Youghurt


typen
 Share

Recommended Posts

I en alm. l. youghurt er der ca. pr. 100g

protein: 3,5g

kulhydrat: 12-15g

Kan en liter youghurt egentlig ikke være et nogenlunde fornuftigt mellemmåltid? Man får jo rigeligt protein og kulhydrat.

Eller er aminosyre-profilen for dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Selve aminosyrerprofilen er fin, da yoghurt som bekendt er lavet af mælk. Men kulhydraterne er absolut ikke af den bedste slags, da der er tale om lactose (mælkesukker) og fructose fra de tilsatte frugter og bær, samt sukker. Såfremt du ikke er på en diæt, hvor du bekymrer dig om dit sukkerindtag er en liter yoghurt et ganske udemærket mellemmåltid. Specielt umiddelbart efter træning, hvor du kan have gavn af de hurtige kulhydrater og proteinen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man nu f.eks spiser Cheasy m. kirsebær

protein : 4,3

kulhydrat : 5,8

fedt : 0,1

eller Cheásy A-38

protein : 4,3

kulhydrat : 3,8

fedt : 0,1

er det så ikke et udmærket mellemmåltid hvis man er på kur ?

Jeg har svært ved at spise nok :( , men med de ovenstående produkter går det nemmere.

VH Mette :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man nu f.eks spiser Cheasy m. kirsebær

protein : 4,3

kulhydrat : 5,8

fedt : 0,1

eller Cheásy A-38

protein : 4,3

kulhydrat : 3,8

fedt : 0,1

er det så ikke et udmærket mellemmåltid hvis man er på kur ?

Jeg har svært ved at spise nok :( , men med de ovenstående produkter går det nemmere.

VH Mette :)

Cheasy med skovbær smager langt bedre og der er noget med 4,1 g protein og 4,7 g kulhydrat pr 100 g. Jeg spiser en ½ liter hver dag før jeg går i seng.

Link to comment
Share on other sites

men fælles for cheasy kirsebær og skovbær er at de er sødet med sødemiddel i stedet for sukker, hvilket cirka halvere kulhydratindholdet. :bigsmile:

Der er så, så meget andet skidt i en cheasyyoghurt at jeg til hver en tid ville vælge en variant med mere sukker og fedt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, Squatfather.

Jeg ved ikke om gelatine er sundhedsskadeligt, men det er min helt subjektive erfaring at det ikke er godt for fordøjelsen. Min går i hvert fald næsten i stå hvis jeg spiser den slags.

Så jeg sværger til ganske traditionel letmælksyoghurt med frugtkompot (købt på markedet fra et lille mejeri) og en græsk variant, 10 g prot, 4 g kulh og 0 g. fedt pr. 100 g som kan købes i supermarkedet. Og i mangel af bedre andre traditionelle letmælksyoghurter som har lav fedt% men som ikke er tilsat noget fortykningsmiddel af nogen slags.

Link to comment
Share on other sites

Hvad hedder den yoghurt du snakker om Meadow? Jeg har dog aldrig haft problemer med Cheasy yoghurt.

Hvad for en af dem? ;)

Nu bor jeg ikke i DK, så jeg spiser ikke Arla-produkter. Da jeg boede i DK var jeg ikke den store yoghurtspiser - jeg synes ikke de smagte godt, og ja, så var min mave ikke glad for dem. Har i det hele taget svært ved at overskue det danske marked for mejeriprodukter. (OT.)

Her i Belgien spiser jeg mest yoghurt fra Danone, men styrer uden om de fedeste og dem der er lavet på fromage frais med forskellige former for fortykningsmiddel i. Og så spiser jeg altså det der græske mærke og den lokalt producerede yoghurt, som end ikke er homogeniseret. Mums! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Nå så fås de nok ikke i Danmark alligevel. Jeg tænkte på den med 10 g prot, 4 g kulhydrater og 0 g fedt.

Jeg tror altså også den fås i DK. Har den ikke lige på køl, men skal nok skrive mere info her når jeg har købt nye forsyninger imorgen. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå så fås de nok ikke i Danmark alligevel. Jeg tænkte på den med 10 g prot, 4 g kulhydrater og 0 g fedt.

Jeg tror altså også den fås i DK. Har den ikke lige på køl, men skal nok skrive mere info her når jeg har købt nye forsyninger imorgen. :)

Der er ikke mange af Danones produkter der forhandles i DK. Og jeg tvivler kraftigt på, at det føromtalte produkt føres herhjemme, idet det er en direkte konkurrant til Arlas Cheasyserie. Så vidt jeg er orienteret er det stadig Arla der står for distributionen af Danones produkter i DK.

>Breaker

Jeg vil ikke direkte påstå, at gelatine er sundhedsskadeligt, men jeg har ikke selv lyst til at indtage den slags affald, blot for at få et minimalt lavere indtag af fedt og kulhydrater. Langt de fleste af proteinerne i Cheasyyoghurten er almindlige mælkeproteiner, gelatinen er tilsat for at få et stabilt produkt på trods af det ringe fedtindhold.

Link to comment
Share on other sites

Nu bæller man jo heller ikke ligefrem sovs i litervis ;)  
Nu er det jo ikke mængden på det færdige produkt du skal sammenligne, men istedet den reelle mængden collagen du ialt for ind.

Men før snakkede du heller ikke mængder, men blot at husblas er et frygteligt produkt ;) .

Min pointe var, at man kunne få et mere naturligt alternativ, hvis man var villig til at spise en variant med lidt mere fedt og sukker i   :) .

Den pointe forstår jeg heller ikke. Hvad er det unaturlige i husblas?

Collagen findes for eksempel også i kød. Ydermere omdannes collagen A til collagen B, collagen B optager vand svulmer op og bliver til gelantine(husblas).

PS. det er selvfølgelig fair du ikke vil indtage husblas.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Min pointe var, at man kunne få et mere naturligt alternativ, hvis man var villig til at spise en variant med lidt mere fedt og sukker i :) .

jeg står også lidt uforstående over for hvad der er unarturligt ved collagen. Det meste af vores bindevæv består af det.

Derudover kan jeg heller ikke se hvorfor det nødvendigivis er en pointe at ungå noget bare fordi det er "unaturligt". Det kan vel sagtens være bedre end alle mulige "naturlige" ting.

jeg dropper ikke cheasy'en lige foreløbig, det er sikkert. Medmindre de altså pludselig beslutter sig for at importere skýr herhjemme :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share