Sundeste madolie...


Morten D
 Share

Recommended Posts

Hej

Ny på stedet. God diskussion!

helix nævner vindruekerneolie: vindruekerne olie er aldrig koldpresset, da det ganske enkelt ikke kan lade sig gøre. Altså er det ikke en "brugervenlig" olie, da den indeholder 63 g flerumættet fedt pr. 100 g. Altså den fedttype, der ikke kan tåle opvarmning.

Jeg har fornyligt hørt, at den deodorisering, olien gennemgår (opvarmning til over 200 grader for at fjerne smag og lugt) sker under tryk og derfor ikke skaber frie radikaler, til gengæld kan man så ikke smage/lugte når olien begynder at blive harsk (hvilket i den grad er usundt for kroppen!).

Forøvrigt kan man aldrig stole på hvad producenten siger om oliens egnethed. Jeg forestiller mig, at de varmer en pande op, hælder godt med tidselolie (eller andet flerumættet fedt) på, smider en kotelet på og observerer: sprutter det? Nej! Bliver den brun? Ja! Smager olien for meget igennem? Nej! Konklusion: den er egnet til at stege i! Tjahhh..arme os forbrugere!

Forøvrigt er John Finnegans lille bog "Fakta om fedt" god at blive klog af. Blot vær opmærksom på, at han har lavet en lille fejl i et skema, hvor han skriver, at tidselolie må opvarmes. Resten af bogen oplyser, ganske rigtigt, at det må den ikke! Men som sagt en god bog, der er hurtigt læst.

Hilsner fra Pia Birk

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Claus B-> ja, mig bekendt bruger man stadig Ames test, da den er billig og hurtig, hvis man sammmenligner med forsøgsdyr. Den har dog også sine ulember.

Jeg ved dog ikke, hvor stor en rolle, disse faktorer betyder for industrien.

Der findes alternativer,men om de er smartere, er lidt svært at sige, da der er mange faktorer der spiller ind.

Ang. mutation kan du ikke uddybe det lidt...

Link to comment
Share on other sites

joh, ordet mutation benytter man, så vidt jeg ved, kun ved ændringer i arvemateriale (DNA og i enkelte tilfælde RNA.)

Ordet stegemutagen er en samlet betegnelse for stoffer, der kan ændre arvematerialet.

Men hvorfor har jeg på fornemmelsen, at du allerede ved det? :)

Hvad man så kalder ændringer i andre stoffer, kan jeg ikke lige komme på, men det er trods alt også nogle år siden, jeg har haft biokemi :)

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmål til Michael:

Du nævnte noget om at hælde vand i bunden af en wok, så olien ik blir for varm... Det lyder ret mærkeligt, da olien så ville lægge sig som et lag over vandet, og når vandet begynder at koge, vil der sprøjte ret så varm olie op. Måske er det bare mig der har misforstået noget, men så kunne jeg godt tænke mig en grundigere forklaring, da jeg også tit laver mad i wok

Link to comment
Share on other sites

Claus B->Ja, det ville jeg også sige.

Jeg synes dog, at stegemutagen lyder lidt sjovt og en anelse sammensat. :D

Ændringer i andre stoffer, kan man som basis kalde for modifikationer.

Pia Birk-> Velkommen til.

Tag dig ikke af det, det gør skam ikke noget.

Det gør jo ikke dit indlæg dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Det kinesiske woktrick - som sagt er jeg ikke flittig wokbruger. Faktisk har jeg netop opdaget at den wæk! Tricket har jeg fra Udo. Prøv at eksperimentere med kvanta, og meld tilbage. Hvis det funker, så skal jeg 100% sikkert have mig en ny wok.

Kogt eller stegt, who cares? Hvis det smager godt og tilmed er sundere, så er jeg på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

ok, nu har jeg undersøgt det lidt mere :)

Det vigtigste stegemutagen, der dannes, er PhIP(udgør ca. 2/3).

Den dannes ved stegning - jo højere temp. og jo længere tid, desto mere dannes.

Hvad gør PhIP ved os?

Det kan inducere ændringer i dine cellers arvemateriale, hvorved man kan udvikle kræft. Det er bl.a. vist ved blærehalskirtelkræft(prostata), endetarmskræft og brystkræft - tre meget hyppige kræftformer.

Da en meget stor del af vores samlede indtag af PhIP kommer fra tilberedning af maden, kan man enten vælge at acceptere indtaget, skifte tilberedningsform eller modificere den allerede brugte form.

Hvordan kan man hæmme produktionen af PhIP?

Antioxidanter penslet på kødet før stegning eller marinering med antioxidanter før stegning kan nedsætte produktionen af PhIP og andre stegemutagener væsenligt.

Hvilke antioxidanter kan man bruge?

E-vitamin findes bl.a. i rapsolie, så den kan man benytte uden de store forberedelser. Om der så er nok E-vit(svinger, men jeg fik tallet 187mg/kg olie at vide af en producent) i, ved jeg dog ikke.

C-vitamin kan også bruges, men må tilsættes som fx. citronsaft til marinade eller dryppes direkte på kødet(bryges bl.a. eget til fisk.)

Rosmarin er en utrolig effektiv antioxidant, som man sikkert kunne benytte til at fremstille sin egen krydderolie - rig på antioxidanter :)

Referencer:

E-vit og rosmarin penslet på kødet fører til en reduktion på 45-75% ("Concentrations of five HAAs studied were all significantly reduced (P<0.006), with average reductions ranging from 45% to 75%")

Marinering med en række ingredienser fører til en 99%-reduktion af PhIP, men samtidig en 10-dobling af MeIQx(et anden stegemutagen.)

Viser, at marinering kan føre til store reduktioner af stegemutagener og dermed virke sundhedsforebyggende.

