg er ude blandt rygere.

Mht. forbud mod rygning mener jeg at det må være op til ejeren af det pågældende sted. Der er da flere restauranter i DK der er opdelt i ryger/ikke ryger afd. og det fungerer da nogenlunde. I Florida blev der sidste år d 1/7 forbud mod rygning på offentlige steder. Til gengæld er der udenfor opstillet bænke og askebægre til rygerne og det fungerer rigtigt godt. Nu skal det jo dertil siges at der er varmt året rundt :lol:

Jeg synes at det er en svær diskussion, men man kunne vel starte med at respektere og tage hensyn til hinanden.

Princess

Link to comment
Share on other sites

passiv rygning kan for en almindelig dansker der ikke arbejder i rygerfyldt miljø,

(rygerfyldte miljøer, bartendere, uheldige kontor ansatte mm.) ikke være dødeligt og jeg tvivler på det kan være skadeligt. Hvis det skulle være sådan så er jeg enig i at vi straks skal forbyde rygning. Argumentationen med hvad smøger indeholder og at filtret ikke er der ved passiv rygning holder ikke. Rygere ryger større mændge røg indenbors end passiverygere gør og derfor er det farligt for dem... passiv rygere vil under normale omstændigheder ikke få direkte skader af rygning. Hvis andet er tilfældet så kom med et eksempel og så skal jeg nok holde mund.

Dvs. når en almindelig dansker brokker sig over rygere så er det altså i forhold til ubehag og ikke fordi det har nogen mærkbar effekt på personens krop. Personligt er jeg meget bruger af min mobiltelefon og hvis nogle danskere følte sig generet af denne og ville afskaffe den (du kan bare ringe hjemme hos dig selv) så ville jeg nok protesterem, om end ikke mere end over rygning.

Jeg mener simpelthen ikke, at du kan sige, at fordi vi skal acceptere folk med en sygdom (hvilket vi selvfølgelig både skal og gør), så skal vi acceptere folk som laver et bevidst valg, som både er generende, men i høj grad også sundhedsskadeligt!! 

Hvordan kan man gå så vidt at man mener rygning skal forbydes på alle offentlige steder. Her i danmark er det relativt frit hvordan man lever, man må godt drikke sig pattelam og gå ud på gaden, råbe og skrige... Hvis vi forbyder rygning med hovedårsag at det er generende for dele af befolkningen, hvor længe går der så før vi forbyder offentlig fuldskab.

Der er en del der spørger hvorfor alle andre skal finde sig i rygers problem, og deres røg. Hvorfor så finde sig i en eller mand med fuldskæg der æder som et svin (ikke et videre kønt syn hvis nogen er i tvivl), eller den lille tæppetiser af en hund der står uden for supermarkedet og skaber sig. Disse ting er ligesom rygning lettere belastende, men ville aldrig drømme om at forbyde fuldskæg eller hunde uden mundkurv....

Det jeg vil frem til er at hvis vi forbyder rygning på alle offentlige steder er det starten til at nu kan vi afskaffe alt det vi ikke kan lide. Så når der er en eller anden ting en del af danmark ikke kan lide så afskaffer vi det bare. Så de folk der bruger det afskaffede må jo bare undvære....

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
Playboy:

Fittsmoker << Ja, ellers ville jeg jo ikke sige det... Det er lige så åndsvagt som det lyder..  .. De fleste lærere er jo også pissed over det, for de skal spare vildt på deres ressourcer grundet bygningen af et rygerum. 

Sådan en historie burde da finde vej til medierne ? der stikker da noget under, er det inspektørens fætter der bygger bygningen ? - hvadenten det er et rygerum, eller et redskabskur - så er det dyrt.

Hvad jeg ikke forstår er prisen - hvad er der specielt ved et "rygerum" ? de fleste arbejdspladser eksempelvis idag kører enten med ingen rygning, eller rygning udenfor - hvorfor en skole ikke kan fungere under samme principper er mig en gåde.

Hvis jeg var dig, ville jeg da lige hinte ekstrabladet om denne her - det er ren forsidestof, hvis det passer.

Det er faktisk overhovedet ikke nogen dårlig idé Fittsmoker.. Jeg undersøger lige sagen lidt nærmere de kommende dage, og hvis der er hold i det med prisen (som en lærer har udtalt) vil jeg da kontakte dem :)

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk overhovedet ikke nogen dårlig idé Fittsmoker.. Jeg undersøger lige sagen lidt nærmere de kommende dage, og hvis der er hold i det med prisen (som en lærer har udtalt) vil jeg da kontakte dem 

Jeg kan nogle tips til at komme i EB! :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share