kun mol rotter træner korrekt


tp
 Share

Recommended Posts

Thomas> jeg er faktisk 100 % enig i det du siger. Jeg synes selv at jeg i mange af mine indlæg gør opmærksom på at der ikke findes nogen skræddersyet model som passer alle. Desuden er der også det psykiske aspekt i det. Hvis folk ikke har lyst til at træne squat og dødløft, jamen så lader de bare være med det. Jeg betragter det som et god, bedre, bedst aspekt. Hvis folk er tilfreds med "god", så er alt i skønneste orden. Der er dog ingen tvivl om at øvelser som squat og dødløft hører hjemme i bedst kategorien.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

thomas j: Jeg går ind for individualiserings programmer (som det også virker som om du gør, til et vist punkt under alle omstændigheder)

Det er ikke øvelserne squat og dødsløft jeg har noget imod, tværtimod. Det er den "hellige" gral indstilling folk har, som er problemet.

thomas b: du ramte sømmet lige på hovedet!!

Link to comment
Share on other sites

Kun MOL rotter træner korrekt? - Nej der er sikkert også en masse andre som træner korrekt, men ingen tvivl om at folk som besøger MOL ofte får en stor indsigt i "rigtig" træning - og derved har en klar fordel frem for mange andre.

Jeg tror i bund og grund det handler om interesse. Dem som surfer her på MOL er i forvejen folk, som har en utrolig stor interesse for træning; derfor er det naturligt at de bruger mere tid på at læse/lære om træning = bedre udbytte.

Personligt er jeg ligeglad med hvordan folk træner, så længe de ikke bruger "mit" squat stativ til at lave bicipscurls i! (og det har jeg faktisk været ude for!!!!)

Personligt var jeg slet ikke kommet så langt med min træning hvis det ikke var for MOL. Jeg gik og troede jeg havde det perfekte styrketræningsprg - NOT!

Det var MortenZ, som oplyste mig om squats (tak for det) og da jeg så helt tilfældigt på netdoktor læste nogle indlæg fra en eller anden "træningspsykopat", som havde fået et helt forum på nakken - vistnok fordi han forslog et sindsygt bulgarsk bænkpresprg, ja så måtte jeg jo lige skrive en mail til ham omkring vægttræning! (i kan jo prøve at gætte hvem det var?! :))

Han hjalp mig med min træningsform og er siden blevet fast inventar på MOL - han siger han stadig læser på uni, men jeg tror sgu ikke på ham! ;)

- Yep, Thomas J gav ligeledes min træning et skub i den rigtige retning, mht til hva jeg havde brug for!

Jeg synes det er fedt at alt slags træning er til debat her; styrke, kondi, bb, hit, eksplosionstræning osv frem for andre sites hvor man kun kan læse om bodybuilding!

Jeg er i hvert fald kommet langt ved at læse på MOL!

Peace

DBM

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endnu ikke helt fattet, hvad mol-træning er.

Det er tilsyneladende noget med at træne meget få gentagelser i sættene (max 8 ?).

Er det også aldrig at træne til failure?

Er det noget med altid at træne med omkring 80% af 1 RM?

Er det at træne kroppen igennem 1 gang (og kun 1 gang) pr. uge?

Jeg startede i sin tid med 3 brystøvelser, 3 rygøvelser, 3 benøvelser, 2 biceps øvelser og en maveøvelse alle 3*10, dog med hensigt om at sidste sæt i hver øvelse skulle være til failure. Og selvfølgelig kroppen igennem 2-3 gange pr uge.

Jeg har senere prøvet norsk sekvenstræning, der træner man  som jeg opfattede det 5 øvelser med 5 sæt med 15 gentagelser, og start øvelserne var benmaskine, bryst, nedre ryg træk, mave.

Sekvens navnet kommer fra at man kun træner 1 sæt i hver øvelse af gangen, og man skifter øvelse så hurtigt som man kan (undewr et halv minuts pause).

For øjeblikket træner jeg principielt 15 gentagelser i alle sæt, og alle muskelgrupper trænes principielt til failure, men samtidig blander jeg sættene fra de enkelte øvelser efter temperament (og maskiner/vægtes tilgængelighed).

Jeg har en ide om at lade mig voldsomt inspirere af MOL, men overvejer at køre videre med 15 gentagelser i sættene hver anden træningsgang.

Er der nogen der vil præcisere, hvad mol-træning er, eller hvor jeg finder det uden at læse 16000 indlæg igennem?

Link to comment
Share on other sites

xjyden> Jeg kan godt forstå at du ikke har fattet hvad MOL-træning er, for den findes vel i bund og grund ikke. Det var bare tp som mente at folkene herinde var lidt sammenspiste i deres holdning til træning. Det skyldes måske at mange herinde har en større eller mindre vægtning på træning for styrke.

Når man træner for styrke, så er failure træning som en fast komponent bandlyst. Det hører ikke hjemme i træning for styrke, og man bliver afsinding langsom af at træne på den måde. En styrkeløfter, og en vægtløfter i endnu højere grad, skal være stærk og eksplosiv. Derfor træner man ofte procent træning, hvor intensiteten defineres udfra en procentdel af 1RM. Derfra har du set 80 % betegnelsen. Men det kunne ligeså godt være 60 % eller 90 %. Procenttræning ligger ikke nødvendigvis fast på en procentsats.

Prøv at læse mange af den gamle indlæg igennem, så vil du sikkert kunne finde ud af hvilken holdning folk herinde har til træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Okay, nu dukkede mit indlæg da op igen. Faktisk startede jeg egentlig med Nautilus træning 1 sæt til failure for hver muskel.

Sættet var som regel 10-12 gentagelser 2 sekunder op og 4 sekunder ned.

Til Thomas: Hvor skal jeg lede efter guldkornene?

Jeg regner med at jeg vil checke maks i alle øvelser i morgen, samt prøve lidt dødløft, squat og barbell rowing.

Vi har lige fået søndagsåbent, så der er nok ikke så mange,

der vil bruge vores enlige vægtstang.

Link to comment
Share on other sites

Her er et par tråde, hvor du kan finde mange gode ting i:

Kontroversen fortsætter......

Squat - Hormone release

Boris Sheiko Eksperiment

Hvad er intensitet ?

Eksplosiv styrke

Training to failure..

Overtræning

Hypertrofi og rep hastighed

Generelt er der mange flere tråde som indeholder god information, men her er et lille udpluk.

Hvad angår Nautilus centre og Arthur Jones 1 sæt til failure programmer, så var de ikke baseret på noget som bare kommer i nærheden af træningsvidenskab. Det blev skabt for at folk kunne få deres træning overstået hurtigt (så der kunne blive plads til nye kunder i butikken), og så stadigvæk kunne få resultater. Smart kommercielt trick. Andet er det ikke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share