Viser også, at man skal vælge sine ingredienser omhyggeligt, da de forkerte kan give forhøjet risiko.

Link to comment
Share on other sites

Okay, dvs. at det gælder om at vælge den olie, som har det laveste indhold af flerumættede fedtsyrer, hvis jeg har forstået tråden korrekt?

Afhænger omfanget af dannelsen af stegemutagenerne af hvilken olie man bruger? ...undskyld, hvis det skulle fremgå af de tidligere indlæg...så har jeg ikke læst dem godt nok...

Link to comment
Share on other sites

Ripper:

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret - det er forvirrende og der findes faktisk ikke undersøgelser nok til, at man kan give nogle sikre anbefalinger.

Problemet er, at stegemutagenerne dannes ved høj temp og længere tilberedningstid.

Om de dannes i større mængder alt efter hvilken slags fedtstof du steger i, er ikke undersøgt.

Man kan forestille sig to ting:

-På den ene side danner fedtstoffer med mange polyumættede fedtsyrer flere frie radikaler, hvilket fører til øget koncentration af stegemutagener.

-På den anden side bliver stegetemperaturen højere ved stegning i fedstoffer, som er fattige på polyumættede fedtsyrer og derved produceres der også flere stegemutagner.

Hvilken faktor, der er vigtigst, kan man ikke sige endnu, så det eneste man kan gøre, er at tilsætte antioxidanter til fedtstoffet før stegning(som nævnt længere oppe.)

Jeg har nu prøvet med citronsyre tilsat veg.olie, men det er et værre svineri for at sige det mildt - det sprutter over det hele :(

Så det bedste råd, jeg kan give dig lige nu, er, enten at spise tilberedt mad uden brug af varme(lidt kedeligt i længden) eller at tilsætte rosmarin eller et andet antioxidant til din stegeolie.

-prøv dig frem, det gør jeg :)

Link to comment
Share on other sites

nu handler den jo ikke om emnet.

Den er tvært imod en endnu en salgstale for flaxseed/hørfrø som kosttilskud og overser fuldstændigt fisk's betydning for det daglige indtag.

Endnu en lettere mangelfuld artikel fra getbig(dog en af de bedre), som favoriserer deres webshop - ingen penge i at anbefale at spise fisk!

Jeg er for at man laver artikler, men stærkt imod, at de prøver at promovere salg af enkelte produkter.

Desværre har diskussionen om hvilke slags fedt, vi skal indtage, efterhånden blevet meget unuanceret - og handler oftest om at anbefale et så stort indtag af hørfrø/fiskeolie som muligt.

Hvorfor? Fordi det er sundt?

Ja, det er sundt, hvis man kun ser på forekomsten af enkelte sygdomme (som dog vejer ret tungt) fx. hjerte-kar-sygdomme.

Problemet er bare at hørfrø indeholder alfa-linolensyre(ALA), mens fisk indeholder DHA og EPA, som alle er omega-3 fedtsyrer.

DHA og EPA er vist effektivt for hjertekar-sygdomme og prostatacancer(40% mindre incidens i en undersøgelse), mens ALA har god effekt på hjertekarsygdomme, men desværre tilsyneladende også en forværrende effekt på prostatacancer, som er 2,6-3,9 gange hyppigere ved indtag af ALA.

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke noget med emnet at gøre, men jeg vil lige nævne at de svenske myndigheder fraråder kvinder i den fødedygtige alder at spise fede fisk. Tungmetaller og anden forurening ophober sig desværre netop i fiskenes fedtvæv. Det har også vist sig at have effekt på omega-3 fiskepillerne.

Hvad gør man så, Claus B?

I øvrigt troede jeg at kroppen kunne "aflede" DHA og EPA fra ALA (?).

Link to comment
Share on other sites

tja, det er jo et problem - det danske fødevaredirektorat anbefaler næsten det samme: her dog ikke helt så yderligt.

læs deres anbefalinger og følg. dem er nok det bedste råd lige nu.

Du kan også spise fisk fra forsk. destinationer, så nedsættes risikoen.

Desuden skal der ikke så store mængder fisk til, før man har fået dækket sit behov - spis fisk en til to gange om ugen, så er man dækket ind.

Problemet er vel også størst i indre farvande, hvor konc. af tungmetaller kan blive meget høj - køb vildlaks fra alaska(som også er billigere) istedet for opdrættet laks(som også får tilsat meget store mængder cantaxanthin for farven)

Ja, ALA burde kunne omsættes til DHA og EPA, men det er ikke det samme som at sige, at ALA er det samme som DHA og EPA. Det kunne jo være ALA selv eller et af intermediaterne, som havde en negativ effekt på prostata.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg tænkte at jeg lige ville gi' en gammel tråd nyt liv igen, ingen grund til at oprette en ny når det er blevet diskuteret før! :)

Jeg har desværre ikke råd til hørfrøolie ala Udo's Choice eller Perfect Balance, så jeg har i stedet investeret i noget solsikkeolie og olivenolie!

Jeg har dog lige nogle uklarheder som jeg skal ha' "klaret" :D :

Jeg har erfaret at der mange forskellige slags olivenolier, jomfru, extra jomfru osv, jeg endte med at købe en extra jomfru olie.... er det fint!?

Jeg kiggede på en billig og en der var 8 kr. dyere... er der forskel op den samme type olie uanset pris? (jeg købte den "dyre" )

Jeg regner med at dykke 2 spsk solsikkeolie og 2 spsk olivenolie ned om dagen, morgen og til aftensmaden...... er det fint!?

Olivenolie er ellers noget krads noget, glæder mig til jeg får mit proteinpulver på søndag, det bliver lidt nemmere at sluge det i en shake! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share