Youghurt


typen
 Share

Recommended Posts

Gelatine er udvundet fra slagteriaffald. Som gammel fagmand har jeg blot svært ved at se, hvad det skal i et mejeriprodukt for. Såfremt folk ønsker, at kører en diet som er lav i kalorier mener jeg iøvrigt ikke at yoghurt er et produkt for dem. Selv med en Cheassyvariant vil man skovle alt for mange kalorier i hovedet inden man opnår en mæthedfølelse.

Link to comment
Share on other sites

Nå så fås de nok ikke i Danmark alligevel. Jeg tænkte på den med 10 g prot, 4 g kulhydrater og 0 g fedt.

Jeg tror altså også den fås i DK. Har den ikke lige på køl, men skal nok skrive mere info her når jeg har købt nye forsyninger imorgen. :)

Der er ikke mange af Danones produkter der forhandles i DK. Og jeg tvivler kraftigt på, at det føromtalte produkt føres herhjemme, idet det er en direkte konkurrant til Arlas Cheasyserie. Så vidt jeg er orienteret er det stadig Arla der står for distributionen af Danones produkter i DK.

Den omtalte yoghurt med fordelingen 10/4/0 er IKKE et Danone-produkt. Mere info følger, nok først tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Squatfather ->

Hvorfra har du at der er gelatine i Cheasy yoghurt?

Jeg siger ikke nødvendigvis at du tager fejl, men man skulle da tro at det ville fremgå af varedeklarationen, hvis de tilsatte gelatine til produktet. På de to varianter af sukkerfri Cheasy yoghurt jeg har i køleskabet er der ikke nævnt noget med gelatine eller andet der kunne dække over det.

Link to comment
Share on other sites

Maerket for den graeske yoghurt hedder "Total", og jeg mener altsaa at have set det maerke i DK ogsaa, maaske ikke det produkt der hedder "0 %", men det er da bare at finde distributoeren, og finde ud af om de kan forhandle den ogsaa.

Den er i oevrigt lidt sur :blink: men man kan spise den med lidt frugt fx.

Har liiige leget lidt med Google:

www.fage.gr

FAGE IN DENMARK

YOGHURTS 

TOTAL 10% 200 g

TOTAL 10% 500 g

TOTAL 0,1%  150 g

TOTAL-HONEY (Split Cup) 150 g

TOTAL-HONEY-NUTS (Split Cup) 160 g

SHEEP'S 6% 200 g

CHEESES 

FETA FAGE (P.D.O) 200 g

FETA JAR (Cubes in oil & oregano) 300 g

DELICATESSEN 

TZATZIKI 200 g

TZATZIKI 400 g

FAGE PRODUCTS ARE DISTRIBUTED THROUGH THE COMPANIES:

DANSK SUPERMARKED INKOB I/S

BJODSTRUPVEJ 18 HOLME DK – 8270 HOJBJERG (Aarhus)                                          DENMARK

TEL: (0045) 8930 3030, FAX: (0045) 86275015                                                  www.bilka.dk                                                                                                www.fotex.dk

NETTO I/S

INDUSTRIBUEN 2, DK – 2635 ISHOJ, DENMARK

TEL: (0045) 4356 8822, FAX: (0045) 4373 2281

www.netto.dk

FOR FURTHER INFORMATION PLEASE CONTACT: [email protected]

Saa man burde kunne koebe den der hedder "0,1 %" i Bilka, ikke helt saa godt, men naesten...

Link to comment
Share on other sites

meadow

Her i Belgien spiser jeg mest yoghurt fra Danone, men styrer uden om de fedeste og dem der er lavet på fromage frais med forskellige former for fortykningsmiddel i.

Mener du med dette at fromage frais indeholder gelatine/fortykningsmidler? På det mærke jeg spiser, er indholdet: skummetmælk syrnet med mælkesyrekulturer og intet andet.

Link to comment
Share on other sites

Squatfather ->

Hvorfra har du at der er gelatine i Cheasy yoghurt?

Jeg siger ikke nødvendigvis at du tager fejl, men man skulle da tro at det ville fremgå af varedeklarationen, hvis de tilsatte gelatine til produktet. På de to varianter af sukkerfri Cheasy yoghurt jeg har i køleskabet er der ikke nævnt noget med gelatine eller andet der kunne dække over det.

Jeg vil mene, at der er gelatine i - men den kommer fra det tilsatte frugtsyltetøj og der er således tale om noget, der er fælles for alle typer frugtyoghurt - ikke specielt Cheasy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene, at der er gelatine i - men den kommer fra det tilsatte frugtsyltetøj og der er således tale om noget, der er fælles for alle typer frugtyoghurt - ikke specielt Cheasy.

