Kvinder og tøser der løber


sas
 Share

Recommended Posts

Gik en tur rundt om Damhus søen i dag og betragtede fornøjeligt de forskellige typer af forbi passerende løbere :tongue:

Nu er jeg ikke nogen ekspert i løb og løbeteknik. Men en ting slog mig, hvorfor har hun kønnet det generelt med at bruge benene som propeller (cirkulære bevægelser) mens de løber?

Er det begrundet af anatomi eller ren og skær mangel på teknik? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Kvinder har generelt set en dårligere hånd/øje koordination end mænd, da denne ikke sidder i en bestemt hjernehalvdel som den gør hos mænd. Det forklarer hvertfald kasteteknikken, men om det også kan overføres til løbestil er jeg ikke sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld hvad sker der her? :blink::blink::blink:

Moderator - det er vist OT det her!

:lol: :lol: :lol:

Edit: Mener I det? Jeg forstår ikke hvor I vil hen? Jeg har da også set mænd hvis løbestil nærmer sig noget fra gakkede gangarter, men derfra og så til at konkludere noget for alle mænd?

Hvad er topic i denne tråd?

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Det kan jo også skyldes at de fleste kvinder ikke har fået lov til at udvilke deres motoriske færdigheder i deres barndom, som de fleste mænd har. Kigger man på et lilleput (eller hvad de yngeste spillere nu kalder deres hold) fodbold hold, ser man også ofte at mange af dem løber med benene udaf eller på anden måde har svært ved at koordinere deres løb. Men det kommer med træningen.

Mit bud er at det er et spørgsmål om at udvikle sine motoriske egenskaber nok til at kunne løbe ordentligt, i en tidlig alder. Dermed ikke sagt at alt håb er ude for de piger som har "problemet" nu.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg er selv pige og bruger mgete tid på og løbe. Det er første gang jeg har hørt teorien om pigers løbmåde.

Må indrømme jeg der hvor jeg løber i klub, er der mindst lige så mange mænd med en underlig løb gang.

Kan da godt være det er noget om jeres teori - vil i hvert tilfælde have det i tanker næste gang jeg jeg skal ud og løbe :)

Nu der har en artikel om det eller er det bare jeres fyres påstande ?

Katrine

Ps: Har selv en løbestil som er lidt underligt - og bliver kaldt en Jan Andersen pga. han også en speciel løbestil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en teori om, at der ligger en anatomisk årsag bag fænomenet. Der er en overrepræsentation af indadvendte knæ (kalveknæethed) blandt kvinder. Jeg kan ikke huske, jeg har hørt hvorfor - måske har det noget at gøre med det bredere bækken (indadrotation af lårbensknogeln?)? Nå, men hvis nu man har indadvendte knæ, peger fødderne også gerne indad - og hælene udad - så man danner en trekant med underbenene, og i bevægelse må det nærmest være fysisk umuligt at føre underbenet lige bagud parallelt med lårbenet - det vil helt naturligt pege udad pga udadvinklingen i knæet. De udadvendte hæle må jo nærmest vise retningen i bevægelse (der så bliver propelagtig). Jeg håber, det ikke lyder alt for uforståeligt :wacko:

Jeg har selv ligeudrettede knæ, og ifølge min kæreste løber jeg meget lige og afslappet (han bruger godt nok ordet slasket, men det er jo det samme :blink: ). De tøser, jeg indimellem løber med har også lige knæ, og det ser altså også nogenlunde normalt ud (men hvorfor skal de løbe så stærkt :dead: )

Er der forresten nogen, der har set en gammel, hjulbenet fodboldspiller løbe :w00t: ??? Det har jeg. Det er sgu heller ikke for kønt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke det er et spørgsmål om træning og gøremål i de tidligere år ? send tøsen ud og kravle i træer, lege krig og død i skoven osv. og jeg er ret sikker på hun løber/kaster/skyder omtrent lige så godt som os!

Nope, forskellen er biologisk og har intet at gøre med "øvelse". Det er dog muligt for kvinder at træne sig op til at have en udemærket hånd/øje koordination, men mænd vil stort set altid være bedre til det. Sammenligner man utrænede kvinder med utrænede mænd, vil mændene være langt bedre og ligeledes gælder det for trænede.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld, hvis jeg lyder sur, men jeg bliver kraftigt provokeret af den her diskussion. For man skal huske paa at fordi de fleste kvinder har daarlig haand/oeje-koordination, er det ikke det samme som at de ALLE har det. Og derfor skal alle kvinder ikke behandles som om de har daarlig haand/oeje-koordination.

Kunne i oevrigt godt taenke mig nogle referencer!

Mvh meadow, som har brede hofter, boldoeje og masser af erfaring i traeklatring som barn.

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Der bliver fremsat en del gode teorier her :w00t:

Da'mus: såvidt jeg nu er blevet orienteret har du en del ret i det du skriver.

En del af forklaringen på den "særprægede" løbestil skulle have noget at gøre med den såkaldte "Q angle" forholdet mellem bækken, ben og fødder der gør at lårbenet indadroteres og benene ikke kan føres lige tilbage, dermed har vi propellen :w00t:

meadow: :lol:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Undskyld, hvis jeg lyder sur, men jeg bliver kraftigt provokeret af den her diskussion. For man skal huske paa at fordi de fleste kvinder har daarlig haand/oeje-koordination, er det ikke det samme som at de ALLE har det. Og derfor skal alle kvinder ikke behandles som om de ikke har det.

Kunne i oevrigt godt taenke mig nogle referencer!

Mvh meadow, som har brede hofter, boldoeje og masser af erfaring i traeklatring som barn.

Det drejer sig om en biologisk forskel, som er forskellen på opbygningen af henholdsvis mænd og kvinders hjerner. Forskellen er påvirkningen af testosteron i forsterstadiet, og giver sig til udtryk i klare forskelle på hvordan vores hjerner er skruet sammen og sådan set også hvordan vores kroppe er konstrueret.

Der er for såvidt ingen grund til at føle sig provokeret over at det forholder sig på den måde, og på andre områder er kvinder da også bedre end mænd. Fx er kvinder mænd overlegne når det handler om ansigtsgenkendelse, fortolkning af sindsstemninger og andet. At mænd så er bedre til bl.a. genkende og imitere dyrelyde, har bedre stedsans og rumfornemmelse samt er bedre til at kaste ting, er vel ikke noget at blive fornærmet over? At vores hjerner er forskelligt indrettet er et biologisk faktum, som det er lidt nytteløst at hidse sig op over. Der er heller ingen der siger at kvinder ikke kan være gode til fx at kaste noget og ramme. Det der siges er at kvinder statistisk set har en betydeligt dårligere motorik og hånd/øje koordination og at selv den bedste kvinde aldrig vil være lige så god til lige netop dette som mænd der er dygtige til det.

Link to comment
Share on other sites

Det der siges er at kvinder statistisk set har en betydeligt dårligere motorik og hånd/øje koordination og at selv den bedste kvinde aldrig vil være lige så god til lige netop dette som mænd der er dygtige til det.

Det her var praecis min pointe. Og derfor vil der ogsaa vaere enkelte kvinder der har bedre haand/oeje-koordination end enkelte maend, eller hvordan? Ligger forskellen kun i stimulation?

Jeg tror jeg bliver provokeret naar det er ok at blande en saglig diskussion sammen med bregreber som "aender". Hvis man kunne holde tingene adskilt, fakta og haan, saa ville jeg nok ikke blive saa provokeret.

Tak for uddybende svar.

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Det der siges er at kvinder statistisk set har en betydeligt dårligere motorik og hånd/øje koordination og at selv den bedste kvinde aldrig vil være lige så god til lige netop dette som mænd der er dygtige til det.

Det her var praecis min pointe. Og derfor vil der ogsaa vaere enkelte kvinder der har bedre haand/oeje-koordination end enkelte maend, eller hvordan? Ligger forskellen kun i stimulation?

Jeg tror jeg bliver provokeret naar det er ok at blande en saglig diskussion sammen med bregreber som "aender". Hvis man kunne holde tingene adskilt, fakta og haan, saa ville jeg nok ikke blive saa provokeret.

Tak for uddybende svar.

Jeg kan godt se at den med ænderne ikke var det smarteste vedkommende kunne skrive :o :)

Mht. det statistiske, så vil der selvfølgelig være mænd, som har dårligere hånd/øje koordination end kvinder, som er gode til det. Men hvis man tager en given aktivitet, der kræver rumlig eller logisk sans, vil mænd og kvinder med tilsvarende undgangspunkt, kun være lige gode når aktiviteten har et lavt niveau af sværhedsgrad. Jo sværere aktiviteten bliver, desto færre kvinder vil kunne klare sig godt ift. mænd. Grunden er at den rumlige sans hos mænd er placeret i højre hjernehalvdel, mens den ligger spredt på begge hjernehalvdele hos kvinder. Dette gør den mindre effektiv hos kvinder, som fx ikke er lige så gode til at navigere efter kort som mænd, og som har en mindre udviklet sans for logisk/matematisk tænkning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share