Nå det er der det slemme gelatine kommer fra ;) Så er det jo også ret begrænsede mængder vi snakker om, hvad plejer dansk yoghurt at indeholde af frugt? 5% eller deromkring? Ja så kan jeg virkeligt godt se det store problem i at spise yoghurt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene, at der er gelatine i - men den kommer fra det tilsatte frugtsyltetøj og der er således tale om noget, der er fælles for alle typer frugtyoghurt - ikke specielt Cheasy.

Det ville i så fald være et problem, hvis det ikke er deklareret, idet muslimer så ikke må spise youghurt - hvilket jeg ikke ved om de gør. :unsure:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene, at der er gelatine i - men den kommer fra det tilsatte frugtsyltetøj og der er således tale om noget, der er fælles for alle typer frugtyoghurt - ikke specielt Cheasy.

Det ville i så fald være et problem, hvis det ikke er deklareret, idet muslimer så ikke må spise youghurt - hvilket jeg ikke ved om de gør. :unsure:

'Pyt

Hvad man ikke ved har man ikke ondt af ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene, at der er gelatine i - men den kommer fra det tilsatte frugtsyltetøj
Hvilke frugtsyltetøj er der geletine i?

Har tjekket i vores føtex og der var ingen yoghurt med gelatine i. Nogen som har fundet det?

Takket være lovens bestemmelser behøver man ikke at deklarere den præcise sammensætning af syltetøjet, når den anvendes som tilsætning til yoghurt. Således kan der meget vel være gelatine i; men jeg vil i saglighedens tjeneste modificere mit tidligere udsagn til, "at det kan ikke udelukkes, at der i en given frugtyoghurt er et indhold af gelatine selv om det ikke kan ses direkte af deklarationen".

Jeg var selv i levnedsmiddelbranchen, da første bølge af BSE-panik brød ud. Dengang brugte jeg timevis på at tjekke, om gelatinen/husblasset i diverse varer monstro kom fra køer, for uhadada - så kunne man jo få Jakob/Creutzfeld af at spise citronfromage! Producenternes svar afslørede, at gelatine fremstiller man rundt om i Europa af flere forskellige dyr, så det er helt klart muligt at få gelatine, der ikke er fremstillet på basis af grisebasser. Ellers tilslutter jeg mig helt og fuldt Breakers lakoniske kommentar...

Link to comment
Share on other sites

Squatfather ->

Hvorfra har du at der er gelatine i Cheasy yoghurt?

Jeg har tidligere arbejdet 10 år i mejeribranchen, hvor jeg også er uddannet. Da det daværende MD Foods lancerede Cheasy Yoghurt engang midt i 90erne var det et samtale emne indenfor faget, at det pågældende produkt var tilsat gelatine. Det er muligt, at der i dag benyttes en anden form for stabilisator, da det daværende produkt ikke var sukkerfrit, så jeg vil ikke afvise at der er lavet flere ændringer i recepten.

Link to comment
Share on other sites

Producenternes svar afslørede, at gelatine fremstiller man rundt om i Europa af flere forskellige dyr, så det er helt klart muligt at få gelatine, der ikke er fremstillet på basis af grisebasser. Ellers tilslutter jeg mig helt og fuldt Breakers lakoniske kommentar...

Når du skriver "forskellige dyr", så tænker jeg at det er et blandingsprodukt - ikke at de laver gelatine af kun køer, kun grise, kun får etc. Der deklareres jo slet ikke for gelatine på yoghurt, så vi ved jo i grunden ikke, om de er grisefri. ;)

Nu er det en dødssynd for en muslim at spise gris, og dermed ret vigtigt at undgå, så det er da respektløst hvis de lokkes til at spise et produkt mod deres overbevisning. Vegetarer, veganere og folk med intolerance vil jo også sætte pris på at blive oplyst om de faktiske forhold i stedet for at leve i uvidenhed. :)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

'Pyt, det var ikke det jeg mente. Der findes "rene" gelatineprodukter, fremstillet på basis af materialer fra bestemte dyr.

Som jeg har forstået Koranen, er er tilgivelse for de rettroende, der synder uden at vide det.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

'Pyt, det var ikke det jeg mente. Der findes "rene" gelatineprodukter, fremstillet på basis af materieler fra bestemte dyr.

Som jeg har forstået Koranen, er er tilgivelse for de rettroende, der synder uden at vide det.

Opfattet, men det gør jo ingen forskel, når de så ikke gør opmærksom på det.

De muslimer, jeg har været i kontakt med, har levet efter "hvis du er i tvivl, er du ikke i tvivl", så de har kun indtaget "færdigprodukter", de vidste ikke var baseret på gris.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt yoghurten i Føtex. Jeg smagte lige på den og den var som sagt ret sur og der skal noget sød frugt til og så bliver det hurtigt kalorierigt. Men så smagte den også ret godt.

Prisen er dog noget pebret. 0,1% kunne ikke fås a 1 kg, men det kan 10% versionen og den kostede vist nok 37,95. Den er muligvis billigere i Netto. Jeg holder mig nok til Cheasy :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share